NAPLÓK: A vádlottak padján Legutóbbi olvasó: 2025-11-28 18:15 Összes olvasás: 84493| 963. | [tulajdonos]: Beszámoló | 2025-11-25 09:41 | Vasárnap Nagycsalomján (az Ipoly túlsó partja, azaz Szlovák oldal, azaz a Felvidék) a művelődési házban bemutattuk dr. phd. Csáky Károly mkl. két új könyvét, a Nemesi-polgári sírok és temetkezési helyek I. című gyakorlatilag helytörténeti kötetét, és az Ég és föld között című, a 75. születésnapjára megjelent vers-válogatáskötetét. Nagy szeretettel fogadta a közönség Károlyt, hiszen a csalomjai iskola alapító igazgatója is volt egykoron, ahol több mint 15 évig tanított és élt. (Ő maga kelenyei születésű.) A kis teremben (vasárnap délután) 29 ember szerette volna hallani azokat a mondatokat, amit a szerző a versiről és a szakrális-, néprajzi, helytörténeti kutatásaitól mesélt. Saját verseiből is felolvasott, és nagy alapossággal magyarázta el, miért is fontos az, hogy őseinkre emlékezzünk, a sírhantjaikat (s ezzel emléküket) megőrizzük, és tiszteljük bennük azokat a teremtő ősöket, akik a világunkat olyanná formálták saját idejükben, amivel biztosították a kultúra, az oktatás, a megemlékezések létét.
A hit hallásból van - mondja az ige, és a kötetben is szereplő emberek között sok olyan pap is van, akik az evangéliumot hirdették az embereknek. Persze akkoriban más világ volt még, pl. a Honti Tiszti Kaszinóban örök elismerést lehetett akkor nyerni azzal, hogy ha valaki saját könyvtárából 90 darab könyvet adományozott, egy megalapítandó közkönyvtár létrejöttéhez. (Én magam tegnap hoztam haza Balassagyarmatról ennyit, teljesen ingyen, olyan könyveket, amiket a gazdái egyébként kitették volna a kukába, ha a Helytörténeti Emlékház be nem fogadta volna őket továbbadásra.)
A közönség soraiban megjelent Nagycsalomja polgármestere kedves feleségével, Pölhös Vendel agrárvállalkozó, aki a Csáky könyvek egyik leghívebb anyagi támogatója, Czelleng doktor, Balassagyarmat főorvosa, és jelen volt Hrubík Béla ipolynyéki költő, a Csemadok Országos elnökségének tagja is.
A majd másfél órás beszélgetést senki sem unta, olyannyira, hogy utána több tíz kötetet vásároltak Károlytól, amit mind dedikált, közben csalomjai körtepálinkát, sajtos pogácsát, és nyéki bort kortyol a kötetlenül, barátsággal beszélgető közönség.
Jók az ilyen események, bár egyértelműen látszik, hogy immáron kisebbségbe került az, aki olvas, aki kulturálódik, aki a napi teendői mellett szellemi igényeit is ki akarja elégíteni. Sok könyv születik, lenne mivel! | |
| 962. | [tulajdonos]: Csáky Károly új könyvéről | 2025-11-23 09:15 | Csáky Károly: Ég és föld között (az Ipolyságon 2025.11.hó 5-én megtartott könyvbemutatóra írt méltatás)
Csáky Károlyt évek, mondhatni már több mint egy évtizede ismerem, és ismeretségünk számomra mindig megtiszteltetés volt. Nem vagyok senkihez kéretlenül odadörgölőző fajta, sőt, sokszor magam is inkább nyersen szókimondó vagyok ha arra kényszerít valaki, vagy valami. Károllyal kevés konfliktusunk volt, mert alapvetően egy békeszerető ember, aki, ha úgy érzi, hogy megbántották, vagy megsértették, akkor visszahúzódik kedves könyvei és örökké tartó munkái közé, és inkább alkot. Bár sokan követnék a példáját, hogy ne akarjanak sérteni senkit, hiszen mindannyian ugyanannak a Teremtőnek a gyermekei vagyunk, ha hiszünk benne, ha nem. Ennyi személyes kitérő után rátérek legújabb kötetére, ami egyfajta számadás, hiszen válogatott verseit tartalmazza. Régebbi, első versei az induló költő már teljes „harci díszben” állt az olvasók elé, kiforrott gondolatokkal, és már az akkor rá olyannyira jellemző rövid, ám mégsem „elharapott” mondatokkal közölte gondolatait. Természetesen mindenkit foglalkoztat a szülők, a családi fészektől való elszakadás, és ezt is kiolvashatjuk első verseiből, amikor már egyenes derékkal áll anyja és apja elé, s ír nekik a köszönöm szót le sem írva. Mert minek is írta volna le, amikor a kötet az Anyámhoz és az Ajándék apámnak című „beköszöntő” verseiből szinte tapinthatóan érezhető az a fajta mély szeretet és elismerés a szülők felé, amit a gyereknek, a már felnőtt és elszakadó gyereknek éreznie kell, vagy kellene. „Anyám, te homlokomra csókoltad az életet…” sora 1970-es indulásakor már előre jelezte, hogy egy ifjú költő született, akire aztán később is illik majd odafigyelni. Az 1971-re dátumozott Ajándék apámnak című versében a zárás csodálatos: „S a benned maradt szavak,/ melyek most megszólalnak/ bennem.” Igen, a gyermek a folytonosság! A gyermek az „örök”, a múló időben valamiféle kapaszkodó a szülőknek is, hiszen melyik az a szülő, aki ne szeretné, hogy gyermeke megvalósítsa az általa álmodottakat, és azzá lenne, aminek neki nem sikerült? Csáky Károly