DOKK

Folytatódnak a Dokk estek, az eseményt a dokk.hu facebook lapján is hirdetjük.

 
2843 szerző 38741 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Németh Bálint
  Extrasystole
Új maradandokkok

Ötvös Németh Edit: nevető maszkok síró álarcok
Mórotz Krisztina: holtidő
Kiss-Péterffy Márta: Remény-sugár
P. Ábri Judit: Hála a szerelemért
Tóth János Janus: Hervadó kokárda
Tóth János Janus: Nyárvég
Tóth Gabriella: Puff neki
Tóth Gabriella: Ritka fillér
Tóth Gabriella: vacak
Tóth Gabriella: közöny
FRISS FÓRUMOK

Busznyák Imre 4 órája
Cservinka Dávid 14 órája
Vadas Tibor 1 napja
Karaffa Gyula 1 napja
Tóth János Janus 1 napja
Mórotz Krisztina 1 napja
Farkas György 1 napja
Filip Tamás 1 napja
Csurgay Kristóf 2 napja
Bartha György 2 napja
Szakállas Zsolt 3 napja
Bátai Tibor 3 napja
Filotás Karina 3 napja
Gyurcsi - Zalán György 3 napja
Serfőző Attila 6 napja
Vezsenyi Ildikó 7 napja
Ötvös Németh Edit 7 napja
P. Ábri Judit 7 napja
Kiss-Teleki Rita 8 napja
Tóth Gabriella 9 napja
FRISS NAPLÓK

 Gyurcsi 23 perce
Minimal Planet 46 perce
Bátai Tibor 1 órája
az univerzum szélén 5 órája
A SZERKESZTŐSÉGI FŐEMLŐS 11 órája
A vádlottak padján 14 órája
Hetedíziglen 17 órája
nélküled 1 napja
ELKÉPZELHETŐ 1 napja
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 2 napja
Ötvös Németh Edit naplója 3 napja
Játék backstage 5 napja
PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE 6 napja
Janus naplója 9 napja
mix 11 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: Vezsenyi Ildikó Naplója
Legutóbbi olvasó: 2024-05-02 23:14 Összes olvasás: 45620

Korábbi hozzászólások:  
86. [tulajdonos]: ihlet, kedv, vers, írás2019-11-05 05:40
itt vesztette el
hol keresse? lehet ezt
nem megérteni?

85. [tulajdonos]: Two questions2019-11-03 22:56
Tegyük fel, hogy feladatot hajtok végre. A "szellemi iskolázás" részeként. Valahogy, feljutok magasan az égbe. Minél közelebb a Naphoz. Nem fontos hogyan. Onnan nézek lefelé. Valamibe kapaszkodom. A tíz ujjbegyemmel. A feladat úgy szól, hogy úgy kell elengednem a kapaszkodót, hogy minél tovább tartsam meg magam, ameddig csak bírom, míg le nem alszom, vagy le nem ájulok róla. Ha elég ideig sikerül, akkor életben maradok. Kapaszakom. Mást nem is tehetek, de tudatosan, döntésszerűen engedem el, mikor az a valami, az óceán fölül a kontinens fölé ér. De az is lehet, hogy a Föld fordul el alattam. S akkor, elengedem magamat, s a kapaszkodót. A következő kép az lesz, hogy a Szellemi Iskola ajtaján bekopogok, hogy elújságoljam; sikerült a gyakorlat. De, aki kijön, tárva nyitva hagyja maga után az ajtót, s figyelmeztet, ne menjek be, mert nincs benn levegő. Meglepődöm, de azért elújságolom a nagy eseményt, s számon kérem rajta a közömbös fogadtatást. Nem emlékszem mi történik ezután.
Bemegyek? Vagy, kinn maradok?

84. [tulajdonos]: u.a.2019-10-29 20:54
Képfeltöltés ingyen

Olvasói hozzászólások nélkül
83. Vezsenyi Ildikó: próba 32019-10-29 20:28
[URL=http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=444eaa4_cubism_easy_resiz.jpg][img]http://www.kepfeltoltes.eu/images/2019/10/29/444eaa4_cubism_easy_resiz.jpg[/img][/URL]

82. [tulajdonos]: e.e. cummings versek2019-10-29 20:27
Képfeltöltés ingyen


E. E. Cummings

Kubista szakítás 4

eg
y/l

ev
él
hu

ll

ás
a/
ed

ül


.......................



Kubista szakítás 7

n
IncS

n
agyoBB
r

E
jtÉ
Ly

mint
A

Ny
ugAlo
m

Körtesi Márton fordítása
(A verseknek Richard S. Kennedy szerkesztő adta a címét.)


Az eredeti szöveg


l(a or (A leaf falls on loneliness) by e.e. cummings
l(a
le
af
fa
ll
s)
one
l
iness

.....................

n

OthI

n

g can

s

urPas

s

the m

y

SteR

y

of

s

tilLnes

s

— e e cummings
poem 42

from ’73 poems’, published posthumously in 1963.



Olvasói hozzászólások nélkül
81. Vezsenyi Ildikó: próba22019-10-29 20:17
[URL=http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=444eaa4_cubism_easy_resiz.jpg][img]http://www.kepfeltoltes.eu/images/2019/10/29/444eaa4_cubism_easy_resiz.jpg[/img][/URL]

Olvasói hozzászólások nélkül
80. Vezsenyi Ildikó: próba2019-10-29 20:16
Képfeltöltés ingyen

79. [tulajdonos]: Olvasmány2019-10-25 10:53
Rudolf Steiner: A szeretet és jelentősége a világban KM 2016.01.31.

