Benedek Szabolcs István
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
38. 37. 36. 35. 34.
2013.07.02 13:50 | Tesch Gábor Ferenc - szerki -- meo | spirál
|
Válasz erre | Több hozzászólás is érkezett szerkitársaim részéről ehhez a szöveghez, de semelyikük nem emelt kifogást a felütés ellen, sőt, ZBZ jónak is tartotta. Szerintem sem lenne rossz, viszont a vers jelen állapotában még inkább csak lóg a levegőben ez, túl sűrű, és ahhoz képest meg mégsem eléggé konkrét, a kapcsolódások inkább beleértettek, mint kimondottak, akár a folyamatos nyelvi sűrítéssel próbálkozó, vagy a deep-image technikát preferáló szerzőknél. Túlontúl asszociatív, és így a maga módján felületesebb is.
"Az arc mögötti üveges térben ül valaki"--nem tudtam, hogy az arc mögött vannak terek, vagy van egy tér, amely alkalomadtán üveges (gondolom az átlátszó felület miatt, vagy a láthatóság miatt fontos üvegessé tenni a teret), és még "valaki" tartózkodhat is mögötte. Elsőre nem is nagyon érthető mit akar kifejezni vele, majd ez később sem derül ki igazán.. Jó lehetne, ha alátámasztaná a tartalmát ennek a felütésnek, mert ez sejtelmes, és a szöveg további részei nem kapcsolódnak még asszociatív módon sem ehhez a mondathoz. Egy másik énről beszél talán? De akkor meg miért az "arc mögött" rejtőzik? Miért nevezi "térnek" ezt a helyet? És miért fontos, hogy ül?
"Valaki, izzó zsebekkel, földre száradt árnyékkal olyan dolgokra gondol, amikre csak anyák gondolhatnak, gondolnak."--a földre száradt árnyék szép motívum, talán egy másik kontextusban működőképes is lehetne. Egyébként ha viccelni szeretnék, akkor azt mondom, sikerült felskiccelni valamit a szerényebb körülmények között élő munkáscsaládok nyomorából valamit, aholis az újdonsült, és a már-már megtört, beletörődött apukák is, alig várták, hogy a kocsmaajtóig eljussanak fizetésnapon. Mindezt persze "izzó zsebbekkel".. Figyelni kellene a pontosabb szóhasználatra, nem túl telitalálatos e zseb előtti jelző, és az ismét általánosítóbb jellegű "dolgok, amikre csak az anyák gondolhatnak" mondattal végképp elmosódik, homályos lesz ennek a résznek az értelme.
"Mint egy inga, úgy viselkedik a szemgolyó. A verejtékcseppek visszafúródnak a bőr alá,"--a verejtékcseppes rész képzavar inkább, ebben a kontextusban nem működik. senki nem látott még "visszafúródni" verejtékcseppet, ez egyszerűen fizikai képtelenség, itt: költői modoroskodás. A szemgolyó ingaként való viselkedése pedig komikus, parodisztikus, ugye a versolvasó (minden olvasó) általában eléggé vizuális lény, és ahogy elképzeltem ezt, nevethetnékem támadt. miért viselkedik úgy a szemgolyó? mi történt, hogy így kezdett viselkedni?
Úgy látom a többi része is a szövegnek ugyanazon típushibáktól, "gyerekbetegségektől" szenved. Leginkább a képzavar, és a modoros költőieskedés , ami zavaró. | 33.
2013.07.01 20:36 | bsz -- re: meo | spirál
|
Válasz erre Előzmény | "olyan dolgokra ...amikre csak anyák gondolhatnak" - ezt nem az én feladatom megmondani, pontosan ezért írtam le. a verejtékcseppes rész az ember önmagába visszahullásának szerves része, az idő peremén visszaaraszolás az "én"-be. nem is értem miért kéne elképzelni. a végével meg egyetértek, azóta át is írtam azt. köszönöm a meot. :D | 32.
2013.06.30 12:00 | Kovácske T. János - szerki -- meo | spirál
|
Válasz erre | "olyan dolgokra ...amikre csak anyák gondolhatnak" -mi a csuda lehet? "verejtékcseppek visszafúródnak a bőr alá" -ezt sem tudom hogy elképzelni, talán mert már azt sem értem, hogy vissza nélkül hogy nézne ki a verejtékcseppek mozgása. "Talán belehal, talán túléli" -ellentétek vagylagos megengedése: ez röviden így hangzana: "akármi" | | A fenti posztra érkezett válaszok: bsz | 31. 30. 29. 28.
