törmelék: pátosz, hivatás, láthatatlansá


 
2849 szerző 39420 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Falcsik Mari
  Hová lettek nagyapám gépei?
Új maradandokkok

Burai Katalin: Nyaralók jav.
Debreczeny György: meghalt az Ágh Pista
Varga Árpád: Két haiku
Gerle Kiss Éva: Miatyánkközepe
Tímea Lantos: Hazugság
Bátai Tibor: Tükröz(őd)ések
Szakállas Zsolt: Málék, tépdesni őket muszáj
Bátai Tibor: Legközelebb [ez egy ilyen nap]
Bátai Tibor: A pillanat teljessége
Bátai Tibor: egymásbaforgás
FRISS FÓRUMOK

Szilasi Katalin 17 perce
Bátai Tibor 1 órája
Vezsenyi Ildikó 1 órája
Kosztolányi Mária 15 órája
Vadas Tibor 18 órája
Tamási József 18 órája
Szakállas Zsolt 23 órája
Tímea Lantos 1 napja
Péter Béla 1 napja
Mórotz Krisztina 1 napja
Gyors & Gyilkos 1 napja
Burai Katalin 1 napja
Albert Zsolt 2 napja
Duma György 2 napja
Serfőző Attila 3 napja
Ötvös Németh Edit 3 napja
Bara Anna 3 napja
Tóth Gabriella 4 napja
Csurgay Kristóf 4 napja
Gyurcsi - Zalán György 4 napja
FRISS NAPLÓK

 Zúzmara 4 órája
Bátai Tibor 10 órája
Hetedíziglen 13 órája
Lángoló Könyvtár 15 órája
Baltazar 15 órája
Szuszogó szavak 20 órája
törmelék 1 napja
Janus naplója 1 napja
Vezsenyi Ildikó Naplója 2 napja
Nyakas 2 napja
N. D. S. L. (Vajdics Anikó) 2 napja
mix 4 napja
Bolond egy család 4 napja
az univerzum szélén 4 napja
útinapló 4 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: törmelék
Legutóbbi olvasó: 2025-11-02 10:38 Összes olvasás: 32831

Korábbi hozzászólások:  
234. [tulajdonos]: pátosz, hivatás, láthatatlansá2025-11-01 09:49
Gondoltam, írok a szünetben egy cikket arról, miért jó a közoktatás minden szereplőjének az, hogy a közoktatás rossz, de aztán nem jutottam el odáig sem, hogy írjak. Olvastam viszont, mert olvasni könnyebb, azt lehet pl a végtelen busz- és vonatutakon is, amire az időm nagy része elmegy, ellentétben az írással, amit nem, mert ráz.

Olvastam pedagógia tárgyút is, egy valamirevalót igazából, a többin mostanság csak felidegesítem magam, mert az alapbeállításokkal nem kezd semmit, és végtelen szarrágássá válik akár a legjobb szándék mellett is, bár legtöbbször korántsem jó az a szándék, lsd meg nem írt cikkem az előnyökről, amiről senki nem szívesen mondana le.

Az egy valamirevaló, amit olvastam, egy Mércén megjelent összehasonlító filmkritika A fekete pontról és a Tanári szobáról, 2 tanáros filmről, amit tavaly az Elfogy a levegővel együtt megnéztünk itthon. Igényes, korrekt munka és néven nevezi, megfogalmazza rossz közérzetem néhány elemét, amit igazán láttam eddig máshol. Ignácz Barbara írta, a címe: Menekülés vagy gyermekuralom.

A teljes cikk: https://merce.hu/2025/10/25/menekules-vagy-gyermekuralom/

Számomra fontos idézetek:

Technológiai fejlődés és ahhoz való elvárt attitűd:

"Azáltal, hogy Çatak a történet kulcsfontosságú tárgyává teszi a technológiát, azaz a képernyő jelenlétét, nemcsak a megfigyelési kapitalizmus iskolába való betörését tárgyalja, hanem rámutat arra is, hogy a digitalizáció milyen radikális módon formálja át az oktatást.[12] Az oktatás digitalizációja és a technológiai fejlődés a liberális diskurzusban a jövő szinonimájaként kereteződik: e folyamatokra a társadalomnak nincsen hatása, hiszen ahogyan a jövő mint idő, úgy a technológiai fejlődés mint jövő sem elkerülhető. Azáltal tehát, hogy az ember a technológiai fejlődést olyan formában beszéli el, hogy saját magát megfosztja ágenciájától, a cselekvői felelősség alól is kivonja magát."

Az iskola börtön

"Szimler kritikája tehát az iskola büntetési apparátusként[14] való működéséről találó – ellentétben azonban Tóth Tamás Május Foucault nyomán megfogalmazott megállapításaival –, ezen mechanizmus kiindulási pontjaként nem a korai kapitalista törekvéseket, hanem a kortárs fennálló politikai rezsimet határozza meg. Úgy tűnik,
mintha a rendező azt sugallná, hogy az iskola ezen évszázadok óta jelenlévő működési mechanizmusa[15] az elmúlt tizenöt év eredménye volna."

!!!
"A szeretet

A tanítást-tanulást és a pedagógus-diák kapcsolatot manapság nem ritka pátoszos jelzőkkel bemutatni:
pedagógusnak lenni elsősorban mindig hivatás és csak másodsorban munka, a gyermekek iránt érzett végtelen szeretet pedig alapfeltétele annak, hogy valakit jó tanárként ismerjenek el.

