DOKK

Folytatódnak a Dokk estek, az eseményt a dokk.hu facebook lapján is hirdetjük.

 
2843 szerző 38735 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Németh Bálint
  Extrasystole
Új maradandokkok

Kiss-Péterffy Márta: Remény-sugár
P. Ábri Judit: Hála a szerelemért
Tóth János Janus: Hervadó kokárda
Tóth János Janus: Nyárvég
Tóth Gabriella: Puff neki
Tóth Gabriella: Ritka fillér
Tóth Gabriella: vacak
Tóth Gabriella: közöny
Filip Tamás: Leltárhiány
Filip Tamás: Pálma
FRISS FÓRUMOK

Filip Tamás 4 órája
Gyurcsi - Zalán György 1 napja
Mórotz Krisztina 1 napja
Csurgay Kristóf 2 napja
Serfőző Attila 3 napja
Vezsenyi Ildikó 3 napja
Cservinka Dávid 3 napja
Ötvös Németh Edit 4 napja
P. Ábri Judit 4 napja
Kiss-Teleki Rita 4 napja
Szakállas Zsolt 4 napja
Busznyák Imre 5 napja
Bátai Tibor 5 napja
Tóth János Janus 5 napja
Farkas György 5 napja
Tóth Gabriella 6 napja
Karaffa Gyula 7 napja
Vasi Ferenc Zoltán 8 napja
Egry Artúr 10 napja
Gyors & Gyilkos 10 napja
FRISS NAPLÓK

 A vádlottak padján 4 órája
Bátai Tibor 16 órája
nélküled 20 órája
Gyurcsi 22 órája
Minimal Planet 1 napja
Hetedíziglen 1 napja
ELKÉPZELHETŐ 1 napja
Játék backstage 1 napja
az univerzum szélén 1 napja
PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE 3 napja
Janus naplója 6 napja
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 7 napja
mix 7 napja
Ötvös Németh Edit naplója 11 napja
négysorosok 11 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: Oswald Chesterfield Cobblepot
Legutóbbi olvasó: 2024-04-29 13:11 Összes olvasás: 64614

Korábbi hozzászólások:  
954. [tulajdonos]: e l l e n b e n2018-11-03 12:53
SZÖGES-



-SZÁRNY

953. [tulajdonos]: Közreadom2018-11-03 12:30
SÉ-

Nagyon kellemes olvasmány Webster: Miben tévedett Freud című könyve, persze azt nélküle is tudja mindenki, hogy minden ami értékelhető Freudban, az Schopenhauer. Sőt, ha hihetünk éppen a freudiánus meselélektannak, akkor tulajdonképpen minden faluvégi mesemondó pontosabban (mert ösztönösebben) ismerte az analízis lényegét, mint annak artikulálója. Panoptikumba járni jó.

-TA

952. [tulajdonos]: örök kedvenc2018-11-03 00:41
Mindenesetre ne engedjük, hogy-





-gombot varrjanak a szemünkre!

951. [tulajdonos]: l á t á s m ó d o k2018-11-03 00:25
ZSE-

Érdekes, hogy az analitikus barátom a terápiában alapvetően freudiánus, alkalmazhatóbbnak tekinti Jungnál, ugyanakkor mint gyakorlati (osztályvezető főorvos) szakembernek esszébe se jutna bölcsnek nevezni Freudot. (2012-ben kiváló könyve jelent meg (amit két másik orvos társával együtt írtak) a kényszerbetegség témájában, stb.) Amikor például az Abhidharmma szövegekkel találkozott, akkor így fogalmazott örömteli csodálattal: ezek zsebre teszik az egész analízist. Természetesen a Dhamma-szanganí fejezet az, ami a szakmájába vág. (Érdekes módon az orientalisták és filológusok unják ezeket a szövegeket.) Hamvas úgy fogalmazott a tibeti misztériumok kapcsán, hogy azokhoz képest a nyugati lélektan még csak nem is gyerekes. Na mindegy. Mindenki azt ír amit akar. Amúgy a zseni fogalma mindig is abszurdnak tűnt számomra, de legalábbis homályosnak. Szerintem a zseni mibenlétének legkevésbé visszataszító megfogalmazása a következő

"A zseni mértéke a jellem - akkor is, ha önmagában nem a jellem teszi a zsenit. A zseni nem "tehetség és jellem", hanem jellem, amely egy speciális tehetség formájában nyilvánul meg."

