NAPLÓK: weinberger Legutóbbi olvasó: 2024-11-02 01:25 Összes olvasás: 153920Olvasói hozzászólások nélkül181. | Analizátor: poszt | 2012-08-21 11:03 | Az alábbi kis lelet azt volna hivatva bizonygatni, hogy vannak az egykori naplótulajdonoson kívül még, akik megneszülve figyelnek bizonyos jelenségeket. Ugyanakkor olyasmit érzek ki belőle, hogy a szenvedély inkább csak görögtűz, az indulat megjátszott, az irónia, szarkazmus, gúny túlhajszolt, túlkompenzált. Vajh' mitől retteg a versíró?
Posztmodernekhez, leborulva
Kókler poéta-festő bricseszéből, ki néhány szabályt hipp-hopp átszabott, pár tucat éve előmásztatok. Nem túl sok tellett csöppnyi kis eszéből, ám kreált hozzá hamis látszatot:
„Új korhoz új vers! Száműzzük a formát, árassza el a mondandót a köd; irtsuk a nyelvtant, szűnjön minden korlát! Ne tűrjük el, hogy másutt lelje dolgát az olvasó, csak soraink között!”
Tyúkszem nő ma a „költő” dupla gömbjén, hogy megírhassa napi száz sorát; korábban értük elég volt a tömjén, most kánonná lett, kihasználja hát: vonzóan csengő pénzre váltja át.
Bár ekevasból kardot nem kovácsol, szükségtelenből sem erénytelent, csak új trendet a titkolt nem-tudásból. S amit undorral dobnának ki máshol, pár magazinban főhelyet jelent.
A Költőliga féltve figyel rátok: miközben én mint bárány bégetek és szűk ösvényen bolygok téveteg, titeket vár a széles zsákutcátok. Hát hajrá! Van még pár jó évetek.
Készül titkon a modern költő szobra, a méretet már tudja egy szabó. Hívják Egerbe, Sárbogárdra, Sznobra, s a kékharisnya nyálcsorgatva szopja a szót – hisz más egy versbe nem való... | |
180. | [tulajdonos]: Folytatás? | 2012-08-10 11:00 | A félreértések elkerülése érdekében: a helyszín Itália, az időszak a reneszánsz, az egyes strófák címzettjei rendre: Petrarca, Michelangelo, Leonardo. Azzal együtt ez a ballada-szerűség bizonyos értelemben alighanem mérföldkő a számomra, azért is döntöttem úgy, hogy – hasonlóan más, általam korábban látogatott virtuális felületekhez – itt is közreadom:
Több kell!
Elég vajon, hogy feltárod a lelked, megosztod titkolt félelmeidet, vagy íródik a kedves elől rejtett vonzalmaidból egy formás szonett? Több kell! Lángoló kiáltványt fogalmazz, hatékonyabb a közvetlen hatás, hogy mozduljon a lusta, vaksi halmaz, és rettegjen az uralgó bagázs!
Elég vajon, hogy szikrázik a márvány, vésőd kopog a csillámló kövön a vonásokat rendre eltalálván, míg egy-egy markáns portré létrejön? Több kell! Rongybábut formázz a kötélen, s ha arcvonása kételyt keltene, a szemlélőit megnyugtatja szépen egy névtáblán a bábmodell neve.
Elég vajon, hogy palettán keverve festesz egy színes, lágy csendéletet, vagy mesterművek vásznát hozod rendbe, hogy feltűnjenek pompás részletek? Több kell! Rajzolj a széles molinóra vérvörös színnel néhány nagy betűt, messze virítson, ha eljön az óra; talán kevésbé simogat – de üt!
Több kell, barátom! Abba kéne hagynunk, a pótcselekvés, lásd be, dőreség! Itt az idő, hogy hallassuk a hangunk, s süket fülükbe kiáltsuk: elég! | | Olvasói hozzászólások nélkül179. | Ing: szavak | 2012-07-31 17:42 | Hogy lehet, hogy szeretem a verseit, de nem szeretem magát az embert. Költőben az embert. Minden megnyilvánulása visszataszító. A költők nem ilyenek. Vagy, ha ilyenek, akkor azok költőcskék. Vagy még az sem. Miért van ez vajon. Egyszerű,pályát tévesztett. Most melyiket sajnáljam, a költőben elveszett embert, vagy az embernek méltatlan költőt. Ezt magyarázza tovább (maga az érintett) fel nem fedve inkogniTÓ(NI)ját...))) | |
178. | [tulajdonos]: Giccs | 2012-07-07 16:36 | Röpke visszalátogatásom kettős célzatú.
