DOKK

 
2738 szerző 34594 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Jászberényi Sándor
  Nem a szerelem
Új maradandokkok

Kosztolányi Mária: Mese a gyárról
Zsuzsanna Grande: létezni igazán (jav)
Paál Marcell: Szer-elem
Vajdics Anikó: Félkész szonett (laktózmentes)
Bátai Tibor: ami nincs
M. Kiss Gábor: Mélyépítés
Kaboldy Tamás: Pomáz, reggel 1/2 9-kor
Tamási József: megyek /jav./
Szilágyi Erzsébet: 3 apeva
Tiszai P Imre: explicit
FRISS FÓRUMOK

Kosztolányi Mária 3 órája
Magyar Éva 3 órája
Szakállas Zsolt 5 órája
Sági Ferenc Dénes 6 órája
Bodai Krisztián 8 órája
Tamási József 8 órája
Kiss Anna Mária 9 órája
Duma György 10 órája
Várkonyi Miklós 11 órája
Frady Endre 12 órája
Francesco de Orellana 12 órája
Tóth Csilla 13 órája
DOKK_FAQ 14 órája
Bakos Fanni 14 órája
Pálóczi Antal 16 órája
Sági Zoltán 1 napja
Szikora Erzsébet 1 napja
Tóth Gabriella 1 napja
Fekete Orsolya 1 napja
Bakkné Szentesi Csilla 1 napja
FRISS NAPLÓK

 Zúzmara 13 perce
Frady Endre 1 órája
Pöröly 10 órája
weinberger 11 órája
Vajdics Anikó belepotyog 12 órája
A vádlottak padján 14 órája
útinapló 16 órája
rákok tánca parti homokban 16 órája
nélküled 18 órája
PIMP 21 órája
az utolsó alma 1 napja
Oswald Chesterfield Cobblepot 1 napja
Volt egy pillanat 1 napja
Gyurcsi 1 napja
Bátai Tibor 2 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: az utolsó alma
Legutóbbi olvasó: 2018-02-21 03:04 Összes olvasás: 2141

Korábbi hozzászólások:  
54. [tulajdonos]: alak és háttér2018-02-19 19:31
(Beágyazás Elba szigetén ezúttal, ha minden igaz, már csak kisméretben)


Alak és háttér. Mi van elől, mi van hátul. Átbillenések.

A figura-háttér jelensége nemcsak a vizuális ingerek esetén figyelhető meg, hanem a hangok világában, pl. a zenében (kánon), az ízlelés és más érzékletek során is, valamint a fogalomalkotásban. A beszédhang kiválhat a zajos háttérből, amikor például a házastársunk kér valamit, miközben szól a TV. Vagy ahogyan az érkező busz hangja felerősödik a közlekedés lármájában, hogy visszaolvadjon a háttérbe, és átvegye helyét mondjuk a rádióból szóló zene. Vagy amikor az álomba beleszűrődik a valóság zaja, és vagy beépül álomképek közé, vagy átveszi az uralmat, és felébreszti az álmodót.

Fogalmi átbillenés. A figurát észleljük először, az kap nevet, míg a háttér verbálisan artikulálatlan marad. A „lábas” például onnan kapta a nevét, hogy az általa jelölt edény lábakon állt, azok alkották az edény figuráját az edényhez képest. Később, amikor a lábak eltűntek,az addigi háttér vitte tovább a figurát megillető nevet.
Nyelvi átbillenés.

Elba szigetén jöttünk össze, hallom valakitől, aki arról mesél, hogy a házassága tönkrement, mert megcsalta a feleségét. Elbasz szigetére? – kérdezem, és mindketten elnevetjük magunkat.

Kanizsa triangle.svg
Készítette: Fibonacci - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, Hivatkozás




53. [tulajdonos]: Kirándulás Elba szigetén2018-02-19 19:24
Alak és háttér. Mi van elől, mi van hátul. Átbillenések.

A figura-háttér jelensége nemcsak a vizuális ingerek esetén figyelhető meg, hanem a hangok világában, pl. a zenében (kánon), az ízlelés és más érzékletek során is, valamint a fogalomalkotásban. A beszédhang kiválhat a zajos háttérből, amikor például a házastársunk kér valamit, miközben szól a TV. Vagy ahogyan az érkező busz hangja felerősödik a közlekedés lármájában, hogy visszaolvadjon a háttérbe, és átvegye helyét mondjuk a rádióból szóló zene. Vagy amikor az álomba beleszűrődik a valóság zaja, és vagy beépül álomképek közé, vagy átveszi az uralmat, és felébreszti az álmodót.