Ludwig Wittgenstein

-NGE

950. [tulajdonos]: MI A2018-11-02 22:31
MA-



-NÓ

949. [tulajdonos]: bugyburugy2018-11-02 22:15
ÁL-

Ha már szóba került Freud és a pisis lángnyelvek. Tizenhárom éves koromban álmodtam a következő két témába vágót.

Az első álomban a semmi közepén sebesen forgott egy pompás, baldachinos ágy, akárha tornádóba keveredett volna. Az ágy szélén egy aranybarna bőrű, pucér sátánfattya térdelt. Jóvágású, délceg legény, szép, durva és sunyi pofával, amelyben apró, förtelmesen gonosz és szúrós szemek világítottak ezüstfénnyel. Lenyalt szürkés-barna hajából kétoldalt két tincs ördögszarvként kunkorodott fel. Kezeit a csípőjére tette. Ormótlan hímtagja ágaskodott. Az ágy finom, selyemhuzatos paplanjai és párnái között három gyönyörű és szintén mezítelen lány kapaszkodott egymásba, szőke és barna hajzuhatagaik összekeveredtek. A testüket lobogó lángok emésztették és miközben égtek, velőtrázóan sikoltoztak. A gézengúz ördög ebben a jelenetben gyönyörködött. Ordas módjára vigyorgott, és a látvány hatására a felmeredő szerszám higanygyöngyöket ejakulált.


A második álomban öreg, kopaszodó, vézna férfiak vergődtek a földön. Végtagjaik változatos mértékben csonkolva voltak. A legtöbbnek gyér szakálla volt. Bánatos hörgéseket és szomorú sóhajokat hallattak. Egynek se volt szeme.Szemgolyóikat valaki kitépte és a szemgödrükben alvadt vér feketéllett. Egy férfi járkált közöttük. Csak a combjáig lehetett látni, ami erős és bozontos volt, a lábfeje pedig nagy. Esdeklően fordították felé a fejüket a szerencsétlenek. Üres szemgödrükkel a magasba, azaz rá bámultak. És ekkor az ismeretlen a szemgödreikbe vizelt. Csupán a lábakat és a sugarat lehetett látni belőle.

Mindkét álom után hetekig rosszul voltam és nem akartam aludni menni, nehogy valami hasonlót álmodjak. Szóval Freud zseni volt, ami persze kevesebb mint a bölcs. Jung bölcs volt. Szegény Adlerrel évekig nem tudtam mit kezdeni. A hatalom sose tűnt számomra olyan meghatározónak mint az ő rendszerében. Nem olyan régen rájöttem, hogy bizonyos dolgokban mégis csak pontosabb mint a két nagy. A történelem analitikus értelmezésére feltétlenül alkalmasabb. Az egyik legjobb barátom analitikus. Nagyra értékeli az álmaimat. Én kevésbé.