1. Mindenkinek kívánok tartalmas nyarat és gyümölcsöző őszt. Messzebbre egyelőre nem tekintenék.
2. Megosztom abbéli örömömet, hogy egy sejtésem bizonyossággá érett: Az önmagam által komplettnek, lezártnak, véglegesnek ítélt versszöveg-kezdeményeimről bebizonyosodott, hogy nagyrészt csupán félkésztermékek - ám tovább fejleszthetőek. Az derült ki néhányukról, hogy elviselik a melodikus aláfestést, vagy másképp fogalmazva: alkalmasak arra, hogy egy új dimenzióval egészüljenek ki. Ez persze csak a szűk értelmezés, bővebbet lásd itt: http://blog.poet.hu/Zenebone | | Olvasói hozzászólások nélkül177. | Feszty: körkép? kórkép? | 2012-03-11 22:57 | Amikor Feszty Árpád körképe számára végül sikerült művészileg és technikailag is alkalmas kiállítási körülményeket teremteni, megkérdezték tőle, hogy vajon ezt tekinti-e élete főművének. Azt válaszolta: "Elmegy, de igazán büszke arra vagyok, hogy végre már meg tudom mutatni az unokámnak a Pont-pont-vesszőcske fázisrajz-sorozatot." | | Olvasói hozzászólások nélkül176. | Pálóczi Antal: PITIÁNER ISKOLAMESTER | 2012-03-11 21:00 | Figyeljük a PITIÁNER ISKOLAMESTER agyműködését a 174. hozzászólásban! Már vártam ezt a kicsinyességet.! Hát persze, hogy "A négyökrös szekér" Petőfi versének címe. Én így is diktáltam a "gépírómnak", csak félrement. "Bezzeg törpe örömmel" (vagy Bezzegtörpe örömmel?) még azt is ki kellett keresned a netről, hányban, hány órakor és melyik település melyik utcájában írta a verset a szerző. De miért nem áll itt, hogy kihez írta, Szellemóriás? Keressed ki azt is, hiszen ugyanolyan mellékes a vitatott téma szempontjából mint a többi szöveged! A vitához egyetlen okos gondolatot sem tudott hozzátenni, de még kikeresni sem a netről. Kuka maradt. Ő azzal - hogy nem is négy ökrös, hanem négyökrös - vél megcáfolni mindent. Legyünk tehát gondolatmenetéhez következetesek. "Ez még azt sem tudja, hogy "négyökrös"? Akkor ebből nyilván az következik, hogy (nagybetűvel adagolva logikai sugallmazását a lenti szövegem "támadható" részeihez, idézvén a teljes kommentemet, amit "cáfol":)
"Nem győzöm (DE GYŐZŐD, HISZEN NEM NÉGY ÖKRÖS, HANEM NÉGYÖKRÖS) hangsúlyozni, hogy Szerdahelyi-Szepes szerzőpáros nagy verstana - után - nem állt meg az elmélet fejlődése (DE MEGÁLLT, HISZEN NEM NÉGY ÖKRÖS, HANEM NÉGYÖKRÖS!). Sőt! A "Szerdahelyi páros" nem foglalkozik annyit a szabadverssel, mint amennyit a költők munkássága ezt indokolttá tenné. (DE, ANNYI ÉPP ELÉG!) Ezért volt fontos, az szerzőpár nő tagja, Szepes Erika direkt megkövetelte, hogy az akkor, 20 éve, legújabb verselméletekkel is foglalkozzunk (NEM VOLT FONTOS - mondja ő). Ajánlatos volt (NEM VOLT, MERT NEM NÉGY ÖKRÖS HANEM NÉGYÖKRÖS) a kollokviumra bevinni magunkkal az általa melegen ajánlott friss művet, Kecskés András: A vers hangzásvilága című munkáját. Aki ezt megtette, az közepesnél rosszabb jegyet már nem kapott. Voltak persze, akik el is olvasták - én a többször elolvasók közé tartozom. (NEM!) Nem érdemes (DE ÉRDEMES!) mélyebb fejtegetésbe bonyolódni anélkül, hogy azt a könyvet ne idéznénk, mert az olyan lenne, mintha a közlekedésről beszélnénk az autó feltalálása