NAPLÓK: akvamarin Legutóbbi olvasó: 2024-04-26 02:15 Összes olvasás: 1065041124. | [tulajdonos]: Soarest olvasok | 2017-05-19 21:22 | K ét okból is jobban szeretem a prózát, mint mûvészi kifejezésmódot, a versnél; az egyik ok személyes, mivel nincsen más választásom: ugyanis képtelen vagyok versben kifejezni magam. A másik egyetemes, nem pedig – úgy hiszem – az elõbbi árnya vagy leplezése. Érdemes ezért alaposabban szemügyre venni, mert az egész mûvészet jelentõségének legbensõbb értel- mére vonatkozik. A verset közbensõ állapotnak tartom, átmenetnek a zene és a próza kö- zött. A zenéhez hasonlóan a verset is ritmikai törvények szorítják határok közé, amelyek – még ha nem is a szabályos vers merev törvényei – mégis léteznek, mint korlátok, kényszerûségek, önmûködõ elnyomó és fegyelmezõ eszközök. A prózában szabadon beszélünk. Beleszõhetünk zenei ritmuso- kat, és mégis gondolkodhatunk. Beleszõhetünk költõi ritmusokat, és mégis kívül maradhatunk rajtuk. Egy véletlen versritmus nem hat zavaróan a pró- zában; egy véletlen prózai ritmus megakasztja a verset. A prózában benne van a mûvészet teljessége – részben azért, mert a szó magába foglalja az egész világot, részben azért, mert a szabad szó magába foglalja kimondásának és a gondolkodásnak minden lehetõségét. A prózá- ban mindent áttételesen adunk át: a színt és a formát, amelyet a festészet csak közvetlenül adhat át, önmaga valóságában, bensõséges dimenziók nélkül; a ritmust, amelyet a zene csak közvetlenül adhat át, önmaga valóságában, ténylegesen meg nem testesülve, még másodlagosan, az eszmében sem; a szerkezetet, amelyet az építésznek kemény, adott, külsõdleges anyagokból kell megalkotnia, mi viszont ritmusok, kétségek, folyamatok és átmenetek által építjük fel; a valóságot, amelyet a szobrásznak benne kell hagynia a világban, dicsfény és átszellemítés nélkül; | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|