korán felismert az élet ezen fontos lényegét, és ajándékképpen ígéretet tett apjának, helyette kimondja majd azokat az igazságokat, amiket a „nem költő” szülő, az egyszerű ember is érez, csak kifejezni nem tudja. A kifejezés egy ajándék, Istentől kapott ajándék, de felfoghatjuk sorsnak is! Csáky sorsa beteljesedett akkor, amikor verseit megírta, és közölte. Mint Jónást, elküldte az Úr az üzeneteivel, és azt a feladatot adta neki, hogy „Te, Károly, mondd el az embereknek, hogy élni szép, hogy élni jó, hogy a szeretet a legfontosabb, és hogy figyeljenek oda egymásra, és Rám!” Károly megfogadta ezt a kérést? parancsot?, és igyekezett ennek megfelelően írni. A nyár végi képek című versében ritkán olvasható szépséggel írja le az évszakváltást: „árnyékban ült a nap/ az ősz meztelen hasán/ szűz őrök a fák/ fejüket kopaszra nyírta/ az októberi szél”. Csodás megfogalmazás, és ez is még csak a 70-es évekből való. Ha hiszünk abban, hogy a fiatalokat sokat foglalkoztatja a halál, az elmúlás, márpedig hinnünk kel benne, hiszen mi magunk is sokszor voltunk ilyenek, akkor az egy költőnél hatványozottabban jelentkező gondolat. És az is, hogy fiatalon is felismeri azt, mi a rossz és mi a jó! A Döbbenet című versében így vallott: „rejtélyes korba estem/ mogorván ül fölöttem/ a csönd/ hiába kiáltok/ hangom visszhangját se hallom”. Nem szabad elfelejtenünk, hogy ez a vers akkor íródott, amikor még más szelek, s nem a szabadság szelei fújtak. Sokan mondják, hogy egy fiatal mindig forradalmár. Ám van, aki csendes forradalmat vív, és akkor is, ha sokszor értelmetlennek tűnik neki az, amit tesz, mert pozitív visszajelzéseket nem kap. A versírás magányos műfaj, az ember egyedül marad a megélt élményeivel, és az abból absztrahált igazságokkal. Ez sokszor félelemmel is eltöltheti az embert, ezért bátran kimondhatjuk, hogy Csáky Károly bátor ember, aki ezt a bátorságot tudatosan vállalta fel! Kevés olyan költő van, aki mindig egy „nyomtávon”, ugyanazokon a síneken haladt egész életében, Csákyról ez elmondható. Soha sem fordították el semmiféle eszmék, ideológiák, divatos jelenségek, épp aktuális szelek attól, arról az útról, amit 1970-ben megígért apjának. Még mindig csak 1977-ben járunk, amikor is megírja az Ars humana című versét, amit teljes egészében illik idézni: legyél virág ha tetszik szakadék szélén virágozzál s ne tudd hogy szép vagy jónak se hidd magad legyél hal a szárazföldön tenger fenekén madár láng a vízben víz a lángban dobd magad magasba s ha kell zuhanj a mélybe koppanj a csönd közepén Sokban hasonlít ez a versüzenet Marschalkó Zsolt salgótarjáni költő egy sorára: „A semmiért is repülj, ha szárnyakat kaptál.” Igen, a költő sorainak „koppanniuk kell a csönd közepén”, mert ha nem, akkor fölöslegesen ír. 1981-ben így írja meg gondolatait az Intés című versben: maga köré ki falat épít/ jaj meg nem nyugodhat karóhoz ki ebet köt/ jaj farkasok haragját szítja s gyávaságból aki bólint/ fejét veszti elevenen . Kemény szavak, ám kiolvashatóak belőlük az, hogy az ember társadalmi lény, és illendő lenne ezt felismerni mindenkinek. Ha valakit nem fogad be egy akol, egy közösség, főképp ha költő ez az ember, annál nagyobb szenvedés talán nincs is. Ilyenkor jön az önkéntes száműzetés, mert abban meg lehet teremteni egy olyan világot, amiben viszont jól érzi magát az ember. 1984-ben így fogalmaz a Szembesítés című versben: Bár reccsen a gally, de a törzs nem törik; hull a levél, de marad az ág. A tudatosan felvállalt szenvedésekre, és a kitartásra ad magyarázatot ez a néhány sor. Igen, Csáky a költő kitartott, kitart! A végsőkig kitart istenhitéből eredeztethető igazságérzete, a hazugság elleni harc, az emberi butaság/tanulatlanság elleni felvilágosító munka, az örök „emberi” mellett, ami nem más, mint az „örök isteni”! Az idősödő Csáky aztán idézőjelesen „lehiggad”, mert rá kell ébrednie, hogy a világ sosem hagyja magát megváltani, s az nem is az ember feladata, azt Jézus már megtette. Mi hát akkor a feladat ezen felismerés után? Egyszerű: tenni a dolgunkat a saját környezetünkben, a magunk helyén, ismerve saját korlátainkat, lehetőségeinket, és Károly ezeknek mindig is megfelelt. Sokkal csendesebb lett a verseiben már negyven-ötven évesen, és sok verse amellett, hogy szépen és tisztán fogalmaz, mégis megfejtendő, mély üzenetű! Az olvasónak is van feladata tehát, nem elég csak a szavakat elolvasni, meghallgatni: mert a vers arra való, hogy magunkévá tegyük, feldolgozzuk, befogadjuk, megértsük. Így tiszteleghetünk a költő előtt is. Csáky Károlynak nem sok témája maradt a 2000-es évekre: az egyik az Úr, a másik a magyarságtudat, a harmadik az ősök emlékezete, a negyedik pedig a kitartó figyelmeztetés, a jobbító szándék, akarat! 