rákok tánca parti homokban: steiner

Folytatódnak a Dokk estek, az eseményt a dokk.hu facebook lapján is hirdetjük.

 
2843 szerző 38733 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Németh Bálint
  Extrasystole
Új maradandokkok

P. Ábri Judit: Hála a szerelemért
Tóth János Janus: Hervadó kokárda
Tóth János Janus: Nyárvég
Tóth Gabriella: Puff neki
Tóth Gabriella: Ritka fillér
Tóth Gabriella: vacak
Tóth Gabriella: közöny
Filip Tamás: Leltárhiány
Filip Tamás: Pálma
Filip Tamás: Állásinterjú
FRISS FÓRUMOK

Csurgay Kristóf 15 órája
Serfőző Attila 17 órája
Mórotz Krisztina 18 órája
Gyurcsi - Zalán György 1 napja
Vezsenyi Ildikó 1 napja
Cservinka Dávid 1 napja
Ötvös Németh Edit 1 napja
P. Ábri Judit 1 napja
Kiss-Teleki Rita 2 napja
Szakállas Zsolt 2 napja
Busznyák Imre 2 napja
Bátai Tibor 2 napja
Tóth János Janus 2 napja
Farkas György 2 napja
Tóth Gabriella 3 napja
Karaffa Gyula 5 napja
Vasi Ferenc Zoltán 6 napja
Egry Artúr 7 napja
Gyors & Gyilkos 8 napja
Pálóczi Antal 10 napja
FRISS NAPLÓK

 Hetedíziglen 6 órája
Bátai Tibor 8 órája
nélküled 10 órája
Minimal Planet 14 órája
A vádlottak padján 19 órája
PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE 1 napja
Gyurcsi 1 napja
az univerzum szélén 1 napja
Janus naplója 3 napja
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 5 napja
mix 5 napja
Ötvös Németh Edit naplója 9 napja
négysorosok 9 napja
Zúzmara 10 napja
Bara 10 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: rákok tánca parti homokban
Legutóbbi olvasó: 2024-04-27 02:50 Összes olvasás: 5765

Korábbi hozzászólások:  
26. [tulajdonos]: steiner2020-07-10 13:36
Rudolf Steiner: A világ és az ember szellemi megismerésének alapelemei

részletek

Amikor Johann Gottlieb Fichte 1813 őszén előadta „Tanát”, az igazság szol-
gálatában eltöltött életének érett gyümölcsét, bevezetőül a következőket mondta: „E
tan megértéséhez egészen új belső érzékszerv szükséges, amely a hétköznapi ember
számára nem is létező, új világot tár fel.”
Azután a következő hasonlattal világítja meg, mennyire lehetetlen Tanát a testi
érzékek útján nyert képzetekkel megérteni: „Képzeljük el, milyen a világ a vakon
születettek számára, akik csak a tapintható dolgokat és azok egymáshoz való viszo-
nyát ismerik. Próbáljanak meg színekről vagy egyéb olyan jelenségekről beszélni
nekik, amelyeket a fény teremt meg a látás számára: annyi, mintha a „semmiről” be-
szélnének. Még az a jobbik eset, ha ezt meg is mondják, mert így a beszélő hamaro-
san ráeszmél hibájára és – hacsak meg nem tudja a szemüket nyitni – felhagy a hiá-
bavaló beszéddel.”

a magasabb megismerést
éppen az emberi megismerő erők fejlődése kell, hogy megelőzze. Ami fejlődésünk
előtt az emberi megismerés határain túl van, az a minden emberben szunnyadó ké-
pességek felébresztésével a megismerés körébe kerül.

