A vádlottak padján: Mysterium Carnale

Folytatódnak a Dokk estek, az eseményt a dokk.hu facebook lapján is hirdetjük.

 
2843 szerző 38742 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Németh Bálint
  Extrasystole
Új maradandokkok

Farkas György: cím nélkül (11)
Farkas György: cím nélkül (10)
Farkas György: cím nélkül (9)
Farkas György: cím nélkül (8)
Ötvös Németh Edit: nevető maszkok síró álarcok
Mórotz Krisztina: holtidő
Kiss-Péterffy Márta: Remény-sugár
P. Ábri Judit: Hála a szerelemért
Tóth János Janus: Hervadó kokárda
Tóth János Janus: Nyárvég
FRISS FÓRUMOK

Vezsenyi Ildikó 4 órája
Pálóczi Antal 22 órája
Karaffa Gyula 1 napja
Farkas György 1 napja
Zsolt Szakállas 1 napja
Busznyák Imre 1 napja
Cservinka Dávid 2 napja
Vadas Tibor 2 napja
Tóth János Janus 3 napja
Mórotz Krisztina 3 napja
Filip Tamás 3 napja
Csurgay Kristóf 3 napja
Bartha György 4 napja
Szakállas Zsolt 4 napja
Bátai Tibor 4 napja
Filotás Karina 4 napja
Gyurcsi - Zalán György 4 napja
Serfőző Attila 8 napja
Ötvös Németh Edit 9 napja
P. Ábri Judit 9 napja
FRISS NAPLÓK

 Minimal Planet 2 órája
A vádlottak padján 3 órája
Vezsenyi Ildikó Naplója 4 órája
Bátai Tibor 17 órája
négysorosok 18 órája
Hetedíziglen 20 órája
Gyurcsi 21 órája
az univerzum szélén 1 napja
A SZERKESZTŐSÉGI FŐEMLŐS 2 napja
nélküled 2 napja
ELKÉPZELHETŐ 3 napja
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 4 napja
Ötvös Németh Edit naplója 4 napja
Játék backstage 6 napja
PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE 8 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: A vádlottak padján
Legutóbbi olvasó: 2024-05-04 17:07 Összes olvasás: 55788

Korábbi hozzászólások:  
823. [tulajdonos]: Mysterium Carnale2024-04-24 08:22
A kilakoltatott lélek…
Németh Péter Mikola könyvbemutatójára

„Isten halott! És mi öltük meg őt!” – adja a szájába a mondatot egy utcán futkározó
bolondnak Nietzsche, s negatív tapasztalatai után arra gondolt, egy olyan új
világrend jön, amiben az ember nem ismer el önmaga fölött semmiféle tekintélyt,
nem ismer el más értéket, csak a puszta földi létezést. Csalódott a vallásban a
filozófus, mert észrevette, hogy az emberek nem a hitük vagy a vallásuk szabályai
szerint élnek, sőt, azt egyre inkább mélyen megvetik. Egy álszent világban élünk,
vagy ahogy Mikola mondja: „Ránkfeketedő időkben”. Mint tudjuk, Nietzsche
elméjének elborulását egy agyba-főbe vert ló látványa okozta halála előtt tíz évvel
(ezekben az éveiben csak vegetált), ez a trauma okozta „lelkének kilakoltatását”.
Gondoljunk bele: ekkor még csak „helyi” háborúk dúlták fel az egyes országok
lakóinak életét, még nagyon messze voltunk az első, és a második totális
világégéstől, a tömeges „lélekkilakoltatástól”. Talán a fentebb idézett mondat e két
háború, vagy épp az atombomba ledobása után lett volna igazán időszerű, így és
akkor csupán egy oximoron volt. Isten nagyon is él, és lám, az ember is nagyon is él,
és lám, Nietzsche nem is volt annyira bolond, amikor egy olyan világot vizionált,
amiben a „lovakat lelövik, ugye”? Mára ez sajnos evidencia.
Isten halálhírének ÉLŐ cáfolata Németh Péter Mikola! Egész életével, költészetével
nem is csak bizonyítja, inkább bemutatja: Isten van! A VAN az Isten!
Isten halálhírének élő cáfolata volt a mélységes szeretettel és tisztelettel imádott
Pilinszkyje, Kassákja, vagy Csontváryja is. A mindig komoly és szomorú Pilinszky
egyik töredékében így ír:
„örökös előkészület
a bárány éjszakája.
Időtlen előkészület
a sírás ünnepélye.” (1966?)
Ez maga a misztérium: az örökös előkészület (emlékezzünk csak a szüzekre az
olajjal) először a halálra, majd végtelen előkészület a feltámadás és az örök élet
örömére. Pilinszky ebben a lázas, örökös előkészületben élt, és mivel tudta, hogy
nem a test, az anyag élete, milyensége, hibái, és nem is feltétlenül a lélek egyszerű,
hétköznapi bűnei számítanak Isten előtt, ezért itt és most olyan életet élhetünk,
amilyet saját lelkünk megenged számunkra. Amilyet megenged nekünk a saját, ki
nem lakoltatott lelkünk!