2003-ban így ír az Elesettként is magyarul című versben: Égettek bennünket belülről is a külső tüzek, s tettek tűzoltóink bizonyságul minket üveg mögé kirakat- magyarok- nak. Körülvett sok kis képzeletbeli határ és régiónyi óvatosság. Lettünk idegenlégiósok szülőhazánkban, túszok és hontalanok itthon és az anya- országban. S ha marad még picinyke hitünk, éltessen ez égi mezeinken az örökkévalóságig, hogy majdan beteljesedjék újra magyarul is az Ige. 2004-ben így fogalmaz a Senkiország szolgái című versben: A törvény lám, meg- szüle- tett, s hirdetik most hitetlenül megteste- sült igéiket a hitszegőkből lett hitvallók. Szent István trónját is körülállnák a palást- festő Vazulok, nagy királyunk korcs katonái, piruló ördögöcskék szolgái, jöttment Pistikék. Ám e nyáj még nem eladó, hiába bégetnek hamis dalokat a vezér- kosok. Később is ez a fajta szókimondó ”rezignáltság” jellemző sok versére, és egyre nagyobb undorral látja a köpönyegforgatók hadát, a szellemi és lelki elsivárosodást, az ember erkölcseinek romlását. Rezignált sokszor, mert néha tehetetlennek érzi magát ebben a „hatalmas romlásban”, ahogy az írástudók többsége, ő is szomorú, mert bizony a mai világban dühöng a nyájszellem, és Pistikék ülnek sokszor a magas székekben. A kötet következő részében a Fohászok Isten árnyékából című könyvéből válogatott versek. Ezekben Csáky mély istenhite szólal meg, ami bizony a hétköznapokban is élteti, ez ad neki erőt és kitartást, és ez biztosítja azt is, hogy a holnappal még erős szándéka van. Az Úr ellen nem lehet hadakozni, néha oda-oda lehet szólni neki, hogy „Miért van ez így Uram”? Ám erre a kérdésre nincs válasz, illetve csak egy: Boldogok, akik nem látnak, de hisznek! Csáky sem egy hitetlen Tamás, nincs szüksége arra, hogy Jézus sebeibe tolja ujjait ahhoz, hogy elhiggye, Jézus feltámadt és él! A Lélekrezdülések című kötetéből válogatott versek ugyanezt a nyugodt optimizmust sugallják a sokszor sötét képei ellenére is. A Látomás című verse így hangzik: Angyalok söprik az eget, talán ott fent is menyegző lehet. Szél szárnyán bölcső libben, belőle egy kisded int felénk remény- kedve. Valami nagy ünnep készül, s az álom beteljesedik: szűk folyosókon a halál megváltja ma- gát. Fehér pelyhekké foszlanak a felhők, enyhe fuvallat hoz alleluját, mert megújítja a gyermek atyja újra meg újra minden húsvétban a feltámadást. Töretlen hit, egyenes gerinc, szókimondás, versekkel való feddés… ez mind mind egy igazán jó költő jellemvonásai, cselekedetei. Végezetül hadd olvassam fel a kötet utolsó előtti versét: Van remény
Nincs már meleg az éjszaka fészkében, fekete madarai az Úrnak kiszálltak belőle. Csillagszemük az ég boltozatján fényesedik, könnyeik helyett a hajnal hullat harmatot a tájra. Halkan kilép ködfátylából a reggel; gyöngyöt rajzol ezüstös dérből fonnyadt fűszálakra a nap, s mi hisszük: bennünk is felkel még a holnap.
Isten éltesse Csáky Károlyt még sokáig, és adjon neki sok erőt, egészséget ahhoz, hogy földi munkáját még sokáig folytathassa, és élvezhesse kedves családja, unokái körében a szeretetet, a nyugalmat, a békét!!! És bár én nem vagyok katolikus, de hadd zárjam soraimat ezután a reményt és hitet adó vers után a húsvéti köszöntéssel: Feltámadt Krisztus, bizony feltámadt!!!!
Karaffa Gyula 2025. 11. 05. Nagyoroszi
| |
| 961. | [tulajdonos]: Lakatos László verse | 2025-11-18 10:23 | TÓCSA
Nappal disznók fürdenek benne, Éjjel a csillagok. | |
| 960. | [tulajdonos]: Tóth Tamás | 2025-10-07 09:23 | Kuruc Tóth Tamás
BUDDHA TOVÁBB
"Ha a folyadékot szögletes edénybe öntik, akkor szögletes formája lesz.
Ellentétben mind azon esetekkel, amikor gömbölyű formájú edénybe öntik a folyadékot, mert akkor a folyadéknak gömbölyű lesz a formája."
/ BUDDHA /
______________
Ha egy edénybe poshadt, vagy jó vizet öntenek, attól még az az edény ugyanaz a szögletes, vagy gömbölyű edény marad.
A poshadt és nem poshadt víz ugyanúgy felveszi mind a szögletes, mind pedig a gömbölyű edény formáját, akkor, amikor beleöntik a
szögletes,vagy gömbölyű formájú edénybe.
A poshadt, vagy nem poshadt víz, csak akkor veszi fel a gömbölyű, vagy szögletes edény formáját, ha bele is öntik a poshadt vagy nem poshadt vizet a gömbölyű, vagy szögletes formájú edénybe.
______________
Az üres edény semminek nem ad formát.
Ez, a gömbölyű formájú edényre ugyan úgy igaz, mint arra az üres edényre, amelyiknek szögletes a formája.
A mederbe nem terelt, és edénybe nem öntött víz pedig formátlan akkor is, ha poshadt és akkor is, ha nem.
_____________
A folyadék az folyadék. Az edény az edény. A folyadék nem edény. Az edény pedig nem folyadék.
Akkor is, ha beleöntik az edénybe a folyadékot, és akkor is, ha nem.
