DOKK


 
2841 szerző 39121 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Bajtai András
  A küldetés lehetetlensége
Új maradandokkok

Pataki Lili: Fényt hoz, színt visz el
Tímea Lantos: Bűneinkért
Gyurcsi - Zalán György: No. 21
Paál Marcell: Lakoma
Zsolt Szakállas: Szinkópák és védjegy
Gyurcsi - Zalán György: máté szerint
Metz Olga Sára: ez még mindig ugyanaz a víz
Szőke Imre: Bucc
Köves István: DÉLELŐTT, INDIÁN NYÁR
Pálóczi Antal: Kertben
FRISS FÓRUMOK

Szilasi Katalin 2 perce
Ötvös Németh Edit 5 perce
DOKK_FAQ 59 perce
Mórotz Krisztina 1 órája
Serfőző Attila 1 órája
Bátai Tibor 3 órája
Tímea Lantos 3 órája
Bara Anna 5 órája
Gyurcsi - Zalán György 7 órája
Szakállas Zsolt 7 órája
Duma György 9 órája
Misinszki Hanna 9 órája
Kosztolányi Mária 9 órája
Vadas Tibor 9 órája
Albert Zsolt 10 órája
Pataki Lili 11 órája
Filip Tamás 18 órája
Tamási József 22 órája
Paál Marcell 23 órája
Metz Olga Sára 1 napja
FRISS NAPLÓK

 Minimal Planet 1 órája
Sin 2 órája
Conquistadores 2 órája
N. D. S. L. (Vajdics Anikó) 3 órája
Metz-Művek 3 órája
Hetedíziglen 6 órája
Bátai Tibor 19 órája
az univerzum szélén 1 napja
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 1 napja
az utolsó alma 1 napja
nélküled 1 napja
Az amazonok rejtett zugai 2 napja
Baltazar 2 napja
Bara 2 napja
különc 2 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: Giovanni
Legutóbbi olvasó: 2025-07-03 19:26 Összes olvasás: 63557

Korábbi hozzászólások:  
Olvasói hozzászólások nélkül
21. Fanni: Nekem tetszik!2004-04-05 22:50
Nem értek egyet előttem szólóval. G. bizonyára saját véleményét írta. Ha egyezik máséval is, az egy dolog. G., boldogan olvasom minden szavadat, sokat tanulok Tőled, írj!

Olvasói hozzászólások nélkül
20. kék: sötétkék2004-04-05 22:20
A Kontrollról alkotott véleményed nem rejt semmilyen önálló gondolatot.Ezeket a kliséket olvastam már több helyen a filmmel kapcsolatban. Így azért elég unalmas, népművelő jelleget ölt ez a napló.

19. [tulajdonos]: Bohumilnak2004-04-05 10:44
Kösz. Mindemellett ismétlem: ez egy nyitott napló lesz. Műhely, párbeszéd, ilyesmire gondolok, főként film és irodalom, de minden egyéb művészet is szóba jöhet. A napokban folytatom, ezúttal Robert Menasse könyvével, amelyből már csak pár oldal van hátra. Üdv!

18. [tulajdonos]: K.-nak2004-04-05 10:41
A Passiót még nem láttam, ettől függetlenül azok az esztétikai általánosságok, amelyeket Báron ír, a film nélkül is érthetők-élvezhetők. Illetve azt hiszem nem kell különösebb fantázia ahhoz, hogy kitaláljam, milyen is lehet a film. Szerintem nem fogok meglepődni. De nyilvánvaló: csak azután nyilatkozhatom érdemben, ha már megnéztem. Megvárom tán, amíg városomba ér, nem olyan sürgős.

Olvasói hozzászólások nélkül
17. Bohumil: ó igen2004-04-03 21:53
Kedves Giovanni! Köszi ezt a naplót. (bár elfogult vagyok veled szemben, és nem akartam mondani, de Johann valóban jól "megjoviálisodott" a végére) :) Vártam valami ilyesmit.klassz tényleg! üdv.: b.