2013.06.16 16:58 | bsz -- re: meo | zérushely
|
Válasz erre Előzmény | köszönöm az észrevételeket, számomra is még csak vázlat ez a dolog, azért is hoztam ide, hogy lássam hányadán áll a dolog. idáig. az úgy nem működne, hogy a pasztellrajzos-mesés-zsírkrétás hangulattól haladok a szétcsúszás-káosz-big-bang fele? vagy érdekesebb ha egyből robban? | 27. 26.
2013.06.15 16:35 | Kovácske T. János - szerki -- meo | zérushely
|
Válasz erre | Ennyi, ahogy ébredsz. Ennyi, aztán Nálam annyi Állok mi készül? --- Felgyújtják az utcai világítást, az utcaseprők végzik a dolgukat, magukhoz fésülik a lámpaoszlopok poros haját, felseprik a törmeléknyi nappalt, hosszú mondatok tekerednek nyakak köré, pár perc késéssel megérkezik a vonat, kifekszik a széles éjszaka a járdákra, dobogó háztetők, kézfogások, megropogtatott ujjpercek, égitestek, ütések, ütések, valaki épp szerelmes lesz. --- kicsit bizonytalanul mondom ezt, de mintha úgy érezném, hogy privát szociális problémának tűnik (nekem) a zéruspont léte, mibenléte, hogy a versbéli én ott van (lehorgonyozva?). de nem lehetetlen vállalkozás róla beszélni, próbálgatni érdemes. van benne feszültség, hogy fölénk tornyosul valami, amit csak kontúrjaiban sejtünk, és száguldunk a robbanás felé, amikor minden tudásunk erről a dologról és a világról visszavonhatatlanul drasztikus átalakulát fog szenvedni... --- van hangulata a leírásoknak is benne, de nem vagyok biztos abban (nem lettem meggyőzve), hogy ez szervesen része a zéruspont drámának, a big bumm előtti feszültség megfogalmazásának. kicsit mese-meskete hangulatúnak érzem a leírós részt, de ebben talán lehetne alaposabb: ha már cuki dolgok előkerülnek, mint a lámpaoszlopok haját megfésülő (titokzatos) utcaseprók, akkor lehetne minden ilyen mesei, kedves pasztellrajz-hangulatú benne. | | A fenti posztra érkezett válaszok: bsz | 25.
2013.06.15 15:27 | bsz -- re: meo | spirál
|
Válasz erre Előzmény | sajnos vagyok annyira perverz, hogy előszeretettel használjak "torokba szálkásodott motyogás"-hoz hasonló és még abszurdabb képeket, persze ez lehet hogy az én ízlésficamom. ettől függetlenül a jelentését helyénvalónak érzem a szövegben, amolyan tökéletes elnémulás, amikor már végképp nem lehet megszólalni. persze nem védeni akarom mindenáron ezt a verset, csak reagálok a meora, amit tényleg hálásan köszönök. ha még töltök fel szöveget, számíthatok valami véleményre? mert idáig elég ritkán foglalkoztak a szövegekkel, amire pedig meglehetősen szükségem lenne :) | 24.
2013.06.13 23:40 | Zerza Béla Zoltán - szerki -- meo | spirál
|
Válasz erre | Spirál-fogamzásgátlás-anyák. Jó, ez végül is jogos.Vagyis inkább csak lenne, mert ennek ellenére sem érzem, hogy a nyelvi tér megágyazna ennek a szövegrésznek. De persze lehet, hogy én nem vagyok eléggé vizuális, de nekem itt túl sok a bakugrás. Maradjunk annyiban, hogy ez még nálam nem érett meg egy maradósításra, főleg a "torokba szálkásodott motyogás miatt". Azt tényleg nagyon abszurdnak érzem, nyilván nem olyan értelemben mint egy Hajnóczy Pétert, ha ilyet látok, nem tudok mást mint nyomni a gombot. Sajnálom, mert amúgy van benne ötlet. | | A fenti posztra érkezett válaszok: bsz | 23.
2013.06.13 23:05 | bsz -- re: meo | spirál
|
Válasz erre Előzmény | az "amikre csak anyák gondolhatnak" részt azért érzem relevánsnak, mert a spirál egy fogamzásgátló módszert is takar, és ezért történnek a versben "visszafele" a dolgok, amolyan végső önmagába roskadás egy olyan dolog miatt, ami meg kellett volna történjen, de nem történt meg. Ahogy az ember szépen visszajut magába egy spirál vonalát követve. persze van javítanivaló a versen, ez tény. a szemgolyót meg nem ingához, hanem az inga végén lévő súlyhoz hasonlítottam, csak nem fogalmaztam meg elég akkurátusan a szövegben. köszönöm a meot egyébként :) | 22.
2013.06.13 11:30 | Zerza Béla Zoltán - szerki -- meo | spirál
|
Válasz erre | "Az arc mögötti üveges térben ül valaki.