_____________
Az iható folyadék sem iható edény nélkül, és az üres edényből pedig semmi sem iható.
A nem iható víz pedig mindegy, hogy edényben van, vagy nincs edényben, és az is mindegy, hogy a nem iható vizet milyen formájú edényben tartják. ____________
A nagy poshadt víz is poshadt.
A kis poshadt víz is poshadt.
A nagy és kis iható víz is iható.
És így a nagy és a kis iható vizet is meg lehet inni. ______________
A tiszta víz is megposhad, ha nem isszák meg.
Ez, a szögletes edényben tartott tiszta és meg nem ivott vízre ugyanúgy érvényes,
mint arra a meg nem ivott tiszta vízre, amit gömbölyű edényben tartanak.
A poshadt víz azonban nem tisztul meg az edényben attól, hogy békén hagyják, és nem isszák meg.
De attól sem tisztul meg a poshadt víz, ha nem hagyják békén az edényben és megisszák.
Ez, a szögletes edényben tartott és békén hagyott, vagy meg ivott poshadt vízre ugyanúgy érvényes, mint arra a poshadt vízre, amit kerek edényben hagynak békén, vagy
nem hagynak békén, és abból isznak meg.
________________
A poshadt víz nem attól poshadt, hogy nem isszák meg, vagy megisszák.
Akkor sem, ha szögletes, és akkor sem, ha gömbölyű edényből isszák,
vagy nem isszák meg azt a vizet, amelyik poshadt.
____________
Az edényt nem lehet meginni.
Nem iható Sem a gömbölyű, Sem pedig a szögletes formájú edény.
______________
A szomjas embernek mindegy, hogy az üres edény formája gömbölyű vagy szögletes.
És az is mindegy neki, hogy a vízzel telt edény formája
szögletes e, vagy gömbölyű.
____________
A szomjas szomjas marad, ha összetöri az edényeket.
Akkor is, ha szögletes, és akkor is, ha gömbölyű edényeket tör össze.
__________
Az ép edény is üres marad, ha nem öntenek bele vizet. _________
Az összetört edényből szétfolyó poshadt víz nem volt tiszta csak azért, mert összetört az az edény, amiből szétfolyt.
És az összetört edényben tartott tiszta víz sem volt poshadt, csak azért, mert összetört az az edény, amiben tartották.
A poshadt és tiszta víz poshadt és tiszta volt akkor is, ha kerek, és akkor is, ha gömbölyű volt az az összetört edény, amiben a tiszta, vagy poshadt víz állt akkor, amikor a gömbölyű, vagy szögletes edény összetört.
Ez, az egyazon szögletes edényben levő poshadt vagy tiszta vízre ugyanúgy igaz,
mint arra a poshadt vagy tiszta vízre, amit kerek, vagy szögletes edényben tartottak az előtt, hogy a szögletes, vagy kerek edény összetört volna. _______________
A poshadt víz poshadt volt, a tiszta víz pedig tiszta.
Akkor is, ha összetört az edény, és akkor is, ha nem. _______________
Mert a poshadt víz nem tisztul meg attól, ha az az edény összetörik, amiben tartották.
Akkor sem, ha szögletes és akkor sem, ha kerek edényben volt poshadt. ____________________
A tiszta vizet ne mondd poshadtnak, csak azért mert összetört az az edény, amiben volt.
Akkor sem, ha az a víz - amit e miatt nem ihattál meg - szögletes - és akkor sem, ha kerek edényben volt tiszta, mielőtt az összetört edényből szétfolyt. __________
A poshadt víz nem tisztul meg attól, ha tiszta vizet öntenek hozzá.
A tiszta víz azonban egy csepp poshadt víztől is poshadt lesz.
Akkor is, ha szögletes, vagy gömbölyű edényben tartott tiszta vízhez öntik hozzá a poshadtat,
és akkor is, ha a gömbölyű, vagy szögletes edényben tartott poshadt vízhez öntik hozzá a tisztát.
És akkor is, ha szögletes vagy gömbölyű edényből öntik a tiszta vízhez a poshadtat,
és akkor is, ha a poshadt vizet a tisztához gömbölyű, vagy szögletes edényből öntik.
_____________
A víznek nem hiányzik sem a szögletes sem pedig a gömbölyű edény.
És a víz sem hiányzik sem a gömbölyű sem pedig a szögletes edénynek.
A víz a szomjas embernek hiányzik.
Neki van szüksége edényre, és neki van szüksége vízre.
______________
Aki nem ivással akarja oltani a szomját, az meghal.
Aki poshadt vizet iszik, az meghal.
Aki nem iszik vizet, az meghal.
És aki csak vizet iszik, az is meghal.
____________
Az edények összetörnek. Akkor is, ha tele vannak, és akkor is, ha nem.
Mindenféle formáju edény összetörik.
Akkor is, ha ittál belőlük, és akkor is, ha nem.
____________
A víz nem tud összetörni.
Erre a poshadt, és szétfolyó víz ugyanúgy képtelen, mint ahogy képtelen erre, az a szétfolyó víz is, amelyik tiszta.
És ez, az összetört szögletes edényből elfolyó vízre ugyanúgy igaz,
Mint arra a vízre, amelyik az összetört, gömbölyű edényből folyik a földre.
___________
A földre folyó poshadt víz nem tisztul meg a földtől felszínétől,
És a földre folyó tiszta víz a földtől felszínétől olyan lesz, ami nem iható.
A föld felszínére folyó iható víz elkoszosodik, a poshadt víz pedig poshadt marad.
______________
A föld felszínétől elkoszosodott tiszta víz a Nap hevétől felszáll, és a földön hagyja a piszkot.
A Nap hevétől felhevült poshadt víz is felszáll, és nem marad poshadt.
