Pintér Ferenc : Csőlátók kézikönyve III. - A reklám


 
2846 szerző 39422 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Peer Krisztián
  Hûség
Új maradandokkok

Szilasi Katalin: Lucius Verusnak
Szakállas Zsolt: programverziók
Tímea Lantos: Apakép/jav./
Szakállas Zsolt: Uzsorás
Farkas György: cím nélkül (36) (jav.)
Paál Marcell: Dekonstrukció
Gyurcsi - Zalán György: Szafari Ausztráliában
Szakállas Zsolt: flop.
Bátai Tibor: Végső magyarázat (ösvény a rengetegbe)
Tímea Lantos: Hazafelé/jav./
Prózák

Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve III. - A reklám
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve IV. - A bokszfilm
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve II. - A zsarufilm
Pintér Ferenc: Útikalauz a lelkedhez
Ötvös Németh Edit: Halpucolás
Tamási József: Lacika
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve I. - A szappanopera
Tamási József: Potyka
Francesco de Orellana: Az utolsó csukja be a kaput
Bara Anna: A sarkantyúkák illata
FRISS FÓRUMOK

Pintér Ferenc 47 perce
Tímea Lantos 57 perce
Gerle Kiss Éva 1 órája
Tamási József 1 órája
Szilasi Katalin 2 órája
Mórotz Krisztina 12 órája
Ötvös Németh Edit 14 órája
Kosztolányi Mária 17 órája
Burai Katalin 18 órája
DOKK_FAQ 22 órája
Fűri Mária 23 órája
Francesco de Orellana 1 napja
Bátai Tibor 1 napja
Farkas György 2 napja
Vadas Tibor 3 napja
Szakállas Zsolt 3 napja
Nagyító 3 napja
Széll Zsófia 4 napja
Paál Marcell 4 napja
Karaffa Gyula 4 napja
FRISS NAPLÓK

 nélküled 21 órája
Hetedíziglen 1 napja
Janus naplója 1 napja
Conquistadores 1 napja
Baltazar 1 napja
Lángoló Könyvtár 2 napja
Játék backstage 3 napja
négysorosok 3 napja
I-san 4 napja
Maxim Lloyd Rebis 4 napja
ELKÉPZELHETŐ 4 napja
A vádlottak padján 4 napja
Sin 5 napja
- haikukutyin - 5 napja
Gyurcsi 5 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK

Pintér Ferenc
Csőlátók kézikönyve III. - A reklám

Mióta nem dohányzom, az öngyújtó nálam elsősorban a sörnyitó szerepét tölti be. A sorkatonai szolgálatnak megvan az a minden vitán felüli haszna, hogy az alaki és harcászati kiképzés végére a baka bármilyen használati tárggyal képes felnyitni egy üveg sört. A dolgok néha új jelentőséget nyernek az életünkben, s ez nem csak az egyes ember, de a társadalom szempontjából is igaz.

Immár a reklám sem elsősorban az, ami eredendően volt. Termék vagy szolgáltatás vásárlását ösztönző eszközként indult, a ma emberének azonban inkább egyfajta (kéretlen) életvezetési tanácsadást biztosít. Ez részben oka, részben következménye annak, hogy egyre inkább életformát venni járunk az üzletekbe. Egy edzőcipőt, melynek előállítása és piaci bevezetése ötezer forintba kerül, akár negyvenezerért is el lehet adni, ha megfelelő "mítoszt" sikerül építeni köré. (Másfelől könnyen lehet, hogy ötezerért jóval kevesebben vennék meg, mert elveszítené státusszimbólum-jellegét, vagy mert azt gondolnák, hogy biztosan a gyenge minősége miatt olcsó.) A hatásos "mítosz" lényege pedig az, hogy a terméken keresztül egy kívánatos életmódhoz való csatlakozást, sőt egy felértékelt identitást kínál. A negyvenrugós tornacsuka viselője egyben a sportos és menő fiatal szerepét is felölti. Az ilyen művileg generált konzumidentitásokhoz speciális szokások, attitűdök és időtöltések is kapcsolódnak, s e tekintetben a reklámok akkurátusan eligazítanak. Az önbizalmat adó dezodorokat, a pezsgő társasági életet biztosító üdítőitalokat, s az anyóst elégedetté varázsoló tisztítószereket hirdető kis vizuális csalétkekben mindig megbúvik egy életstílus, egy világlátás ígérete és egyben propagandája. A vásárlás pedig egyre inkább önkifejező gesztusként működik.