(Elhangzott 1912. december 17-én Zürichben)
„Ha arról van szó, hogy az ember a fejlődés jelenlegi időpontjában közelebbről is meg akarja érteni a Krisztus-impulzust, felvetődik a kérdés: Hogyan is áll a dolog azzal, aki a Krisztus-impulzusról még semmit sem hallott, sőt, talán még Krisztus nevét sem hallotta soha? Nem lehet tehát a Krisztus-impulzus részese, mert Krisztus nevét még sohasem hallotta? Ismernie kell már elméletileg az embernek azt, amit Krisztus-impulzusnak nevezünk, hogy Krisztus ereje belemerülhessen az ember lelkébe? Nézzük meg a születés és a halál között lezajló földi életet, hogy rávilágíthassunk a kérdésre.
Az ember megjelenik a világban, gyermekkora első időszaka alatt még félig alvó állapotban van. Meg kell tanulnunk, hogyan érezzük, lássuk magunkat „én”-nek, azzal, amit az „én”-ünk lelkünknek juttat, lelki életünk egyre gazdagabbá válik. A lelki élet a halál közeledtekor a leggazdagabb, a legérettebb, felvethetjük tehát a nagy kérdést: „Mi történik lelki életünkkel, ha lehull róla a test?” Fizikai és lelki életünk sajátossága, hogy a lelkünkben élettapasztalatként, életismeretként hordozott tartalom a halálhoz mindinkább közeledve egyre jelentősebbé válik, ugyanakkor bizonyos tulajdonságokat el is vesztünk, viszont más, individuálisan különböző tulajdonságok jelentkeznek. Fiatal korunkban ismereteket, élettapasztalatokat szerzünk, és csak a későbbi életkorunk folyamán valóra váltható reményeket táplálunk. Annál inkább szeretjük az életbölcsességet, minél jobban közeledünk halálunkhoz. A bölcsesség szeretete nem önzés, mert annál jobban növekszik, minél jobban közeledünk a halál felé, minél kevésbé van rá kilátás, hogy hasznunk legyen belőle, annál jobban növekszik. És egyre jobban szeretjük lelkünk ilyenfajta tartalmát. A szellemtudomány még kísértő erővé is válhat, ha rájövünk, hogy következő életünk az ebben az életben megszerzett bölcsesség mennyiségétől függ. Így a szellemtudományból jó nagy csomó önzést vihetünk át következő életünkbe. Ebből áll a nagy veszély, amit a szellemtudomány jelenthet. És így megtörténhet az is, hogy a lélekben kísértővé, csábítóvá válik a helytelenül felfogott szellemtudomány. Megfigyelhetjük, hogyan jelenik meg az életbölcsesség szeretete – úgy, ahogyan a növény válik éretté a virulásra. Belső tartalmunkhoz társul szegődik a bölcsesség szeretete. Az ember már sokszorosan próbált magasabb értelemben vett hidat verni a szeretet impulzusa és az egyébként bennünk lévő tartalom között. A misztikusok például arra törekszenek, hogy az önszeretet hajlamát a bölcsesség szeretete értelmében fejlesszék ki, és sugárzó fényben jelenítsék meg a bölcsesség szeretetét. Az isteni szikrát saját lelkükbe mélyedve akarják megtalálni, és isteni szikrának akarják érezni magasabb „én”-jüket. Következő életünknek csak a szikráját alakítjuk ki az életbölcsességgel. Olyan ez, mint az egy évet átélő mag. A mag áttelel, megmarad, ugyanígy marad meg az életbölcsesség is. Az ember áthalad a halál küszöbén, és következő élete magva az, ami lénye szellemi magvaként benne megérett. Ezt érzi át az ember, és ha isteni szikrának, abszolútumnak tekinti azt, ami következő életének csak a magja – misztikussá válik. Így interpretálja, mert szégyelli bevallani, hogy a szellemi mag mégis csak ő maga. Meister Eckhardt, Johannes Tauler mint a bennük élő Istenről beszélnek róla, mert nem tudnak a reinkarnációról. Ha a reinkarnáció törvényét megértjük, részleteiben és a maga egészében is megismerjük a szeretet jelentőségét, megértjük a sorsot, ami az egyik életben ok és az okozata a következő életben van. Ok és okozati értelemben viszont nem beszélhetünk a szeretetről, nem beszélhetünk a szeretet tetteiről és kiegyenlítésükről. Létezik ugyan tett és kiegyenlítés, de semmi közük sincs a szeretethez, mert a szeretetből származó tettek olyan tettek, amelyeknek a következő életben nincs kiegyenlítésük.
Példaképpen képzeljük el, hogy dolgozunk, és munkánkkal pénzt keresünk. De lehet másképpen is. Lehet, hogy dolgozunk ugyan, de még sincs belőle semmi örömünk, mert azért dolgozunk csak, hogy kifizethessük adósságainkat. Elképzelhető, hogy amit munkánkkal keresünk, előre felhasználtuk már. Bár jobb lenne, ha nem lenne adósságunk, így azonban adósságunk lerovásáért kell dolgoznunk. Az ember cselekvéseire általánosságban alkalmazható ez a példa: a szeretetből fakadó cselekedeteinkről kiderül, hogy adósságot fizetünk velük! Okkult szemlélettel látjuk, hogy a szeretet alapján történő cselekedetünk nem jár jutalommal, mert a már elhasznált javakat térítjük meg velük. Az igaz szeretetből fakadó cselekedet az egyetlen olyan cselekedet, amelyből a jövőben semmink sincs. Ez az igazság még ijesztő is lehetne, de szerencsére az ember felső tudatában semmit sem tud róla, tudat alatt viszont tud róla mindenki, és szeretetből fakadó tetteit azért cselekszi olyan nem-szívesen. És ez az oka, hogy miért van olyan kevés szeretet a világon. Az emberek ösztönösen megérzik, hogy „én”-jüknek a jövőben semmi haszna sincs a szeretet tetteiből. Annak a léleknek, amelynek a szeretet tetteiben kedve telik, annak ellenére, hogy saját magának semmilyen haszna sincs belőlük, nagyon fejlettnek kell lennie. Bár az emberiségben nem erős a szeretet impulzusa, a szeretetből végrehajtott tettekhez mégis erős impulzusokat meríthetünk az okkultizmusból.