A „szellemi érzékszervek” kifejlődésével egymagában nem válik még senki a lét
magasabb igazságainak tanítójává. A magasabb igazságok tanításához éppen úgy
„tudományra” van szükség, mint a fizikai valóságok tanításához. A „magasabb látás”
éppoly kevéssé teszi az embert a dolgok tudójává a szellemi világban, mint ahogy az
ép érzékszervek sem teszik tudóssá a fizikai valóságban. És mert minden valóság, az
alacsonyabb és a magasabb szellemi valóság is, csak ugyanannak a mindezek alapját
jelentő lényegnek két oldala, az alacsonyabb ismeretek hiánya többnyire a magasab-
bak hiányát is jelenti. Ez a tény mérhetetlen felelősségérzetet kelt abban, akit szellemi
elhivatottsága magasabb igazságok kimondására késztet; szerénységre és tartózko-
dásra inti.

Az ember megismeréséhez több út vezet. Az egyiket Goethe szép szavai így írják
le: „Amikor az ember a körülötte lévő tárgyakat észreveszi, önmagára vonatkoztatja
őket. S ezt joggal teszi, mert egész sorsa attól függ, tetszenek-e neki vagy sem, vonz-
zák-e vagy taszítják, hasznára vannak-e vagy ártalmára. A dolgok szemléletének és
megítélésének ez a természetes módja éppoly könnyűnek látszik, mint amennyire
szükséges, mégis számtalan megszégyenítő és elkeserítő tévedésbe ejti az embert. –
Sokkal nehezebb feladatot vállalnak magukra azok, akiket erős tudásvágyuk arra
ösztönöz, hogy a természet dolgait önmagukban és egymással való viszonyukban
vizsgálják, mert hamarosan nélkülözik azt a mércét, amely segítségükre volt, amikor
mint egyszerű emberek a dolgokat saját magukra vonatkoztatva vizsgálták. Nem
áll rendelkezésükre a tetszés és nemtetszés, a vonzás és taszítás, a haszon és kár mér-
céje. Erről teljesen le kell mondaniuk. Közönyös, mintegy isteni lények módjára azt
kell keresniük és kutatniuk, ami van, és nem azt, ami kedvükre való. Az igazi botani-
kust nem befolyásolhatja a növények hasznossága vagy szépsége. Fejlődésüket és a
növényvilágban való helyüket kell kutatnia. Mint ahogy a Nap egyformán előcsal és
beragyog minden növényt, neki is egyformán elfogulatlanul kell mindegyiket szem-
lélnie és áttekintenie. Megismerése mércéjét és az értékelés tényadatait nem önmagá-
ból, hanem a megfigyelt dolgok köréből kell merítenie.”
Goethe idézett gondolata háromfélére hívja fel a figyelmünket: először azokra a
tárgyakra, amelyekről érzékszerveink útján folytonosan tudomást szerzünk, mikor
tapintunk, szagolunk, ízlelünk, hallunk és látunk. Másodszor azokra a benyomásokra,
melyeket a tárgyak reánk gyakorolnak, mint tetszés, nemtetszés, megkívánás vagy
undor, és amelyeket az jellemez, hogy az egyik tárgyat rokonszenvesnek, a másikat
ellenszenvesnek, az egyiket hasznosnak, a másikat károsnak találjuk. Harmadszor
azokra az ismeretekre, melyeket „isteni lények módjára” szerzünk a dolgokról; fel-
fedve létük és működésük titkait.
Az emberi életben ez a három terület világosan elkülönül egymástól, és az ember
ebből rájön, hogy háromféle módon van összeszövődve a világgal. Az első módot
készen találja és adott tényként elfogadja. A második kapcsolat révén a világot saját
ügyévé teszi, olyasvalamivé, ami jelent neki valamit. A harmadikat célul tűzi ki maga
elé, amely felé szüntelenül törekednie kell...az ember lényének három megnyilatkozása van:
a test, a lélek és a szellem. E három szóval egyelőre csak ezt a három megnyilatko-
zást jelöljük, semmit mást. Aki e három szóhoz valamilyen előzetes véleményt, sőt
mi több, hipotézist kapcsol, annak a következő fejtegetéseket szükségszerűen félre
kell értenie. Test alatt azt értjük, amelyen keresztül az ember számára a körülötte
lévő világ megnyilatkozik...Lélek szóval az em bernek azt a képességét jelöljük,
amellyel a világ dolgait saját létéhez kapcsolja,
amellyel velük kapcsolatban tetszést és nemtetszést, kedvet és kedvetlenséget, örö-
möt és fájdalmat érez. Szellemnek nevezzük azt, ami akkor nyilvánul meg az ember-
ben, amikor Goethe szavai szerint „isteni lény módjára” szemléli a világot. Ebben az
értelemben az ember testből, létekből és szellemből áll.
Testünk révén rokonságban állunk mindazzal, amit a külvilágban érzékeink ész-
lelnek. A külvilág anyagai alkotják testünket és a külvilág erői működnek benne.
Miként a külvilágot, úgy saját testi létünket is érzékeinkkel figyelhetjük meg. – A
lelki életet azonban ilyen módon nem észlelhetjük. Mindaz, ami testi folyamat, testi
érzékekkel észlelhető, de a tetszésemet és nemtetszésemet, az örömömet és bánato-
mat testi érzékkel sem én nem észlelhetem, sem valaki más. A lélek a testi érzékszer-
vek számára hozzáférhetetlen terület. Az ember testi léte mindenki előtt nyilvánvaló;
lelki életünket mint saját külön világunkat magunkban hordozzuk. Szellemünkkel a
külvilágot magasabb módon ismerjük meg. Bár bensőnkben feltárulnak a külvilág
titkai, de szellemünkkel kilépünk önmagunkból, hogy meghallgassuk azt, amit a dol-
gok saját magukról mondanak, tehát arról, aminek nem számunkra, hanem a dolgok
számára van jelentősége.