Olvasói hozzászólások nélkül
16. K: Giovanninak2004-04-02 14:34
Miért, láttad már a Passiót?

15. [tulajdonos]: ÉS2004-04-02 13:23
Nagyon jó a friss ÉS-ben Bakács, és főként Báron Passió-kritikája, mindenkinek ajánlom!

14. [tulajdonos]: Kontroll2004-04-02 11:51
Kezdem a rosszal.
A Kontroll című film bő harmadában, legalábbis abban a kópiában, amit én láttam, szinte valamennyi párbeszédes jelenetnél belógnak a kép felső részébe a forgatás során használt mikrofonok. Ez a csúnya baki számomra érthetetlen egy olyan film esetében, amelyik éppen a tengertúlról importált profizmusával próbálja meghódítani az igényes szórakoztató mozira vágyó nézőt. Mivel ismerőseim közül a legtöbben észre sem vették ezt a hibát, felmerült bennem egy gondolat. Netán az első kópiák egyikét vetítettek e pici moziban, és a multiplexekben a digitálisan retusált verzió futott?
Nem tudom, de az biztos, hogy engem erősen zavart a mikrofonok látványa.
Mindettől függetlenül a Kontroll szerintem jó film.
Egyfelől bravúrosan alkalmazza az amerikai közönségfilm fogásait, kezdve a forgatókönyvtől és a remek színészi játéktól a kameramozgásig és a vágásig, másfelől viszont többre tör egyszerű kommersznél: szeretne elmondani valamit, gondolatot és szellemet próbál csempészni a látszólag könnyű történetbe. Mindezen túl a Kontroll az ún. "dark-movie" nehezen körvonalazható irányzatába sorolandó. Lynch, Besson, Gilliam és Kafka nélkül ez a film nem született volna meg.
Ami tehát erényének mondható, másrészről alkotói éretlenségről, vagy inkább megbocsátható pályakezdésről tanúskodik. Teremtett, fiktív, szinte futurisztikus, nyomasztó légkörben, zárt térben játszódik, amelynek melankóliáját az abszurd humor sem enyhíti, inkább csak fokozza.
Antal Nimród biztosan látta Besson Metróját és Gilliam Brazilját, rajtuk kívül pedig még számtalan rendező formanyelvéből tanulhatott. Egy kortól és időtől független földalatti világba helyezi hősét, ahonnan nincs menekvés, ahol rejtélyes események történnek, minden figura kissé őrült és nevetséges, meghatározhatatlan hierarchia, hatalmi rendszer mozgat mindent.
Az már valóban rendezői érdem és tanúság a tehetségre, hogy mindezt a fiatal alkotó képes volt magyar környezetbe transzformálni, egy teljesen egyedi területet, a budapesti metró világát szimbolikus univerzummá emelni.
A Kontroll akár személyes vallomásnak is felfogható.
Egy fiatalember útkereséséről szól, akiről csak annyit tudunk meg, hogy a metróba száműzte magát, menekül önmaga és múltja elől, bár nem derül ki, miért. Valószínűleg saját identitását keresi, ezért a film értelmezhető fejlődéstörténetként is. A sztori szerint kétféle alakváltozatban létezik: a búskomorságra hajlamos metróellenőr olykor fejére húzza kapucniját és betaszít néhány utast a szerelvények alá.
A film másik nagy érdeme, hogy mindezt nem pontosítja. A titokzatos gyilkos nyilvánvalóan Bulcsu árnyékszemélyisége, de a sztori nem válik krimiként értelmezhetővé.
Érdekes, hogy ebben a sikeres közönségfilmben finom, bár könnyen megfejthető szimbolikus nyelv működik. Néhol ugyan túlontúl elkülönül ez a stílusréteg a film humorizáló tendenciájától, és olykor túlságosan hosszan időz a kamera Bulcsu kilátástalan földalatti vándorlásain.
Hősünk voltaképp önmagával, a menekülő, a rosszabbik énjével küzd, akit a film végén legyőz, hogy végül egy bagoly képében megjelenjen neki a bölcsesség és tudás, majd pedig egy maciruhába bújt tündér felvezesse őt a nyomasztó neonfényből, sötétségből és kopár kiúttalanságból a napfényre, a teljes élet és a szerelem birodalmába. Szép mese és ígéretes pályakezdés.
Antal Nimród szinte kész fegyverzetben lépett a színre első filmjével, s csaknem mindent tud a szakmáról. Még a színészvezetésben és a karakterek megrajzolásában is ügyes. Mire az öt fős ellenőrcsapat megkezdi munkáját a metrón, a néző úgy érzi, személyesen ismeri valamennyiüket, pedig mindössze annyi történt, hogy a szerző néhány jellemvonás felskiccelésével eleven, hús-vér személyeket teremtett. Ebből akár sok más alkotók is tanulhatnak, hiszen temérdek magyar játékfilm azért működésképtelen, mert a bennük szereplő alakoknak nincsen arcuk.
Itt talán egyedül a Cserhalmi által játszott góré marad jelzésértékű bábfigura: a hatalmat megszemélyesítő öltönyös úrnak szerintem nem sikerült démonivá válnia, és úgy érzem, a pokoli erők parancsnokának szerepe nem is szabható Cserhalmira, az ő stílusa más, ide valamilyen félelmetes ember illett volna.
Ugyanakkor Kovács Lajos - mint mindig - tökéletes, Kulka feltűnése pedig egy rövid jelenetben döbbenetes remeklés. Mucsi Zoltán is képes kitörni Kapából: az öreg, lestrapált ellenőr alakját oly színvonalasan hozza, hogy csaknem elfeledkezünk az utóbbi években rátapadt Jancsó-figuráról.
Érdekes továbbá, hogy Béla lányát mennyire szépen fényképezték: ahogy Antal kamerája rögzíti ezt az arcot, abba valóban bele lehet szeretni, ne csodálkozzunk Bulcsu érzelmein.
Antal Nimród filmje egyszerre képes történetet elmesélni, abszurd, olykor morbid szituációkat létrehozni, szimbolizálni, legjobb színészeink legjobb formáját felmutatni, s mellékesen még rejtetten vall önmagáról is.
Merészség volna állítani, hogy ez már filmművészet, de annyi biztosan elmondható, hogy a Kontrollal egy egészen jó, fogyasztható és igényes mozi született a magyar film új hullámain.

13. [tulajdonos]: ez rettenetesnek2004-04-02 08:47
Kösz, valahogy így. De ne feledd: a nevem Giovanni.

Olvasói hozzászólások nélkül
12. ez rettenetes: nyugi2004-04-01 20:17
Timur! Hagyjunk időt Johannak, hogy kiérlelje számunkra a művészetről alkotott gondolatait. Most még csak a 11-ik kockánál tartunk. Szerintem Johann vágyakozik arra, hogy az olvasókkal jól marakodjon a magán-esztétikáján, tehát morgás helyett inkább viadalra fel. Bár megjegyzem, nehéz lesz, mert Johann témái túl specifikusak, de biztos van, aki olvassa és látja ezeket...


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

1 Vajdics Anikó: Takarodó
2 Tóth Csilla: Pedig tegnap még úgy volt, hogy délután sétálsz velem egyet
Mások kedvenc versei

2025-06-02 18:30 Jók
2024-05-30 08:23 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2025-07-03 19:23   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-07-03 19:21   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-07-03 19:21   új fórumbejegyzés: Ötvös Németh Edit
2025-07-03 18:26   új fórumbejegyzés: DOKK_FAQ
2025-07-03 18:21   új fórumbejegyzés: Mórotz Krisztina
2025-07-03 18:20   új fórumbejegyzés: Serfőző Attila
2025-07-03 18:14   új fórumbejegyzés: Mórotz Krisztina
2025-07-03 18:12   új fórumbejegyzés: Mórotz Krisztina
2025-07-03 18:11   új fórumbejegyzés: Mórotz Krisztina
2025-07-03 18:10       ÚJ bírálandokk-VERS: Szilasi Katalin Keserű hexameterek