NAPLÓK: Philosophina Legutóbbi olvasó: 2024-11-21 22:42 Összes olvasás: 86458. | [tulajdonos]: M. Aurelius a 6 - os villamoso | 2016-07-12 18:45 | Két öreg csöves száll fel rekkenő hőségben a 6 - os villamosra. Az egyikőjük kivénült bunyós, a másik kiapadhatatlan entellektüel. Vastag a szemüvege, szénporos a hangja. Ő beszél: tegnap az a kis zuzmó csaj, letetoválva teste, orrában, szájában apró karikák, mikor már ülnék a helyemre odarikkant: "stop, az az enyém!" Tied ám az én mallorcai nyaralom, ezzel leültem. Elkezdett rikácsolni, mint egy japán kakas, lehetett 16 éves, aszongya, hogy: az ő apja a BRFK -ban dolgozik. - Ide figyelj kisanyám, dolgozhat apád az ORFK - ban, Btk -ban, MTI - ben, OTP - ben, ha nem állsz arrébb, kiveszem az orrodból, de még a szádból is a karikákat. - Nem bántottad? - szólal meg körbepillantva az utasokon az exbunyós. - Ááá, dehogy -l ágyul el a szénporos hangú, ugyan mááár. Ekkor veszem észre ölében fél tucat könyvön Marcus Aurelius Elmélkedéseit. "Közel az idő, mikor mindenkit elfeledsz, közel az idő, mikor téged mindenki elfeled,"
* * *
"Hol az igazság? - kérdi Pilátus. Nem vár feleletre. Kettőzd a tétet - mondja az óra a táncosnak, ki már öregedne. Kettőzd az őrt! - így szól a Hatalom s határokat szabat. Lyukak az égen - mondja a gyermek, ha nézi a csillagokat. (Louis Macneice: Hol az igazság? - ford. Vas István)
Nincs megnyugtató válasz a pilátusi kérdésre, ahogy egy jeles janzenistától tudjuk, más az igazság a Pireneusokon innen, s más a Pireneusokon túl, s szintén ő; ha Kleopátra orra kicsit nagyobb, a történelem másképp alakul. Nem ugyanazt a teleholdat látták a XVI. sz-ban eleink, s nem ugyanazt látjuk mi immáron N. Armstrong lábnyomával. Mégis olyan kilátópontokat, magasleseket keresünk, ahonnan a szellem égboltja a legteljesebb. "Mi a tévedés, ha az igazság is a tévedés egyik fajtája," - kérdi Nietzsche, sejtetve: az optimális tévedések az igazsághoz egyre inkább közelítő, szükséges "éltető hazugságok" . Eképp az aranymosónak a hulladékot, fölösleget is tartalmazó aranyröggel kell beérnie.
* * *
Szódzein tá phainomena (Jelenségek megmentése / megőrzése).
Jól szemlélteti az előbbieket a csillagászattörténet egy - egy fejezete, mikor mindig az az elmélet tűnt életképesebbnek, amelyik leginkább összhangban maradt az újonnan megfigyelt tényekkel. Korrekciók, "hazugságok" tették lehetővé a jelenséges megmentését (pl. a távcső felfedezésével nagyot tágult az égbolt, ekkor születnek Kepler égi, Newton "földi "törvényei). Az ókorban, középkorban, hogy megőrizzék a jelenségeket (szódzein tá phainomena), vagyis az észlelt csillag mozgását tükrözze a körzővel, matematikai eszközökkel papíron kiszámított csillagmozgás, szükség volt bonyolult, kiegészítő elméletekre, így kellett a keringő bolygó középpontját odébb tenni, ahonnan a bolygó egyenletes mozgása már leírható volt (ez az ekvánspont, amitől később frászt kapott Kopernikusz) v. így kellett a keringő bolygó pályájára - ellipszispályában nem gondolkodnak Keplerig, hisz a kör tökéletes, isteni - Püthagorasz, Platón hagyatéka ., deferens kör kerületén forgó kis köröket rajzolni, amin haladva már leírhatóvá vált egy - egy planéta mozgása.
* * *
Akira Kuroszava feledhetetlen filmjének, " A vihar kapujában" - nak két Akutagava Rjunószuke novella - A cserjésben, A vihar kapujában - adja az alapsztoriját (Az 1927 - ben, 35 évesen elhunyt japán író készített egy esszét az öngyilkosságról, majd megvalósítva azt, itt hagyta ezt az árnyékvilágot.). A filmbeli történet szerint egy fiatal szamuráj hazafelé tart feleségével, mikor egy haramia megtámadja őket, asszonyát megerőszakolja, őt párbajban megöli. A történteknek tanúja egy arra járó parasztember. Ő adja elő a tanúvallomásokat - a bíróságon előadott verziók szerintit, ahol a halott szelleme is megjelent -, zuhogó esőben, éhínség idején egy szűk társágnak, 4 látószögből, 4 igazságot. A filmnéző a parasztember meséjének adna hitelt, mikor is egyik hallgatója rápirít: rábizonyítva egy értékes tárgyat eltüntetett a helyszínről. A zuhogó esőben fedezékül szolgáló (buddhista? ) kolostor kapujába letesznek egy síró csecsemőt, -akár egy mai csecsemőinkubátorba- mikor is a narrátor főszereplőnk fölemeli, hazaviszi ("ahol jut nyolc éhes szájnak, jut egy kilencediknek is"),30 éve láttam a filmet, a fiatal buddhista pap , aki a történetmondás alatt végig hitetlenkedik ("az ember gonosz, hazug, menthetetlen") visszaszerzett hitével álltam fel én is sokakkal a moziban. Avval a katarzissal, ami minden nagy művészet sajátja.
* * *
Mintha víz alól néznék fölfelé, az éj csillagokkal lékelt csónak. Ül -e benne valaki, vagy csak egymagában hányódik az űróceánban? | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|