NAPLÓK: Nagyító Előszoba Ajánlatok Legutóbbi olvasó: 2024-11-23 18:42 Összes olvasás: 7538Olvasói hozzászólások nélkül15. | vajdics: hess-madár! | Szokolay Zoltán: re: flex | 2020-11-01 17:25 | Kedves Zoltán!
Előre megfontolt szándékkal idéztem "Filip urat". Ne becsüld le ezt a törekvésemet egy "kár"-ral.
Ahogyan most erre reagálsz, nagyon jól mutatja, milyen az, amikor egy mai Rossz miatt valaki képtelen elfogadni egy tegnapi Jót. Pedig ezt gyakorolni kell.
Te hoztál engem kínos helyzetbe, nem én Filip Tamást. Ő pontosan tudja, miért idéztem. Személyes hangulatkeltésre használod azt a felületet, ahol én egy verset ajánlottam mások figyelmébe, nem a te személyedet. Kár. El szerettem volna mondani, miért találom nagyszerűnek a versedet. Most elment tőle a kedvem
A.
| | Olvasói hozzászólások nélkül14. | Szokolay Zoltán: re: flex | 2020-11-01 16:45 | Kedves Anikó! Köszönöm szépen a hivatkozást! Meghatódtam rajta. Magam is úgy gondolom, hogy ez a versem, valamint talán a Hazamennék és a Lassan, Atyám című elérték azt a szintet, hogy bekerülhettem volna velük az első 100 költő közé, mondjuk a 99. helyre (többre nem vágytam), azaz Az év versei vagy a Szép Versek antológiába. Nem sikerült.
Kár volt Filip urat idézni, számára ez most kínos lehet. Sajnálom. | | Olvasói hozzászólások nélkül13. | vajdics: megvan | furim: re | 2020-10-31 23:25 | Megtaláltam, köszönöm. Filip Tamás szólt hozzá és Mórotz Kriszta.
"Hát ez súlyos darab, nagy költészet. Hosszú, de egyetlen pontján sem éreztem, hogy túl lenne írva. Fegyelmezett, de szenvedélyes önvizsgálat, fegyelmezett, de felkavaró látomás időről, sorsról, végzetről, a lélek csatáiról. Tudom, ezek nagy szavak, de vállalom őket." "Ez a vers sokkal nagyobb figyelmet érdemelne. Főleg, hogy a nagyítózásra adott időtartam igen rövid." (Filip Tamás)
https://dokk.hu/ajanlat.php?vid=39202
Szokolay Zoltán: Kivételes találkozások
I.
Bocsáss meg, mondom, azt hittem, nem élsz. Csak toporgok itt a kartondobozok között, az alsó sarkukon egérrágta nyílás. Huzatos padlásfeljáró, zöldséges rekeszekben a könyvek, Gutenberg galaxis kilóra. A vászonzsákban régi kukoricacsutkák gyújtósnak félretéve. Jó lesz, itt a tél, jó, hogy megtaláltam. A zöld ajtóban állsz, mosolyogsz félrehajtott fejjel, nézed, ahogy válogatom a deszkadarabokat. Jó voltam, mondod, jó, hogy megtaláltál. Én ott? Te itt? Vagy mindketten egy harmadik, soha nem látott helyen, idegen látogatók? Egy városban, ahol minden délután esik az eső és Te az üres raktárépület előtt parkoltál le ezüstszürke autóddal, a tűzcsap mellé, szabálytalanul, mint rendszerint. Kiszállsz, nem is tudtam, hogy van jogsid, van kocsid, soha nem képzeltelek el autó volánjánál ülve. Visszanyúlsz egy fehér mappáért, csippen a központi zár, könnyedséget erőltetsz magadra, közhelyet keresel köszönés utáni első mondatnak, valami Life as we know it, valami C’est la vie önigazolást, hogy nem hibáztunk, nincs semmi elszámolnivaló, ez is csak puszta időtöltés, véletlen program egy véletlen koradélutánra, igen, afféle carpe diem pillanat, spontán ötlet, fagylaltozás egy cukrászda teraszán mert tavasz van, nyár van, mert süt a nap, nem süt a nap, szabályos kockákon négyzet alakú ablakok, a járdán a járókelők, fehérek, feketék, sárgák, magyarok, négerek, indiánok, németek, svédek, olaszok sietnek, torlódnak, papírzacskóból ebédelve rohannak, igen, szabályos ez az élet, amelynek labirintusában külön-külön és együtt nyomunk veszett. Keresem, körbelambériázott panziószobát képzelek, ehhez kellettek az egyforma deszkaszálak, legyen ennek is friss faillata, mint ama kisháznak a Duna-holtág partján (ismered? nem ismered? emlékszel? nem emlékszel), már egészen közel vagy, majdnem összeforr az arcunk, de nem érinthetlek, nem érintesz, a fizikai valóság véglegesen és tragikusan elszakadt a líraitól, egymás számára is idegen látogatói vagyunk ennek a meghatározhatatlan helyszínű és idejű találkozásnak, ennek a versnek, amely hirtelen ------------- itt --------------- kettészakad.
Nem maradhatok tovább, nem maradhatok, már itt se vagyok, már itt se vagy – hadarod, mintha egy virtuális földgolyó forogna a képernyőn, kergetik egymást a földrészek jobbról balra, négyjegyű számok, félkarú rablók, meg a padlásfeljáró alatt az ártatlan balta, fut Penjikent, Moszkva, Lágymányos, Soroksár, Hajdúszoboszló, Schenectady, Stockholm, nyolcsávos, tizenhatsávos autópálya; hirtelen csap halántékomra a csattanás, fémek találkozása, és rögtön balról is egy betonoszlop, dől a vér. Most mondd, hogy nem hibáztunk, sohasem hibáztunk, mindig felvetted azt a rohadt telefont, mindig ott voltam pontosan, ahol és amikor vártál, csak az élet (life, vie, жизнь) ami elválasztott minket, a körülmények (hogy is kell mondani? cirkumstanciák?), átkozott hideg van éjjelente, kevés a tüzifa, didergek, előbb-utóbb kénytelen leszek könyveket égetni, barbár hatalom vagyok, jobbról-balról ellenség vesz körül, betonoszlopok erdeje, 12 hónap tél egy kiskunsági vályogházban, épp csak fellangyosodó cserépkályha mellett, s beletörődve, hogy nem szeretsz már, jó voltam, jó voltál, mindenki jó volt, de te nem szeretsz sem engem, se mást, csak azt a félcentis rést a zöld ajtó fölött, amelyen mégis beszüremlik, rám mutat, aztán megállapodik melleden, reszket, felment, megáld e gyenge téli napsugár.
II.
Marad a világra jöttekor azonnal olvashatatlanná homályosuló, mindig neked szánt monológ határán (papír, száj, képernyő, látómező szélén), már amióta hiszem, hogy létezel s valahányszor üzennék, mindig ott ragad egy szódarab, sosem ugyanaz, egy jelmorzsa, külön kapaszkodó, kicsi, szótag, egy magába fordult magánhangzó, magában hangzó időabortátum pillanat. Ott marad. Szikrát csiholtak egymásból a siető, összetorlódott szavak. Valaki, valamikor, valakinek. Így, éppen így és éppen ezt. Vagy azt, amott, ahogy a légáramlat lengeti. Könyörgött? Segítségre szorult? Bántották? Akaratlanul? Dízelmozdony? Tank ment neki? Ő volt erősebb? Belepusztult? És ott kell pontot tenni, levinni a hangsúlyt. Veled azonosítom. Te leszel, igen, Te vagy az. Szédülés, kapaszkodás, hirtelen lélegzetvétel. Ahogy egy megismételt mozdulat hasonlít, sosem ugyanaz. Valahol. Egyedül. Valami alatt. Az óceán fölé az ív, egy gondolat. Bolyhos sötétségben intesz magadhoz, tudtad, mióta kerestem hasztalan, megszánsz, most végre mutatod utamat.
III.