Az emberi testet ugyanúgy testi érzékszerveinkkel ismerjük meg, mint a többi fi-
zikailag érzékelhető dolgot: az ásványokat, növényeket és állatokat, mert rokonság-
ban van a lét e három formájával: Az ember a testét a természet anyagaiból építi fel,
miként az ásványok; növekedik és szaporodik, mint a növények; észleli a körülötte
lévő tárgyakat és benyomásait belső élményekké alakítja, mint az állatok. Azt mond-
hatjuk tehát, hogy az embernek ásványi, növényi és állati létformája van.
Az ásványok, növények és állatok felépítésében mutatkozó különbség három
különböző létformájuknak felel meg. Ez a felépítésük – alakjuk – az, amit érzékeink-
kel észlelünk, és csak ezt nevezhetjük testnek. Az ember teste azonban különbözik az
állat testétől. Ezt mindenkinek el kell ismernie, bárhogyan is vélekedjék egyébként az
ember és állat rokonságáról.
Ahol az agy nem fejlődött ki megfelelően, ahol – mint a mikrokefaloknál és idióták-
nál – kicsi és elégtelen, ott önálló eszmék megjelenéséről és megismeréséről termé-
szetesen éppúgy nem lehet szó, mint ahogyan nem lehet szó fajfenntartásról olyan
embereknél, akiknek nemzőszervei elkorcsosultak. Ezzel szemben az egész ember,
de különösen az agy szépen és erőteljesen kifejlődött alkata – ha egymagában nem is
pótolja a géniuszt – mindenesetre első, elengedhetetlen feltétele a fejlettebb
megismerőképességnek. (Ásványi, növényi és állati létformáján kívül az emberi testnek
egy negyedik létformája is van: a sajátosan emberi létforma. Ásványi létformájában
az ember rokonaminden láthatónak; növényi létformájában rokona minden növekvő és szaporodó
lénynek; állati létformájában rokona mindazoknak a lényeknek, amelyek környezetü-
ket érzékelik és külső benyomásokra belső élményekkel felelnek; emberi létformája
már testi vonatkozásban is egy külön világ.)

