Molnár Jolán
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
152.
2016.09.28 09:38 | Molnár Jolán -- re: meo | szerpentin
|
Válasz erre Előzmény | Kedves Sándor, bocsánat, csak most olvastam a hozzászólását, köszönöm a versre fordított figyelmét, igen ez is érdekes megoldás és a szabálytalanul ismétlődő ritmusa is illeszkedik a címhez.
Üdvözlet! | 151. 150.
2016.09.20 21:54 | Czékmány Sándor - szerki -- meo | szerpentin
|
Válasz erre | Kedves Jolán!
egy változat az igényekre (a versére így is gond nélkül nyomok maradot:-))
szerpentin
egy új szerpentinen sose tudhatom tőled tartok már vagy érkezek feléd hogy állva hagyjál az időugratón vita végén a csend só-nehéz fedél meg az útelágazás is nehéz szó hajtűkanyar merész dombok hajlatok tiltótáblák terelés vészvillogó
zavar a klíma fázósan hallgatok ablakot nyitsz bevág a forró huzat még visszatart egy grimasz egy suta póz
úgyis megkötöm önző kis alkumat hirtelen fékezel érzem kicsapódsz belőlem aztán lassan leülepszel mint kémcső alján ismeretlen vegyszer | | A fenti posztra érkezett válaszok: Molnár Jolán | 149. 148. 147. 146. 145. 144.
2016.09.09 10:08 | weinberger -- re: meo | Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre Előzmény | Kedves Anna, köszönöm a betekintést a műhelymunkájába. Nekem egyértelműen tetszett az Ómagyar Mária-siralom paricskás aktualizálása, ám a hivatkozásom az eredetire vonatkozott. A nyitottság, empátia, az odafigyelés képessége valóban pozitív értékek, és nem megvetendő a hagymás-lecsós csirkemáj sem... Osztom a véleményét a "szerpentin" minőségét illetően is. | 143.
2016.09.09 09:52 | paricska -- re: meo | Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre Előzmény | Weinberger! Korok mennek, és bizonyára jönnek is.Fontos, hogy tudjunk központozva, helyesen írni. De - ha ennek szerepét átveszi a tördelés, azzal sincs semmi gond. Megállás nélkül azt mondom, hogy nem ez a lényeg. Olvasni, olvasni, tanulni. Az a lényeg. Az Ómagyar Mária-siralom egy kisérlet volt, ha nem is a legszerencsésebb. Ültem fölötte, és megpróbáltam érezni, amit az asszony érez. Akartam megfejteni. Gyönyörű ritmusa van, ez segített, és figyelmeztetett a harmónia-diszharmónia harcára is. Egy napig dolgoztam vele. Ezalatt kitagadott a családom, ideiglenesen...nem sikerült próba volt, szarul jöttem ki belőle. De nem is ezek a kérdések. Szabad-e gondolkodnunk? Akarunk-e gondolni egyáltalán? Mennyire hatnak ránk a beidegződések? Más emberek véleményét meghallgatjuk-e, vagy csak védekezünk ellenük? És nagyon sokáig írhatnám még. Most elmegyek hagymás-lecsós csirkemájat főzni. Bár az nem egyértelmű, hogy jó lesz-e. De a hozzátevőket minden esetben beleteszem. S mivel a Jolán oldalán vagyunk, csendesen megjegyzem, a szerpentin jó vers. Csók Jolánnak érte. Anna | | A fenti posztra érkezett válaszok: weinberger, Molnár Jolán | 142.
2016.09.09 09:48 | weinberger -- re: meo | Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre Előzmény | Annyira egyetértek, hogy csak idézni tudom: ha a cél "a rugalmasabb értelmezés, a többértelműség adta gondolati játékosság", akkor egyértelműen helye van nemcsak a központozás elhagyásának, de akár egy szó közepén alkalmazott soráthajlásnak, vagy más "unortodox" fogásoknak is. | 141.
2016.09.09 09:38 | Molnár Jolán -- re: meo | szerpentin
|
Válasz erre Előzmény | Kedves Károly!
Érdekes ötlet a szóközös játék, még emésztem. Lehet hogy bemásolva automatikusan összehúzódna a szöveg?
Volt egy régebbi versem ami amellett hogy spirális alakú, a betűk növekvő, csökkenő méretével is térhatásra játszott. Itt erre nyilván nincs lehetőség, de köszönöm a figyelmét. Üdv! | 140.
2016.09.09 09:22 | Molnár Jolán -- re: meo | Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre Előzmény | Kedves Weinberger!