Pilinszky idején még könnyen elismerték, ha valakinek prófétai elhívása volt Istentől.
Még másképp álltak a művészetekhez, az irodalomhoz, a versekhez az emberek.
Abban az „átkosban” nagyobb rangja volt az emberi értelemnek, az íróknak, a
költőknek, mint manapság: akkor a Hatalom tűrt, tiltott, vagy épp támogatott, mert
még az istentelen kommunista ideológiai is elismerte, az embereknek KELL (csupa
nagybetűvel írva) a szakralitás, a felsőbbség, az eszme, a misztérium, valami,
amiben hihetnek, ami felemeli őket. Abban az időben Istent akarták csak „kilakoltatni”
az emberi lelkekből, de rájöttek hamar az akkori „korifeusok”, hogy a kommunizmus
(szocializmus és minden, ami politika) is csak egy vallás, és a vallás minden jegyével
leírhatóak mind a „papjai”, mind a „hívei”. Ám, nem minden ember változott önálló
gondolkodásra képtelen fanatikussá a múltban, s épp azért támogatta vagy tűrte a
Hatalom a kultúrát, illetve annak részeit, mert EZEKTŐL az emberektől félt igazán.
Nem akarta kihúzni náluk a gyufát! Mivel istenfélelem nem volt a hatalmasságokban,
ezért az emberektől féltek. Így például Pilinszkytől is: mert nem értették, hogy
teremthet egy egyszerű istenhívő ember néhány szóval egy egészen más
univerzumot, és hogy hiheti el ezt neki, hogy követheti százezer, vagy millió más
ember!!! Ez kérem nagyon veszélyes volt, nagyon veszélyes most is, és nagyon
veszélyes lesz mindig is az épp aktuális földi Hatalomnak!
Manapság már nem attól kell félnie Mikolának, vagy más költőknek, hogy esetleg
csak tűrik, vagy netán tiltják: mostanában már nincs akkora értéke a szakrális
szavaknak a nagy tömegek előtt (gondoljunk Hamvasra, mit mondott erről), és a
prófétákat sem tűrik meg maguk között az emberek, mert a próféták mindig olyanra
figyelmeztetik őket, amiket nem szeretnének abbahagyni, befejezni. A hibáikra. A
bűneikre. Akkor sem akarnak hinni a prófétáknak, ha hosszútávon az amit
mondanak, nekik jó lenne. Mostanában mástól kell félnie az alkotóknak: attól, hogy
magányosakká válnak, magányossá teszi őket még tán az Isten is manapság, ahogy
azt Pilinszky is írta:
Király és királynő

Magányossá tettél. Innét hűségem.
Összetörtél. Ezért vagyok erős.
Kifosztottál. Ettől ragyog palástom.
Ülünk, fekszünk, sétálunk egymás oldalán.

Olvasatomban ez a vers egyértelműen Istenről beszél, mint ahogyan általában
Pilinszky folyamatosan azt teszi.
De ennyi bevezető után térjünk rá a mostani örömünnepünkre, Mikola könyvére,
annak bemutatására, ajánlására.