előtti járművek, ("Négyökrös szekér" Petőfinél), hintók esetleg gőzhajók, gőzmozdonyok, léghajók, stb. mechanikáját, működési elvét, az ismert utazási szokásokat taglalnánk, de az autóét még nem. (BADARSÁG, MERT TE MONDTAD S INKÁBB PITIÁNER TÁMADÁST INTÉZEK A GONDOLATAID ELLEN!) Ez, mint minden hasonlat sántít, de a lényeg talán érzékelhető. (EGY FENÉT!) Ne "amishok" akarjunk lenni a költészetben! (DE, HISZEN NÉGYÖKRÖS SZEKÉR, BORJÁDON, 1845. SZEPTEMBER 26 ÉS OKTÓBER 7. KÖZÖTT.) Tehát muszáj a szabadvers igen számos típusát, ketegóriáját, esztétikai működését is ismernünk (NEM MUSZÁJ, MERT TE MONDOD), mert az ősköltészethez visszakanyarodó modern irányzatok szükségessé teszik (NEM TESZIK, ME NEM NÉGY ÖKRÖS HANEM NÉGYÖKRÖS). S mi a legjellemzőbb attitűdje Kecskésnek? Az, hogy folyton arra utal: egy fel nem dolgozott tartományban vizsgálódik (NEM ABBAN)! Hogy a szabadvers komolyabb tudományos vizsgálata még csak éppen elkezdődött (20 éve- s valójában, legalábbis szerintem, egy helyben topog.) Legalább annyi fáradtságot vegyünk magunknak, hogy aki vitába viszi ezt a kifejezést: szabadvers, készüljön föl belőle. (CÁFOLOM, MERT NEM NÉGY ÖKRÖS, HANEM NÉGYÖKRÖS!) Szepes Erika ennyivel még nem engedett volna át a vizsgán. (DE - mondja ő.) Kecskés András: A vers hangzásvilága. Vagy pedig ne elméletieskedjünk? (DE, ELMÉLETIESKEDJÜNK! S AMIKOR NINCS ÉRVEM, AKKOR MAJD PITIÁNER FORMAI HIBÁBA KÖTÖK BELE! ) Inkább az előbbit! (INKÁBB AZ UTÓBBIT, HOGY BEZZEG LEHESSEK AKKOR IS, AMIKOR NEM TUDOK A TÉMÁHOZ SZÓLNI!) | | Olvasói hozzászólások nélkül175. | Analizátor: bye | 2012-03-11 18:52 | Dolgom végeztével búcsút veszek ettől az amúgy is elárvult Naplótól. Van másutt is analizálni való. Örültem a reagálásoknak. | | Olvasói hozzászólások nélkül174. | Petőfi Sándor: Mit nem beszél az a Szabó | 2012-03-11 15:56 | Tájékoztatom a Tisztelt Olvasókat, hogy "Négy ökrös szekér" címmel nem írtam semmit. Sőt "Négy ökrösszekér" címmel sem.
A Borjádon, 1845. szeptember 26-a és október 7-e között írt versem címe: A négyökrös szekér.
Írhattam volna hatökröset is, ha nem Tolnában, hanem a Balaton partján időztem volna és nagyrabecsült Pálóczi úr a szolgálatunkra reinkarnálódott volna egy lassacskán ballagás erejéig. | | Olvasói hozzászólások nélkül173. | P.A.: MIT HALLOK? | 2012-03-11 15:43 | A vitatott terület a költészet fejlődése. Ez olyan, mint a Niagara. Ezzel szemben nem lehetnek érveink - viszont megismerhető a "vízrajza". (Fegyver a kézbe? Mi hallok!) | | Olvasói hozzászólások nélkül172. | Analizátor: elmélet | Pálóczi Antal: aglatma | 2012-03-11 15:13 | Méltányosnak hangzik az a kívánság, hogy ha valaki vitázni készül egy területtel, legalább ismerje meg az elméletét. Csak mivel adott jellemzőkkel rendelkező művészeti termékek befogadására vagy elutasítására való hajlam meglehetősen szubjektív, ezért nem igazán számítható ki, hogy bizonyos elméleti alapok megismerése "jó irányba téríti-e" a vitázót, vagy inkább "még hatásosabb fegyvereket ad a kezébe" a vitatott területtel szemben. Ártani persze egyik esetben sem árt. | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|