És a földbe leszivárgó víz - legyen az poshadt, vagy elkoszosodott - a föld mélyében már ihatóvá válik a földtől.
Ez, a szögletes formájú edényből földre öntött tiszta, és poshadt vízre ugyanúgy igaz, mint arra a poshadt, vagy tiszta vízre, amelyiket gömbölyű edényből öntenek a földre.
És ez igaz arra a poshadt, vagy tiszta vízre is, amelyik a szögletes, vagy gömbölyű edényből akkor ömlik a földre, amikor összetörik a szögletes, vagy gömbölyű formájú edény.
__________
A kiömlő tiszta víz elkoszosodik a föld felszínétől.
A földre ömlő poshadt víz poshadt marad a föld felszínétől.
A kiömlő víz, csak a föld felszínén át juthat el a mélybe.
_________
Az összetört edénynek nem edény a formája.
Az összetört edény darabjainak összességükben edény formája van.
Minden összetört edény egy darabja az összetört edény egy darabjának a formáját mutatja.
Minden összetört edény egy darabja az egész edény egész formáját őrzi.
_____________
Az új edény nem az igazi.
Akkor sem, ha gömbölyű, és akkor sem, ha szögletes formája van az új edénynek.
Sem a gömbölyű edény helyére vett gömbölyű, vagy szögletes -
sem pedig a szögletes edény helyére vett szögletes vagy gömbölyű edény nem az igazi.
______________
Az összetört edény igazi marad.
Az összetört edény egy darabja is igazibb, mint az ép edény egésze.
Egy darabot minden összetört edényből őrizz meg!
Vedd a tenyeredbe minden évben!
Aztán hajolj a víz fölé!
És a tenyeredet, benne az edény egy darabjával merítsd a vízbe!
Tartsd ott!
És a vízen át nézz rá! | |
| 959. | [tulajdonos]: Tőzsér | 2025-09-15 10:55 | A forradalmakról és a lélekről… válaszféle (?) Tőzsér Árpádnak
mi megtanultuk a leckét – mondta egy magasrangú (ma mi a magas és ma mi a rang?) politikus – mi nem álltunk volna ellent, mint a szomszéd ország elnöke, s azt javasoltuk volna, ha bennünket megkérdeznek erről, az ellenállásnak semmi értelme (kővetők lettek belőlünk tehát (?)!)… a forradalmakról ennyit… lehetne még ragozni ezt a témát, de igazi forradalom már egyáltalán nem lehetséges 56 és 68 után sehol (legalább is a mi szemszögünkből?) hiszen halott hegyekben áll a kő amit „vethetnénk”, és aki utat épít (vagy építtet?) az hasonlatos lett ahhoz, aki utat bont mert minden építéshez bontani kell(lene?) előtte, csakhogy ehhez bátoraknak is illenék lenni, nem nyulaknak Margit szigetén, s nem elégedni meg annyival, hogy pénz lesz a szarból is, és nem elégedni meg annyival, hogy van fű, táp, káposztatorzsa és esetleg egy-egy nyúllány az önkéntes ketrecünkben (?), és hogy az útépítést senki sem kéri rajtunk számon, azt abba is hagyjuk rendszeresen… bizony, forradalomról beszélni manapság annyi, mint zabot hegyezni vagy épp bukfencet vetni a frissen felboronált fekete földbe – semmi értelme ennek, csak a „hidrogénbomba és társadalombiztos bunker” építésének… beszéljünk hát inkább a lélekről (?) ha már a címben is ez szerepel: mert mi is a lélek, kedves testvéreim az Úrban (?), mi is az, ami mindenek fölöttivé teszi (?) vagy tenné (?), ha mi magunk nem taposnánk le folyton a cipőnk talpa alá, s nem nyomnánk szét élvezettel akár egy férget (?) ? 21 gramm – mondják az ezotériára hajlamosak, de abba nem gondolnak bele, ha a léleknek súlya van, akkor nyolcmilliárd ember lelke 168 000 000 kilogrammnak megfelelő súlyt képviselne, ami 1 680 000 mázsa, azaz 168 000 tonna, ami sokkalta több, mint az a „tizenhat tonnát raksz és mennyi a bér”.
ekkora súly már bármit elsodorhatna, elég lenne tehát az emberek lelke ahhoz, hogy a bennük lakozó szabadságvágy maga alá gyűrje a zsarnokságot, az illiberalizmust, az antidemokráciát, a hatalmat (?)? elég bizony, merthogy csak maréknyi ember tartja fenn a rend(?)szert képező államot, és az államapparátusban dolgozók LÉLEKSÚLYA is sokkalta nagyobb a főnökeik léleksúlyánál… miért (?)? miért hallgat mégis a „mélység”, s csak rezignáltan figyeli, mit fecseg a felszínen lebzselő maréknyi milliárdosok csoportja(?)? Csak nem lettünk betegek? Lélekben megtörtek, vagy igénytelenek, vagy hányavetik (már megint ez a „vetés” bukkan elő?) vagy csak konformisták, vagy csak bátoratlanok, vagy csak félősek, beszariak, akik inkább tartanak fehér zászlót a fejük fölé, mintsem a nemzeti lobogót emelnék magasra akkor is, ha leszoktatták arról, hogy kokárdát viseljenek március idusán – mára csak a tévében hallgatjuk meg a poloskázást, meg a nagy húsvéti takarítás rémálmát (?). Közben bontunk egy vörös csillagos hejnekent, mert „hej, nekem” az jár! Pont.