-OM

948. [tulajdonos]: ESTERHÁZY, BYEALEX, PUZSÉR2018-10-31 19:59
ÉS MOST, VALAMI -



- EGÉSZEN MÁS

Olvasói hozzászólások nélkül
947. O.C.C.: Nincs mit. :)TGF: köszönöm :)2018-10-31 19:56
Igen, a hozzáállás, az attitűd és a meditáció tapasztalatainak nyelvi megragadására való hajlam értelmében erről van szó. A hindu és buddhista iskolák mind rendelkeznek olyan gyakorlatokkal, amelyek megdöbbentő, rendkívüli, felszabadító tudatállapotokhoz, látomásokhoz stb. juttatják a gyakorlót. A különbség az, hogy a hindu rendszerek ezeket a tapasztalatokat a metafizikai koncepcióik bizonyítékaiként értelmezik a személyes vagy személytelen Istenre vonatkozó felfogásuk idealista-monista (advaita, nem-kettős) vagy idealista-dualista(krisna-tudat) alapján, a buddhista rendszerek pedig nem. Ugyan a buddhizmusban is ismeretes a nem-kettősség fogalma de egy finom különbséggel: a nem kettősséget nem az egység, hanem a nem-kettősség útján értelmezik, azaz nem állítják a kettővel szemben az egyet. Ez azért érdekes mert a hindu és buddhista nem-kettősség tanokat (advaita / dzogcsen) nyugaton erősen szeretik összekutyulni és felcserélhetőnek tekinteni, noha e hagyományok mesterei nem tekintik felcserélhetőnek tanításaikat.

Olvasói hozzászólások nélkül
946. TGF: köszönöm :)2018-10-31 19:08
"Tételezzük fel, például, hogy roppant szél fúj odakint, és a honfitársaimnak el akarom magyarázni, milyen a viharos amerikai szél vagy hurrikán. Befogom tehát egy szivarosdobozba, hazaviszem, és azt mondom: "Ezt nézd meg!" Nincs benne semmiféle szél, ugye? Minthogy befogtuk. Vagy ha arra az érzésre vagy kíváncsi, milyen egy folyó sodrása, én pedig hozok egy vödörrel belőle. Megszűnt az áramlás abban a pillanatban, hogy vödörbe tettem. Abban a pillanatban, hogy a dolgokat koncepcióba zárod, megszűnik az áramlásuk; statikussá, halottá válnak. Egy megfagyott hullám nem hullám. Egy hullám alapvetően mozgás, akció; nem hullám, amikor megfagyasztod. A koncepciók fagyottak. A valóság cseppfolyós."

Később válaszolok erre még valamit. :)

Olvasói hozzászólások nélkül
945. O.C.C.: A gyakorló és a gyakorlásTGF: gyakori ló2018-10-31 17:30
A gyakorló a buddhizmus valamelyik konkrét hagyományvonalának elkötelezett gyakorlóját jelenti és nem egy általános értelemben vett spirituális érdeklődésű személyt. Erre használják ezt a kifejezést. A gyakorló tehát a theraváda buddhizmus gyakorlója, a zen buddhizmus gyakorlója, a vadzsrajána buddhizmus gyakorlója stb. A buddhizmusban nincs szerepe Istennek. Nem oka és nem alapja, nem célja az életnek. A Buddha az első tanítóbeszédében felsorolt 62-féle metafizikai-ontológiai állítást, aminek intellektuális felvétele racionális megfontolások vagy misztikus tapasztalat útján történik de alapvetően érzelmi tapadások nyomán és azok hajlamai valamint kielégítése alapján jön létre. A személytelen Isten elképzelések az örökkévalóság tanai, a személyes Isten elképzelések pedig a részleges örökkévalóság tanai közé soroltatnak. A materialista elképzelések a véletlen keletkezés tanai közé tartoznak illetve a megsemmisülési tanok közzé. Egy ilyen válaszban nem lehet a beszéd szerkezetére és kategóriáira kitérni. A célját lehet világossá tenni, leszoktatni az embert az ontológiai előfeltevésekhez, meggyőződésekhez és magyarázatokhoz való ragaszkodáshoz, egyben jelzi, hogy a Dharma (a Buddha tanítása ezt hívják nyugaton buddhizmusnak) nem metafizikai-ontológiai tanítás, hanem szigorúan módszertani praxis, amely saját fogalmait, kategóriáit a praxisra vonatkoztatja, a praxis eredményét pedig a szenvedés élményének végső és visszavonhatatlan meghaladásában jelöli meg. Azonban a szenvedés sem ontológiai valóság vagy alap. nem metafizikai rendelés ami egyensúlyban van a boldogsággal stb. Feldmár András szavaival, a Buddha volt az első fenomenológus. (Összességében a nyugati filozófiai részterületek és törekvések fogalmaival közelítve a buddhizmus bölcselet valóban és döntően fenomenológiai, ismeretelméleti és nyelvfilozófiai jellegű, nem pedig metafizikai és ontológiai jellegű. A világ és az én, azaz az objektum és a szubjektum mint olyanok természetével kapcsolatos kérdésekre a Buddha így felelt:

"Vaccsha, a Beérkezettnek nem szokása, hogy elméleteket állítson fel. Mert a Beérkezett felismerte, mi a test, hogyan jön létre a test, hogyan szűnik meg a test; mik az érzetek, hogyan jönnek létre az érzetek, hogyan szűnnek meg az érzetek: mi a tudat, hogyan jön létre a tudat, hogyan szűnik meg a tudat; mik az adottságok, hogyan jönnek létre az adottságok, hogy szűnnek meg az adottságok; mi a megismerés, hogyan jön létre a megismerés, hogyan szűnik meg a megismerés. Ennek következtében a Beérkezett minden véleményt, minden feltevést, minden önzést, önösséget, önhittséget feladott, elvetett, legyőzött, elhagyott, visszautasított, eltávoztatott, és ezáltal felszabadult."
MN 72 Aggivacchagotta Sutta (Fordította: Vekerdi József)

Ha valamely tanítványáról megtudta, hogy az illető a metafizikai kérdésekben ontológiai természetű állásfoglalásra ragadtatta magát, akkor azt maga elé rendelte és alaposan leteremtette:

"– Te megzavarodott ember, ugyan ki vagy te, hogy úgy értelmezed a Dharmát, mintha én így tanítottam volna? (...) És akkor, te zavarodott ember, rosszul ragadod meg a Dharmát, ezzel engem is gyalázol, magadat is tönkreteszed, sok tisztátalanságot nemzel, és mindez hosszú időn át szenvedést okoz neked és ártalmadra lesz."
MN 38 Mahā-taṇhāsaṅkhaya Sutta (Fordította: Vekerdi József)

Mit gyakorol egy gyakorló? Minden hagyományvonalnak, azaz a történeti buddhista iskoláknak konkrét gyakorlatai vannak a morális praxis, a meditatív praxis, és a bölcseleti praxis tekintetében. Ezeket meg kell értenie, el kell sajátítania, be kell teljesítenie. Ebben a hagyományvonal mesterei vannak a segítségére és megvalósítását ők hitelesítik. Azaz két dolgot gyakorol fenntartja a hagyomány formáját és átadási vonalát és beteljesíti a hagyomány tartalmát, a megvalósítást. A megvalósítás tartalma és interpretálása összhangban kell hogy legyen a Buddha és a hagyományvonal mestereinek megvalósításával és interpretációjával.

Ezt jelenti a gyakorló. Ezt gyakorolja a gyakorló. Tehát nem egy általános spirituális érdeklődésű, spirituális kereső személy, hanem olyasvalaki, aki 1. formálisan buddhista, azaz Menedéket vett a Három Drágakőben, a Buddhában, a Dharmában és a Szanghában és szellemi ösvényét nem elegyíti más vallásokkal és hagyományokkal, 2. lényegileg buddhista, azaz a buddhista tan a számára releváns szellemi hagyomány.


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2024-04-18 08:29 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
2019-11-21 14:36 nélküled
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2024-04-29 09:12       ÚJ bírálandokk-VERS: Farkas György cím nélkül (12)
2024-04-29 09:05   Új fórumbejegyzés: Filip Tamás
2024-04-29 08:47   Napló: A vádlottak padján
2024-04-29 05:14       ÚJ bírálandokk-VERS: Vasi Ferenc Zoltán Árny-örökség XI.
2024-04-28 21:12   Napló: Bátai Tibor
2024-04-28 20:50       ÚJ bírálandokk-VERS: Tóth Gabriella fél-elem
2024-04-28 17:21   Napló: nélküled
2024-04-28 15:10   Napló: Gyurcsi
2024-04-28 12:15   Napló: Minimal Planet
2024-04-28 10:46   Napló: A vádlottak padján