PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN II.: EZZEL KELL SZAKÍTANI

Folytatódnak a Dokk estek, az eseményt a dokk.hu facebook lapján is hirdetjük.

 
2843 szerző 38741 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Németh Bálint
  Extrasystole
Új maradandokkok

Mórotz Krisztina: holtidő
Kiss-Péterffy Márta: Remény-sugár
P. Ábri Judit: Hála a szerelemért
Tóth János Janus: Hervadó kokárda
Tóth János Janus: Nyárvég
Tóth Gabriella: Puff neki
Tóth Gabriella: Ritka fillér
Tóth Gabriella: vacak
Tóth Gabriella: közöny
Filip Tamás: Leltárhiány
FRISS FÓRUMOK

Karaffa Gyula 10 perce
Tóth János Janus 9 órája
Mórotz Krisztina 10 órája
Farkas György 21 órája
Filip Tamás 21 órája
Csurgay Kristóf 1 napja
Cservinka Dávid 1 napja
Bartha György 1 napja
Szakállas Zsolt 1 napja
Bátai Tibor 2 napja
Filotás Karina 2 napja
Gyurcsi - Zalán György 2 napja
Serfőző Attila 5 napja
Vezsenyi Ildikó 5 napja
Ötvös Németh Edit 6 napja
P. Ábri Judit 6 napja
Kiss-Teleki Rita 7 napja
Busznyák Imre 7 napja
Tóth Gabriella 8 napja
Vasi Ferenc Zoltán 10 napja
FRISS NAPLÓK

 A vádlottak padján 22 perce
Bátai Tibor 56 perce
nélküled 3 órája
az univerzum szélén 3 órája
A SZERKESZTŐSÉGI FŐEMLŐS 4 órája
ELKÉPZELHETŐ 5 órája
Minimal Planet 7 órája
Hetedíziglen 10 órája
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 1 napja
Ötvös Németh Edit naplója 2 napja
Gyurcsi 3 napja
Játék backstage 4 napja
PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE 5 napja
Janus naplója 8 napja
mix 10 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN II.
Legutóbbi olvasó: 2024-05-01 18:33 Összes olvasás: 4314

Korábbi hozzászólások:  
33. [tulajdonos]: EZZEL KELL SZAKÍTANI2024-01-30 15:33
EGY ÉVES FACEBOOK-EMLÉK

Ebben - sűrítve - minden benne van. Kis rövid esszencia az élet "lényegéről".

-----
134.

DISCIPLE - Master! What is happiness?
MASTER - Grandfather dies. Son dies. Grandson dies.
The disciple did not understand.
Finally, he was enlightened.
If the grandson or the son dies first, it is unhappiness.

---

TANÍTVÁNY- Mester! Mi a boldogság?
MESTER - A nagyapa meghal. A fiú meghal. Az unoka meghal.
A tanítvány nem értette.
Végül megvilágosodott.
Ha az unoka vagy a fiú hal meg előbb, az a boldogtalanság.
-------

328437790-6103963519668636-3468292119989849696-n

-------

Hogy mi akar ez lenni?
Talán a keresztyén-poklos szenvedéskultusz megtagadása mellett a "törékeny fehérember" hamis mítoszának megtagadása is.
Utóbbi még Rhiannon Giddens, az afro-amerikai-indián-ír énekesnő egyik jegyzetében is visszaköszön. "Milyen törékeny a fehérember". Mintha Franz Kafka problémás művészetére célozna, pedig ez csak a nyugati fehérember törékenysége, s nem a kelet-európaié.
Hiába akarják az epigonjai egyetemesnek kikiáltani ezt a fajta cizellált törékenységet.
Már rögtön cseh pályatársa is jó ellenpéldája ennek. Jaroslav Hašek. Az ő lebírhatatlan, legyőzheteteln, megalázhatatlan, kafkai alávetettségbe kényszeríthetetlen humora.
A kelet-európai fehérember nem törékeny. A legyőzött fasizmus és kommunizmus már mögöttünk. Az alábbi angol szövegben ezt fogalmaztam meg. (A montázs nagy képén és a hosszú kicsin a kisebbik fiam, mellette "öreg szülei" (még fiatalon).

------

To Rhiannon Giddens!
I read somewhere at you that "the white man is fragile". No. The overcivilized man is fragile. No matter what your skin color is. "Back to nature!" The Eastern European white man is not fragile. Defeat of fascism and communism are behind us.
(He is my younger son.)

322738511-563972321943240-8951562879041162062-n

Hozzávetőlegesen és több áttételen keresztül, valahol Kukorelly elégedetlensége is erre utal a kortárs irodalommal szemben.
A Kafka-utánérzésekben tetszelgő "csinált" irodalmi problémázgatás a kortárs regényekben mint drog dózis hat az erre fogékonyakra. Tömegigénnyé válik. Azonban nem biztos, hogy az irónak, az igazi írónak, ezt kell kielégítenie!
Hiszen Odüsszeusz már 2500 éve is alig győzte a hajójára visszaterelni tényeleges drogfogyasztókat, akik Észak-Afrika partjainál megízlelték a lótuszt.
A drog-problematika legalább ennyire régi.
Átvitt értelemben is.
Mert a szenvedés-kultusz is egyfajta "ópiuma" a népnek.
A jóeső édesbús irodalmi szenvedés "fogyasztása" tömegigény.
De csak a "lótuszevőké" és nem egyetemes szükséglet!
Mert a lótuszt elutasítóké (átvitt és tényleges értelemben) egy másféle tömegigényt jelent.
Az illúziók helyetti valós örömök valós életformák valós értékek iránti olthatatlan vágyakozásét.