(A vers Tőzsér Árpád: A forradalomról és a lélekről faggatják című versére reagál.) | |
| 958. | [tulajdonos]: A temetés | 2025-09-03 12:54 | A temetés
Késve érkeztünk, pedig a megadott időpont előtt fél órával már ott voltunk. Ám akkor már százak álltak a temető bejáratánál, és cigarettázva sírtak, vagy sírva cigarettáztak. Többnyire romák, fiatalok, idősek, mind-mind feketében, szívük is feketébe öltöztetve. Szólt a zene, egy platós kistehert alakítottak át „dídzséautóvá”, amin a zenészek ültek, hatalmas hangszóróikkal nem csak a temetőben lévőkkel, hanem a környező tízemeletesekben élőkkel is tudatták, nagy embert temetünk, olyat, aki megérdemli, hogy amikor földbe kerül, mindenki hallja a gyásznép sírását, a dalokat, a siratóénekeket. Igaz, az énekesnél (aki láthatóan a főnök volt a zenészek között) rendelni is lehetett dalokat, és ő mindig bemondta a mikrofonba, hogy ki búcsúzik az énekelt dallal, és ez a dal lehetett pattogós romanóta, mulatós sláger, vagy akár klasszikussá vált 70-es, 80-as évekbeli magyar dal is. Bármi, csak zene legyen, és passzoljon a rendelőhöz. Mindegy is, a szív dala szólt minden rendelésből, énekből, dalból, mert a halottat mindenki szerette. Ha nem, akkor félte. Félte, mint az Istent! Tekintélyes ember volt, szinte mindenki ismerte a városában is, és még azon túl is. Első házasságából négy gyermeke született, három fiú és egy lány, akik édesanyjuk erős génjei miatt a roma emberek minden jellegzetességével rendelkeztek. Apjuk világos bőrű, világos hajú, nagydarab ember volt, tanult, mondhatni értelmiségi ember, vállalkozó. Évtizedekkel ezelőtt elváltak, ám egészen haláláig ő volt az első család feje, az első gyerekei irányítója, foglalkoztatója. Második házasságából egy fia született, aki alacsony volt, szelíd, de láthatóan az apját félő ember lett ő is. Persze hogy félte, hiszen huszonévesen sem kellett komolyabb munkákat vállalnia, az „apabankra” mindig számíthatott, bármi kérése is volt. Apjától kapta azt a lakást is, amiben élt a párjával. Fekete BMW-vel járt ő is, igaz, az apjának ezüst X5-öse volt, nem szeretett feltűnősködni. Vállakozásából szerény bevételről, de több tízmilliós bevallást tudott tenni a NAV felé, így nem sokat zaklatta a hatóság, meg egyébként is, voltak olyan ismerősei, akiknek csak egy szót kellett mondania, és el volt rendezve minden kényes dolog. Az apa megjárta a börtönt fiatalabb korában, később vigyázott, hogy vissza ne kerüljön. Ebben már a fiai is segítették, hiszen egy klánként élve a szerepeket leosztották egymás között, ahogy a feladatokat is. Az apa alig látszott az emberek előtt, de mindenki tudta, hogy ő van a dolgok mögött, ő irányít. Fiai behajtók voltak, és ki tudja még mivel keresték a mindennapi betevőt, de nem éltek rosszul. Mind nagydarab, kopasz, „kigyúrt” figura volt, olyan, aki tudatosan alakította így ki a kinézetét is, mondhatni a munkájukhoz tartozott ez. Lánya épp egy idegen ország sanyarú és savanyú kenyerét ette, ugyanis idehaza keresték a rendőrök, mint „unokázós csaló” volt a hatóság látókörében. A két család külön életet élt. Első családjával bonyolította az üzletet, második családjával pedig kipihente a munkájával járó fáradtságokat, nyugodtan, szabadon, tisztességes családapaként viselkedve, élve. Kovidos lett, talán érezte, hogy hamarosan meghalhat. Lélegeztetőgépre került a kórházban, és egy hét múlva már csak a halálhíre borzolta a kedélyeket, mindenki sajnálta, akinek köze volt hozzá. 61 évet élt, ami „nem kor” manapság. Bár a kórházban is határozottan kérte a fiait is és a feleségét is, hogy nem roma temetést kér, ha meghal, ennek ellenére a nagyfiúk az apjuk második feleségének szót sem adva a tanácskozáson, eldöntötték, hogy márpedig roma temetés lesz! Ennek megfelelően a hagyomány szerinti dolgokra kényszerítették a másik család tagjait is, az anyát, a fiát, és a fiú élettársát. Hosszú virrasztásokat rendeztek, természetesen az apa második családjának a házában, az apa pénzéből ettek-ittak, lerészegedésig szomorkodtak. Mindenkit köteleztek arra, hogy fekete ruhát vegyenek, és azt a temetés után égessék majd el, ahogy illik. A feleség tudta nélkül poloskát szereltek be a nappalijába, szobájába, hálószobájába, lehallgatták, hogy ha esetleg a fiával az apáról, s annak vagyonáról beszélgetnek, azt hallják. Meg voltak győződve arról, hogy az apának előlük is eldugott pénze van, amit nem akarnak majd nekik átadni, mint jogos jussukat. Az örökösödési törvény nekik smafu volt, azzal nem is számoltak, nem is érdekelte őket, ők a gyerekei voltak az apának, így nekik járt minden, vagy mindennek a rájuk eső része. Az apa nem dugdosott előlük semmit. Családjának szép lakóháza, autói, feleségének szépségszalonja volt a belvárosban. A pénzt felélték, luxusban éltek a hivatalos vállalkozásból és a nem hivatalos, az első családjában felnevelt gyerekek tevékenységéből. Így tudta ötödik gyermekét is állandóan támogatni anyagilag. Tőle azt várta el, hogy semmit se tudjon, ne vegyen észre nem hivatalos tevékenységéből, hogy neki, az ötödik gyermekének semmi köze ne legyen ahhoz a világhoz, amiben ő él, vagy élt. Félig-meddig sikerült is, de a féltestvérség is kötelez! A