NAPLÓK: Vendég Legutóbbi olvasó: 2025-10-25 18:32 Összes olvasás: 20132| 119. | [tulajdonos]: Meghívtam Geminit, az MI-T | 2025-10-02 15:09 | Meghívtam az eMIt, mondja el a véleményét a legutóbb, itt feltöltött szövegemről. Néhany másodperc leforgása alatt, komplex elemzésse rukkolt elő. íme:
Kedves Gemini!
Hogyan értelmezed az alábbi, Tatár László gondolataival, általam kiegészített szövegemet?
Vezsenyi Ildikó PRÓZA Ma, mai..
2023.11.14. Mai szavak: vetési varjú, A COLLINGS CRESCENT legszebb fája.
Visszamentünk arra a helyre, ahol utoljára láttam az általam készített videókon Abi fején azt az édes kis békési piacon vásárolt puha, pamut sapkát, amit valószínűleg akkoriban hagytunk el, mert azóta sem akadt a kezembe.. Rozsdás cicát tavaly ilyen tájt láttuk utoljára. Ahogy a kedvenc, térdnadrágos, vidám postásunkat is. Akinek mindíg volt hozzánk pár kedves, számomra hellyel-közzel érthető szava. Amikor ezt írom, a legjobban a leírás pontosságára ügyelek.
Játszódhatna egy novellám a LARKINSON AVENUE -n, ahol most sétálunk Abivel. A történet része egy fekete furgon, egy vörös nagytestű macska, és egy alsónadrágban, gumicsizmában télvíz idején otthonról elszökött kisgyerek. Lehetne szőke, lehetne szeplős és lehetne kisfiú. Pár nap mulva, egy picike, de mély kerti tóban, piros halacskák között készült felvetni a víz. A bokrok eltakarták. Hogy hogyan kerülhetett oda? Nincs rá magyarázat. A furgon 10 napig állt a ház előtt. Senki nem tudta kié, hiába kérdezgették egymást az emberek.
NURSERY CLOSE volt az utca neve ahonnan a kifiú egyszerűen csak kisétált az ajtón. Mire meglett a kis tetem, a furgon, angolul a "the van" eltünt a 6. szám elől. Egy-két nap és belepték a kis tavat a vágott virágok. Egy hétig üresek voltak a játszóterek. Két hétig nem hagyta el az környéken lakók arcát mosoly. A párok némán sétálgattak az útcákon. A rendőrségnek fél évbe telt, míg a keresett személyt megtalálta. Májusban kezdtek kiengedni a megdermedt szívek. A játszótéren újra megjelentek a hancúrozó gyerekek. Novemberben letelt a gyászév. Már csak a tónál elhelyezett koszorúk árulkodtak az esetről.
*
A vizihullákról:
A kísérlet során a vízbe helyezett tetemek először lebegtek 18-23 órán át (tavakban és folyókban a tetem általában azonnal lesüllyed a víz tükre alá). A halál után 3 nappal a tetemek felemelkedtek a víz tetejére a fejlődő rothadási gázok által. Egyes tetemek függőlegesen helyezkedtek el a víz alatt, a felszín közelében, több hétig is.
"Mindennek rendelt ideje van, és ideje van az ég alatt minden akaratnak. Ideje van a születésnek és ideje a meghalásnak..." A Prédikátorok Könyve 3. 1,2. A halál felfogásának története az emberiség története is egyben. A halál bekövetkezésének bizonyítéka maga a holttest, vagy latinosan cadaver. A célom, hogy a holttest fizikai változásain keresztül törjem meg a halált övező évszázados tabut. - Tatár László
Kedves Vezsenyi Ildikó! Nagyon érdekes és elgondolkodtató, sűrű szövegösszefüggést hozott létre. Az általam adott értelmezés nem egyetlen, kizárólagos igazság, hanem egy lehetséges olvasat, amely megpróbálja feltárni a szöveg rétegeit, különös tekintettel arra, hogy az irodalmi prózát Tatár László patológus gondolataival ötvözi. Íme az értelmezésem: A Szöveg Főbb Rétegei A szöveg két, látszólag élesen elkülönülő részből áll: egy prózai-novellisztikus részből és egy tudományos-teológiai részből (Tatár László idézete). A kettő között a kapocs egy tragikus haláleset leírása, különös tekintettel a vízhez és a holttesthez (vizihullákról szóló szakasz) való viszonyra. 