Csak éppen úgy ez az egy is, ahogy a már nem élők (pontosítok: az ebből a téridőből végleg kiszököttek) valahai, valaholi, valamikori ölelése, ha akarjuk, ha mindketten egyszerre akarjuk, most kiszakad eredeti környezetéből és itt lesz, ahol soha nem volt, ebben a városban, ebben a kuckóban, közel egészen, akár ebben a pillanatban, ahol soha nem járt (még képzeletében sem), megismétlődik, amikor nem lehetne, mert nincs már az a kéz, az a száj, másik él helyette, láthatatlan, anyagtalan élősdik buliznak abban a testüregben, eljelentéktelenült a testi való, kicserélődik az enyém éppúgy, ahogy a másé, de mégis itt az az ölelés, érzed és érzem, és érzem, hogy érzed, itt az a valahai, valaholi, seholi, sohai, meg nem ismétlődő, megismételhetetlen (lehetetlen? nem lehetetlen!), veled, akivel amikor egyedül álltam a szakadó esőben a törött ablakú telefonfülke mellett és vérzett a homlokom, nem hittem, honnan is hittem volna, 15 Ft-om volt, miből vettem volna a bátorságot, hogy higgyem, ha egyszer megtiltotta az Isten, hogy egyszer még átküzdjük egymáshoz magunkat a közénk zúdított kőóceánon, égig érő betonfalon, konokságodon, meneküléseden, menekülésemen, egész elhibázott, ahogy J.Gy. mondta volt, életünkön (vagy csak életemen?), amit lám, nem hibáztunk el mégsem, hiszen itt az az ölelés, amit akkor megkaptunk egymástól (nem kaptunk meg), és azóta is hiányzott, hiányzik, hiányozni fog, mert a világmindenség egyszeri (legalább most, utólag vedd tudomásul) első és utolsó egyetlen (kegyetlen) tudatállapot.
IV.
(1)
Tegnap két gép zúgott egyidejűleg, az egyik mélyebb, monoton hangon, a másik, akár egy fűrész, fel-felvisítva. Az ablak hajnalban hirtelen kinyílt, a levélmintás függönyt lassú ritmusban lengette a szél. Tiszta volt minden. Érinthetetlen. Áttetsző fehér. Maradj így hanyatt – súgtad, – most ne mozogj. Kértelek, add a kezed, s ha a fejem nem is, legalább a tekintetem hadd fordítsam feléd, hogy lássalak. Még egyszer lássalak. Szinte ropogott mindenem a kétségbeesett erőfeszítéstől, hogy merre, merre, merre, mert sehol se voltál, csak a hangod, az szeretett már. Hol vagy? Az örvény része leszek így nélküled, féltem, erős spirálja elkap, beszippant, nem tudok ellenállni. Két kezem összekulcsoltam mellkasomon úgy, ahogy illik, láttam épp elég ravatalt eddig, tíz ujjal kapaszkodtam görcsösen magamba legalább, nem a mostaniba, nem, hanem abba a hajdani Szokolay Zoltánba, aki veled voltam, azaz veled lehettem volna, ha amakkor, amott nem félsz, de tegnap csak a kétszólamú zúgás erősödött, meg a forgás vonzott, a vonzás forgott, elkapott, mint habos vizet a lefolyónyílás, kényszerített elérhetetlen távolságra jutni a madárlátta kis szoba emlékétől, ahol valaha, nagyon régen (milyen régen is? nem tudom, hány napja, hete, hónapja, éve), egyszer már együtt kiszökhettünk ebből a gravitációból és szálltunk, az ég madarainál magasabbra, egymás testét a fizika (t)örvényeiből kiemelve, folyók, holtágak, stégek, fűzfák, ligetek fölött reszketve boldogan, emlékszel? mondd, mi robbantotta szét, amit végtelennek hittünk? ki törte el? És tegnap lenn feküdtem újra, száz kiló mozdulatlan anyag, engedelmesen. Maradj így, most, most – súgtad pár centiméternyi közelségből, hallottam szelíd szavad, ellenálltam az örvénynek, mégsem találtalak, itt voltál és mégsem voltál, mint aki nem veszi fel a telefont, miközben számolja a csengetéseket, s látja az ablakból azt, aki hívja, nézi az utcán álló férfi hólepte alakját, de leheletétől megrezzen a levélmintás függöny, elárulja, voltál és mégsem voltál, zúgták a gépek az életemet, az egyik mélyebb, monoton hangon, a másik, akár egy fűrész, fel-felvisítva.