Bár önzésünk nem merít semmit sem a szeretet tetteiből, de a világ annál többet. Az okkultizmus szerint a szeretet ugyanaz a világ számára, mint a Nap a külső élet számára. Egyetlen lélek sem élhetne, ha nem lenne szeretet a világon. A szeretet a világ morális Napja. Ha szeretem a mezei virágokat, ha érdekel, hogyan növekednek, nem lenne-e abszurdum azt kívánnom, hogy tűnjék el a világból a Nap? A moralitás területére áttérve: érdekelnie kell bennünket, hogy az emberi kapcsolatokat, és összefüggéseket egészséges fejlődés hassa át. Bölcs dolog, ha annyi szeretetet szórunk szét a Földön, amennyit csak lehet! Az egyedüli bölcsesség, ha istápoljuk a szeretetet.
Mit nyújt a szellemtudomány? Megtudjuk a Föld fejlődésének tényeit, hallunk a Föld szellemiségéről, felszínéről, felszínének változásairól, az emberi test létesüléseiről stb. Pontosan megismerjük, hogy mi él és működik a fejlődés folyamán. Mit jelent ez? És mit jelent, hogy az emberek hallani sem akarnak a szellemtudományról? Azt, hogy nem érdekli őket az, ami van. Mert aki nem tud a Szaturnuszról, aki nem akarja megismerni a régi Napot, a régi Holdat, az a Földet sem ismeri. Érdektelenség, vaskos önzés, ha nem érdekli az embereket a világ. Emberi kötelességünk, hogy mindenfajta létforma érdekeljen bennünket. Kívánjuk és szeressük tehát a Napot a maga teremtő erejével együtt, szeressük és kívánjuk a Napnak a Föld és az emberi lélek virulása érdekében megnyilatkozó szeretetét! Ha megtanuljuk a Földfejlődés tényeit, szellemi úton irányítson minket a világ iránt megnyilvánuló szeretet felé. Mert a szeretet nélküli szellemtudomány veszélyt jelentene. De a szeretetet ne prédikálni akarjuk, mert a szeretet a valóságos szellemiség megismerésének elterjesztésével jön el a világba, és így is kell a világba jönnie. A szellemtudománynak eggyé kell válnia az igaz szeretet tetteivel, cselekedeteivel. A teremtés, a keletkezés eredete a fizikai szeretet. Fizikai szeretet nélkül nem lenne fizikaiság a világon. Szellemi szeretet nélkül pedig semmiféle szellemiség nem jön létre a fejlődés folyamán. Ha szeretünk, ha ápoljuk a szeretetet, keletkezést okozó, teremtő erők áradnak szét a világba. Szükséges ezt még értelmünknek megfelelően is indokolnunk? Hiszen a teremtő erők már a mi magunk létezése és értelmünk létezése előtt is szétáradtak. Bizonyos, hogy a jövőtől önző módon megvonhatjuk a teremtő erőket, de nem olthatjuk ki a múlt szeretett-tetteit, teremtő erőit. Létünkért múltbeli szeretet-tettek adósai vagyunk. Olyan mértékben vagyunk adósai a múltnak, amilyen erősek vagyunk a teremtő erők által és bármennyi szeretetet is hozhatunk létre valaha, mind csupán az adósság törlesztése létünkért. És így érthetjük meg egy magas fejlettségű ember tetteit is, hiszen ő többel tartozik a múltnak. Bölcs dolog, hogy szeretetből fakadó tettekkel rója le tartozását. A szeretet impulzusa az ember fejlődésének arányában növekszik. A bölcsesség még nem elegendő hozzá, hogy magasabbra fejlődjék. Vetítsük lelkünk elé, hogy mi a jelentősége a világban a szeretet működésének. A szeretet mindig a múltbeli adósságra utal, mivel pedig adósságunk lerovásából a jövőben semmi hasznunk nincs, a szeretetből fakadó tetteinkből sincs. A szeretetből fakadó tetteket itt kell hagynunk a világban, ahol viszont belevésődnek a világ szellemi történéseibe. Szeretetből fakadó tetteink által ugyan nem tökéletesedünk, csak másfajta tettek által, a világ viszont gazdagabbá válik a szeretetből fakadó tettek következtében. Mert a világteremtő princípiuma a szeretet.
A világban van még a szeretet mellett két másik hatalom is. Hogyan hasonlíthatjuk őket össze a szeretettel? Az egyik hatalom az erő, a másik a bölcsesség. Az erőre vonatkozólag beszélhetünk gyenge vagy erős hatalomról, mindenhatóságról. Hasonlóképpen vannak fokozatok – egészen a mindent-tudásig – a bölcsességen belül is. A szeretet fokozatairól azonban ugyanilyen értelemben nem lehet szó. Mi az, hogy „mindent szeretünk”? Azt jelenti, hogy minden lényt szeretünk? A szeretetre vonatkoztatva nem lehet ugyanolyan fokozódásról beszélnünk, ahogyan a tudás mindent-tudássá, az erő mindenhatósággá fokozható. Nem így áll a dolog, ha csak néhány lényt szeretünk, vagy ha többet, mert saját mivoltunk tökéletesedéséhez ennek semmi köze sincs. Ha minden élőlényt szeretünk, nem hasonlíthatjuk a mindenhatósághoz. A szeretetre nem lehet a nagyság, a fokozás fogalmát alkalmazni. Lehet a világban élő, a világot átható lényről állítanunk, hogy mindenható? Itt el kell hallgatniuk az érzésbeli ítéleteknek: ha Isten mindenható lenne, Ő cselekedne mindent, ami csak történik, lehetetlen lenne tehát az ember szabadsága. Tehát ha az ember szabad lehet, kétségtelenül nem lehet jelen Isten mindenhatósága.
Vajon mindent tud-e az Istenség? Mivel az ember legmagasabb rendű célja, hogy Istenhez hasonló legyen, mindent-tudásra kellene törekednie. De a legmagasabb rendű kincs-e a mindent-tudás? Ha a mindent-tudás lenne a legnagyobb kincs, óriási szakadék keletkezne minden egyes pillanatban Isten és az ember között. És ha Isten a legnagyobb kincset, a mindent-tudást magának tartaná meg, az embertől pedig megvonná, az ember minden pillanatban a közte és az Isten között tátongó mély szakadék tudatában lenne. – Isten legátfogóbb tulajdonsága nem a mindenhatósága és a mindent-tudása, hanem a szeretet, az a tulajdonság, ami már nem fokozható. Isten a tiszta szeretet, telve van szeretettel, szinte a szeretet szubsztanciájából született. Isten csupa tiszta szeretet, és nem a legnagyobb hatalom, nem a legnagyobb bölcsesség. Isten a szeretetet megtartotta magának, a hatalmat és a bölcsességet pedig megosztotta Ahrimánnal és Luciferrel. A bölcsességet Luciferrel, a hatalmat Ahrimánnal osztotta meg, hogy az ember szabad lehessen, bölcsességben megérlelődjék és a bölcsesség hatására tovább haladhasson.