A Mysterium Carnale, a Testté vált hittitok önmagában egy pofonegyszerű könyv
lehetne. Léte, megszületése természetes, akár a szerzőjéé, legyen a kor a most, a
jelen, vagy a majd, a jövő. Ilyen verseket, ilyen könyvet csak az az ember tud alkotni
(itt most minden szerzőtársáról is beszélek), akinek mély, és természetes
kapcsolódása van a Teremtőhöz, vagy a teremtett világhoz, illetve az élethez. Amikor
Hozzá, a Teremtőhöz szól Mikola, tulajdonképpen nekünk beszél. Istennek ugyanis
elég annyi szó vagy ima vagy cselekedet Mikolától, hogy felnézzen az égre, vagy
ránézzen egy keresztre. Tőle nem vár többet az Isten, mert tudja, mit mondana. Neki!
Mikola épp ezért tud kevés szóval is sokat adni az Úrnak. Persze ő is sokat kapott
Tőle, van miért hálásnak lennie.
Verseiben ugyanazt a tömörséget és egyszerűséget (bár sok esetben megfejtésre
nehéz, de megérzésre könnyű sorokat) találjuk, mint mesterénél. A könyv
Parancsolat című verse már egy egész hegyet zúdít ránk: „Legyen meg a Te
akaratod/ a kilakoltatott lélekben.” Akinek ez a mondat nem okoz sérüléseket, az
nyugodtan folytassa a könyv olvasását, nem lesz baja belőle, tőle, sőt… ám, akinek
ez a mondat visszafordíthatatlan traumát okozna netán, az meneküljön a költészet
elől, a versek elől, a könyvek elől, a költők elől – és/vagy GONDOLKODJON EL,
miért nem tudja elviselni ezt a mondatot! Érdemes lesz.
A 6-7. oldalon szereplő alkotások -a könyv összehajtásakor egymásra hajló oldalak-
az űr sötétségét is szimbolizálhatják, ám átvilágítva rajtuk a Holtomiglan –
Holtodiglan felirat üzenete világol, akár a Holdsugár, az épp telő Hold sugara.
Összehajtva egy könyv két szemben lévő oldalát - így ÜZENNI - maga a misztérium.
Nincs mese, az embernek használnia kell látásán kívül a fantáziáját, emlékeit,
élményeit, amikor olvassa Mikola verseit. Az avantgard üzenetforma egyébként is
megbontja a BEFOGADÓK versekről kialakított eddigi nézeteit, de épp ez is a cél a
képversekkel, vagy a kötet illusztrált verseivel: észrevetetni, hogy soha sem csak a
forma, hanem a tartalom ÉS a forma egysége az, ami igazán számít. Bár ordas
közhely ez amit most mondtam, de igaz. (Csak zárójelben jegyzem meg: Ideje lenne
a „közhelyeinket” újraértékelni végre.)
A Passió című versének ajánlásában önmagáról így vall:
„megálmodnám mindenki javára
a világot, ha engedné, úgy,
ahogy a Három Királyok,
midőn Jézust köszöntötték.”
Utalás ez arra, hogy adott esetben ő maga is átvállalna Jézustól feladatokat, részt
venne ebben a Passióban tevőlegesen is. Kétértelműen fogalmaz, mert „a világot, ha
engedné” sort lehet úgy értelmezni, hogy a világ nem engedi meg az álmodást, de
úgy is, hogy maga Jézus nem engedélyezi az embernek az istenfiúi feladat

