Giovanni: Kontroll


 
2850 szerző 39425 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Falcsik Mari
  Hová lettek nagyapám gépei?
Új maradandokkok

Szilasi Katalin: Őszbe forduló /jav./
Kosztolányi Mária: Gazdagságunk idején
Kosztolányi Mária: Változatok októberre
Szakállas Zsolt: ellenszélben.
Burai Katalin: Nyaralók jav.
Debreczeny György: meghalt az Ágh Pista
Varga Árpád: Két haiku
Gerle Kiss Éva: Miatyánkközepe
Tímea Lantos: Hazugság
Bátai Tibor: Tükröz(őd)ések
FRISS FÓRUMOK

DOKK_FAQ 10 perce
Péter Béla 11 perce
Péter Bélla 19 perce
Tóth Gabriella 55 perce
Gyurcsi - Zalán György 1 órája
Serfőző Attila 1 órája
Mórotz Krisztina 3 órája
Bátai Tibor 13 órája
Tóth János Janus 18 órája
Szilasi Katalin 20 órája
Tímea Lantos 21 órája
Kosztolányi Mária 22 órája
Vezsenyi Ildikó 1 napja
Szakállas Zsolt 1 napja
Vadas Tibor 1 napja
Ötvös Németh Edit 1 napja
Tamási József 1 napja
Gyors & Gyilkos 3 napja
Burai Katalin 3 napja
Albert Zsolt 4 napja
FRISS NAPLÓK

 Bátai Tibor 3 órája
Janus naplója 15 órája
Maxim Lloyd Rebis 16 órája
Baltazar 17 órája
útinapló 21 órája
ELKÉPZELHETŐ 1 napja
Hetedíziglen 1 napja
PIMP 2 napja
Zúzmara 2 napja
Lángoló Könyvtár 2 napja
Szuszogó szavak 2 napja
törmelék 3 napja
Vezsenyi Ildikó Naplója 4 napja
Nyakas 4 napja
N. D. S. L. (Vajdics Anikó) 5 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: Giovanni
Legutóbbi olvasó: 2025-11-04 12:08 Összes olvasás: 64682

