Vezsenyi Ildikó Naplója: II. rész


 
2847 szerző 39457 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Csillag Tamás
  Aztán
Új maradandokkok

Farkas György: cím nélkül (37)
Ötvös Németh Edit: Régi képek Parafrázis Tóth Árpád: Egy leány szobájában című versére ) jav.
Egry Artúr: Örökzöd nadrág
Tamási József: három
Farkas György: cím nélkül (37) (jav.)
Bék Timur: Idő
Bátai Tibor: Korrekció, folyamatos jelenben
Paál Marcell: Átlényegülés
Burai Katalin: Fotó
Szilasi Katalin: Lucius Verusnak
Prózák

Tamási József: Ferike
Pintér Ferenc: Maffia avagy a hűség romantikája (a maffiafilmről)
Péter Béla: Madárrántotta
Péter Béla: PONT
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve III. - A reklám
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve IV. - A bokszfilm
Pintér Ferenc: Csőlátók kézikönyve II. - A zsarufilm
Pintér Ferenc: Útikalauz a lelkedhez
Ötvös Németh Edit: Halpucolás
Tamási József: Lacika
FRISS FÓRUMOK

Ötvös Németh Edit 26 perce
Szilasi Katalin 5 órája
Pintér Ferenc 5 órája
Tamási József 6 órája
Farkas György 7 órája
Paál Marcell 7 órája
SzakállasZsolt 10 órája
Kosztolányi Mária 13 órája
Francesco de Orellana 13 órája
Tóth Gabriella 14 órája
Péter Béla 14 órája
Bátai Tibor 1 napja
Bara Anna 1 napja
Tímea Lantos 1 napja
DOKK_FAQ 1 napja
Gyors & Gyilkos 1 napja
Burai Katalin 1 napja
Bék Timur 2 napja
Szakállas Zsolt 2 napja
Horváth Tivadar 4 napja
FRISS NAPLÓK

 Lángoló Könyvtár 5 órája
Maxim Lloyd Rebis 1 napja
Minimal Planet 1 napja
Váncza Csilla 2 napja
nélküled 3 napja
Hetedíziglen 3 napja
az utolsó alma 3 napja
Baltazar 4 napja
Vezsenyi Ildikó Naplója 5 napja
ELKÉPZELHETŐ 6 napja
Hetedíziglen 6 napja
Janus naplója 7 napja
útinapló 7 napja
Conquistadores 7 napja
Játék backstage 11 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: Vezsenyi Ildikó Naplója
Legutóbbi olvasó: 2025-12-12 23:36 Összes olvasás: 65572

Korábbi hozzászólások:  
21. [tulajdonos]: II. rész2019-09-24 10:19
Sóderirodalom
Domokos Mátyás a nyolcvanas években még csak versírógépről beszélt, viszont ma már a próza is nagyüzemben íródik; lássunk csudát, a regényszegény magyar irodalom regényt is termel ijesztő bőséggel.
Dobozi Eszter két nagy csoportról beszél az álírók kapcsán, az irodalmilag kevésbé iskolázott réteg giccsirodalmáról és a főiskolák, egyetemek körüli “sóderirodalomról”. A harmadik kategória, egészítem ki a sort, a média és a piac határán helyezkedik el; ez esetben az iparos író egy sikeres külföldi bestsellert magyarít; megjelenő könyvét azonban mindjárt a borítón, médiasztárok társaságában jó nevű művészek, esztéták stb.-k nagyszerű regényként ajánlják. “Az irodalmi világ tudja, mennyire kell komolyan venni a dicséreteket, az olvasó azonban nem” – jegyzi meg Dobozi Eszter. Vajon az irodalomkritikának feladata volna-e, hogy helyére tegye a dolgokat, megmondja a dilettánsról, hogy dilettáns, egy nagyszerűnek ajánlott regényről, hogy közönséges bestseller, annak is középszerű?

Mindez azért működhet, írja Dobozi Eszter, mert megszűnt a belső kontroll, a céh tisztelete és megszűnt az értékek konszenzusa. “S felelős-e az irodalom mindezért? Az irodalmat művelők és szervezők – a kialakult helyzetért?” – kérdezi. Természetesen nem önmagában az amatőr író a felelős, ő csupán kóros önértékelésben szenved, a szellemi környezet pedig taníthatóan példás toleranciát tanúsít az önmegvalósítás eme előfordulásával szemben. Az aggódó irodalmárban fölmerül a kétely, hol az értékek határa, s kinek van szakmai, erkölcsi alapja megállapítani ezt a határt.

Dobozi Eszter nagyon körültekintően fogalmaz, s határozott értékítéletében a magyar irodalom legnemesebb hagyományaihoz nyúl vissza, egy konszenzusként elfogadott irodalmi értékrendhez. Ugyanakkor azt is tapasztalja, hogy az általa követett és követendőnek tekintett “régi értékrend” már nem föltétlenül mérvadó. A “répa” irodalomnál például azt látja, hogy “komoly esztéták (kiem. tőlem, P.Gy.) foglalkoznak velük. Új korszakot jósolván megjelenésükkel az irodalomban. Az anonimitás új korszakát. Amikor is az irodalom olyan társasjátékká válik, amelybe bárki bármikor beszállhat a maga ötleteivel. Bedobhatja a répát.” Vagyis nem csupán intézményesül, de ideologikusan is legitimizálódik az álirodalom, megkapja a céh pecsétjét, s innentől valószínűleg nem álirodalomról kell beszélnünk, hanem az irodalom fogalmának a bővüléséről – talán. A szokásos kesergésen túl – dilettánsok mindig voltak, az aggódók örökké féltették tőlük az irodalmat –, valami lényegesen megváltozott tehát, többé-kevésbé intézményi jóváhagyással, olykor szorgalmazásával, vagy legalább is az irodalom intézményeinek nem kifejezett ellenzésével.


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

1 Vargha Magdolna: Kezedet kezembe tetted
Mások kedvenc versei

2025-06-02 18:30 Jók
2024-05-30 08:23 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2025-12-12 23:36       ÚJ bírálandokk-PRóZA: Karaffa Gyula A pokol bennünk van...
2025-12-12 23:20       ÚJ bírálandokk-VERS: Karaffa Gyula Tél...
2025-12-12 23:11   új fórumbejegyzés: Ötvös Németh Edit
2025-12-12 18:00   új fórumbejegyzés: Szilasi Katalin
2025-12-12 17:51   új fórumbejegyzés: Pintér Ferenc
2025-12-12 17:49   Napló: Lángoló Könyvtár
2025-12-12 17:07   új fórumbejegyzés: Tamási József
2025-12-12 17:06   új fórumbejegyzés: Tamási József
2025-12-12 16:52       ÚJ bírálandokk-VERS: Szilasi Katalin Haiku ll.
2025-12-12 16:13   új fórumbejegyzés: Farkas György