NAPLÓK: törmelék Legutóbbi olvasó: 2025-04-26 22:27 Összes olvasás: 30436233. | [tulajdonos]: filmek | 2025-04-26 11:35 | A szünetben a férjemmel megnéztünk egymás után 4, a közelmúltban készült tanáros filmet. (Fekete pont, Tanári szoba, Elfogy a levegő, Magyarázat mindenre) A Fekete pont volt az első, mégpedig azért, mert előtte a 22 éves nagylányom megnézte, és nagy csalódás volt neki, ahogy anyukámnak is, akivel együtt nézték. Rebi konkrétan azt mondta, hogy szerinte a tanárábrázolása azokból a Tiktok videókból merített, amik tanártípusokat parodizálnak, és hogy a pozitív példa, a Juci néni rendkívül idegesítő és béna, amit ő csinál az osztályban, az Holt költők társasága utánérzés és egyáltalán nem működne a gyakorlatban, mert a gyerekek nem ilyenek. De, ami nagyon zavarba ejtette a lányom, olyan, mintha ezzel a véleményével teljesen egyedül lenne, mert mindenütt istenítik a filmet, olyan emberek is, akiknek a véleményére adott eddig.
Ezek után néztük meg a férjemmel, aztán egy svunggal két nap leforgása alatt a többit is. A lányommal és anyukámmal értek egyet: a Fekete pont gyenge film. Különösen így, hogy utána láttam a többit is, ahol voltak jellemek, a szereplők kontextusba, egy-egy életbe voltak helyezve, láttuk, kik ők és indokolva volt, mi vezet el addig, hogy pl kiforduljanak magukból, mint az Elfogy a levegő igazgatónője, volt fokozatossága az árulásoknak, apró, non-verbális jelekből felépítve. Ehhez képest a Fp tablószerű, nincs se jellem, se annak fejlődése, az látszik rajta, amit a rendező le is nyilatkozott: hogy filmre vitte a saját rossz élményeit. Így aztán annyit tud az elkövetőkről és azok hátteréről, amennyit az iskolapadból és a médiából (véletlen sem kutatásokból, tanulmányokból) láthatott: alig valamit. De ebből a gyér tudásból nemcsak ő általánosít bátran, h ez a magyar oktatás tűpontos képe, hanem a közönség kb 90%-a is. Aki meg nem, azt lehurrogják, hogy az a baja, hogy nem akar szembesülni. Ez az egész inkább szimptomatikus: a társadalom jellemzően az olyan szembesüléseket ünnepli ennyire, ahol a saját felelőssége nem merül föl. Ha valóban készítenének végre egy hiteles filmet a magyar oktatásról, azt biztos nem találná a tömeg varázslatosnak, mert húsba vágna. De ez a film, basszus. Még a kiközösítést is a tanár kezdeményezi a gyerekek között, akik egyébként irreálisan jók és kevesen vannak egy osztályban. A tanári szoba szellős, az asztalokon alig van vmi, mindig ott ül a fél tanári kar és fél 12-kor ásítást követően ebédelni megy. What the fuck, tényleg. Az biztos, hogy a rendezőnek nem sok élménye volt jó tanárokról, mivel Juci nénit kb 10 perc alatt megenné egy valódi osztály, és amiket csinál az puszta Holt költők társasága utánérzés, egyetlen egyszer sincs kooperatív tanulásszervezés, vagy a frontális oktatáson kívül bármi. Nyilván mert nem ért hozzá, emléke meg nem volt ilyesmiről, ezért kellett a jó tanítást filmből vennie. Ez egyébként az Elfogy a levegőre is igaz, ott a drámaszakkörön legalább mutatnak egy alapvető közösségszervező játékot, de a nő órája egyáltalán nem meggyőző: amit kiad feladatnak, amiket kérdez, nem működne az órán. Ilyen szempontból és a gyerekek ábrázolása szempontjából is legjobb a német film, a Tanári szoba: a gyerekcsoport magatartása tükrözi, h mennyire vannak az adott tanárral jóban: ez megfelel az én 30 éves tapasztalatomnak. Ebben a film tud leginkább meggyőzni arról, h a tanárnő kompetens az óráin: a tevékenységével, nem azért, mert ő a jó, vagy mert azt mondják róla. Ilyen szempontból a Magyarázat mindenre kilóg a sorból, mert tanéven kívül játszódik. Az érettségi itt sem olyan, mint amilyen nálunk szokott lenni, de legalább a film kerek és a többféle nézőponttal ötletes is. A diákszereplők mérsékelten hihetőek. Ez az eszményítése a diákoknak az Elfogy a levegőben is ott van | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|