A szeretethez érünk, ha minden teremtő tevékenység gyökerét keressük – minden élet alapja a szeretet. A fejlődés más impulzusai vezetnek oda, hogy a lények egyre bölcsebbek, hatalmasabbak legyenek. Tökéletesedést csak bölcsességgel és hatalommal nem lehet elérni. Látjuk az emberiség létesülésén, hogyan változik a fejlődés a bölcsesség és a hatalom hatására. Folyamatosan fejlődünk, majd megjelenik a Krisztus-impulzus, a Golgotai misztériummal egyszer jön el az emberiséghez. A szeretet tehát nem részletenként jött a világba, hanem egyszerre, mint az Istenség adománya, szinte készen árad bele az emberiségbe. És az ember lassanként magába is fogadhatja a szeretet impulzusát. A szeretet impulzusa egyszeri impulzus, mert földi impulzus formájában ilyenre van szükségünk.
Az igaz szeretet nem csökkenthető és nem fokozható. Más természete van, mint a bölcsességnek és a hatalomnak. A szeretet nem kecsegtet jövőre vonatkozó reményekkel, törlesztés a múltért. Így helyeződik bele a Golgotai misztérium a világ fejlődésébe. Tartozott-e valamivel az Istenség az emberiségnek?
A luciferi hatással olyan elem került az emberiségbe, ami szükségképpen megfosztotta valamitől az emberiséget, aminek azelőtt még birtokában volt. Ez az új impulzus önmagába befelé fordította az emberiséget, a Golgotai misztérium viszont megnyitotta a lehetőséget minden adósságunk kiegyenlítése előtt. A Golgotai misztérium nem azért jelent meg, hogy mentesítsen a fejlődés folyamán elkövetett bűneink alól, hanem hogy azt ellensúlyozza, ami Luciferrel együtt jött az emberiségbe. Tegyük fel, hogy valaki nem ismeri Jézus Krisztus nevét sem, nem ismeri az evangéliumok közléseit, de tudja, hogy a bölcsesség, a hatalom és a szeretet jellege között milyen gyökeres különbség van. Az ilyen ember az igazi kereszténység szellemében keresztény még akkor is, ha semmit sem tud a Golgotai misztériumról. AKI ÚGY ISMERI A SZERETETET, HOGY TUDJA RÓLA: AZÉRT VAN, HOGY MEGFIZESSÜK AZ ADÓSSÁGOT, ÉS A JÖVŐBEN NEM JELENT MAJD ELŐNYT – AZ KERESZTÉNY. Kereszténynek lenni tehát annyit jelent, mint a szeretet természetét megérteni. Pusztán az antropozófiától, a karmától, a reinkarnációtól még nagy egoisták lehetünk, ha nem társítjuk hozzájuk a szeretet impulzusát, a Krisztus-impulzust, mert vele érjük csak el azt, ami az antropozófia egoizmusát áthidalja. Mivel az emberiségnek az antropozófiára szüksége van, meg is adatik neki. De nagy a veszély, hogy az antropozófia útján növelik az egoizmust, szinte még a halálon túlra is kiterjesztik, ha a Krisztus-impulzus, a szeretet impulzusa nélkül művelik. – Ebből viszont nem szabad arra következtetnünk, hogy ne foglalkozzunk az antropozófiával, csupán be kell látnunk, hogy az antropozófiához hozzátartozik a szeretet szubsztancialitásának megértése.
Tulajdonképpen mi is történt a Golgotai misztérium következtében? Tudjuk, hogy a názáreti Jézus megszületett, úgy fejlődött, ahogyan az evangéliumok leírják, harminc éves korában bekövetkezett a Jordán-keresztelő, és azután Krisztus három évig élt a názáreti Jézus testében, majd végrehajtotta a Golgotai misztériumot. Sokan azt hiszik, hogy amennyire csak lehet emberi történésnek kell ábrázolniuk a Golgotai misztériumot, úgy vélik, a Földön lezajló földi tettnek kell elkönyvelniük. De nem így van. Csak a magasabb világokból látható, hogy a Földön hogyan játszódott le a Golgotai misztérium.
Állítsuk ismét lelkünk elé a Föld és az ember fejlődésének kezdetét. Az embernek akkor bizonyos szellemi erői voltak még – azután jött Lucifer. Ez az az időpont, amikor az előrehaladó istenek hatalmat adtak Lucifer kezébe, hogy az ember szabaddá válhasson. Az ember azonban mélyebbre süllyedt az anyagba, mint amennyire az az istenek szándéka volt. Szinte kicsúszik az előrehaladó istenek kezéből, lejjebb ereszkedik, mint azt az istenek akarták. Hogyan emelhetik újra magukhoz az előrehaladó istenek az embert? Nem a Föld felé, hanem az istenek tanácsa felé kell tekintenünk, hogy ezt megérthessük. Krisztus az istenekért hajtja végre tettét, azért, hogy visszavigye az embereket az istenekhez. Lucifer tette, az érzékfeletti világban zajlik le, Krisztus tette pedig úgy a fizikai, mint az érzékfeletti világban. Ember nem hajthatja végre. Lucifer tette az érzékfeletti világban játszódott le. Krisztus azonban alászállott a Földre, hogy tettét ott hajtsa végre, és így az ember szemlélője lett Krisztus tettének. A Golgotai misztérium Isten tette, az istenek ügye, az emberek pedig e tett szemlélői. A mennyország kapuja feltárult, és Isten cselekedete rajta keresztül küldi be fényét a mennyországba. Azért nem csoda, hogy akik nem hisznek az érzékfelettiségben, Krisztus tettében sem hisznek. Krisztus tette Isten-tett, olyan tett, amit az istenek saját magukért cselekednek. Így nyeri el a Golgotai misztérium a maga egyedülálló jelentőségét, fényét. Az embert pedig az istenek meghívták a tett tanújául. Emiatt nincs ennek a tettnek történelmi igazolása, az emberek csak a külső dolgokat látják. Viszont az evangéliumokat érzékfeletti szemlélet alapján írták, akinek tehát az érzékfelettiség iránt nincs érzéke, érvényüket könnyen tagadhatja.