átvállalását, akkor sem, ha azt örömmel tenné. Az az Ő feladata volt, és nem az
emberé.
A Fiesta című versében a „hétköznapjainknak keresztet ácsolunk” sor olyan költői
alapigazságot mond ki, amit sokan megtettünk már mi, költők. (Talán ez is
bizonyítéka, hogy az Isten Szelleme mindannyiunkban ugyanúgy működik. Már, ha
hagyjuk.)
A kötet címadó verse a Mysterium Carnale első, zárójelbe tett sora Weöres Sándor
egyszavasára „hajaz”: TOJÁSÉJ, írta Weöres – HOMLOKÉJ, írja Mikola. Mindkét
összetett szó egy-egy újabb hatalmas misztérium, egy óriási lehetőség arra, hogy a
ki nem lakoltatott lelkünk önmagának keresse meg bennük azt, amit a szavak
leírásával a költő (mint médium) nekünk üzen. A túloldali kottás dal Allelujája épp
ezeknek az „egyszavaknak” megtalálására adott örömdala. (Közben ne feledjük el
Mikola panasznélküli kijelentését: „Szavak pengéi vérzik föl nyelvem.”
A (helyzetjelentés) című versben a Mesterrel beszélget. Igazi öröm, lendület, tréfás
„odaszólás” ez Pilinszkynek, és még itt is, még most is olyan kőkemény mondatokat
használ, mint az „egymásra szegzetten”, vagy az „egymást átvérző játékos
őrületben”. Hát nem lehet teljesen szabad a fájdalomtól, a nehézkedéstől, a
gravitációtól az ember?
A versek között a Dialóg című Vigilia-idézet gondolkodásra késztető sorai a hit és a
filozófia határainak egybemosódásáról vall. A Négysoros önismétlései felerősítik az
utolsó sor „örömüzenetét”, az örök nőt, az örök anyát. A versben említett kő, kenyér,
bor említése ezt a látszólag egyszerű, könnyed kis négysorost is szakrális hitvallássá
teszi. A Triptichon három darabra „vágott”, elmosódott korpuszával szemben az
Angyali üdvözlet élesen látható felirata szembe megy a szomorúsággal, és
látszólagos zordsága ellenére akár egy kinyílt hármasoltár: örömre ad okot.
A Főbe(n)járó üzenet képillusztrációi keretezik a költői üzenetet: „kifosztani érettetek
a csendet”. Tehet mást Mikola? Van más lehetősége, ha kedves akar maradni az Úr
előtt?
Azonban ahogy múlnak az évek, bizony a legjobb szándékú próféta (ember) is
elfáradhat. Az Úr imája 2000-ben című versének idézetei a kötet legszomorúbb sorai
számomra: lám, mások IS belefáradtak (Babits, Pilinszky, Nietzsche, József Attila)
már az életbe, és pillanatokra elveszítették a hitüket, vagy csak egyszerűen pörölnek
Istenükkel. Mikola csak pöröl, s megint kér. Többes szám első személyben, mint
mindig, a KÖZÖSSÉGRE, az emberekre gondolva. Igen, mi másra gondolhatna, ha
nem RÁNK? Hiszen hivatása már a rólunk való gondoskodás, a figyelmeztetés, a
szókimondó jobbító gondolatok átadása, s a vigasztalás: a csonkolt cédrusból erdő
lesz, meglássátok!
Visszatérő motívum a könyvben a horgany-, vagy rézfedéllel készített kereszt, ami a
első oldalakon szereplő Holtomiglan -Holtodiglan üzenet után mint egy kártyalap

kerül elő, s mégis, az egyik legtragikusabb történelmi eseményünkről „üvölt”, 1956-
ról, és 2006-ról.
Sorra említhetném az ikonikus verseket, de már csak egyet akarok megemlíteni, ami
annyira jellemzően vall az avantgardról, mint művészeti kifejezőeszközről is. A Homo
ludens című rövid, valóban játékos versben csak kérdez:
„Itt ma már nincs hová visszakozz?
De még csak egy-Istenünk sincsen?
-Eljátszottuk titkon életruletten?”
Aki bátor, válaszol. Ám mielőtt megtenné, kérem, gondolkodjunk el, nem elég csak
önmagunknak válaszolni? Nem elég bizonyíték az „örökké tartó háborúk” közül a
most a keleti szomszédunkban zajló? Hát nem ugyanahhoz az Istenhez imádkoznak
mindkét oldalon? Kapnak választ? Nem, nem, soha! mert Isten nem zsarolható. Sem
szeretettel, sem imával, sem haraggal, sem békével, sem háborúval. „Szent”
háborúval, „békeharccal” végképp nem!