...már az egyszerű érzet is belső világunkhoz tartozik. Testi
érzékszerveimmel érzékelni tudom azt a vörös asztalt, amelyet más is érzékel; más
ember vörös érzetét azonban nem vagyok képes érzékelni.
Eszerint tehát az érzetet lelki jelenségnek kell tekinteni. Ha ez a tény világossá
válik előttünk, nem fogjuk többé pusztán agyfolyamatoknak tekinteni a belső élmé-
nyeket.
Az érzés közvetlenül az érzethez kapcsolódik. Az egyik érzet kellemes, a másik
kellemetlen érzést vált ki. Ezek az érzések belső, lelki életünk rezdülései. Érzéseink-
kel egy második világot teremtünk magunknak a kívülről ránk ható világ mellé.
Belső világunk harmadik eleme az akarat. Általa visszahatunk a külvilágra, és
rányomjuk belső lényünk bélyegét. Az akarati aktusokban lelkünk a külvilág felé
fordul. Tetteink abban különböznek a külvilág eseményeitől, hogy magukon viselik
belső életünk bélyegét. Így viszonyul az ember lelke, vagyis saját világa, a külvilág-
hoz. Indítékait a külvilágtól kapja az ember, de ezeknek megfelelően testiségére mint
alapra felépíti saját lelki világát.

Lelkiségünket nemcsak a testünk határozza meg. Az ember nem csapong az ér-
zékszervi benyomások között irány és cél nélkül; nem is felel cselekvéssel minden
külső vagy testében keletkező ingerre. Észlelésein és cselekedetein gondolkozik.
Amikor észleléseiről gondolkodik, ismereteket szerez magának a külvilágról,
amikor pedig cselekedeteiről gondolkodik, értelmes összefüggést visz az életébe. Az
ember tudja, hogy feladatát csak akkor töltheti be emberhez méltóan, ha mind meg-
ismerésében, mind cselekedeteiben helyes gondolatok vezérlik. Lelkünk kétféle
szükségszerűséggel áll szemben: a test törvényei a természet szükségszerűségeinek
vetik alá, míg a helyes gondolkodás törvényeinek szükségszerűségét ő maga önként
ismeri el. Az anyagcsere törvényeinek a természet veti alá az embert, de a gondolko-
dás törvényeinek ő maga rendeli alá magát. Ezzel a tettével egy magasabb világrend
részesévé válik, mint amilyenhez teste kapcsolja. Ez a magasabb világrend a szellemi
világ.

A szén, hidrogén, nitrogén és oxigén részecskék mozgása még nem a lélek. A lelki élet
csak ott kezdődik, amikor e mozgások közepette érzés keletkezik, pl. amikor édes ízt
vagy örömöt érzünk. Éppen ilyen kevéssé beszélhetünk szellemről; míg csupán azo-
kat a lelki élményeket vesszük tekintetbe, amelyekben akkor van részünk, amikor
teljesen a külvilágnak és testi életünknek adjuk át magunkat. A lelkiség inkább csak
alapja a szellemiségnek; ahogy a testiség is csak alapja a lelkiségnek.
A természettudós a testtel, a lélekbúvár (pszichológus) a lélekkel, a szellemi vi-
lág kutatója pedig a szellemmel foglalkozik.

