NAPLÓK: csorvasz Legutóbbi olvasó: 2024-12-04 09:45 Összes olvasás: 643814. | [tulajdonos]: Sötétben, verőfényben | 2016-10-09 13:15 | Az általam csak "Tükrös"-nek nevezett Práter u-i késdobálóban, verőfényes vasárnap délután ülök egy korsó sör mellett a kocsma utcára nélző, nyitott terében. Tőlem harmadik asztalnál, szintén egyedül ülő, mukinak a járdáról magyaráz nagy hevülettel egy másik. Panaszáradatának akaratlanul is tanúja vagyok. Rétori fordulattal szól hozzám: -Az úr is megmondhatja: igazam van.
- Csak felét hallotttam mondandójának, így azok csak féligazságokat hallottam. - Mi az, hogy féligazságok - robban föl az ismeretlen. Újból elmondom. - Ja, elnézést, nem hallottam, hogy csak felét hallotta. megegyezünk, 100 százalékig igaza volt, folytatja nagy taglejtésekkel mondandóját. -----------------------
Öt perc elteltével egy megviselt arcú alak tűnik fel, két aprócska gyereket húz maga után. Strázsaként ott hagyja őket a bejáratnál. A kisfiú lehet 4-5-éves, nővére 1-2-évvel idősebb. - Megmondom anyának, megmondom anyának - kezdi el a kissrác. Nővére gesztenyéket pattogtat egykedvűen a járdához. A fiú az asztalokat az utcától elválasztó szines kötélen átmászik: - Így csinálják e betörők is, a betörök is így csinálják. A felhajtott feles után az apa megkönnyebbülten jön ki a helyiségből. Kisfia ránevet, megfogja ő is, a lányka is apja kezét, sietve mennek tovább.
+++
Ismerősöm autista gyerekekkel dolgozik, egyik, 10 éves, növendéke nem beszél. Néha a csendes derű, a megelégedettség, a tartós öröm minimuma látszik arckifejezésén, tétova tekintetében. Vajon kiérlelődik -e valaha ez az érzés elragadtatássá? Ha elégedetlen; dacos, panaszosan sír, csak egy szót képes kimondani: jaj! Már majdnem mindent tud a világról.
A költők alapszavai is az "ó" és a "jaj". E két pont köré rajzolják univerzumuk ellipszisét.
+++
(még egyszer: görög csoda, görögség rejtélye)
Alkibiadész szicíliai hadjárata a peloponnészoszi háborúk során nagyban hozzájárult Athén végső gyengüléséhez, vereségéhez. Az istenekkel ujjat húzó, tehetséges hadvezér, Szókratész tanítvány bíborszínű hadizászlójára az epszilon betűt, Erósz kezdőbetűjét varratta. A vesztes csaták után a hadifoglyok kőbányákba kerültek, ami a hadi-, rabszolgasors legsanyarúbb változata volt. Plutarkhosz írja Nikiaszról szóló életrajzában, néhány hadifoglyot szabadon engedtek, mivel Euripidész strófákat tudtak fejből, s azt fogvatartóiknak megtanították. Az oikumenében olyan respektje volt a tragédiaköltőnek - no meg Szicília messze volt Athéntól. "Hazájába visszatérve, mint mondják, sok fogoly boldogan és hálásan mesélte el Euripidésznek, hogy azért engedték szabadon, mert elmondott néhány Euripidész verssort, amire visszaemlékezett, sőt olyanok is akadtak, akik a csata után menekülve ételt, italt kaptak, amikor Euripidész egy-egy kardalát elénekelték." (Máté Elek ford.) (Képzeljük el: Recsken pár József Attila vers megtanításáért végleges eltáv. járt volna.). -----------------------
A pelopnnészoszi testvérháború végén - ugyancsak Plutarkhosz ír erről Lüszandrosz életútját ismertetve: le akarták rombolni Athént, lakóit el akarták adni rabszolgának, földjét birkalegelőnek meghagyni. "Amikor a vezéri lakomát tartottak, italozás közben egy phokiszi azt a kórusrészletet énekelte Euripidész Elektrájából, amely így kezdődik. ....'Agamennón magzata,/ íme ma, Elektra, mezei lakodba jöttem.' Erre mindnyájukon erőt vett a könyörület, hogy milyen borzalmas cselekedet volna lerombolni és elpusztítani azt a várost, amely ilyen embereket adott a világnak". (Máté Elek ford.) -----------------------------
A peloponnészoszi hábrúk alatt az athéni haditanács döntést hozott, az elfogott spártaiaknak le kell vágni a hüvelykujját, mivel így nem tudnak dárdát hajítani, de rabszolgaként még tudnak evezni. A sztratégoszok között ott volt Szophoklész is, feltehetően ő is megszavazta a törvényt. ("Sok van, mi szörnyűséges, de az embernél nincs semmi szürnyűségesebben otthontalan." -írja ugyanő.
-------------------------------------------------------
A spártaiak háborúikba helótáik is harccoltak (akikre nem rabszolgaként, talán röghöz kötött jobbágyként helyesebb gondolni. Többnyire messzéneiek voltak). Az athéniakkal a metoikoszok (letelepedett, de szavazati jogot nem kapott idegenek) nem harcolhattak. | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|