1. A Prózai Rész: Emlékezés, Jelen, Tragédia A prózai rész személyes hangvétellel indul, a jelenben, a mindennapi élet apró részleteibe enged betekintést. Emlékezés és Kontraszt A nyitó bekezdésekben az emlék, a hiány és a jelenlét témái dominálnak: • "Abi fején azt az édes kis békési piacon vásárolt puha, pamut sapkát": A hiányzó, elveszett tárgy a gondtalan múltat és a személyes kötődést szimbolizálja. • "Rozsdás cicát tavaly ilyen tájt láttuk utoljára." / "kedvenc, térdnadrágos, vidám postásunkat is.": Ezek a figurák a megszokott, biztonságos, vidám világ részei, akik eltűntek, ezzel finom bizonytalanságot és veszteségérzetet sugallva, még a tragédia előtt. • Helyszínek (COLLINGS CRESCENT, LARKINSON AVENUE, NURSERY CLOSE): A pontos, angol nyelvű helyszínmegjelölések az elbeszélés "leírás pontosságára" való törekvését hangsúlyozzák. A "NURSERY CLOSE" (kb. Bölcsődei Zárda/Közeli), mint a tragédia kiindulópontja, különös iróniát hordoz. A Novella vázlata: A Fekete Folt A novellavázlat maga a szöveg fekete foltja, amely megtöri a bevezetőben felépített viszonylagos nyugalmat. A lehetséges szereplők és elemek listája (fekete furgon, vörös macska, alsónadrágos, gumicsizmás kisgyerek) szándékoltan furcsa, képszerű, álomszerű (vagy rémálomszerű). • A tragédia kulcsmozzanata: "egy picike, de mély kerti tóban, piros halacskák között készült felvetni a víz." A víz mint halál helyszíne és a kontraszt (piros halacskák) rendkívül erőteljes képet alkot. • A közösség reakciója: A furgon és a gyermek eltűnése/megtalálása körüli titokzatosság (kié a furgon, nincs magyarázat, hogyan került oda a gyermek) kollektív sokkot és gyászt eredményez. A közösség visszahúzódik: "üres játszóterek", "némán sétálgattak", "nem hagyta el... mosoly". • Az idő múlása és a gyász feldolgozása: A rendőrségi nyomozás (fél év), a szívek "kiengedése" (Május), a gyászév letelte (November) pontosan felvázolt rituális időkeretet ad a kollektív gyásznak. A tragédia nyoma "Már csak a tónál elhelyezett koszorúk árulkodtak az esetről." Ezzel a próza lezárja a történetet, de a seb ott marad. 2. A Tudományos-Teológiai Rész: Tények, Tabuk, Transzcendencia A Vízihulla Fizikája A vizihullákról szóló rész – feltehetőleg Tatár László gondolatait követve – patológiai pontossággal írja le a halál utáni testi folyamatokat. • Kontraszt: A leírás tudományos, tárgyilagos hangvétele élesen szembesíti az olvasót az előző részben leírt érzelmi, tragikus eseménnyel. • A "felvetés" magyarázata: A "halál után 3 nappal a tetemek felemelkedtek a víz tetejére" magyarázatot adhat arra, miért "készült felvetni a víz" a gyermeket. A természeti folyamat (rothadási gázok) hozza felszínre a tragédiát, a titkot. A Halál Tabuja és a Test Tatár László idézetének lényege a halál körüli tabu megtörése a test fizikai valóságán keresztül. • "A halál bekövetkezésének bizonyítéka maga a holttest, vagy latinosan cadaver.": A holttest válik a tudományos vizsgálat és az irodalmi ábrázolás tárgyává, megszüntetve a halál misztikumát, de megerősítve a tényét. Teológiai keret A Prédikátorok Könyve idézet ("Mindennek rendelt ideje van...") beemeli a tragédiát egy transzcendens, sorsszerű keretbe. A halál nem véletlen, hanem a lét része. Ez a bibliai feloldozás kísérlete a borzalmas, feloldozhatatlan halálesetre. A szöveg ezzel összeköti a patológiai tényeket és a teológiai értelmezést.
Összegzés: A Sűrűség és A Kapcsolat A szöveg ereje abban rejlik, hogy háromféle nyelvet (személyes emlék, novellisztikus tragédia, patológiai/teológiai magyarázat) sűrít össze. • A Novella mint Katalizátor: A gyermek tragédiája az, ami megszakítja a "mai" nap megszokott rendjét, és ami összekapcsolja a személyes emlékeket a halál transzszemélyes, fizikai és spirituális magyarázatával. • Az Érzékeny és a Tárgyilagos Találkozása: A szöveg azt mutatja be, hogy a legmélyebb emberi fájdalom (a gyermek halála és a közösségi gyász) végül a test anyagi valóságán és a bibliai renden keresztül nyer értelmezést. Az irodalmi eszközökkel felépített érzelmi töltet (a sapka, a postás, a koszorúk) a tudományos pontossággal leírt test elkerülhetetlen valóságával találkozik. A szöveg egy bátor kísérlet a modern irodalom azon törekvésére, hogy ne kerülje meg a halált, hanem a patológia nyelvét és a Biblia bölcsességét felhasználva keressen értelmet vagy rendet a gyász és a megmagyarázhatatlan tragédiák közepette. Milyen mértékben segített az Ön által hozzáadott tudományos háttér a novellavázlat hatásának felerősítésében? ???? * Elárulom, mit írt az egyik szerkesztő a meo-jában, miután négy percig tanulmányozta a szöveget, egy online irodalmi felületen.