nagyobb féltestvérek irányították a legkisebb öccsüket, de mélyen nem merült el a „dolgokban”. Testvérei ellen folyamatosan rendőrségi eljárások voltak, többnyire erőszakos cselekmények miatt, Zolinak, a legidősebbnek, az elsőszülöttnek a temetés után egy hónappal kellett bevonulnia ismét, letölteni újabb, másfél éves büntetését. A temetésen minden, a legapróbb részlet is Zolitól függött, Zoliról szólt! Ő határozta meg a temetés előtt a teendőket, a virrasztást, ő kérte el erre a pénzt a törvényes feleségtől, ő mondta meg mindenkinek mi lesz a feladata, ő rendelte a zenészeket, a kocsit, ő intézett mindent: a sírhelyet, a sír felépítését, a koszorúkat, a virágokat, a vendégfogadó italokat, ételeket, mindent! Ezért kijárt neki minimum az, hogy az énekes zenész néha (na jó, elég sűrűn) felbőgött a hangszóróból, „Zoliiiiii, Zolikááááááám édes fijammmmmm, tőled búcsúzok Zoliiiii” üvöltötte a halott helyett. A sír egy földbe épített beton-szoba volt, teljesen berendezve ággyal, asztallal, székkel, étellel, a legmárkásabb italokkal megrakva az asztal, szekrényében a halott ruháival, pipereasztalán kedvenc karórájával, ami önmagában legalább kétmilliót ért. A halott természetesen üvegkoporsót kapott, amiben látható volt sminkelt, itt hagyott anyagi teste. A koszorúkból egy kis „allét” alakítottak ki a sír háta mögött. Nem volt nehéz, hiszen Zoli utasítására kétméter magas, másfél méter széles koszorúkat állítottak le minden gyerek, feleség és meny, vő nevében. Az a néhány hatalmas koszorú minimum négymillióba kerülhetett, persze ezt is az apa „állta”. Ezek a koszorúk önmagukban elszeparálták a sírt kelet felé, a temetésen résztvevők így észak, nyugat, és dél felé állták körül azt. Sokan az idegen sírhelyekre fáradtan leültek, mert maga a siratás a sírnál négy órát tartott. A katolikus pap rövidre fogta ugyan a szertartást, mit is tehetett volna, hiszen nem ilyen temetéshez volt szokva, ahol a gyászolók énekelnek, isznak, kiabálnak, trécselnek, és sorra rendelik a mulatós zenéket is. Hamar „lelépett” az atya, aztán a több órás búcsúzkodást is sokan megunva követték a példáját, a temetés végére, a koporsó sírba helyezésére már csak a legkitartóbbak, illetve azok maradtak, akiknek kötelező volt ottmaradniuk! A szűk család, gyerekek, menyek, vők, unokák, vagy azok közvetlen rokonai. Odamenetelkor a halott egyik unokatestvére kért tájékoztatást tőlünk a sír hollétéről, és bemutatkozott, meglepte, amit látott, nem tudta, hogy roma temetésre jött. Talán nem is tudott a megboldogult első családjáról semmit. Ő, és a felesége is ugyanolyan hamar távoztak. Mi kitartottunk a végsőkig, a felesége, fia, annak élettársa többször odajött hozzánk és mi vigasztaltuk őket, mert a halál nem természetes, ha így viszi el az embert, ennyire gyorsan és hirtelen. Amikor Zoli és a testvérei kellően lerészegedtek, és kellően kiénekelték bújukat-bajukat, akkor döntöttek úgy, ideje leengedni a koporsót a sírba. Persze az első feleség látványosan a sírba akart ugrani a halott után, de még mielőtt a koporsót leengedték volna, Zoli kérésére a temetkezésiek kinyitották a lezárt üvegkoporsót, mert Zoli el akart búcsúzni az apjától úgy is, hogy még utoljára megérinti, és betesz egy üveg pálinkát mellé. A parancsra megtették neki, felnyitották az üvegkoporsót, amiben a tűző napon már több órát feküdt a test. Majd lezárták a fedelet ahogy tudták, és leengedték végső nyughelyére, az ételek, italok, és a megszokott saját tárgyai közé. Még jó sokáig ettek és ittak a sírnál a rokonok, hatalmas szemetet hagyva maguk után, az idegen sírokra ülve, állva, majd szép lassan, talán az est beálltakor hazamentek. Mi ezt már nem vártuk meg, mert hozzánk senki sem szólt, senki sem kínált, senki sem nézett ránk. Kívül estünk a körön. A temetőbe minden nap kijárt a második feleség, és a legkisebb fiú az élettársával. Mások nem nagyon. A napi látogatás egyszercsak rémes horrorrá vált. Először a fiatalok érezték meg a szagot. Azt hitték, a virágok rohadnak. Majd arra gondoltak, valahonnan messzebbről hozza a szél feléjük a szagot. Néhány napig elviselték a bűzt, de amikor már a legyek döngése hangosabb volt a város zajánál a sírnál, valamelyikük lehajolt a sír fedeléhez, és megérezte: a bűz a sírból jön. A Zoli parancsára kinyitott üvegkoporsót nem tudták rendesen visszazárni a temetkezésiek, így az apa bomlásnak indult teste adta ezt a förtelmesen pokoli szagot. Amikor ezt a történetet meghallottam, csak arra tudtam gondolni, hogy az emberek felé túljátszott fiúi tisztelet és az alkohol hatása mit tud okozni! A temetés lényegét vette el Zoli külvilágnak szóló viselkedése, mert az embert épp azért is temetjük el, hogy ne érezzük a bomlás, a leépülés, a test rohadásának szagát, bűzét! Hogy úgy is tisztelegjünk a meghalt ember előtt, hogy szemérmesen eltakarjuk romló testének bomló folyamatait önmagunk elől, hogy a halott emlékét tisztán, szépen, szagtalanul őrizhessük meg. Most az apa úgy feküdt ott lenn, mint egy elütött dög az út szélén, míg a legkisebb fiú és az élettársa el nem intézte, hogy a sírkövesek azonnal beszigeteljék a sír fedelét úgy, hogy abból senki és semmi se jöhessen ki erre a világra.