(2)
Ki véti el a ritmust? Az egymáséhoz igazított lépésekét, a lélegzetvételét, a szívdobogásét, a versét? Ha már sikerült összehangolni, számít-e utólag, s ha igen, hol és mikor, kik előtt, miért számít, hogy ki vétette el? Ki először és ki utóbb? Vétekre vétek a válasz? Teremt-e vétket a vétek, szűk labirintuson, hallgatag éveken át húznunk kell magunkkal vétkek láncolatát? Érintettek és kívülállók buzgón elemzik egymást, esendő az esendőt állítja pellengérre, védők vádolnak, vádlók védenek, habzik a lelkünk kifelé a szánkból, vélt igazunk tudatában, ítélünk és ítéltetünk, míg élünk, mindannyian. Mennyi idő múltán mosódik egybe a felelősség? Fekszem, hiányzol, nem merem hinni, hogy itt vagy, elmagyarázom magamnak, miért nem lehetsz. Az marad csak, a kétszólamú zúgás, posztmodern tormuzsika. Miként magamat, úgy Téged is felmentelek, nem mozdulok, most már találkozhatunk.
V.
A tű a bakelitlemez éjszakájából hívja elő a történeteinket, hangonként összekapkodva és egybe préselve múltból, jelenből, jövőből. Nem mozdulhatok, betölti szűk cellám ez a végtelen. Johann Sebastian Bach: Toccata & Fugue in D-minor. Harmadszor, negyedszer, ötödször.
A férfi már négy napja éhezett, szomjazott a szétlőtt ház romjai alatt, mielőtt ráleltek és kivégezték volna. Nem próbált könyörögni, nem tiltakozott, tudta, hogy kik találták meg. A lövéstől hátratántorult, mintha búcsút intene, jobb karját félig fölemelte, majd, mint anyaméhből a csecsemő, riadtan csusszant át a hullazsák világba.
Akkor álmodtam először erről az ismeretlen, borostás áldozatról, a romok közül kikászálódó konok férfiról, akit a mentőalakulatnak álcázott kivégzőosztag vezetője mérlegelés nélkül homlokon lőtt (háttérben fehér templomtorony), akkor, amikor még vártalak, félreálltam az autóval a bevásárlóközpont alagsori parkolójában, kiittam a palackból az utolsó korty szénsavmentes ásványvizet és órákon át biztattam magam, hogy jössz mindjárt, beszállsz, odaülsz mellém, átöleled a nyakam és megcsókolsz, a te szád a legfinomabb - - - eddig jutottam, míg elaludtam és jött helyetted a romok alól a férfi, akinek elvették a hazáját, szétlőtték a házát, de életben maradt, hogy megtalálhassák és kivégezhessék, ahogy már írva vagyon.
Végül hazamentem, hiszen tudtam, hogy nem volt Veled megbeszélve semmilyen találkozás, tehát ha mégis arra jársz és megismered az autómat és benne engem, akit iszonyúan hosszú ideje nem láttál és beszállsz és átölelsz, az csak a véletlen szeszélyes játéka, kisebb a valószínűsége, mint egy lottó ötösé azzal a makacsul minden héten megtett öt számmal (anyám halála óta játszom anyám számait, melyekkel sose nyerek), vagy mint annak, hogy azt az álmombeli férfit mégse lövik le, meggyógyítják, munkát kap, a maga választotta templomba jár, takaros házban lakhat, esténként talán még várja is valaki haza.
A tű már hatodszor teszi meg ugyanazt az utat, ropog, recseg, mintha csontjaimban őrjáratozna egy titkos programok által irányított sorsológép, nem nyerhetsz, nem nyerhetsz – surrogja fülembe, lúzer, lúzer, egyetlen jutalmad ez a hatalmas orgonazene, mindig rosszul döntöttél, tiéd a felelősség, mellétrafáltál, nem csalunk, mi soha nem csalunk, nem avatkozunk életedbe, csak a véletlen szeszélyes játéka, aminek vesztese vagy, szüleidet elvesztetted, elhamvadtak, szerelmeidet elvesztetted, elhagytak, elhamvadtak, gyermekeidet útra bocsátottad, szégyellnek, elkóboroltak, önmagad most veszíted, hamvadsz, hallgatsz, szájzár, ajtózár, nem nyitja rád az életet soha senki, soha senki. Ez ropog, recseg bennem és körülöttem, elnyomja az áldott orgonazenét is, csak édesapám versét hallom már:
„Voltam fiatal, csapongtam tavasszal, rácsodálkoztam a lányok szemére. Ki vette észre? Ki vette észre?