A Golgotai misztérium tényének tapasztalása a szellemi világban bizonyos szempontból nézve a legmagasabb rendű tapasztalatok közé tartozik. Lucifer tette abban az időpontban játszódik le, amikor az ember még részt vett az érzékfeletti világ életében, Krisztus tette pedig magában a materiális életben játszódik le, vagyis fizikai és spirituális tett. Ha bölcs módjára kutatjuk a világot, Lucifer tettét megérthetjük. A Golgotai tett megértéséhez nem elég a bölcsesség. Lehet, hogy birtokában vagyunk minden bölcsességnek, de Krisztus tette számunkra mégis érthetetlen marad, mert Krisztus tette megértéséhez szeretetre van szükség. A Golgotai misztériumot csak akkor lehet megérteni, ha a szeretet beleárad a bölcsességbe és viszont, vagyis csak akkor, ha az ember a halálhoz közeledve kifejleszti a bölcsesség szeretetét, mert különben szeretettel párosult bölcsesség nélkül hal meg. Mire kell nekünk a szeretettel párosult bölcsesség? A filozófia a bölcsesség szeretete. A régi bölcsesség nem volt filozófia, mert nem a szeretetből származott, hanem a kinyilatkoztatásból. Keleti filozófia nincs, csak keleti bölcsesség van. A filozófia Krisztussal jött a világba, mint bölcsességszeretet, a bölcsesség a szeretet impulzusától eredően a Krisztus-impulzus által vonul be a világba. Tehát magában a bölcsességben kell érvényre juttatnunk a szeretet impulzusát.
A régi bölcsességet – amelyet a látó kinyilatkoztatás útján kapott – az emberiség ősi imájának magasztos mondatai fejezik ki: „Ex Deo nascimur” – „Istenből születtünk”. Ez a régi bölcsesség. Krisztus, aki alászállott a szellemi világokból, összekötötte a bölcsességet a szeretettel, és a szeretet legyőzi majd az egoizmust. Ez a szeretet célja. De önállóan, szabadon kell megnyilatkoztatni, szabadon kell az egyik lénytől a másikhoz áradnia – a szeretet korszakával együtt emiatt kezdődött el egyúttal az egoizmus korszaka is. A kozmosz fejlődésének kiindulópontja a szeretet, saját magától nőtt ki belőle az egoizmus. A Krisztus-impulzus, a szeretet impulzusa azonban idővel legyőzi majd a világba belekerült elválasztó jellegű princípiumot, és az ember fokozatosan részesülhet majd a szeretet erejében. A szeretet Krisztus sajátságosan monumentális szavaiból árad az emberek szívébe. „Mert a hol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.” (Máté 18, 20) A rózsakeresztesek régi mondása pedig így csendül bele a bölcsességgel párosult szeretetbe: „In Christo morimur” – „Krisztusban halunk meg”.
Az ember Jehova által arra volt rendeltetve, hogy a csoportlélek keretei között éljen, vagyis hogy a szeretet fokozatosan hassa át őt, a vérrokonságon keresztül. Lucifer hatására személyiségként él az ember. Eredetileg tehát az emberi tömörülés volt az időszerű, majd az önzésnek és az emberi önállóságnak kedvező luciferi princípium elválasztotta az embereket egymástól. A gonosz princípiuma az önzéssel együtt került bele a világba. És ennek meg is kellett történnie, mert az ember nem teheti magáévá a jót a gonosz princípiuma nélkül. A gonosz princípiuma nyújt rá lehetőséget, hogy az ember többszörösen legyőzze önmagát, és ezzel együtt a szeretet kibontakoztatására is lehetőséget nyújt. Krisztus meghozta az egoizmusba süllyedt ember számára az impulzust, hogy önmagát legyőzze, és azt az erőt is, melynek segítségével legyőzheti a gonoszt. És Krisztus tette összehozza azokat, akiket elválasztott egymástól az önzés. Így a legmélyebb értelemben válnak valósággá, igazzá Krisztusnak a szeretet tetteiről szóló szavai: „Bizony mondom néktek, a mennyiben megcselekedtétek eggyel az én legkisebb atyámfiai közül, én velem cselekedtétek meg.” (Máté 25, 40) A szeretet tette a földi világra árad vissza. Fokozatosan áthatja majd az emberiség fejlődését, és a fizikai erők elhalása ellenére új életet ad neki – de a szellemiségben, mert nem önzésből, hanem a szeretet szelleméből származott: „Per Spiritum Sanctum reviviscimus” – „A Szent Szellem által feltámadunk”.
Az emberiség jövője folyamán azonban nem csak a szeretet jut érvényre. A földi ember törekvésének méltó célja a szellemi tökéletesedés (ahogyan leírtam a „Die Prüfung der Seele” c. költői művem elején), de a szeretet tetteit megértő emberek közül senki nem lát majd a tökéletesedésre való törekvésben olyasmit, amiről azt mondhatná, hogy ez a törekvés önzetlen. A tökéletesedés olyan dolog, amivel mivoltunkat, személyiségünket kívánjuk erősíteni, fejleszteni. Értékünk a világ számára nem a saját magunk tökéletesítésére irányuló tetteinkből adódik, hanem a szeretetből fakadó tetteinkből. Ebben a vonatkozásban nem szabad ámítanunk magunkat. Ha valaki Krisztust követve a szeretet útján halad a bölcsesség felé, a világ szolgálatába állított bölcsességből annyi érvényes csak, amennyire bölcsessége szeretettel van átitatva.
A szeretettel áthatott, előbbre vivő, Krisztushoz vezető bölcsesség kizárja a hazugságot. Mert a hazugság a tények ellentéte, és aki a tényekbe szeretettel oldódik bele, a hazugságot nem ismerheti. Minden hazugság kivétel nélkül az önzésből ered. Ha megtaláltuk a bölcsességhez a szereteten keresztül vezető utat, önmagunk legyőzésének növekvő erejével, önzetlen szeretettel érünk el a bölcsességhez. Így válik az ember szabad személyiséggé. A gonosz princípiuma volt az a sötét alap, ahova a szeretet fénye bevilágíthatott, de a szeretet teszi felismerhetővé a gonosz princípiumának értelmét, a világban elfoglalt helyzetét. A világosság felismerhetővé vált a sötétség által. Csak a szabad ember lehet igazi keresztény.”
(Magyar nyelvre átültette: Göröntsér Márton)
GA 143
A Magyar Antropozófiai Társaság könyvtárában lévő kézirat alapján.