Tanárnak lenni már rég túlmutat az ismeretátadáson, s több a Nemzeti Alaptanterv kulcskompetenciáinál is, hiszen a neoliberális oktatási rendszer a gyermekeket érintő minden probléma megoldását a tanárokra hárítja, a gyerekek mindennapi érzelmi kihívásainak kezelésétől egészen a társadalomba való beilleszkedésükig, szocializációjukig.[20] A pótszülőként való fellépés, az önfeláldozó munka és az önmaguk folyamatos vegzáló önminősítése, méricskélése az elvárt attitűd a tanároktól – ezen logikát követő tanárokat fogjuk „született pedagógusnak” nevezni, holott érzelmi bevonódásukat impliciten és expliciten számonkérjük rajtuk.[21] Ezekben a gyakorlatokban a liberális identitáspolitika moralizáló jellemét fedezhetjük fel, hiszen az elvárások internalizálása által a tanárság mint hivatás maga is egy identitásformává vált."

Identitáspolitika:

"Mark Fisher például így fogalmazza meg az identitáspolitika célját:

„[A] moralizáló baloldal arra specializálódik, hogy az emberek rosszul érezzék magukat, és nem elégszik meg addig, míg bűntudattal és önutálattal fejet nem hajtanak.”[22]

Ez kifejezetten fontos eleme a liberális-moralizáló attitűdnek, ugyanis erősen rákapcsolódik a tanárság már említett pátoszos elbeszéléséhez. Többek között ezért érzi az ismert magyar pedagógus, Balatoni József, hogy pályaelhagyása magyarázatra szorul, és biztosítania kell környezetét arról, hogy még mindig szereti a gyerekeket, valamint emlékeztetnie kell olvasóit, hogy gyermekkorában is a tanítás volt az álma. A cikknek meg kell születnie, hiszen a kormányra és a gyerekek iránt érzett szeretetére hivatkozva csökkentenie kell azt a kognitív disszonanciát, amelyet pályaelhagyása okoz a médiában felvállalt szerepével párhuzamosan. Ezt annak érdekében kell tennie, hogy ne számolja fel az a moralizáló diskurzus, amelynek ezidáig tevékeny építője volt. "

Kapitalizmus:

!!!
"A film egyértelműen Juci néni álláspontja mellett áll ki, azaz a liberális oktatáspolitikát képzeli el ideálisként. Ahogyan azonban Mészáros György találóan rámutat, ha látszólagosan ellentétesnek is tűnik a két perspektíva, valójában egyik sem mellőzi azt a neoliberális oktatáspolitikát, amely sosem tud vagy akar a kapitalista termeléstől független lenni. Így mindkettő megközelítés tovább erősíti a már fennálló osztályviszonyokat, minél inkább ellehetetlenítve bárminemű mobilitást.[27] Hiába a jelenlegi kormány elmarasztalása, a film által alig felmutatott „nyugati alternatíva” sem bizonyul távolabbra mutatónak: a jóléti államok – engedve a kapitalista szorításnak, miszerint a reproduktív költségeket minimálisra kell csökkenteni – az oktatás erőforrásait maguk is csökkentik, magántulajdonba szervezik.[28] Azt az alapvető tézist tehát nem kérdőjelezi meg a film, miszerint az oktatás a kapitalizmus termelésébe való integrálásának folyamatát jelenti; sőt, inkább azt hiányolja, hogy nem elég jól teszi ezt meg[29] – gondoljunk például a mindig visszatérő felvetésre, miszerint az iskolában kellene tanítani a diákoknak azt, hogy hogyan kell adózniuk vagy szerepelniük egy állásinterjún."

Láthatatlanok:

" „a másik társadalmi osztály és a hozzá kapcsolódó élet szinte láthatatlan marad”.[39]

Ilyen módon a cigányság vagy a munkásosztály láthatatlansága, elszemélytelenedett ábrázolása a Fekete pontban tünetszerű, tökéletesen rámutat a középosztály tehetetlenségére és ismeretei hiányára más társadalmi rétegekkel szemben."

Fontos filmek:

"A szerző ( Klág Dávid) tehát a Fekete pont világában a Magyarországon fennálló hatalmi struktúrák leképeződését látja: a film állítólagos komplex társadalomképe és érzékeny, empatikus ábrázolásmódja által tehát egyértelműen betagozódhat a fontos filmek közé.

Ahogyan azonban a fontos film ironikus fogalma is előrebocsájta, ezek az alkotások inkább csak látszólag kezdeményeznek párbeszédet, ugyanis ezen párbeszédeknek már előre magukat hirdették ki morális nyerteseiként."


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2025-06-02 18:30 Jók
2024-05-30 08:23 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2025-11-02 10:21   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-11-02 09:24   új fórumbejegyzés: Bátai Tibor
2025-11-02 09:10   Új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-11-02 09:05   Új fórumbejegyzés: Vezsenyi Ildikó
2025-11-02 08:54   Új fórumbejegyzés: Bátai Tibor
2025-11-02 05:41   Napló: Zúzmara
2025-11-02 05:38   Napló: Zúzmara
2025-11-01 23:58       ÚJ bírálandokk-VERS: Bátai Tibor végül is [hinni akarsz benne]
2025-11-01 23:53   Napló: Bátai Tibor
2025-11-01 21:51   új fórumbejegyzés: Vezsenyi Ildikó