NAPLÓK: Gyurcsi Legutóbbi olvasó: 2024-04-29 09:36 Összes olvasás: 126517959. | [tulajdonos]: A műszaki dolgokról - 3. rész | 2021-08-14 11:40 |
Haladnék az előző csapáson, harmadik rész.
A lóerőről.
Az autók miatt vezették be. Hogy tudjanak velük dicsekedni.
Régen az volt a menőbb, akinek több lova volt. Aztán, amikor a tehetősebbek autókat vettek, kezdték felszámolni a lóállományaikat. Eleinte eladogatták azokat, de ahogy olcsóbbak lettek a kocsik, a szegényebbek is azzal jártak, nem volt kinek eladni a lovakat.
Így találták fel a lókolbászt.
Visszatérve a dicsekvésre, a férfiak mindig találtak valamit, amivel bizonyíthatták, hogy különbek a többieknél. Sokáig elég volt ehhez egy mérőszalag, de hamar kiderült, hogy a metrikus rendszert használók előnyben voltak a collban mérőkkel szemben, gondoljuk át, mennyivel jobban hangzik kimondani a 15 (cm)-öt a 6 (")-nál!
Persze, hogy a skótok érezték magukat megszégyenülve, de aztán kompenzáltak, erre még visszatérek.
Szóval, a lóerő.
Melyik autó a jobb? Melyik az erősebb? Melyikkel lehet jobban dicsekedni?
Manapság már vannak márkanevek - Audi, BMW, Lexus stb. - melyeknek puszta emlegetése is kiváltja a sárga irigységet, de ezeket akkoriban még fel se találták.
Jó, akkor hány személyes egy autó?
Na, ez meg csak azon múlott, hogy betettek-e még egy hokedlit a kocsiba, nem vált be.
Milyen erős! Na, ezt űbereljétek!
A szakma szerencséjére az ötlet kitalálójának még volt 1 azaz egy darab lova, ami már nem kellett senkinek, olyan göthös és sovány volt, hogy már virslinek se volt jó. Na, ezzel mérte össze autójának az erejét.
Ezért lehet az, hogy tudományos mérések szerint egy mai, erős ló mintegy 15 LE teljesítésére képes.
Na, jöttek a skótok, ahogy már utaltam rá.
A skót takarékos népség, nemcsak a pénzzel, de még a kimondott szavak hosszával is spórolni akartak. Szerencséjükre volt egy James Wattjuk, aki, mit tesz isten, pont gépekkel foglalkozott.
Na, ennek mérték meg a teherbírását, Watt akkoriban fiatal, erős ember volt, erősebb, mint a lóerő etalonjaként számító öreg, kehes gebe.
Tegyünk egy próbát! Kiáltsuk: - Lóerő! Aztán azt: Watt!
Ugye? Még harci kiáltásnak is jó!
Persze a wattból kell majdnem 750 egy lóerőhöz, így a gyakorlatban a kilowattot használják, de ez érthető, James Watt is 75 kiló volt.
És itt már könnyen átkötök a kilovoltra.
Ez meg a feszültség mértékegysége.
No, nem minden feszültségé, mert például a társadalmi feszültségeket kurvaannyátban mérik (ebből egy millió az a megakurvaannyát), de ami a vezetékekben kényelmetlenné teszik azok fogdosását, arra éppen jó.
Tehát a Volt. Nem mindig van a drótokban, egyszer van, máskor meg nincs, de Volt. Ezért váltóáram.
Ezzel az árambulival nagyot ugrottunk a lovaskocsitól az elektromosságig, de ez nem csoda, sokszor összeér a két téma.
Ilyen például a villanyvasaLÓ.
Érdekes, adódik a visszacsatolás, az van ráírva, hogy hány kiloWattos.
Nem az, hogy milyen meleg! Azzal mostanában egyik se akar dicsekedni.
Viszont az LMBTQ rövidítés bővül a kW betűkkel, legalábbis így hallottam.
Megint egy visszakanyar a skótokhoz, ők népviseletben nem mehetnek kétszáz méternél közelebb egy templomhoz vagy egy iskolához. Sőt, ezen a határon belül még Watt nevét se szabad kimondani, származása miatt. A lóerőt azt szabad, pedig, ha jól belegondolunk, egy lónak nagyobb van.
Arról nem is beszélve, hogy az igavonók között számtalan van, amelyik nemváltó műtéten esett át, ilyen a lovaknál a herélt, a barmoknál az ökör. Ja, kiemelendő a tinó, amelyik köztudottan még kiskorúként esett át ezen a korántsem komilfó műtéten.
Csóri Petőfi igencsak kacskaringósan mehetett át egy-egy falun, amikor Erzsikével mentek csillagot válogatni a négyökrös szekéren! Szerencsére akkoriban kevesebb iskola volt, templom viszont akadt bőven.
És akkor most a csillagokról, azoknak is van olyan jellemzője, amire mértékegységet találtak ki.
Ilyen a fényév.
Példa: a Kentaúr alfája, (Proxima Centauri) 4,24 fényév.
- Olyan régen? - kérdezné ilyenkor a hülyébbje.
Pedig igaza lenne, amit most látunk a Proximából, az egy ilyen régi képe. Ebből látszik, hogy némelyik csillag nőnemű, a nők szoktam magukról régebbi képeket feltenni a közösségi médiákban.
Pedig, ha jól belegondolunk, ez a csillag ezzel szinte semmit nem nyer, már négy éve is egy kúrvaöreg vörös törpe volt, kéne a francnak. Mostanában egy vörös csillagra egyébként is rájár a rúd.
Viszont vannak olyan közösségek, ahol népszerűbb lenne, ha átköltözne a Nyilas csillagképbe.
Ha már az égen járunk, ejtsünk pár szót a bolygókról is.
Holland találmány, a fapapuccsal és a tulipánnal együtt.
Az égen nagyon könnyen megkülönböztethetjük a csillagoktól, nem vibrál a fényük.
Szöges ellentétben a hullócsillagokkal, na, ilyet meg a napokban lehet sokat látni, valami üstökös ablakán dobáltak ki mindenféle szemetet, használt pézsét, szaros pelenkát, hát azok villognak - nagyon rövid ideig - az égen. Mint a valóságsókban.
Szó esett már csillagokról, lovakról, nemi hovatartozásról, ezek esszenciája a már említett kentaur.
Tanácstalan lehetne egy kormányablakban tevékenykedő ügyintéző, amikor egy ifjú kentaur első személyi igazolványához venné fel az adatokat! Már az is kérdés, hogy nem egy marhalevelet kéne-e kiállítania? És akkor, csődör-e, vagy kanca? Esetleg paripa? (Akkor viszont rá is érvényes a 200 méter.)
Na, nálam már előjött egy új mértékegység, a gyomorkorgás / perc, ezzel mérik az ebédidő közelségét. Ráadásul bejön a decibel is, ez most nálam meghaladja a százat, olyan, mint egy légkalapács tíz méterről.
Viszont ez a decibel megér még egy misét, majd legközelebb.
| |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|