78. [tulajdonos]: amitelmondanékanagyítóbadenem2019-10-24 16:12
A kellemetlen kerékcsikordulásra,
a pultos-lány derékból szinte kitekeredve
hirtelen hátat fordított nekem, s csak a falitükörben,
a kitámasztott baljába szorított csatakos konyharuhára dőlve,
a reklámpalackok között lesve tartott szemmel,(?)
míg én meg a laptopomon bámultam?
a WiFi-kapcsolat jelét követő feliratot
a hideg kéken villódzó képernyő közepén, (kék halál?)
hogy azt mondja, ill. írja: várjon a frissítésre,
hosszabb időt vehet igénybe,
ne kapcsolja ki addig a gépet, többször is újraindul majd! (ilyen nincs, de majd megkérdezem a fiamat, hátha van)

Így frissültünk ott hárman egy ütemre, egymásra lesve
ezen a kora tavaszi, szokatlanul napfényes téren,
a néma pultos-lány, a zümmögő laptop, a köhécselő költő...


A lány ekkorra rezzenéstelen arccal hozta,
s tette elém a békebeli (?) kapucsínót, mint máskor,
szeme sem rebbent, ugyan frissüljek már, rajta ne múljon,
haladjunk már, kérem, legyen valami, (ki siet és hova?)
s mintha csak erre várt volna a Word is,
egy hunyorítás után újraindult a program, jelezte, hogy rendben,
majdcsak föláll ez a rendszer, hogy bepötyöghessem végre:
várj, szívem, érdemes, indulok mindjárt,
mienk ez a nap, és a fél a világ. Ez jutott nekünk.


