NAPLÓK: Filmnapló Legutóbbi olvasó: 2024-11-18 16:33 Összes olvasás: 38451. | [tulajdonos]: Dead Man | 2004-03-25 10:57 | Halott ember (Dead Man) Rendezte: Jim Jarmusch. Főszereplő: Johnny Depp, Gary Farmer. Fekete-fehér feliratos amerikai-német western, 129 perc, 1995.
Költészet. Az elejétől a végéig. Már a bevezetőjelenetek némasága, sajátos, ráérős ritmusa sejtetni engedi, hogy nagy filmmel van dolgunk. Érzelmes film, de épp azon a határon, ami örök, tehát 50 évvel ezelőtt és 50 év múlva is ugyanúgy hatnak majd érzelgős jelenetei, utalásai: William Blake lefekvése halott őzgida mellé, a képp: papírból készült rózsák a sárban, a szerelmes, hazatérő férj monológja, Senki könnyei a film utolsó perceiben -- gyönyörű sorok lennének egy nagy, lassú versben. Imádom, hogy a filmnek saját ritmusa van: nem akar másfél órás könnyen nézhető lenni, elidőzik a kép és tartalom ott, ahol el kell, ahol a rendező-forgatókönyvíró úgy érzi, érdemes. Ajánlom megnézésre, mert a helyzettel, amelybe William Blake kerül, mindenki találkozik életében. Többen sokszor. Szimbolikus a sorsa: jómódú, jóképű, kifinomult ember (akit ugyan nyomorít a kultúrája: könyvelő a szakmája), kissé piperkőc, menyasszonya elhagyja, szülei meghalnak, vagyona alig valami (nem lehet sok, ha egy utazásra elég csupán). A "minden és mindenki elhagyott"-állapotában idegen helyre, a kultúra közepéről a perifériára utazik: sajátos törvények, keményebb emberek. Másfajta jog, másfajta meggyőződés. Ebben a környezetben egyszerűen elkerülhetetlen a bűn. És a feladat: hogyan viselkedsz ilyen körülmények között. Mikor jössz rá, hogy tulajdonképpen már meghaltál...
Az indián (Senki, Nobody) a filmtörténet egyik legeredetibb alakja. Már csak ezért is érdemes megnézni többször is a filmet.
A filmmel kapcsolatos tartalami érdekességek: Dickinson üldöz(tet)i William Blake-et. a Senki (Nobody) indián nevével való nyelvi játékok. A legmélyebb: annál a résznél, amikor Senki odaküldi William Blake-et a 3 gazfickóhoz (egy közülük nőnek öltözve), Bill fél, nem akar odamenni. Senki megnyugtatja: Senki vigyáz rád. Az eredetiben nincs duplatagadás, így ezt mondja valójában: senki sem vigyázhat rád. Vagy azt mondja, ha azt akarjuk hallani, hogy: én, azaz Senki, vigyázok rád. Gyönyörűnek találom a fecsegős gyilkos filozófiáját a lemenő napról. Azt mondja, milyen jó, hogy nem hirtelen esik le, múlik el a fény, nem úgy, ahogy elfújjuk a gyertyát. Félős, érzékeny gyilkos ő. Macival alszik, sajnálja a fiatalon meggyilkolt kölyköt, a 3. üldözőt: De hisz még csak egy gyerek volt -- mondja, miközben a néger fiúnak forrásba folyik a vére (ezen a képen is érdemes elidőzni.) És a film címe. "Megölted azt az embert, aki megölt téged?" -- kérdezi Nobody. Érdemes lenne elgondolkodni rajta, hogy vajon Bill tényleg meghalt-e már. Az indián filozófiája szerint igen: megölt valakit, megölte azt az embert is, aki addig nem ölt -- ez európai gondolkodónak is egyértelmű. Abban az értelemben is halott, hogy kizuhant a társadalom védő kezei közül (miféle védelem volt akkor, és persze miféle most!) De azt is elképzelhetőnek tartom, hogy Nobody nem olyan bölcs és tisztánlátó, mint gondolja (ugye, el is lopja Will szemüvegét, felpróbálja, tetszik neki -- igaz, később elcseréli, nem tudjuk, mire). Tehát elképzelhetőnek tartom, hogy Nobody téved, amikor azt hiszi, hogy Bill halott, és törekvése, hogy eltemesse, felesleges és mániákus. Előbb, ugye, elhagyja (ez azon a tájon felér egy gyilkosággal, bár gyanítom, ennek jó lenne utánanézni, hogy a jelek, amelyeket az arcára fest, megvédik őt, talán épp azt jelentik, hogy ő már egy halott ember?) A fekete gyilkost ugyanis meglövik az indiánok, Bill is találkozik egy legyilkolt párral, őt azonban nem bántják. S hát a film végjelenete mi más, ha nem "temetés"? Szép. Úgy szeretnék én is meghalni.
| |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|