Fogalmi átbillenés. A figurát észleljük először, az kap nevet, míg a háttér verbálisan artikulálatlan marad. A „lábas” például onnan kapta a nevét, hogy az általa jelölt edény lábakon állt, azok alkották az edény figuráját az edényhez képest. Később, amikor a lábak eltűntek,az addigi háttér vitte tovább a figurát megillető nevet.

Nyelvi átbillenés. Elba szigetén jöttünk össze, hallom valakitől, aki arról mesél, hogy a házassága tönkrement, mert megcsalta a feleségét. Elbasz szigetén? – kérdezem, és nevetünk.

Kanizsa triangle.svg
Készítette: Fibonacci - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, Hivatkozás



52. [tulajdonos]: eme terjedelem-22018-02-19 15:08
Isten? "Eme terjedelem"?
Háromdimenziós néniknek
és bácsiknak, akik vagyunk?


51. [tulajdonos]: eme terjedelem2018-02-19 14:42
    Démon, szellem, jaj! Megrontott!
    Ellenkezőleg, kijavítottam. Majd megtetszik látni, hogy a harmadik dimenzió milyen érdekes mélységeket tár fel.
    Ne bánts! Kegyelmezz!
    Türelem, most mindent megmagyarázok. Az én Guli-verklim olyan bolygóról való, ahol három mérettel mérünk: hosszúság, szélesség és mélység. Vagy, ha úgy tetszik, vastagság.
    Vastag? Bolygó? Jaj, zagyva agy vagy!
    Jobban tessék figyelni! Ez a lap kétdimenziós, mert csak két kiterjedése van. Hosszúsága és szélessége. Ha most sok ilyet teszünk egymásra, akkor vastagsága is lesz.
    Vastag? Halandzsa! Rossz varázslat tana! Nem!!! Engedj fejedelmemhez mennem. Vezekelnem kell e-vel lemezterepemen.
    Ne tessék folyton visszazuhanni ebbe az egysíkú gondolkodásba!
    Nekem nem kell eme terjedelem.



50. [tulajdonos]: Ikairosz 2018-02-16 22:51
IKAIROSZ

A görög mitológia szerint kétféle időben élünk. Kronosz a lineáris, visszafordíthatatlan időfolyamot képviseli. Ő az, aki a szemünk láttára falja fel gyermekeit: az egymást követő perceket. Kairosz, a szárnyas isten vele szemben azokat a különleges pillanatokat testesíti meg, amelyekben megszűnik a hétköznapi valóság, a tér, az idő és a test rabsága, egy-egy röpke másodperc alatt bepillantást nyerhetünk az örökkévalóságba. Míg Kronosz a külső idősík ura, Kairosz utat nyithat számunkra a belső világ mélységei és magasságai felé, amelyekben megvalósíthatjuk önmagunkat, kiteljesedhetünk, szárnyalhatunk.

A görög mitológiából ismerjük az ifjú Ikaroszt is, akit az apja, a labirintusépítő Daidalosz viasszal ragasztott szárnyak segítségével próbál kimenekíteni a fogságból. Mielőtt felszállnak, Daidalosz a fia lelkére köti, hogy se túl alacsonyan ne repüljön, se túl magasan, mert elragadhatják a hullámok vagy a Nap megolvaszthatja a viaszt. Ikarosz azonban nem tud ellenállni a magasságnak, s a tengerben leli halálát. Története egyfajta megközelítésben arról szól, hogy ne legyünk nagyravágyók, érjük be annyival, amennyi nekünk rendeltetett. Ebben az értelemben ez a példázat az ószövetségi bábeli történetnek felel meg.

Más szemszögből nézve, Ikarosz tragédiáját az okozza, hogy sorsa a fizikai valóságot megtestesítő Kronosz uralma alatt áll. Az a repülés, amit a kronologikus idősík ura tesz lehetővé, unalmas, monoton és lapos. Ám, mi történik, ha Kairosz, a belső világ szárnyas ura felkarolja Ikaroszt, és megmutatja neki, hogyan lehet félelem nélkül, biztonságban elmozdulni soha nem tapasztalt mélységek és a magasságok felé? Hogyan lehet elmerülni a lélek rejtelmeiben, hogyan lehet megtapasztalni földöntúli magasságokat? Kairosz és Ikarosz találkozása lehetővé teszi a lehetetlent, és létrehoz egy új minőséget: az Ikairoszt.

Ikairosz az a képességünk, hogy túl tudunk lépni hétköznapi életünk korlátain. A tegnap és a holnap közé hidat tudunk emelni a mából, amelyen járva bepillantást nyerhetünk az örökkévalóságba. A fekete és fehér szín közé be tudjuk festeni a többi színt is, hogy ne csak a szürke uraljon mindent. A kérdések és a válaszok közé be tudunk lopni egy kis csendet, ami pillanatnyilag tűnhet végtelenebbnek, mint a tenger. A bölcsők és a sírgödrök közé be tudjuk állítani az embert, akit úgy hívhatunk: Én.


49. [tulajdonos]: csúnya vagy szép?2018-02-15 14:53
Vagy most:

Viejos comiendo sopa.jpg
By Francisco de Goya - http://www.eeweems.com/goya/old_men_eating_900.jpg, Public Domain, Link


48. [tulajdonos]: csúny vagy szép?2018-02-15 14:50
Na, talán most.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Viejos_comiendo_sopa.jpg#/media/File:Viejos_comiendo_sopa.jpg

47. [tulajdonos]: csúnya vagy szép?2018-02-15 14:43
https://www.artsy.net/artwork/francisco-de-goya-two-old-men-eating-one-of-the-black-paintings-from-the-quinta-del-sordo-goyas-house

Olvasói hozzászólások nélkül
46. Vezsenyi Ildikó: ha 2018-02-15 13:18
Ha szépen dobják le, művészet!
Ami esztétikus, az már művészetbe hajló, vagy az is!
De miért lehet a csúnyát ábrázoló is művészi?
Vagy az esztétika skálájának két vége a művészi, a közepe a hétköznapi?

45. [tulajdonos]: művészet-e ledobni a textilt2018-02-15 12:32
ÓDA A TEGNAPI ÉS A HOLNAPI ASSZONYOKHOZ

(Vas István és Fekete Vince verse)

Vas István : Óda a tegnapi asszonyokhoz.

De szépek vagytok , tegnapi asszonyok!
Hamvadó szemetekben még néha felragyog
A régi büszkeség, amivel az első szeretőt
Vállaltátok papák-mamák, a világ vádja előtt,
Nem sütöttétek le a szemeteket, ahogy illett akkoriban,
És nem bújtattátok a szempillák fátylába démonian,
Ti először itt mifelénk, ti válogatott kevesek,
Akikben az örök nőiség új hitté lelkesedett,
A mi hitünkké, mely szemetekbe sütött, csalatatlan, fiatalon,
És a ti nézésetekből is a Remény, a Forradalom
Hivott bennünket, az ébredő, felszított Vággyal egy -
Ó, micsoda förtelmeket látott később a szemetek,
Micsoda rettegéseket, micsoda mocskot, hány halált,
Hány börtönön át őrizte nekünk megváltó mosolyát,
Mögötte hány holt férfi enyész, hány otthon füstölög,
De ma is hogy tud ragyogni még a romjaitok között,
És fiatalok boldog feje fölött ha összenéz szemünk,
Ma is, mint rég volt, vagy rég se volt, tudással telve ölelkezünk.

És utcán vagy hangversenyen, ha feltűntök, szembe velem,
A fejetek fölvetését már messziről megismerem,
Mert ilyet nem tudnak semmimód az édesek, a maiak,
A macskatekintetű puhák, a sejtelmesek, a démoniak,
A szemükbe hulló hajúak, a lankatag idegbabák,
Ahogy ti értettétek vívni a szerelem párbaját,
És az ősbuja bajvívásnak új értelmű kedvet adott
A tiszta, nagy homlok, a hátrasímult, gretagarbós hajatok,
Ahogy irodában is tudtatok ülni és állni a műhelyekben,
És tudtatok várni keményen, hívőn, hitetőn, töretlen,
A hegytetőn fölszegett fejjel megállni a hajnali szélben,
Az ágyban az új gyönyörökkel szembenézni merészen,
És tisztán a szennyben, a vészben, ti erősek, ti szépek!

Még ma is a tömegben megismerem, ha ti léptek,
Mert izmos lábatok ma is ruganyos még, ma se csoszog.
Mert ma is a jövőbe léptek, ti tegnapi asszonyok,
Mint amikor a lábatok föl, föl a csúcs felé
Kapaszkodott, tar ágakon átragyogó nap elé,
Vagy a lejtőn lefelé nagyokat szökellve rohant,
Vagy sílécen egyensúlyozott az ormótlan bakancs,
Mely kedvesebb volt a szívemnek, mint most a tűsarok,
S hogy tündöklött a lábatok, ti tegnapi asszonyok,
Mikor a Dunán, alkonyi fényben, a gurulópadoson
A deszkának feszült a hosszú szárkapocs izom,
És mennyiféle fáradtság gyűlt össze a lábatokban,
S hol mindenütt járt a lábatok, micsoda sarakban, táborokban,
És fáradt lábatokkal is hogyan karoltatok -
Az erőtök is micsoda gyönyör volt, ti tegnapi asszonyok!

És hányunkat karoltatok, ti tegnapi asszonyok?
Milyen szomorú társaság, ha visszagondolok!
Mindegyitekhez milyen szeretők tartoztak, micsoda férjek,
Kik innen-onnan, amíg lehetett, hozzátok visszatértek!
Társaim, hova tűntetek, ti tegnapi férfiak?
Milyen sírok temettek el, milyen börtönfalak?
Milyen vesztőhely várt titeket, miféle új gyalázató tűz?
Miféle titkos kapcsolat az, mely minket összefűz?
Nekem testvérem mind, aki titeket szeretett,
Ti tegnapi, bátor asszonyok, mind, aki veletek
Akart új életbe kezdeni, nem ahogy adatott:
Ahogy ti tudtátok élni a szépet, ti tegnapi asszonyok.
Csak értetek volt szép a kalandos, kurta átmenet,
Mert szebben éltünk, mi tegnapiak, mint ahogy lehetett.

Ezért hiszem, hogy a föld alá nagyobb kincs soha nem jutott,
Mint mikor lekerülnek oda csontjaitok,
A tatár koponyák, a buksi fejek, vagy a különös keletiek,
A lábszárcsontok, a csodatudó újjak, csigolyák, perecek.
S aki közületek oda rég lekerült, mikor virágban állt,
Azóta átragyogott idefönt minden homályt
S a szépségből, a tegnapiból, nem tudom, mi maradt,
De felsugárzik titkosan, mint földalatti nap.

FEKETE VINCE:

Óda a holnapi asszonyokhoz

(Vas István emlékére Tóth Krisztinának)

Hol vagytok, ó, ti drága holnapi asszonyok,
és hol van fénytelen szemetek,
melyben, mint napnyugvásban izzón
még felragyog tegnapi tüzetek?
Még csak harminc, még csak
negyvenévesek, sejtelmesek, puhák,
kedvesek, hol van meggyötört
arcotok, szarkalábas szemetek?
Elnézem még izmos, ruganyos
lábatok, a még-még elfogadható
feneket, a szülés után kicsit
meglöttyedt melleket,
nézem egyre fakuló fényetek,
ó, ti drága harminc- vagy
negyvenévesek.

Ó, ti drága holnapi asszonyok,
ti majdani zsémbesek,
majdani hervatagok,
Lillák, Annák, Júliák,
Flórák, Ginák, Erzsébetek,
ti, hűek, és ti hűtlenek,
ragaszkodók, ellenségesek,
szeretők, és szeretni képtelenek,
ma még harminc, holnap negyven,
aztán már lassan ötvenévesek,
fáradtak, fásultak, viseltesek.
Benne vagytok
minden vasalónyomban,
minden kimosott ingben,
zokniban, és minden ízben,
minden falatunkban,
hajunk hosszában, stuccolt
barkónkban, bajuszunkban.
Ó, ti drága holnapi asszonyok,
csontjaink mellé kerülnek majd
a csontjaitok, s boldogok
lesztek velünk, mint mikor
nyugodtak voltunk és fiatalok,
és szerelmesek.

(A képen Hyman Bloom: The Old Woman)



A napló folytatása
A napló jelszava:
Tartalom:
Add meg a biztonsági kódot: 7zho  


Olvasói megjegyzés
Feladó:Tartalom:
Add meg a biztonsági kódot: k4pg  


Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2018-02-20 17:21 Alba Sadi
2018-02-16 18:20 Vezsenyi Ildikó
2018-02-04 21:24 miss röfi
2018-01-26 15:05 stando
2018-01-23 21:20 Sági Ferenc Dénes
2018-01-16 21:04 F. Orsolya
2018-01-10 20:58 paricska
2017-11-29 06:51 Gyurcsi
2017-10-29 11:27 szekszelvesztő
2017-10-22 10:13 ekszszerkesztő
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2018-02-21 04:01   Napló: Zúzmara
2018-02-21 02:50   Napló: Frady Endre
2018-02-21 01:55       ÚJ bírálandokk-VERS: Dér Zina Azért se
2018-02-21 01:29   Napló: Zúzmara
2018-02-21 01:08   Napló: Zúzmara
2018-02-21 00:57   új fórumbejegyzés: Kosztolányi Mária
2018-02-21 00:48   új fórumbejegyzés: Magyar Éva
2018-02-20 22:57   új fórumbejegyzés: Szakállas Zsolt
2018-02-20 22:04       ÚJ bírálandokk-VERS: Kosztolányi Mária kis tavaszváró
2018-02-20 21:31   új fórumbejegyzés: Sági Ferenc Dénes