NAPLÓK: Etzel Mark Bartfelder Legutóbbi olvasó: 2024-05-02 19:03 Összes olvasás: 43432225. | [tulajdonos]: "A félelem az elme gyilkosa" | 2021-10-25 22:22 | DŰ-
Jodorowsky változatában maga Salvador Dalí játszotta volna IV. Saddam padisah császárt az univerzum uralkodóját. Orson Welles lett volna Vladimir Harkonnen báró. Mick Jagger pedig Feyd-Rautha Harkonnen szerepében domboríthatott volna. 12 órás lett volna a film. Ezt nem engedhették meg. David Lynch változatát addig lincselte a stúdió, amíg a mű követhetetlenségig rövidült, csonkolódott. Nézzük hogy sikerült a megfilmesíthetetlennek tartott de oly sok rendezőt izgató, irodalmi remekmű legújabb filmre vitele?
Néhányan kimentek a filmről azzal, hogy unalmas, lassú. Nos, maga a regényfolyam rendkívül lassú folyamatokról ír, amelyek az emberi élet perspektívája felől nézve az érzékelhetetlenségig lassúak, azonban döntő módon meghatároznak mindent, és a Dűne univerzumában csak azok az emberek érdekesek, akik e folyamatokkal kapcsolatban kisebb-nagyobb mértékben de rendelkeznek tudással, vagy a folyamatokra való hatás képességével, illetve akiben szintén ezek a folyamatok nyilvánulnak meg. A folyamatok keresztezik egymást egy pontban, de a folyamatok monumentalitása miatt, a szereplők szinte jelentéktelennek hatnak. A monumentalitásnak és a jelentéktelenségnek ez a furcsa aránytalansága filozófiailag igen érdekes, de igencsak megnehezíti a megfilmesítést. Biológiai (genetikai), ökológiai, antropológiai, transzcendens stb. erők játékszereinek érzékeljük a szereplőket. A Dűne valódi főszereplői tulajdonképpen ezek az erők. Így a konkrét figurák, még az események középpontjában álló Paul Atreides is csak látszólag rendelkezik szabad akarattal. Ami szabadnak tűnik a választásaiban, az is determinált. És ez az összes figurára igaz. Így a figurák történeteinek elmesélésével, az események ábrázolásával még nem mondtunk semmit, egy Dűne moziban hatalmas folyamatok játékáról kell beszélni. Viszont ez sokak számára tudatosan vagy tudattalanul de riasztó. Egyrészt egy merőben más mesélési forma mint az általános, másrészt ez az arány nem hízeleg az embernek, van benne valami fenyegető. A film számomra felemásra sikerült. A látvány ízléses, realista mégis lenyűgöző. Viszont azt kell mondjam, hogy a píszí bizony betette a lábát az univerzumba. (Az algoritmusok miatt nehéz lesz erről írni.) Például egy eredetileg férfi szereplőt, lecseréltek nőre. A Harkonnenek és katonáik pedig valamiféle paródiák voltak. Összetételük feltűnően monokróm volt, szemben az összes többi csoporttal/közösséggel. A Harkonnenek nagyon-nagyon sápadtak voltak, míg a többiek, a császári udvartól, a fremenekig bezárólag sokszínűek. A regény szerzője, nem nagyon tudta elfogadni az idősebbik fiúgyermekét, egy bizonyos kisebbséghez való tartozása miatt. A báró ebbe a kisebbségbe tartozik. Amire még csak utalás sem történik a filmben, holott az ellene a jövőben megkísérelt ágybéli merényletben ennek fontos szerepe van, ahogy abban is, hogy miért nincs a saját tudása szerint gyereke (fogalma sincs róla, hogy Lady Jessica a lánya /alighanem a "hanggal" parancsolták az ágyba a bene gesseritek, s az hogy "elcsábították", az egy ködösítő eufemizmus arra a traumára amit a báró átélt s amely trauma gyümölcse Paul anyja/), emiatt az unokaöccse Feyd-Rautha az örököse és a ház reménysége. (Mint valami görög dráma!) Úgy tűnik azonban, hogy az első filmben píszíbiztonsági okokból kifolyólag mellőzték a második számú "főgonosz" (mert valójában mégis csak a császár a hunyó) és a szóban forgó kisebbség kapcsolatát. Vagy a félve és futva mutatott törékeny, androgün, sápadt, kopasz teremtések lettek volna az utalás? A báró alakja a filmben számomra ettől függetlenül is problematikus volt. Hol van a báró szellemessége, öntetszelgése, verbális fölénye (mert akit a filmben látunk egy bugris fenevad!)? A szörnyeteget (sem) kell szájba rágni. Vagy ahogy a báró fogalmaz Hasimir Fenring gróffal kapcsolatban: nyuszimodorú ragadozó, az ilyen a legveszedelmesebb. A báró ugyan nem nyuszimodorú, de nem is az az egyszerű jószág akit a filmben láttunk.
-NE | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|