(Megfelelően felépített agy nélkül nem tudunk gondolkodni, mint ahogy a színeket is
csak egészséges szemmel láthatjuk.
Az emberi test felépítésének koronája a szellem szerve: az agy. Az emberi agy
felépítését csak akkor érthetjük meg, ha figyelembe vesszük, hogy mi a feladata. Az a
feladata, hagy a gondolkodó szellem testi alapja legyen.)
Az emberi test úgy épül fel, hogy a gondolkodást szolgálja. Azok az anyagok és
erők, amelyek az ásványi világot is alkotják, úgy állnak össze az emberi testben, hogy
általuk megnyilatkozhassék a gondolkodás. Ezt a feladatának megfelelően felépített
ásványi konstrukciót a továbbiakban az ember fizikai testének nevezzük.
Ez az ásványi szerkezet, amely középpontja, az agy szerint rendeződik, szaporo-
dás útján jön létre, kifejlett alakját pedig növekedéssel éri el. A szaporodás és a nö-
vekedés az ember, az állat és a növény közös tulajdonsága. Mindazt, ami él, a szapo-
rodás és növekedés különbözteti meg az élettelen ásványtól. Élő csak élőből keletez-
het, mégpedig csíra útján. Az élet folyamata az utódot összekapcsolja az előddel.
Azok az erők, amelyek ásványt hoznak létre, magukra az ásványt összetevő anyagok-
ra irányulnak. A hegyi-kristályt a szilíciumban és oxigénben rejlő erők építik fel,
amelyek benne egyesülnek. A tölgyfát felépítő erőket viszont – a csíra közvetítésével
– az anya- és apanövényben kell keresnünk. A tölgy alakja változatlanul származik
át az elődről az utódra. Az élőlényeknek belső, veleszületett adottságai vannak.
Míg a testét alkotó anyagok folytonosan
cserélődnek, faji jellege megmarad egész életén át, és az utódai öröklik. A faj hatá-
rozza meg tehát a testet alkotó anyagok elrendezését. A fajnak ezt az elrendező erejét
életerőnek nevezzük. Ahogyan a kristályban az ásványi erők jutnak kifejezésre, úgy
a növény- és állatvilág fajaiban vagy formáiban a formáló életerők fejeződnek ki.
Csak azt tudjuk észlelni,
amihez megfelelő érzékszervünk van. Szem nélkül nincs fény, fül nélkül nincs hang-
érzet. A legalsóbbrendű organizmusok az ember érzékszervei közül csak eggyel, bi-
zonyos fajta tapintóérzékkel rendelkeznek. Számukra az emberi észleléshez hasonló
módon csak azok az ásványi erők adottak, amelyek a tapintóérzék számára megis-
merhetők. Amilyen mértékben kifejlődtek a magasabbrendű állatok többi érzékszer-
vei, olyan mértékben válik számukra gazdagabbá és sokrétűbbé az ember által is ér-
zékelt külvilág. Egy lény érzékszerveitől függ tehát, hogy az, ami a külvilágban meg-
van, adva van-e az ő számára is észlelet, érzet formájában. Ami a levegőben bizonyos
mozgásként jelentkezik, az emberben hangérzetté válik.
Az életerő megnyilvánulásait testi érzékszerveinkkel nem észleljük. Látjuk a
növény színét, szagoljuk az illatát, az életerő azonban az ilyen megfigyelés elől rejt-
ve marad. Mint ahogyan a vakon születettnek sincs igaza, ha tagadja a színek létezé-
sét, mi sem tagadhatjuk az életerő létezését csak azért, mert csak testi érzékszerveink
vannak. A vakon született is láthatja a színeket, mihelyt sikeresen megoperálták a
szemét. Ugyanígy az az ember is tudja érzékelni nemcsak az individuumokat; hanem
az életerő által alkotott sokféle növény- és állat-fajt is, mihelyt kifejlesztette magában
az ehhez szükséges szervet.
A szellemi élet kutatójának ez úgy mutatkozik meg, hogy az étertest nem csupán
a fizikai test anyagainak és erőinek az eredménye, hanem valóságos önálló lény,
amely életre kelti a szóban forgó fizikai anyagokat és erőket. A szellemtudomány
értelmében egy pusztán fizikai test – pl. egy kristály – alakját az élettelen testben
rejlő fizikai formáló erőktől kapja; de az élő test nem ezektől az erőktől kapja az
alakját, mert abban a pillanatban, amint az élet elszállt belőle és csak a fizikai erők-
nek van kiszolgáltatva, szétesik.(Ne ütközzünk meg az „étertest” kifejezésen.
Az „éter” szó itt mást jelent, mint a fizika hipotetikus étere. Tekintsük egyszerűen
csak az itt leírtak jelölésének.)

Halálunk után fizikai testünk az ásványvilágban, étertestünk pedig az élet
világában oszlik fel. „Testnek” azt nevezzük, ami valamely lénynek „alakot”, „for-
mát” ad. Ne tévesszük össze a „test” kifejezést az érzékelhető testformával.

