weinberger: befejez?

Folytatódnak a Dokk estek, az eseményt a dokk.hu facebook lapján is hirdetjük.

 
2843 szerző 38735 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Németh Bálint
  Extrasystole
Új maradandokkok

Kiss-Péterffy Márta: Remény-sugár
P. Ábri Judit: Hála a szerelemért
Tóth János Janus: Hervadó kokárda
Tóth János Janus: Nyárvég
Tóth Gabriella: Puff neki
Tóth Gabriella: Ritka fillér
Tóth Gabriella: vacak
Tóth Gabriella: közöny
Filip Tamás: Leltárhiány
Filip Tamás: Pálma
FRISS FÓRUMOK

Filip Tamás 4 órája
Gyurcsi - Zalán György 1 napja
Mórotz Krisztina 2 napja
Csurgay Kristóf 2 napja
Serfőző Attila 3 napja
Vezsenyi Ildikó 3 napja
Cservinka Dávid 3 napja
Ötvös Németh Edit 4 napja
P. Ábri Judit 4 napja
Kiss-Teleki Rita 4 napja
Szakállas Zsolt 4 napja
Busznyák Imre 5 napja
Bátai Tibor 5 napja
Tóth János Janus 5 napja
Farkas György 5 napja
Tóth Gabriella 6 napja
Karaffa Gyula 7 napja
Vasi Ferenc Zoltán 8 napja
Egry Artúr 10 napja
Gyors & Gyilkos 10 napja
FRISS NAPLÓK

 A vádlottak padján 5 órája
Bátai Tibor 16 órája
nélküled 20 órája
Gyurcsi 22 órája
Minimal Planet 1 napja
Hetedíziglen 1 napja
ELKÉPZELHETŐ 1 napja
Játék backstage 1 napja
az univerzum szélén 1 napja
PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE 3 napja
Janus naplója 6 napja
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 7 napja
mix 7 napja
Ötvös Németh Edit naplója 11 napja
négysorosok 11 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: weinberger
Legutóbbi olvasó: 2024-04-29 13:53 Összes olvasás: 150320

Korábbi hozzászólások:  
Olvasói hozzászólások nélkül
772. Vati: befejez?Misinszki Hanna: a szent és a profán2017-10-03 09:13
Kedves Hanna és Miklós!
Nem a régebbi (pár héttel előbbi) beszélgetésünk folytatása volt a –szent esetek- c. beírásom, hanem ténylegesen egy rádióműsor akasztott ki. Miklóstól pedig (lustaságomat leplezve) egy kevés etimológiát vártam, mivel kedvelem a szófejtéseit. Én időközben, láthatóan végére értem a felháborodásomnak, azzal a konklúzióval, hogy ott a rádióműsorban felelőtlenül és túlzott mennyiségben lett használva a kifejezés, van ilyen, hiszen ez nem tudományos műsor volt. Bár most utólag, ha belegondolok, már csak a szóhasználat mennyiségét illetően érzek túlzásokat, mivel a szent kifejezés egyik lehetséges értelmezése szerint, az egész Isten által teremtett világ szent, beleértve minden teremtményt, személyit és tárgyit. Kivéve az eretnekeket.

Megköszönve Hanna helyreigazításait (pl. valóban nem keresztény vallások, hanem keresztény felekezetek), azért szeretném leszögezni, hogy mi volt az eredeti kérdésem:
„Miklós, Te az ilyen dolgoknak mestere vagy. Magyarázd el nekem, hogy végül is mit takar a SZENT kifejezésünk. Kétségbe vagyok esve, egyáltalán van-e „VILÁGI” jelentése?” (vagyis van-e jelentése a szakrálistól eltávolodva, azokban az értelmezésekben, ahogyan a köznapi nyelvezetben használjuk)

Nagyon jó lett volna, ha Hanna a teológia tudományának az adott kifejezésre vonatkozó -terminus technikus-át egyszerűen bemásolta volna. Azonban ezt nem tehette meg, mivel a teológia tudománya fejlődő és változó tudomány, tehát, kénytelen tudomásul venni, hogy a kifejezés adott szakrális tartalma is változásokon esett át korról-korra. Ezek szerint beszélhetünk a kifejezés használatáról és értelmezéséről az ószövetség alapján, majd kiegészült és megváltozott tartalmakkal az újszövetségre támaszkodva, beszélhetünk a reformkor előtti és utáni értelmezésekről, és beszélhetünk az egyes vallási tanokkal és értelmezésekkel foglalkozó személyek nagyobb ismertségre és rangra emelkedett értelmezéseiről. De beszélhetnénk akár a kifejezés szűkebb értelemben vett etimológiájáról is.

Hanna szerint:
„A szent szónak is megvan a maga jelentése, a zavart az okozhatja, hogy a szakralitás körébe tartozó kifejezésnek a profán világában hiába keresünk jelentést. Persze, átkerült a profán beszédbe (az szent... vagy: ez és ez a dolog számomra szent), így nem csoda, ha sokan csak egy jelentésevesztett, üres kifejezésként tartják számon.”

Az én véleményem szerint ez a kifejezés mindig is (korokra gondolok) része volt a közbeszédnek. Sőt, ha hihetünk a szakértőknek, akkor több vallás is használja a kifejezést. És felmerül bennem a kérdés, hogy a szent kifejezés pontosan azért lett jelentésevesztett és üres, mivel a szakrális jelentése is folyamatosan változott, (akár történelmileg, akár a különböző vallások értelmezése szerint) amely változásokat a köznapi beszéd egyszerűen már képtelen volt értelmezni és követni, majd beilleszteni a szó használatába?

Én most eddig tudtam eljutni. Egy kérdésig, de ha leszedem a mondat végéről a kérdőjelet, akkor talán egy válaszig. Köszönöm mindkettőtöknek, hogy időt fordítottatok rám.


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2024-04-18 08:29 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
2019-11-21 14:36 nélküled
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2024-04-29 09:12       ÚJ bírálandokk-VERS: Farkas György cím nélkül (12)
2024-04-29 09:05   Új fórumbejegyzés: Filip Tamás
2024-04-29 08:47   Napló: A vádlottak padján
2024-04-29 05:14       ÚJ bírálandokk-VERS: Vasi Ferenc Zoltán Árny-örökség XI.
2024-04-28 21:12   Napló: Bátai Tibor
2024-04-28 20:50       ÚJ bírálandokk-VERS: Tóth Gabriella fél-elem
2024-04-28 17:21   Napló: nélküled
2024-04-28 15:10   Napló: Gyurcsi
2024-04-28 12:15   Napló: Minimal Planet
2024-04-28 10:46   Napló: A vádlottak padján