A reklám életvezetési tanácsadásban kifejtett hatékonyságát hihetetlenül felerősíti, hogy napjainkban a felnőtt embereknek is alapvető létállapota a tanácsra szorultság. Egyre riadtabban és gyámoltalanabbul álldogálunk életünk terében, behúzott nyakkal, kétségbeesetten tekingetünk jobbra-balra, hol késik a megnyugtató mosolyú profi, aki szemérmes díjazás ellenében elsimítja helyettünk életünk problémáit, de legfőképpen újra és újra biztosít minket a "szakember felügyelete nélkül" folytatott élet hallatlan veszélyeiről. A megfelelő fogkrém kiválasztásához tapasztalt fogorvos, egy horzsolás ellátásához pedig minimum védőnő szükségeltetik, mint tudjuk. A modern ember ideje jó részében a Problémamegoldóra vár, mint Travolta és S. L. Jackson a Ponyvaregényben, és azt sem meri maga megtenni, ami igazából az ő dolga lenne.

Látnunk kell: miközben a reklám meggyőz minket arról, hogy a népszerűsített termékek a számunkra ideális létmód elengedhetetlen kellékei, közben akaratlanul - mintha csak "láthatatlan kéz" vezetné - hozzájárul a fogyasztásra épülő társadalom pszichológiai feltételeinek újratermeléséhez is. Kondicionál bennünk egy olyan világképet, melyben mindenfajta problémára a pénzköltés valamilyen módja jelent megoldást. Az olyan humán szükségletek, mint az önmeghatározás, a közösséghez tartozás vagy a szórakozás igénye mind vásárlásösztönzőkké válnak, ha az emberek tudatában felerősödnek azok az asszociációk, melyek más lehetőségek figyelmen kívül hagyásával kizárólagosan fogyasztási aktusokhoz kötik e vágyak kielégülését. A piacot élénkítő megfelelő szintű kereslet gazdasági tényezők mellett a megdolgozott emberfők sokaságán is múlik.

A reklám tehát pusztán eladni akar, és ez eddig rendben is volna. Ám amióta ilyen intenzíven jelen van az életünkben, egyre inkább tudatformáló, életstratégiát alakító jelentőségre tesz szert, s ezen a szinten ajánlásai igencsak együgyűek. Hiszen sosem mond - és valójában nem is mondhat - mást, mint hogy vegyünk valamit és ettől minden rendbejön. A reklám képi világából, narratíváiból és értéktételezéseiből egyoldalúan kiszorul a létezés minden olyan formája, amelyhez nem kell bankkártya.

A dohányzással egyébként akkor hagytam fel, amikor elkezdtem kijárni a srácokkal a parki dühöngőbe focizni, és a légszomj élménye újra ismerőssé vált a számomra. Hál' istennek a régi tornacipőmet is megleltem a szekrény aljában, a célnak még mindig tökéletesen megfelel és szétrúgni sem kár. Az ütött-kopott bőrbogyó utáni lelkes rohangászásban sokszor alig vesszük észre, hogy ránk esteledett, és már szinte nem is látjuk a labdát. Ilyenkor még nyomjuk "uccsó gólig", s a gigászi csatában esetenként begyűjtünk néhány zúzódást vagy horzsolást, ám ezt jobbára csak másnap vesszük észre. Nem messze van egy kis falikút, ahol újra és újra megtapasztalhatjuk, hogy az ember mégiscsak a két tenyerébe felfogott vízből tud leginkább jóízűen inni, hogy aztán az utolsó maroknyival az arcát és a tarkóját hűsítse, s hazafelé bandukolva kicsit eldumáljon a többiekkel.     





Hagyjon üzenetet a szerzőnek!

Csak ehhez a vershez tartozó hozzászólások

Hozzáadás a KEDVENC VERSEK listájához.

Publikálva: ÉS XLVIII /10., 2004.03.05
Kötetben: (https://www.es.hu/cikk/2004-03-08/pinter-ferenc/a-reklam.html, )
Feltöltés ideje: 2025-12-01 10:01:26
Utolsó módosítás ideje: 2025-12-01 10:01:26


Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2025-06-02 18:30 Jók
2024-05-30 08:23 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2025-12-04 09:29   új fórumbejegyzés: Pintér Ferenc
2025-12-04 09:19   Új fórumbejegyzés: Tímea Lantos
2025-12-04 09:13   új fórumbejegyzés: Gerle Kiss Éva
2025-12-04 09:11   Új fórumbejegyzés: Tamási József
2025-12-04 09:03   új fórumbejegyzés: Tamási József
2025-12-04 07:35   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-12-04 07:17   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-12-04 00:30   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-12-04 00:09   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-12-03 23:03   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin