N. D. S. L. (Vajdics Anikó) : megnyílt


 
2841 szerző 39119 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Szolcsányi Ákos
  Egy kapcsolat fele
Új maradandokkok

Gyurcsi - Zalán György: No. 21
Paál Marcell: Lakoma
Zsolt Szakállas: Szinkópák és védjegy
Gyurcsi - Zalán György: máté szerint
Metz Olga Sára: ez még mindig ugyanaz a víz
Szőke Imre: Bucc
Köves István: DÉLELŐTT, INDIÁN NYÁR
Pálóczi Antal: Kertben
Albert Zsolt: Világosság nyolc napig*
Albert Zsolt: A Nap feltámasztása
FRISS FÓRUMOK

Filip Tamás 38 perce
Metz Olga Sára 1 órája
DOKK_FAQ 3 órája
Szilasi Katalin 7 órája
Misinszki Hanna 9 órája
Gyurcsi - Zalán György 9 órája
Bátai Tibor 10 órája
Szakállas Zsolt 11 órája
Paál Marcell 11 órája
Serfőző Attila 13 órája
Mórotz Krisztina 13 órája
Ötvös Németh Edit 15 órája
Ocsovai Ferenc 15 órája
Tóth Gabriella 16 órája
Kiss-Teleki Rita 16 órája
Valyon László 16 órája
Bara Anna 17 órája
Tímea Lantos 18 órája
Tamási József 22 órája
Vasi Ferenc Zoltán 22 órája
FRISS NAPLÓK

 PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 2 órája
Bátai Tibor 7 órája
az utolsó alma 7 órája
nélküled 9 órája
Az amazonok rejtett zugai 13 órája
Baltazar 16 órája
Bara 18 órája
az univerzum szélén 19 órája
Sin 20 órája
különc 1 napja
Gyurcsi 1 napja
Dokk-verspályázat 1 napja
Hetedíziglen 1 napja
Metz-Művek 1 napja
ELKÉPZELHETŐ 2 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: N. D. S. L. (Vajdics Anikó)
Legutóbbi olvasó: 2025-07-02 08:03 Összes olvasás: 88592

Korábbi hozzászólások:  
939. [tulajdonos]: megnyílt2023-02-17 23:40
„Ez a táj része lényemnek” -- Radomir Maja kiállításának megnyitója, 2023. februárár 17. Szentendre, P’Art Mozi

Kedves Vendégek!

A Holle anyó című mesében az özvegyasszony lánya -- a dolgosabbik -- beleejti az orsóját a kútba, és utána ugrik. Egy különös mezőn találja magát, amelynek közepén egy kemence áll. Ahogy elhalad mellette, hallja, hogy a kemencéből a kenyerek ezt kiabálják: „Húzz ki hamar! Húzz ki hamar, mert megégek!”. Egy közeli fa ágai pedig ezt kiáltozzák: Rázz meg! Rázz meg! Minden almám megérett már!” A lány érti a kenyerek és a fák beszédét, tudja, mi a dolga. James Gibson ökopszichológus szerint a környezetünk elemei, tárgyai cselekvésre ösztönöznek bennünket, meg tudják mondani, mi a legjobb, amit velük tenni érdemes. „Affordanciának” nevezte el a dolgoknak ezt a tulajdonságát, az angol „afford” – megenged, lehetővé tesz – szóból. Ez a terminus azóta az ökopszichológia kulcsfogalma. Valami olyasmiről van itt szó, amit Heidegger, a filozófus a dolgok „kézhezállóság”-ának nevezett.

Miért beszélek minderről?

Aki Radomir Maját ismeri, tudja, hogy neki aztán igazán kezére szoktak állni a dolgok. Mesélhetnék vele kapcsolatban sok minden másról is, arról például, hogy hogyan ismertem meg őt. A családommal, az akkor még apró gyermekeimmel egy előre megrajzolt mesebeli térképet követve, megérkeztem Szigetmonostorra, egy fehérre meszelt házhoz. A kapun belépve, a ház burjánzó kertjén át a pincébe érkeztünk, ahol egy mélyedésben pókhálók között egy vénséges öreganyó állt, és kísérteties hangon mesélt valamiről, amiből egy dologra emlékszem biztosan: benne volt a Föld szó…. A gyerekeim tátott szájjal hallgatták. Én is.
Vagy elmesélhetném azt is, hogy öt-hat éve a 8. kerületi Kálvária téri játszótéren ücsörögtünk naphosszat a Józan Babák Klub Alapítvány szenvedélybeteg anyákat segítő programja keretében, és kreatív tevékenységeket kínáltunk fel az ott tartózkodó édesanyáknak és gyermekeiknek. Ott tanultam meg horgolni -- Majától, aki akkoriban fogott bele az egyetemi szakdolgozatának megírásába, így horgolás közben sok szó esett a heideggeri alaplétről, egyúttal mindenféle praktikus dologról is, például arról is, hogyan készül a jó húsleves, mi mindenre lehet felhasználni az alaplét.

Mesélhetnék a gyógynövényekről is, amelyeket azóta ismerek fel, amióta Maja megtanította, hol és mikor érdemes őket gyűjteni: orbáncfüvet, fekete nadálytövet -- hogy csak kettőt említsek a sok közül.

A dolgok kézhezállóságáról van szó, a bennük rejlő lehetőségekről, az affordanciákról, amelyek cselekvésre invitálnak bennünket olyan nyelven, amelyet kevesen ismernek/ismernek fel. Radomir Maja érti azt a nyelvet, és másokat is meg tud rá tanítani.
Lányi András, a személyiség ökológiai elméletéről szóló „Ez a folyó része lényemnek” című tanulmányában felidézi egy lapp halász esetét, aki Norvégia északi részén, egy folyó partján élt. Ezen a folyón egy szép vízi erőművet kezdtek építeni. A helybeliek tiltakoztak, mindenáron meg akarták akadályozni az építkezést. (Úgyis mondhatnánk, minden követ megmozgattak, mai a szívükhöz nőtt.) A lapp halász a bíróság előtt azzal védekezett, hogy önvédelemből cselekedett, amikor ellenállt, mert a folyó része lényének. Aki gátat emel rajta, az ő létét rekeszti el, vele szemben követ el erőszakot.

Lányi megemlíti, hogy 10 diákjából 9 szinte mindig azzal magyarázza ezt az érvelést, hogy a lapp halász természeti lény, eltéphetetlen szálak fűzik a környezethez, amelyben él. Lányi azonban úgy véli, ez téves értelmezés. Szerinte nem azért vagyunk képesek a környezetünk elemeivel való azonosulásra, mert természeti lények vagyunk, hanem, mert szellemi lényekké fejlődtünk. A buberi és lévinasi gondolatot -- hogy nem az Én köré szerveződik a világ, mert Én önmagában nem létezik, létre sem jön/ki sem fejlődik a másikkal, a Te-vel való azonosulások sora nélkül --, azzal egészíti ki, hogy a „Te” körébe bevonja az ökológiai környezet elemeit is.

A fentiek alapján elmondhatjuk: Radomir Maja festményei önvédelemből születtek. Mert az a táj, az a folyó, az a part, azok a dombok, fák, bokrok, amelyek az akvarelljein megjelennek, részei lényének. És aki mindezt tönkreteszi, vele szemben követ el erőszakot.
Tévúton járnánk, ha azt hinnénk, mindez csak azért van, mert ő természeti lény. Aki Radomir Maját ismeri, tudja, milyen komoly szellemi utat járt -- színházi emberként, szociális segítőként, művészetterapeutaként, teológusként. Doktori kutatási tervében – mert neki „olyanja” is van -- azzal foglalkozik, milyen választ képes adni az egzisztencialista teológia az emberiség globális határszituációjára, az egész földi létezést fenyegető változásokra, a küszöbön álló klímakatasztrófára, amely ma már korántsem távoli fenyegetés, hanem egyre inkább mindennapos tapasztalat. A kutatási terve egy pontján Maja ezt a kérdést teszi fel: „Lehetséges, hogy az ökoteológiának már csak az a feladata maradt, hogy a gyászfolyamatot segítse, elfogadhatóvá tegye az elkerülhetetlen véget, bolygónk ökoszisztémájának pusztulását, vele az emberi kultúra végét és egy ember nélküli poszthumán jövő elfogadását?”

Maja legutóbbi, egyre komorabbá váló képeivel kapcsolatban merült fel bennem hasonló kérdés. Lehetséges, hogy a ránk váró gyászfolyamatban Maja akvarelljeinek már csak az a szerep jut, hogy az elkerülhetetlent elfogadhatóvá tegye? A levegőt kaparászó csonka ágak, a gyökereket már alig tartó, erodálódó talaj, a csipkefátyol-szerűen tört, szépséges, mégis ijesztő mintázatok mind-mind a gyász előképei? A gyászfolyamat fázisai ismertek: tagadás, harag, alkudozás, depresszió, elfogadás. Talán a tagadáson már túl vagyunk. Egyre többen gondoljuk, hogy elveszíthetünk mindent. A jövő iránti szorongás a világban egyre fokozódik, már-már apokaliptikus méreteket ölt. Radomir Maja képei is ezt az üzenetet hordozzák. Mint a Holle anyó-ban a kemencében sülő kenyerek, maga a Föld üvölt le hozzánk a festményekről: húzzatok ki, húzzatok ki a gödörből, különben szénné égtek, megfagytok, megfulladtok, kicsúszik a lábatok alól a talaj!

„A sors parancsa, hogy ki-ki egymást megértse, s hogyha eljön a Csend, teremjen hozzá nyelv is, közös.” – olvashatjuk Hölderlin Békeünnep című himnuszában. Ezt a gondolatot továbbfejlesztve: a sors parancsa, hogy az ember és mindaz, ami lényének része -- a természeti környezetet is beleértve -- egymást megértse, és ha eljön a nagybetűs csend, teremjen hozzá nyelv is, közös.” Radomir Maja festményei ezt a közös nyelvet teremtik meg, még a Nagy Csend előtt.

Kedves Maja!

Én még reménykedem. Remélem, hogy a festményeid nem egy gyászfolyamat előképei. A te szakdolgozatodat olvasva tanultam meg Szondi Lipót egyik legfontosabb fogalmát: a Pontifex oppositorum-ot. Hogy az olyan állásfoglaló Én-ek, mint amilyen te vagy, „érettségének egy sajátos fokán” hídverőként működhetnek, az ellentétes tendenciák egyesítőjeként. A „hídverő” szeme előtt az Egész lebeg, a részek újraegyesítése. A képeiddel – mint sok más egyéb alkotó tevékenységeddel – ezt a hídverő, áthidaló szerepet töltöd be. Kívánom neked, hogy a művészetterápiás foglalkozásokon, amelyeket tartasz, sok követőre találj. Legyen minél több Pontifex oppositorum a világban, hogy ne az Egész-t szétdobáló Diabolosz hatalma érvényesüljön!

Vajdics Anikó


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2025-06-02 18:30 Jók
2024-05-30 08:23 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2025-07-02 07:45   Napló: nélküled
2025-07-02 07:25   új fórumbejegyzés: Filip Tamás
2025-07-02 06:31       ÚJ bírálandokk-VERS: Vadas Tibor Fentről
2025-07-02 06:26   új fórumbejegyzés: Filip Tamás
2025-07-02 06:25   új fórumbejegyzés: Metz Olga Sára
2025-07-02 05:16   Napló: PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN
2025-07-02 04:42   új fórumbejegyzés: DOKK_FAQ
2025-07-02 03:37       ÚJ bírálandokk-VERS: Kosztolányi Mária az én Ferencem...
2025-07-02 00:16   Napló: Bátai Tibor
2025-07-02 00:06   Napló: az utolsó alma