(Megjelent az AGRIA folyóirat XIX. évf. 2. sz. 2025 nyári számában) | |
| 957. | [tulajdonos]: Frissek... | 2025-08-22 12:08 | Sorok...
ha kinyitom az ajtót kutyáim nyújtózkodnak első lábaikat és fejüket földig felém nyújtva azt mondják szeretnek ha megveregetem hátukat boldogok lesznek...
Ballada I.
a fecskefészekből öt fióka nyújtogatja nyakát és tátja el sárga száját ha az apjuk anyjuk szárnyverését hallják sorra megetetik őket mire visszatérnek kettő kibillen és kiesik a többit első repülésükkor kapják majd el a kutyák a fecskeszülők megállnak a kapu tetején szótlanul végiggondolják most mi legyen...
Tegnapelőtt...
kivágták a harminc éves tujasort valaki szemét zavarta vagy új fákról álmodott helyettük mára minden ablakba betűz a nap mind elé függönyt húznak a következő generációnak lesz csak árnyék...
Látásból...
mintha már járt volna erre aztán kiderült ő még a nevemet is tudja szégyellem de bennem nem hagyott nyomot...
Ballada II.
a halastó medrében halmúmiák szél zörgeti néha össze őket amikor emlékezni összeverődnek... | |
| 956. | [tulajdonos]: Frissek... | 2025-06-20 13:35 | A fal...
szabad akaratodból építettél falat magad köré magányod sötétjét már a falon túliak dörömbölése sem zavarhatja fel...
Ma nincs idő...
ne kérdezz ne nézz halj bele mérgezett életed használt ruha szagába ha már nem volt időd kidobni ballagási öltönyöd...
Három kérdés...
ki mosta fel az utcát a fejről lecsöpögő vértől mit mondhatnék neked ha nem kérdezel semmit elhiszed hogy az igazság sosem félelmetes...
Az utolsó...
a legutolsó földieperszemet meghagytam annak a csigának aki elkerülte a rá váró halált elkerülte a kék csigamérget piros-kék szivárványosodik a világ...
Folyton...
a kapunk belső oldalát minden évben leszarják a gerendák mellett fészkelő fecskék tán haragudnom kellene rájuk de inkább úgy teszek mintha észre sem venném...
Szeretők...
néha félve egymásra néznek ilyenkor az otthon hagyott társuk arca néz vissza rájuk minden ígéret hiábavaló találkoznak...
Új élet...
a régi sem volt rosszabb az újabb sem lesz jobb a megszületett gyermek megkezdte a visszaszámlálást... | |
| 955. | [tulajdonos]: Frissek... | 2025-06-12 11:31 | Túl sok...
másodpercenként lépsz egyet néha ez már szinte futás mintha labdát kergetnél egy pályán ahol csak a bíró nézi az időt mire a utad befutod az ő óráján is megállnak a mutatók...
Fölöttünk...
szavak és mondatok drónjai szállnak el süvítve fejünk fölött már nem figyelünk rájuk megszoktuk az örökös veszélyt ráadásul mi is kiabálunk...
Nincs menekvés...
nem vetek keresztet magamra az útszéli Krisztus előtt mohás feszülete előtt rókák és borzok üzekednek míg a Holdat eltakarják a szemérmes angyalok...
Csapszék...
pálinkabűz a sarokban bazdmegezés visszhangja asztalodra te is kitetted késedet és a gondjaidat vársz hogy valaki megértsen vagy beléd kössön...
Ami igazán...
nem bölcselkedésre születtünk építésre és rombolásra ennyi a tudásunk...
Nemsokára...
sok van már mögöttem amit elfelejteni lenne érdemes mi marad nekem ha kiderül netán hogy hitem is csak foszló délibáb volt... | |
| 954. | [tulajdonos]: Frisseek | 2025-05-30 10:58 | Séta...
recsegnek a kövek a cipőd talpa alatt kellemes az élmény még ha néha mintha a fogadat húznák vádlid egyre vastagabb tüdőd és szíved egyre gyorsabb érzed, hogy élsz mégis a foteledre gondolsz ami csendben vár, míg haza nem érsz...
Hangpár... Szemek. Ráncok. Összevont szemöldökök. Krákogó hang dörren rád. Összerezzensz. Majd mint egy mesében, megszólít egy angyal. Nem hiszel. Neki sem...
Dialógus...
a sóbányába ömlő patak vizének fecsegésére sírva hüppögő bányászok felelnek. Az Úr adta, az Úr visszavette...
Az...
sok órád van, ilyen is, olyan is, de csak egyet hordasz, megszoktad, mint az életedet... északnak indulsz, hogy miért épp arra, nem tudod. Kérdésed nincs, mert minden válasz kimondhatatlanná lett...
Szenvedés...
hiányzott a komor ég sötétje az itt-ott kiradírozott fénycsíkokkal...
Folyton...
Beülök a volán mögé, beteszem a slusszkulcsot a helyére, ráindítok, felbőg a motor. Bekapcsolom a rádiót,amerre mennék, dugó várható. Elfordítom a kulcsot, kiszállok az autóból. Megiszok egy pohár bort, hozzá falok egy harapás kenyeret... | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|