Voltam erős, mint sodró folyóvíz, hajnaltól éjig bírtam a munkát. Ki látta hasznát? Ki látja hasznát?
Voltam mámoros saját szavamtól, vihar sodort magam alkotta tájra. Vajon ki látta? Vajon ki látja?
S voltam szomorú, sírtam magamban, mint Johann Sebastian Bach zenéje. És minden elszállt. Elszállt az éjbe.”
VI.
Faltól falig verődik a hang a fémdobozban: – eltűntek innen mind, ne keresd őket, senki sem maradt. Ismeretlen nyelven hadarja, mégis értem, nem sajnálkozik, nem szán. Tényt közöl.
Hirtelen fordítom fejem a Nap felé, pedig tudom, hogy félévszázadot késett az életem, a látóhatáron sem tenger, sem égbolt nincs már, csak hamudombok cikázó sziluettjei.
Belül minden szabályos, szögletes, kívül amorf, mert végtelen. Elíziumi mezők messzeségét pokollá változtatni kész belenyugvás.
Ha mind megszöktek, hát mind megszöktek, két tenyerem csészéjét telemerítem, és hagyom szétszivárogni ujjaim között, mire számhoz emelném, nincs idő, üres.
Magánzárkámat megszoktam, napi rutin, beletörődtem a tényleges életfogytiglanba. Faltól falig verődöm magamban, mint hang a fémdobozban. Veled beszélgetek.
(Fülöpszállás, Vasad, 2015. február)
| | Olvasói hozzászólások nélkül12. | furim: re | vajdics: kérés | 2020-10-31 23:17 | Olyat én nem tudok, csak annyi jelenik meg, hogy már be lett sorolva.2015.11.19-én lett elbírálva. Ez után lehetett valamikor feltéve. Zoltán biztosan meg tudja mondani neked, kb. mikor. | | Olvasói hozzászólások nélkül11. | vajdics: kérés | 2020-10-31 23:05 | Ha nem nagy kérés, Furim, ide másolnád a nagyítós linkjét? Én nem tudom, hogyan kell előkeresni, csak az egészet átnyálazva tudnám. Érdekelnek a hozzászólások. Már csak azért is, mert egyetlen lájkot nem látok a vers alatt az enyémen kívül.
Előre is köszönöm. A. | | Olvasói hozzászólások nélkül10. | furim: re | vajdics: ajánlat | 2020-10-31 22:30 | Ez a vers már volt a Nagyítóban. És Szokolay Zoltán egy másik verse nem túl régen. | | Olvasói hozzászólások nélkülOlvasói hozzászólások nélkül8. | vajdics: ajánlat | 2020-10-31 21:46 | Ha még nem volt Nagyító-ban, ajánlom Szokolay Zoltán Kivételes találkozások című versét.
Vajdics Anikó | | Olvasói hozzászólások nélkül7. | vajdics: itt-is-ott-is-amott-is | 2020-10-10 23:29 | Talán a legfőbb kedvencem Bátaitól. Abból gondolom, hogy emlékeztem a címére. Így egyenesen ezt kerestem ki:
Bátai Tibor
Szálanként
Tekinteted öröknyarát, tüzét. Didergésekből vissza: melegedni. Arcodat — egyedül lehetséges arcát a szerelemnek. A fészekrakás nem múló izgalmát. Szálanként tapasztani hozzád életem.
Közeledből tovább a közeledbe. Egyetlen belakott földnyelvről annyi év után is felfedezetlen, egésznyi kontinensre. Indulok felderíteni égtájaidat. Szálanként tapasztani hozzám életed.
Csaknem megtelt e sorokkal, a papír mégis szűz előttem. Megíratlan, miként fogjuk egymásban újra megtalálni érintetlenségünk, és – nem számít, törvényt betöltve vagy bontva – naponta szálanként összetapasztani életünk.
https://dokk.hu/versek/olvas.php?id=30882 | | Olvasói hozzászólások nélkül6. | vajdics: tényleg | 2020-10-08 16:37 | Igen, 2018.07. 23-án lett feltéve. 13 nappal azután, hogy az Árnyékszerkesztőség-ben nagyításra ajánlottam. Hárman szóltak hozzá. Én nem. Valószínűleg nem jártam azokban a napokban a DOKK-ra.
Köszönöm, Furim! A. | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|