Korábbi hozzászólások:  
14. [tulajdonos]: Kontroll2004-04-02 11:51
Kezdem a rosszal.
A Kontroll című film bő harmadában, legalábbis abban a kópiában, amit én láttam, szinte valamennyi párbeszédes jelenetnél belógnak a kép felső részébe a forgatás során használt mikrofonok. Ez a csúnya baki számomra érthetetlen egy olyan film esetében, amelyik éppen a tengertúlról importált profizmusával próbálja meghódítani az igényes szórakoztató mozira vágyó nézőt. Mivel ismerőseim közül a legtöbben észre sem vették ezt a hibát, felmerült bennem egy gondolat. Netán az első kópiák egyikét vetítettek e pici moziban, és a multiplexekben a digitálisan retusált verzió futott?
Nem tudom, de az biztos, hogy engem erősen zavart a mikrofonok látványa.
Mindettől függetlenül a Kontroll szerintem jó film.
Egyfelől bravúrosan alkalmazza az amerikai közönségfilm fogásait, kezdve a forgatókönyvtől és a remek színészi játéktól a kameramozgásig és a vágásig, másfelől viszont többre tör egyszerű kommersznél: szeretne elmondani valamit, gondolatot és szellemet próbál csempészni a látszólag könnyű történetbe. Mindezen túl a Kontroll az ún. "dark-movie" nehezen körvonalazható irányzatába sorolandó. Lynch, Besson, Gilliam és Kafka nélkül ez a film nem született volna meg.
Ami tehát erényének mondható, másrészről alkotói éretlenségről, vagy inkább megbocsátható pályakezdésről tanúskodik. Teremtett, fiktív, szinte futurisztikus, nyomasztó légkörben, zárt térben játszódik, amelynek melankóliáját az abszurd humor sem enyhíti, inkább csak fokozza.
Antal Nimród biztosan látta Besson Metróját és Gilliam Brazilját, rajtuk kívül pedig még számtalan rendező formanyelvéből tanulhatott. Egy kortól és időtől független földalatti világba helyezi hősét, ahonnan nincs menekvés, ahol rejtélyes események történnek, minden figura kissé őrült és nevetséges, meghatározhatatlan hierarchia, hatalmi rendszer mozgat mindent.
Az már valóban rendezői érdem és tanúság a tehetségre, hogy mindezt a fiatal alkotó képes volt magyar környezetbe transzformálni, egy teljesen egyedi területet, a budapesti metró világát szimbolikus univerzummá emelni.
A Kontroll akár személyes vallomásnak is felfogható.
Egy fiatalember útkereséséről szól, akiről csak annyit tudunk meg, hogy a metróba száműzte magát, menekül önmaga és múltja elől, bár nem derül ki, miért. Valószínűleg saját identitását keresi, ezért a film értelmezhető fejlődéstörténetként is. A sztori szerint kétféle alakváltozatban létezik: a búskomorságra hajlamos metróellenőr olykor fejére húzza kapucniját és betaszít néhány utast a szerelvények alá.
A film másik nagy érdeme, hogy mindezt nem pontosítja. A titokzatos gyilkos nyilvánvalóan Bulcsu árnyékszemélyisége, de a sztori nem válik krimiként értelmezhetővé.
Érdekes, hogy ebben a sikeres közönségfilmben finom, bár könnyen megfejthető szimbolikus nyelv működik. Néhol ugyan túlontúl elkülönül ez a stílusréteg a film humorizáló tendenciájától, és olykor túlságosan hosszan időz a kamera Bulcsu kilátástalan földalatti vándorlásain.
Hősünk voltaképp önmagával, a menekülő, a rosszabbik énjével küzd, akit a film végén legyőz, hogy végül egy bagoly képében megjelenjen neki a bölcsesség és tudás, majd pedig egy maciruhába bújt tündér felvezesse őt a nyomasztó neonfényből, sötétségből és kopár kiúttalanságból a napfényre, a teljes élet és a szerelem birodalmába. Szép mese és ígéretes pályakezdés.
Antal Nimród szinte kész fegyverzetben lépett a színre első filmjével, s csaknem mindent tud a szakmáról. Még a színészvezetésben és a karakterek megrajzolásában is ügyes. Mire az öt fős ellenőrcsapat megkezdi munkáját a metrón, a néző úgy érzi, személyesen ismeri valamennyiüket, pedig mindössze annyi történt, hogy a szerző néhány jellemvonás felskiccelésével eleven, hús-vér személyeket teremtett. Ebből akár sok más alkotók is tanulhatnak, hiszen temérdek magyar játékfilm azért működésképtelen, mert a bennük szereplő alakoknak nincsen arcuk.
Itt talán egyedül a Cserhalmi által játszott góré marad jelzésértékű bábfigura: a hatalmat megszemélyesítő öltönyös úrnak szerintem nem sikerült démonivá válnia, és úgy érzem, a pokoli erők parancsnokának szerepe nem is szabható Cserhalmira, az ő stílusa más, ide valamilyen félelmetes ember illett volna.
Ugyanakkor Kovács Lajos - mint mindig - tökéletes, Kulka feltűnése pedig egy rövid jelenetben döbbenetes remeklés. Mucsi Zoltán is képes kitörni Kapából: az öreg, lestrapált ellenőr alakját oly színvonalasan hozza, hogy csaknem elfeledkezünk az utóbbi években rátapadt Jancsó-figuráról.
Érdekes továbbá, hogy Béla lányát mennyire szépen fényképezték: ahogy Antal kamerája rögzíti ezt az arcot, abba valóban bele lehet szeretni, ne csodálkozzunk Bulcsu érzelmein.
Antal Nimród filmje egyszerre képes történetet elmesélni, abszurd, olykor morbid szituációkat létrehozni, szimbolizálni, legjobb színészeink legjobb formáját felmutatni, s mellékesen még rejtetten vall önmagáról is.
Merészség volna állítani, hogy ez már filmművészet, de annyi biztosan elmondható, hogy a Kontrollal egy egészen jó, fogyasztható és igényes mozi született a magyar film új hullámain.


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2025-06-02 18:30 Jók
2024-05-30 08:23 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2025-11-04 11:58   új fórumbejegyzés: Péter Bélla
2025-11-04 11:57   új fórumbejegyzés: DOKK_FAQ
2025-11-04 11:57   új fórumbejegyzés: Péter Béla
2025-11-04 11:50   új fórumbejegyzés: Péter Béla
2025-11-04 11:28   új fórumbejegyzés: DOKK_FAQ
2025-11-04 11:12   új fórumbejegyzés: Tóth Gabriella
2025-11-04 10:50   új fórumbejegyzés: Péter Béla
2025-11-04 10:47   új fórumbejegyzés: Gyurcsi - Zalán György
2025-11-04 10:41   új fórumbejegyzés: DOKK_FAQ
2025-11-04 10:35   új fórumbejegyzés: Serfőző Attila