Nem térhetek ki és nem is akarok kitérni a kötet minden versére, legyenek azok igazi
„lelki csemegék” Önöknek, olvasóknak. A kötet versei nem véletlenül szólalnak meg
lengyelül is. Talán az egyetlen olyan nemzet a lengyel, akik a történelem viharaiban
is mellettünk álltak, s hitünk is olyan mély és eleven, mint az övék. Ráadásul
Vámosmikolán a lengyel-magyar kapcsolatnak sok évtizedes összefonódása van,
amikor is menekülő lengyel katonákat fogadott be a falu hónapokra, a második
pusztító háborúban. Sok barátság, sőt, házasság is született ekkor vagy utána, s az
emlékezet, és a másik nemzet felé érzett szeretet a mai napig eleven a faluban.
Már csak egy-két személyes emlékemet szeretnék elmesélni Önöknek: Mikolát 1986-
ban ismertem meg – versein keresztül. Amikor könyvárus voltam Nyíregyházán,
egyszer a hét verse volt pavilonom falán Mikola Poézis ’74 című verse, ami a
Visszasejtesít című kötet egyik darabja. Olyannyira megfogott ez a verse, hogy
végigkíséri életemet: hiszen mindannyian megfoghatatlan, múlandó szóáradattal
teszünk valamit az ÉLETÉRT, ám ezeket VALAMI mindig elpusztíthatja, mert
tehetetlenek, sokszor kiszolgáltatottak vagyunk. Illetve már megtettük amit
megtehettünk. Aztán Mikolával valóságosan is megismerkedve említettem neki ezt a
versét. Mit tett ő? Azt mondta: „Legyen a tiéd.” Igen. Megtartani csak úgy lehet
bármit, ha nem ragaszkodunk hozzá túlságosan. Ha csak járjuk kijelölt utunkat, néha
fáradtan, néha álmosan, néha álmodozva, néha éberen, néha bortól nehezült
lélekkel. Mert az utunkat csak mi tudjuk végigjárni. Talán ez az egyetlen valóság, az
egyetlen örök misztérium az életünkben a feltámadás örömhírén túl: az alkotó
magány, amikor tudjuk, nem vagyunk egyedül!!!
Mert Ő itt volt-van-lesz veled Péter! És ez a bizonyosság keményebb a
legkeményebb kőnél is.

„Boldog vagy, Simon, Jóna fia, mert nem test és vér fedte fel ezt előtted, hanem az
én mennyei Atyám. 18 Én pedig ezt mondom neked: Te Péter vagy, és én ezen a
kősziklán építem fel egyházamat, és a pokol kapui sem fognak diadalmaskodni rajta.
19 Neked adom a mennyek országának kulcsait, és amit megkötsz a földön, kötve lesz
az a mennyekben is, és amit feloldasz a földön, oldva lesz az a mennyekben is.”
Gratulálok mindenkinek, aki ezen magyar-lengyel nyelvű kötet „szülésénél”
bábáskodott! Isten áldása az Alkotón, Isten áldása az Olvasón!

Karaffa Gyula
2024.04.23. Nagyoroszi


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2024-04-18 08:29 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
2019-11-21 14:36 nélküled
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2024-05-04 15:01   Napló: Minimal Planet
2024-05-04 14:09   Napló: A vádlottak padján
2024-05-04 13:17       ÚJ bírálandokk-VERS: Vezsenyi Ildikó Hallgatok
2024-05-04 13:05       ÚJ bírálandokk-VERS: Tóth Gabriella befejezetlen
2024-05-04 13:03   új fórumbejegyzés: Vezsenyi Ildikó
2024-05-04 12:48   új fórumbejegyzés: Vezsenyi Ildikó
2024-05-04 12:45   Napló: Vezsenyi Ildikó Naplója
2024-05-03 23:40   Napló: Bátai Tibor
2024-05-03 22:17   Napló: négysorosok
2024-05-03 20:55   Napló: Hetedíziglen