Egyet értve véleményével, sok esetben érzem manírnak a központozás hiányát, de a rugalmasabb értelmezés, a többértelműség adta gondolati játékosság olykor mégis egyfajta plusz adhat a vershez.
Köszönöm figyelmét. Üdvözlettel. | | A fenti posztra érkezett válaszok: weinberger | 139.
2016.09.09 09:11 | Molnár Jolán -- re: meo | szerpentin
|
Válasz erre Előzmény | Kedves Attila Márk!
Köszönöm a figyelmet, eredetileg ez egy szonettnek készült, úgy is tördeltem, aztán összehúztam. Ha négy- négy-négy kettőbe törném újra, tényleg "levegősebb" lenne. :) A központoszást inkább kihagynám, talán anélkül is érthető a szöveg. Talán így?
egy új szerpentinen sose tudhatom tőled tartok még vagy érkezek feléd hogy állva hagyjál az időugratón vita végén a csend só-nehéz fedél
meg az útelágazás is nehéz szó hajtűkanyar merész dombok hajlatok tiltótáblák terelés vészvillogó zavar a klíma fázósan hallgatok
ablakot nyitsz bevág a forró huzat még visszatart egy grimasz egy suta póz úgyis megkötöm önző kis alkumat hirtelen fékezel érzem kicsapódsz
belőlem aztán lassan leülepszel mint kémcső alján ismeretlen vegyszer
| 138.
2016.09.09 09:06 | weinberger -- re: meo | Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre Előzmény | Kétségtelen, hogy az Ómagyar Mária-siralom még mellőzte a vesszőket, pontokat viszont használt. Balassitól kezdve azonban egyértelműen részei a verseknek a központozó karakterek. Talán a lehető legkevesebb torzítással kívánták a szerzők eljuttatni az üzenetüket az olvasóhoz öt-hat évszázadon át? Az utóbbi semmiképpen sem több mint száz évben, és különösen mostanában vált divattá az "egyszerűsítés". Talán megegyezhetünk abban, hogy ez (irodalom)történetileg még túl rövid idő ahhoz, hogy megítélhessük: maradandó vagy mulandó megoldáshoz (külsőséghez, manírhoz) van-e szerencsénk. | | A fenti posztra érkezett válaszok: Molnár Jolán, paricska | 137.
2016.09.09 08:37 | Nyírfalvi Károly - szerki -- meo | szerpentin
|
Válasz erre | Kedves Jolán! Egyetértve szerkesztőtársammal, én is a vers formai átdolgozását javaslom, lehet a kétsorokba tördelés, bár úgy érzem, megakasztja a szöveg sodró lendületét, lehetne központozni is, de talán attól is az előbbi helyzet állna elő, mit szólna, ha a központozás helyét nagyobb szóközökkel jelölné, lehet, hogy e lyukak kiadnának egy újabb réteget, afféle szerpentint, s így tenne egy finom, észrevétlen lépést a vizualitás irányába. Most nem szavazok sehogy, de a változások függvényében én is maraddal állnék a műve mellé. | | A fenti posztra érkezett válaszok: Molnár Jolán | 136.
2016.09.09 08:26 | Bártfai Attila Márk - szerki -- meo | szerpentin
|
Válasz erre | Kedves Jolán!
Mindig örömmel fogok a versei olvasásába, mert pszichológiai hitelességet, és a színtiszta figyelem képességét érzem ragyogni belőlük. A remek kétértelműségek nem összezavarják, hanem élesebbé teszik az olvasó figyelmét is. A jelen szöveg esetében azonban a könnyen olvashatóság sérül a központozás hiánya miatt. Talán, ha kétsoros szakaszokba rendezné, akkor a központozás mellőzése ellenére is könnyen követhető lenne a szöveg. Egyelőre nem szavazok a versre, megvárom tanult kollégáim véleményeit is. Mindenesetre egy kétsoros szakaszokba rendezett változatot örömmel marasztalnék.
Üdvözlettel | | A fenti posztra érkezett válaszok: Molnár Jolán | 135.
2016.09.07 23:58 | paricska -- re: meo | Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre Előzmény | Jolán! Most akkor röhögtél, vagy nem? Központi kérdés. Egyébként, ha számít a véleményem, ez nem jó vers. Pontosabban - nem vers. De az élőlények iránti együttérzést én őszintén értékelem. Lásd, a macskám haláláról írt versemet? És bocs, de az idegeimre megy a központozás téma. mert egyszerűen: nem fontos. Az a fontos, hogy ne felejtsem el, amit leírsz. Hogy egy-egy sor napok-hetek múlva is zakatoljon az agyamban, hogy a személyiségem részévé váljék. És ez így van a kutyám szerint is. Csók Anna | | A fenti posztra érkezett válaszok: weinberger | 134. 133.