Nincs béke, nem is volt, csak fegyverszünet, a végzetesen megcsonkított ország tudathasadásos állapotba került.
De talán jó is így, nem is lehet másképp, rúgjunk bele, hátha nemcsak "színleli", hanem tényleg talpra áll.



77. [tulajdonos]: Nos2019-10-24 10:31
Az Úr, a Világok Teremtője magához rendeli az emberiség fejlődésének irányítóit. Amikor végez, két alakhoz fordul, akik különleges feladatra vállalkoztak.
– Mindketten kaptok társakat. Lucifer, a te feladatod lesz az elcsábítás, az egoizmus, a hiúság, az önzés és a vágyak felkeltése az emberben.
Ahriman neked pedig el kell idegenítened őket minden szellemitől, a számok, mértékek és érzékszervek felé. Úgy, hogy egy mechanikus, számító, lélektelen, anyagelvű világot hozzanak létre.
Tudnotok kell, hogy bármennyire is lehúzzátok a mélybe az emberiséget, hosszú távon felemelitek. De csak akkor, ha egyensúlyt tartatok. Más-más időszakokban egyikőtök, majd másikótok kerül túlsúlyba, ami hosszabb távon kiegyenlítődik. Nem csak negatív, hanem pozitív hatásotok is lesz, Lucifer, te a művészetek, Ahriman, te pedig a tudományok létrejöttét segíted.
Ekkor az úr odafordult egy fenséges alakhoz, aki végig mellette állt:
– Fiam, te kapod a legnehezebb, s egyben legszebb feladatot. El kell vinned a teljes szabadságot és az egyetemes szeretetet az emberekhez. Ez csak úgy lehetséges, ha elszakadnak a régi faji kötelékektől és önállóan, egyénenként találják meg magukban újra a szellemit és szabad akaratukból teszik a jót. Meg kell mutatnod nekik, hogy az istenség a tér és az idő keresztjére feszíti önmagát azért, hogy megmutassa a szellemet és utat mutasson; ha az egót - áthúzzuk akkor + -á válik és életre kel az isteni. Amikor megtörtént ez, el kell hagynod az a testet és beleáradnod a Föld szellemébe, hogy ezentúl velük legyél mindig.
– Még valakiket küldök majd utánatok – mondta az Úr, akik időben a legkésőbb kezdik a munkájukat.