Az élettest még nem tartozik az ember belső világához. Érzeteink első megmoz-
dulásával azonban már belső világunk válaszol a külvilág ingereire. Ha még olyan
messzire követjük is megfigyelésünkkel a külvilágot, az érzetet sehol sem találjuk
meg benne.A fénysugár szemünkbe hatol, egészen a recehártyáig. Itt kémiai folyamatokat
idéz elő, az ún. sárga folton. Az ingerek hatása a látóidegen keresztül tovább folyta-
tódik egészen az agyig; ahol további fizikai folyamatok keletkeznek. Ha ezeket meg-
figyelhetnénk, ugyanolyan fizikai folyamatokat látnánk, mint bárhol másutt a külvi-
lágban. Ha meg tudom figyelni az élettestet, akkor látom, hogy a fizikai agyfolyamat
egyben életfolyamat is. A kék szín érzetét azonban, amelyet a fénysugár befogadója
érez, ezen az úton sehol sem találom meg: Ez csak a fénysugarat befogadó lény lel-
kében keletkezik. Ha tehát ez a lény csak fizikai és étertestből állna, az érzet nem
jöhetne benne létre. Az a tevékenység, amely az érzeteket létrehozza, lényegesen kü-
lönbözik a formáló életerők működésétől. Ez a tevékenység belső élményeket hív elő.
Enélkül csupán életfolyamatról lenne szó, mint a növényeknél. Képzeljük el az em-
bert, amint minden irányból benyomásokat vész fel, de ugyanakkor forrása is a tevé-
kenységnek: a benyomásokra minden irányban érzetekkel felel.
(a testi érzékszervek az érzőlélekkel szemben is „vakok”. És vak vele
szemben az a szerv is, amellyel az élet mint olyan érzékelhető. De ahogy ezzel az
érzékszervünkkel az étertestet látjuk, úgy válhat bizonyos érzékfeletti észleletté az
érzések belső világa is egy még magasabb érzékszerv segítségével. Ennek birtokában
nemcsak a fizikai világot és az élet világát, hanem az érzéseket is láthatjuk. Ha van
ilyen szervünk, akkor valamely más lény érzésvilága külső valóságként tárul elénk.
Különbséget kell tennünk saját érzésvilágunk átélése és egy másik lény érzésvilágá-
nak szemlélése között. Saját érzésvilágába természetesen mindenki bele tud tekinteni.)
Félreértések elkerülésére hangsúlyozom, hogy a „látó” nem éli át magában ugya-
nazt, mint ami a másik lény érzésvilágának tartalma. A másik lény saját benső vilá-
gának nézőpontjából éli át a maga érzéseit, a látó pedig a másik lény érzésvilágának a
megnyilatkozását érzékeli.
Az érzőlélek működése az étertesttől függ, mert az érzőlélek az étertestből meríti
azt, amit az érzetként megteremt. Minthogy az étertest a fizikai testen belüli élet, az
érzőlélek működése közvetve a fizikai testtől is függ. Csak jó életműködésű, jól fel-
épített szem birtokában lehetnek helyes színérzeteink; így hat a testiség az érzőlélek-
re. A test tehát meghatározza és korlátozza működését, a testiség által megszabott
határok között él. Amit itt érzetnek nevezünk, csak egy része az ember lelkiségének:
(Az érzőlélek kifejezést az egyszerűség kedvéért választottuk.) Az érzethez kedv és
kedvetlenség, hajlamok, ösztönök és szenvedélyek kapcsolódnak. Miként az érzetek, ezek is az
ember benső életének jellegét viselik magukon, és ugyanúgy a testiségtől függenek.