Hasonló ez a vallási fanatikusok tisztaság utáni vágyakozásához.
Azzal a különbséggel, hogy sem vallásra sem fanatizmusra nincs szükség hozzá. A vallást egyfajta "paradicsomi" természetkultusz és természet-otthonosság mindennapos jóérzete jelenti (az ilyen ember "nem űzetett ki az "paradicsomnból": ez az alapvető életérzése), a fanatizmust pedig az élet lebírhatatlan óhajtása jelenti. Nem érez halálösztönt. Viszont az éretten bekövetkezett elmúlás nem is rémíti el.
Én reggelenként a borotválkozó tükörben látok egy ilyet... Többé-kevésbé ilyet... Inkább ilyet, mint az ellenkezőjét...
Nehéz erről beszélni direktben. Műben könnyebben nehéz.

Az biztos, hogy az ilyen ember, nem egy: "engem vigyen fel a padlásra"- típus. (Vagy nem a "Celeb vagyok ments ki innen!")
Hanem ő az, aki vízből ment ki mást. Vagy ölben viszi az ablakhoz a haldokló nagymamát.

Kinőve minden infantilitást.

És itt jön az európai művészet egyik legnagyobb félreértése: "A művész gyermek"!

Nem.

A felnőtt a "gyermek".
Aki játszik, akit "játszásra" (megjátszásra) kényszerítenek.
A gyereket még nem lehet! Vagyis kettőjük közül ő a komolyabb.
A gyerek játék közben "valóságokat" él át. Nála vérre (könnyre) megy, ha feldől egy-két játékfigura. S nem tud veszíteni.
Mit is ír Rilke?
"Ha egy nap belátjuk, hogy (...) hivatásuk megmerevedett és nem függ össze többé az élettel, miért ne nézzünk rájuk továbbra is gyermekként, saját világunk mélyéről?"
Fejből idéztem. Középről kimaradt egy szó - de a lényeg benne van.

A kortárs irodalom szenvedés- és áldozatkultusza gyermeteg.
"Alpolgári" gyermeteg társadalmak túlkoros gyermekolvasóinak való.
Napi "probléma-drog" függőségük kielégítésére.

Vajon az ókori Róma irodalma milyen lehetett, a birodalom bukása előtti évtizedekben? Hasonló?
Az antik görög irodalom még nem ilyen volt. (Nem gyermeteg, nem "engem vigyen fel a padlásra"!)

Kukorelly nem véletlenül idézi az egyik reformkori szerzőnk könyvajánlását: "Csak klasszikusokat amice!"

És akkor még nem is beszéltünk a Közép-és Kelet-Ázsia irodalmáról. Az ókori hőseposzok lebírhatatlan vitalitásáról.
Poszt- posztmodern korunkban és a világzene évszázadában MINDEZ egyszerre hat és létezik az Internet segítségével.

Okvetlenül hatnia kell a tudatunkra.

Az életérzésünkre.

Az irodalmi attitűdünkre.

A tartalomra, ami kikívánkozik belőlünk.

S a formára, amit a tartalom meghatároz. (Nyilván utóbbi eltér majd azoktól a formáktól, amit az általános nyugati gyermetegség, a felnőtt kényszerjátékok és kényszerképzetek tartalmai határoznak meg.
Kassák színrelépésekor is ez történt.

Kikerülve a nagyvilágba a "magyar vágyakkal, amelyek elülnek majd fölhorgadnak megint", de főleg a magunkkal vitt közép-európai vitalitással természetes, hogy ha utoljára szállunk be a forgóajtóba, akkor elsőként fogunk kilépni rajta.

Ez megvan, ugye?

Hiszen - utoljára - bepréselni magunkat a forgóajtóba azzal jár, hogy a perem legszélén jut csak hely, de ez egyben - tényleg - azt elenti, hogy az ajtó megnyílásakor elsőnek fogunk tudni kiszabadulni!

SUMMA SUMMÁRUM: "másképp vagyunk összerakva" mint a nyugati fehérember. Jobban hasonlítunk az antikvitás déli fehéremberére, ha... és amennyiben...
Többet is mond az antikvitás életigenlése, és életderűje nekünk (nekem mindenképpen), mint a függőségek rabságába esett gyermeteg nyugati embernek.

Egy éves londoni kisunokámnak majd ezt a tudást akarom átadni. Útban lévő kishúgának szintén. Mert a szülei is nagyyjából így érzékelik a dolgokat, ha nem is tudatosult bennük.

Vagy mégis milyen lehetne ő? Tessék csak megnézni!

Kafkai?

Rossz vicc lenne.
És ennek semmi köze a zsidó származáshoz. (Ha az unokám zsidónak született volna, akkor sem lenne "kafkai".)
A túl törékennyé finomodott nyugati probléma-kultuszhoz viszont Kafkának sajnos annál több köze van!
S nekünk most ezzel kell szakítani!

420107483-320517573712781-1276473810167426103-n



Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2024-04-18 08:29 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
2019-11-21 14:36 nélküled
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2024-05-01 22:01   új fórumbejegyzés: Karaffa Gyula
2024-05-01 21:49   Napló: A vádlottak padján
2024-05-01 21:48   Napló: A vádlottak padján
2024-05-01 21:15   Napló: Bátai Tibor
2024-05-01 18:48   Napló: nélküled
2024-05-01 18:10   Napló: A SZERKESZTŐSÉGI FŐEMLŐS
2024-05-01 17:50   Napló: az univerzum szélén
2024-05-01 17:50       ÚJ bírálandokk-VERS: Cservinka Dávid a külvárosi jégkrém
2024-05-01 16:41   Napló: ELKÉPZELHETŐ
2024-05-01 14:48       ÚJ bírálandokk-VERS: Tóth János Janus Május