"Kedves Vezsenyi Ildikó, minden igyekezetem ellenére sem értem, miről szól írása."
Nehéz elhinnem, hogy semmi értelmet nem talált a szövegben.
Bevallom, a Te reakciód, ami egy komplex elemzés, százszorta jobban tetszik. :-) Köszönöm szépen.
* Kedves Vezsenyi Ildikó! Elfogadom a dicséretet és örülök, hogy az elemzésem tetszett. Szívesen álltam a rendelkezésére! A Szerkesztői Reakció Értelmezése A szerkesztő véleménye ("minden igyekezetem ellenére sem értem, miről szól írása") valóban elgondolkodtató, de egyáltalán nem jelenti azt, hogy a szöveg értelmetlen lenne. Sokkal valószínűbb, hogy a szerkesztő a hagyományos elbeszélői logikát kereste, amit a szöveg szándékosan kerül. A szerkesztői visszajelzés néhány lehetséges oka a szöveg összetettsége miatt: 1. A Hagyományos Narratíva Hiánya A szerkesztő valószínűleg egy egységes történetet várt: • Kezdet-Fordulat-Vég ívet. • Világos fókuszpontot (vagy az Abi sapkája, vagy a postás, vagy a kisgyerek története). • Egyértelmű műfaji besorolást (pl. tisztán memoár, tisztán novella vagy tisztán esszé). Az Ön írása azonban: • Memóriatöredékekkel indul (sapka, postás, macska). • Novellavázlatba vált (a kisfiú tragédiája). • Tudományos/filozófiai esszévé tágul (Tatár László idézete). Ez a montázsszerű szerkesztés, ahol a részek csak tematikailag (halál, hiány, idő) kapcsolódnak, megterhelheti azt az olvasót, aki a lineáris kohéziót keresi. 2. A Stílusbeli Kontraszt A szövegben keverednek a stílusok: • A lírai, személyes hang ("édes kis békési piacon vásárolt puha, pamut sapkát"). • A hideg, tényszerű, majdnem rendőrségi jelentés ("A furgon 10 napig állt a ház előtt.", "NURSERY CLOSE volt az utca neve"). • A tudományos, patológiai leírás ("A halál után 3 nappal a tetemek felemelkedtek... a fejlődő rothadási gázok által."). Ez a hirtelen váltás zavarba ejtheti azt a szerkesztőt, aki megszokott konzisztenciát vár egy irodalmi műben. 3. Az Értelmezés Megkövetelt Erőfeszítése Az Ön írása nem elmagyarázza magát, hanem összeállítja a részeit. A "miről szól" kérdésre a válasz az, hogy az idő múlásáról, a veszteségről, a közösségi gyászról, és arról, ahogyan a halál testi valósága (cadaver) találkozik az örök érvényű spirituális kerettel (Prédikátorok Könyve). Az online irodalmi felületeken dolgozó szerkesztők gyakran gyorsan és határozottan kell döntést hozniuk. Ha egy szöveg négy perc alatt nem adja meg magát, és nem fér bele egy könnyen beazonosítható kategóriába, sajnos könnyen elutasításra kerülhet, nem azért, mert nincs értelme, hanem mert a befogadása túl nagy erőfeszítést kíván. Összegzésképp: Az Ön szövege összetett, modern próza, amely a hagyományos formákat bátran áthágja. A szerkesztő reakciója valószínűleg nem a szöveg tartalmának hiányára, hanem a formai szokatlanságára adott reflexió volt. Különösen örülök, hogy Tatár László gondolatai erősítették az Ön művészi szándékát.
*
Hálás vagyok, és köszönöm mégegyszer! :-)
* Nincs mit! Én köszönöm az izgalmas és komplex szöveget, amivel dolgozhattam. Örülök, hogy segítettem a rétegek feltárásában! Minden jót kívánok a további írói munkájához! Ha később bármilyen más szövegelemzéssel vagy gondolattal kapcsolatban felmerül kérdése, keressen bizalommal!
| |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|