Lucifer mesteri módon megkísértette az embert a tudás ígéretével. Addig az ember jó helyen volt, mindene megvolt, de nem tudta ezt. Amikor megismerte a tudást, elszakadt az addigi szellemi alvó állapotból és később képessé vált a jó és a rossz megkülönböztetésére, önállóvá lett. Szabaddá vált akarata által lehetővé vált a tudatos szabadság elérése számára.
Lucifer mindig belülről dolgozott az emberen és az önhittség, a tökéletesség mázát hitette el. Megjelent az irigység, a hamis önszeretet, majd később a személyi kultusz.
Az Úr fia, akit Krisztusnak neveztek, megtette amire apja kérte és cselekedetével a Lucifer által önállóvá lett emberekben elültette a szeretet, testvériség és szellemi felemelkedés csíráit. Amikor elérkezett az idő, átvette a Jézus nevű ember által előkészített testet, aki ekkor elhagyta azt, és három éven át munkálkodott benne. Küldetése befejeztével, amikor ott volt a kereszten, megjelent mellette kétoldalról, a másik kereszteken Lucifer és Ahriman is. Lucifer a fényhozó volt az, aki mintegy a jövőt elővételezve megtudta a megváltását, Ahriman a másik, aki még nem tért meg, s köztük Krisztus, aki maga a fény. Már megjelenése után néhány évszázaddal elkezdték eltorzítani, félreismerni, amit ő tanított. A szabadság tiszteletben tartásával nem avatkozott be, hanem az arra éretté váló lelkeket beavatta az ő tudásával.
Ahriman jelenléte igazán csak sokkal később vált erőssé. Ez az Ahriman nagyon furfangos volt. Úgy irányította a dolgokat, hogy jelenlétét ne vegyék észre, sőt, amit a világba áraszt, úgy higgyék, az érdeküket szolgálja. Először is elérte, hogy az új ismeretek, amelyet modern tudománynak neveznek, az Univerzumot egy önmagától működő, mechanikus gépezetnek lássa, a működtető erőket pedig természetnek nevezze. Addig munkálkodott, amíg az iskolák teljesen „önállóak” lettek, azt fogadták el és tanították, amit ez a tudomány ismert. Az érzékszervekkel tapasztalható lett az egyetlen valóság, az, hogy emögött szellemi folyamatok az irányítók, feledésbe merült, sőt elfogadhatatlanná vált. Elérte, hogy ezeket az erőket – beleértve őt magát is, az emberek nem létezőnek tartsák, így nyugodtan dolgozhatott a saját malmára.
Gondos munkája eredményeként az emberek egyre inkább az anyagi javakat tekintették fontosnak, s emiatt rengeteg háború tört ki, amelyeknek csak a külső felszíne volt az ideológia, valójában gazdasági-pénzügyi érdekek mozgatták. Azt akarta, hogy az emberek azt higgyék, „pénzen minden megvehető”, „a pénz mozgatja a világot”. Bár a Föld keleti régióiban, ahol az ősi vallások és filozófiai tanítások erősek maradtak, ezt nem sikerült maradéktalanul megvalósítania, a legtöbb helyen gyümölcsöztek az anyagi magvak, melyeket elhintett.
A legálszentebb cselekedete volt, amikor elhintette, hogy a legnagyobb erő földi jelenléte nem történt meg. Addig-addig munkálkodott, mígnem az emberek nagy része magáénak érezte azt a nézetet, hogy becsapták. Úgy intézte, hogy az emberek felvilágosultnak érezzék magukat, mint „akiknek felnyílt a szemük”, hogy a legnagyobb esemény nem is történt meg. Azt kellett higgyék, hogy az az esemény, amely elhozta az új időszámítást és új irányt adott a fejlődésnek, nem az Ő jelenléte volt, hanem csak egy egyszerű ember élete. Azt is elérte, hogy fizikailag bizonyítékokat találhassanak erre és azt gondolják, ő is csak egy ember volt, aki ugyanúgy hibázott, mint ők és világi életet élt. Ez tökéletesen megfelelt céljainak, mert Jézus közönséges képe félrevezette az embereket és elérte, hogy ne figyeljenek oda a Krisztusi impulzusra. Voltak azonban olyanok, akik nem hitték, mint a vallás, hanem magasabb szellemi tudatosságuk révén tudták, hogy a Krisztus lény itt járt a Földön és három éven át tartózkodott földi testben, ennek leteltével pedig elhagyta azt és a Föld szellemévé lett.
Ahriman elérte, hogy végtelenül sok információt és időleges ismerethalmazt gyűjtsenek össze az emberek, így a lényeg, a szellem elveszik és csak az információ és az intellektuális tudás lesz előtérben. Azt akarta, hogy az emberiség borzasztóan okossá legyen külső téren, de a belsőről ne vegyen tudomást, a dolgok lényege elvesszen számára, higgye csak azt, hogy a véletlen és egyszerű fizikai okok teszik a világot olyanná, amilyen. Az ember mindent megmért, kiszámított és fizikailag megfigyelt. Ez volt számára a valóság.
Lucifer az emberek egóján dolgozott. Míg Ahriman a tudományokat világiasította, Lucifer a vallásokban és a misztikumban munkálkodott és igyekezett megtéveszteni. Míg Ahriman a rideg, mechanikus tudományokban tompította el az emberek tudatát, addig Lucifer a spirituális és vallási elragadtatottság és extázis szélsőséges állapotait inspirálta, hogy az egyes individuum ne az érje el az isteni szellemet, hanem megragadjon önnön képességei és hatalma tudatában.
De voltak, akik tisztában voltak mindezekkel a dolgokkal. Ezek a bölcs emberek tudták, hogy ez a két szellemi lény egyensúlyt hozhat létre, ha a megfelelő módon viszonyulnak hozzájuk. Így a tudományok művelésébe komoly érdeklődést, lelkesedést vittek, mintegy élővé téve azokat és távolságtartással szemlélték a szenvedélyeket, önfegyelmet vittek a vágyaikba. Életet vittek a külső tudományokba és önuralmat a szélsőségekre, fanatizmusra, elragadtatottságra hajlamos belső, lelki életbe.
A ravasz Ahriman közben megjelent az emberek között és odaadta a tisztánlátás képességét egyes embereknek. Mivel ezt nem saját erőfeszítésük és munkájuk árán érték el, mindannyian mást láttak és ez harcokhoz vezetett. Ahriman azon dolgozott, hogy az ember hideggé, számítóvá, merevvé váljon.
Ahriman munkája előkészítette az alapot az Úr által jelzett valakik megjelenésére. Az Azurák voltak azok. Feladatuk az ember szellemi felemelkedésének és magasabb szellemi részei kifejlődésének megakadályozása volt. Míg Lucifer az asztrálanyagban tevékenykedett és Ahriman az éterben, addig az Azurák egyenest a fizikai testben fejtették ki tevékenységeiket. Az Azurák a testi vágyak és szélsőségek és az illúziók megélésére, a kábítószerek által vezették az embert. Az Azurák elhitették az emberekkel, hogy nem többek, mint a legfejlettebb „állat”, és ebben az ösztönöket erősítették. Munkálkodásuk eredményeképp az emberekben gyengült az önálló én-tudat, amit a Krisztus hozott és erősödött az egykori faji, vagy csoporttudat. Megjelentek a szélsőséges csoportosulásuk, szervezetek és bandák, ahol az egyénnek alig van szerepe, mint önálló én-nek, csak egy sejt a szervezetben. Az Azurák az embereket az alkohol, a testiség, elfajult szexuális vágyak és a drogok felé terelte. A szélsőséges érzelmek, a reménytelenség, vagy akár az öngyilkosság impulzusait ültette el.
A luciferi hatások erőre kaptak a nemzeti szocializmusban, a fasizmusban. Az ahrimani hatások a bolsevizmusban, annak ateizmusában jelentek meg és az Azurák hatása a tömegkommunikáció és a pénzügyi rendszeren át érvényesült.
A luciferi erők önimádat, önzés vagy vallási, spirituális szélsőségek felé húznak. Az ahrimani erők elhitetik, hogy mindez mese és csak az anyagi világ valós. Az Azurák pedig a médián át, a vágyak és ösztönök felé húzzák az embereket.
A krisztusi erő az önálló, tudatos, szabad emberi szellem felé vezet, amely az intellektust, a fizikai eszközöket használja, de túllép ezeken és felismeri anyagtól függetlenül is létező szellemi létét.
Lucifer az egón át szól hozzád, Ahriman fizikai érzékeiden át, az Azurák anyagi vágyaidon át, Krisztus a szíveden át, az Úr pedig a legbensőbb éned, legigazabb hangod, legmélyebb vágyad, amely egyesíti lelkedet a szellemeddel, elmédet a szíveddel.


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2024-04-18 08:29 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
2019-11-21 14:36 nélküled
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2024-05-02 22:57   Napló: Gyurcsi
2024-05-02 22:34   Napló: Minimal Planet
2024-05-02 21:48   Napló: Minimal Planet
2024-05-02 21:32   Napló: Minimal Planet
2024-05-02 21:23   Napló: Bátai Tibor
2024-05-02 18:38   új fórumbejegyzés: Busznyák Imre
2024-05-02 17:58   Napló: az univerzum szélén
2024-05-02 17:04   Napló: Minimal Planet
2024-05-02 16:14   Napló: Bátai Tibor
2024-05-02 15:38   Napló: Bátai Tibor