Ösztöneinket vágyainkat
és szenvedélyeinket sem követhetjük vaktában: gondolkodásunk teszi lehetővé, hogy
kielégítsük azokat. Mindaz, amit materiális kultúrának nevezünk, éppen ebben az
irányban halad. A materiális kultúra azoknak a szolgálatoknak sorozata, amelyeket a
gondolkodás tesz az érzőléleknek. Mérhetetlen sok gondolati erő irányul erre a célra.
A gondolkodási erő építette a hajót, a vasutat, a távírót és távbeszélőt, és mindez leg-
nagyobbrészt az érzőlélek szükségleteit elégíti ki. Mint ahogyan az étertest erői át-
hatják a fizikai testet, úgy hatja át a gondolkodó erő az érzőlelket. Az étertest erői a
fizikai testet elődökhöz és utódokhoz kapcsolva olyan törvényszerűségbe állítják,
amelyhez a puszta ásványiságnak semmi köze nincs. A gondolkodás pedig a lelket
állítja olyan törvényszerűségbe, amelyhez a lélek, mint pusztán érzőlélek, nem tarto-
zik.
Érzőlelkünk révén rokonságban vagyunk az állatokkal. Az állatoknak is vannak
érzetei, hajlamai, ösztönei és szenvedélyei. Az állat azonban közvetlenül követi eze-
ket, ösztöneibe és szenvedélyeibe nem szövődnek bele a közvetlen átélésen túlterjedő
önálló gondolatok. Bizonyos fokig a fejletlen embernél is így van. A puszta érzőlélek
különbözik az emberi lélek fejlet, magasabbrendű tagjától, amely a maga szolgálatá-
ba állítja a gondolkodást. Nevezzük ezt a lelket értelmi léleknek, amelyet a gondol-
kodás szolgál.
Gondolkodásunkkal átlépjük egyéni életünk határait. Valami olyat szerzünk meg
általa, ami túlterjed lelkünkön. Amit gondolkodásunkkal igazságként
ismerünk meg, annak önálló jelentése van, amely a világ dolgaira vonatkozik, nem-
csak saját lelkünkre. Amikor a csillagos eget megcsodálom, önmagamban élek; de az
égitestek pályájáról alkotott gondolataim minden ember gondolkodása számára ugya-
nazt jelentik, mint számomra. Értelmetlenség volna az én elragadtatásomról beszélni,
ha én magam nem volnék; de gondolataimról személyes vonatkozás nélkül beszélni
nem értelmetlenség. Mert ami gondolataim tartalmában ma igazság, tegnap is igazság
volt és holnap is az lesz, jóllehet csak ma foglalkozom vele. Ha valamely megismerés
örömöt szerez nekem, úgy ennek az örömnek addig van jelentősége; amíg él bennem;
a megismert igazság jelentősége azonban teljesen független ettől az örömtől. Azzal,
hogy a lélek ráeszmél az igazságra, olyasvalamihez kapcsolódik, ami önmagában
hordja az értékét. Ez az érték éppoly kevéssé tűnik el a lélek érzéseivel, mint ahogy
nem is azokkal együtt keletkezett. A valódi igazság nem születik és nem múlik el:
jelentősége megsemmisíthetetlen. Ennek nem mond ellent az, hogy egyes emberi
„igazságoknak” csak múló értékük van, mert bizonyos idő múlva részben vagy
egészben tévedésnek bizonyulnak. El kell ismernünk, hogy az igazság fennáll önma-
gában akkor is, ha a mi gondolataink csupán az örök igazság múló megjelenési for-
mái.


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2024-04-18 08:29 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
2019-11-21 14:36 nélküled
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2024-04-26 23:02   Napló: Hetedíziglen
2024-04-26 22:46   Napló: Hetedíziglen
2024-04-26 22:12   Napló: Bátai Tibor
2024-04-26 20:26   Napló: nélküled
2024-04-26 15:58   Napló: Minimal Planet
2024-04-26 14:55   új fórumbejegyzés: Csurgay Kristóf
2024-04-26 14:23   új fórumbejegyzés: Csurgay Kristóf
2024-04-26 12:37   új fórumbejegyzés: Serfőző Attila
2024-04-26 12:06   új fórumbejegyzés: Csurgay Kristóf
2024-04-26 11:29   új fórumbejegyzés: Mórotz Krisztina