2016.09.07 16:02 | Busznyák Imre - szerki -- re: meo | Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre Előzmény | Kedves Jolán! Tartalmi kritikát nem írtam, mert a tartalmat elfogadhatónak találtam. Javítani már valóban nem tudja, de a cím után biggyesztett (V2) jelzéssel újra föltehetné. Ha az általam kifogásoltakat javítja, akkor én nem találok kifogásolhatót benne, de a maradanDOKK-ba kerüléshez rajtam kívül még négy szerkesztő kell, hogy elfogadhatónak találja. | 132.
2016.09.07 15:50 | Busznyák Imre - szerki -- miheztartás
|
Válasz erre Előzmény | Kedves Zsuzsanna! A miheztartás elkerülése végett írom, hogy nincs olyan szabály, amitől jó egy vers. Vannak jó oldalai és akadnak hibái majdnem minden szövegnek, rítka a remekmű. A gondolatiság néha ellensúlyozza az apróbb hibákat. Szerintem. | 131.
2016.09.07 09:50 | Simon Ilona -- Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre | Olvasd Tamási József verseit, ő nagyon jó ebben. Persze neki sem sikerül mindig azt a kényes egyensúlyt megteremteni, néha elbillen. Tényszerűen közöl, szerintem pár perc alatt készül minden szövege, de az is lehet, hogy dolgozik rajta, nekem, olvasónak ez teljesen mindegy. Kivettem egyet, nézd milyen sok lehet a kevés betű: http://dokk.hu/versek/olvas.php?id=38675
Látom, lentebb a központozás a téma. Te jól tudod, hogyan kell azt a vers javára fordítani, többé tenni vele, legtöbbször elhagyod. Itt viszont kell, azért mert próza és attól nem lenne líra, ha elhagynád. Paricska azt mondja "A jó vers hibásan is eladja önmagát." Én azt mondom, a jó vers élhet-, vagy visszaélhet a központozás adta lehetőséggel, ha azt nyilvánvalóvá képes tenni, hogy hozzátesz vele. Aki meglátja a hibát, az nem látja a verset. Engem legtöbbet a kisbetűkért csesztettek - nem itt. De az meg a külalak miatt van, más úgy látni. Az nem hiba és a központozás szabálytalansága sem lehet hiba. Te érezted, hogy ez egy próza. Úgy is bántál vele. És itt sorra abba kötöttek bele, ami nem oszt, nem szoroz. | | A fenti posztra érkezett válaszok: Molnár Jolán | 130.
2016.09.07 09:12 | Simon Ilona -- Chip (Rekviem Felderítőért)
|
Válasz erre | Drága Jolim! Neked hatalmas a szókincsed és úgy tudsz zsonglőrködni a szavakkal, rímekkel, ritmussal, hogy azt tanítani lehetne. Igazi kortárs költőnek tartalak, leginkább kötött formában vagy képes elengedni magad, abban vagy otthonosan laza.
Ez a csipes kutyás sztori nem sikerült. A felütés megtalál annyira, hogy folytassam, de a lovas tanyán-ig tiszta próza.Itt nagy hiba, hogy a tanyán összecseng a talán-nal - a talán nem kell oda, anélkül is értelmes, ez a rímelés komikussá teszi a történetet. Aztán a következő mondat: "A panelba nem hozhatta, a sorsa ezzel eldőlt. " Ez teljesen Romhányis, nagyon elüt, vagyis nem jött helyre, hanem tovább romlott a helyzet. Egy ilyen történethez (és általában a szabadvershez) legfontosabb a hangulat. Az a hangulat, amit az olvasóban képes kelteni, elejétől végéig megtartva azt. A szabadvers olyan, mint egy zanzásított regény. Nem maradhat bő lére eresztve, meg kell gondolni minden szavát, és amikor kész kigyomlálni a felesleget. Ezt nem lehet gyomlálni, lírai elemek sincsenek benne, ez egy rövid próza ügyetlenül verssorokra tördelve.
Remélem, nem haragszol, hogy írtam, tulajdonképpen bosszant, mert te sokra vagy képes, éppen csak egy valami pici hiányzik, és ráérzel és akkor már gördül és akkor már tökéletes. Mert tudnád. | 129. 128. 0 25 50 75 100 125 150 |
|