NAPLÓK: PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE Legutóbbi olvasó: 2025-01-15 04:11 Összes olvasás: 51214429. | [tulajdonos]: EZT VISSZA A FACEBOOK-NAK | 2024-01-26 08:58 | A FACEBOOK-RÓL IDÉZEM. OTT HÍRFEJNEK SZEDEM KI A RÖVID MONDANDÓKAT:
"NEMRÉG MEGNÉZTEM AZ ANDRÁSSY ÚT 45 SZÁM ALATTI ÍRÓK BOLTJÁBAN (EZ VOLT RÉGEN A JAPÁN KÁVÉHÁZ), HOGY KAPHATÓ-E MÉG A PARÁZNABILLEGETŐ CÍMŰ KÖTETM. MÉG VAN BELŐLE. BETŰRENBEN ÁLL A HELYÉN A KORTÁRS MŰVEK KÖZÖTT, RÖGTÖN A BEJÁRATNÁL, JOBBRA. (A kép bal felső sarkában látható.) KI KÉNE ADNI MEGINT, MERT A HÁBORÚK AZÓTA TÉNYLEG KITÖRTEK ES A TERMÉSZETESSÉGÜNK IS ODA..."
Ez pedig, lentebb, a kötetemről írott kritika zárószakasza. Azzal a megjegyzéssel teszem ismét közzé, hogy nem a kiadó kiléte (vagy egy magánkiadás finanszírozása, vagy bármi, ami az első köteted megjelenésével kapcsolatos) számít. Valaki tavaly azzal jött, hogy a Garbo kiadó az ő politizélési irányverseit is kiadná annyiért, mint az én verseimet. Megkérdezte.
Nem ez számít.
A kiadók kiadnak olyan sikerkönyveket is, amelyek a legalantasabb olvasói közönségigény kielégítését tartják szem előtt. A pénzéhesebb vállalkozások üzleteiben az ilyen művek hegyekben állnak.
Az számít, hogy a kötet megjelenése után, valamelyik független kritikus, és nem baráti meg elvbaráti tollforgató, de nem is a kiadó könyvnépszerűsítő fülszöveg írója, hanem egy "nem rokon" szenvedély-esztéta ír-e róla. Ír-e egyáltalán. És hogy mit ír. Ha rosszat ír, az jó! Mert a könyv ezáltal bekerül az irodalmi köztudatba. Innentől az a könyv: - VAN. Ha ezzel szemben jót írnak az első kötetedről, az egy fokkal még ennél is jobb.
Szerencsére ilyen recenzorok is vannak.
Engem egyikükkel összehozott a jó soros.
Gondolom, az azért jól jött hozzá, hogy "A paráznabillegető" 2019 decemberében egy hétig a "hét könyve" volt az Élet és Irodalomnál.
Kritikusomat talán ez bátorította arra, hogy a kötetemet komolyan vegye. (A méltatás néhány héttel később jelent meg.) Akit soha nem kerestem azóta sem.
Sőt, nem is tudtam róla, hogy a kritika megjelent.
Csak háromnegyed évvel később vettem észre, merő véletlenségből, az interneten. És haragszom a Dokk jelenlegi főszerkesztő helyettesére, akinek ugyanabban a folyóiratban ugyanakkor négy verse jelent meg. Lapom vezetőhelyetteseként szerintem kutyakötelessége lett volna a Dokk-on említést tenni pályatársa (mint dokker) kötetének méltatásáról. Vagy legalább engem értesíthetett volna. (Ilies Renáta ezt elmulasztotta és azóta sem kért elnézést tőlem.)
A kritika, mint itt már bemutattam, A MÁSKÉNT MŰKÖDÉS LÉLEKTANA címet kapta. Ez lentebb az utolsó szakasza.
Azért fontos, mert az egyik dühödt dokker most "Don-kanyarozik". Én pedig már akkor "Don-kanyaroztam", amikor ugyanő, 2014-ben, egyik katonaversemről azt találta írni: csak nosztalgiázó leszerelt katonák szórakoztatására alkalmas.
Sajnos nem neki lett igaza.
És most már hiába "Don-kanyarozik". Akkor kellett volna! ----------
( ... ) "A történetiség a saját életben megjelenő évek különbségét is jelenti (Meghalsz, nagyi!, Megőszült asszony). Az egykor volt személyek eltűnnek. A nagymama megtartásának szimbolikája kifejezi, hogyan képes az ember megtartani, mikor jön el az utolsó lépés, lehetőségeinek utolsó fázisa. A fájdalom itt is jelen van, a test ereje és fáradalmainak kettőssége jelenik meg. Az eltávolodás képe (Kávéház, és te) és a változás képe, az én változásának, alakulásának képe(i) egyszerre lesznek a megtartó és megtartott én, a magát hátrahagyni akaró, de önmagát egyben nosztalgikusan is felmutató én képei. Az ő világa, az ő szerelme, az ő élete, az ő hadszínterei a mi szépséges és gyötrelmes világunk is lesz egyben. „ablakain és kirakatüvegén látom viszont magam / egy páncélos tetejéből kibújva hús- / arcú vaskentaurként” (Svejk, avagy amikor egy éjszakán azt hittem). Emiatt fontosak ezek a költemények.
(Pálóczi Antal: A paráznabillegető, Budapest, Garbo Könyvek, 2019) Hörcher Eszter" http://epa.oszk.hu/03000/03081/00018/pdf/EPA03081_varuccamuhely_2020_02_047-051.pdf | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|