Vékony, harmatlábakon egyensúlyozás. Mint egy inga, úgy viselkedik a szemgolyó. A verejtékcseppek visszafúródnak a bőr alá, a tenyérről leválnak a kézfogások, míg végül csak egy köldök forog ebben a magára hagyott űrben, az óramutató járásával ellentétesen.
Az arc mögött üveges térben végérvényesen leül valaki."
Ezek a működő részei a szövegnek, ehhez még kell valami, hogy a harmatlábakon egyensúlyozás ne csak vágy, hanem valódi élmény legyen. Aztán más talán máshogyan gondolja, számomra ez egy bíztató kezdeményezés, de a vers még nincs kész. Üdv és további jó munkát zbz | | A fenti posztra érkezett válaszok: bsz | 21. 20.
2013.06.11 17:21 | Zerza Béla Zoltán - szerki -- meo | spirál
|
Válasz erre | Nehéz ügy. Van itt működő dolgok, jó a felütés, és talán a zárlat is, de azt hiszem az utolsó mondat nélkül.
"Vékony, harmatlábakon egyensúlyozás." ez is tetszik. Mint egy inga, úgy viselkedik a szemgolyó. Ez már neccesebb, ha a szemizmok mozgatóidegire gondolsz, mert azért az mégsem a szemgolyó. Mondjuk, határeset.
"csak egy köldök forog ebben a magára hagyott űrben, az óramutató járásával ellentétesen."
Ez viszont megint elég bizzar, hatásos kép lehetne, csak valahol az egész szöveg nem ágyaz meg neki. Nem teljesen áll össze bennem a spirál-élmény, és egy jó adag hülyeséget is beledolgoztál.
"torokba szálkásodik az utolsó motyogás is"
"Valaki, izzó zsebekkel, földre száradt árnyékkal olyan dolgokra gondol, amikre csak anyák gondolhatnak, gondolnak."
Ezeket a szerző komolyan gondolja? Összességében felemás darab, ebben az állapotában inkább művészkedés, mint művészet. Szóval van itt még munka.
Nehéz az ilyesmit átélni, elhinni, | | A fenti posztra érkezett válaszok: bsz | 19.
2013.05.05 22:05 | Zerza Béla Zoltán - szerki -- meo | múlik
|
Válasz erre | Én nagyjából az egész első szakaszt egy képzavar-kollekciónak érzem.
"szájszéli csend. csontokon rozsdafoltok. ahogy megszitálom arcomat, és válogatom mint a lencsét"
az ilyenek receptre gyárthatók, és érdemi közölni valójuk meg lényegében semmi.
a második szakasz már jóval szervezettebb. "átírt penge, éber kés" sortól kezdve kifejezetten jó. Utána megint jön két sornyi tömény hülyeség: "lágy depresszió csupán, amíg vállat cserélek." a zárlat jó. szóval lehet ebből valóban egy üzemképes szöveget kalapálni, csak még valami kéne. | 18. 17.
2013.05.05 15:21 | Németh Bálint - szerki -- meo | múlik
|
Válasz erre | Kedves Szabolcs, nem rossz a hangütés, a szerkesztés. Érezni a mértéktartásra való törekvést, ebből kellene talán még több ebbe a szövegbe. Mert ha már finom benyomásokból akar építkezni a vers, akkor jó volna meggondolni a "válogatom, mint a lencsét" kifejezést például, ami az arcra vonatkoztatva kicsit zavarkeltő, még akkor is, ha tudom értelmezni a képet. A második szakaszban az öklendezés felbukkanása szerintem felesleges, ahogy a "képkeretben / szétrugdosott valóság" is inkább csak harsány, mint valóban indulatos vagy erős megoldás. A harmadik szakasz "lágy depresszió"-ja is kétes, mármint eleve óvatosan kellene bánni a "depresszió" szóval egy versben, azt hiszem. Ami pedig még elkélne a finomságok mellé: valami motiváció, több kohéziós erő, mert így félő, hogy az ember néhány perc után elfelejti még a jobb megoldásokat is. | 16.
2012.08.28 17:40 | Korányi Mátyás - szerki -- meo | zérushely
|
Válasz erre | Kedves Szabolcs! El van rontva a kezdés: "besózott könyvlapok" - aha, áhá, mi? miért? hogyan? - a levegőben lóg, se előzménye, se következménye, besózott könyvlapok, haha, nahát, most erre mit kéne mondanom? jó. tudomásul vettem. Aztán a felsorolás esetlen és esetleges, költészkedős és hangzatos nagyon, de amúgy összefüggések hiánya, logikátlanság, mi az értelme? "lezajlik egy ölelés" - zavaros és túlzó fogalmazás, mi az, hogy lezajlik? És nagyjából ezen a nyomvonalon haladnak a dolgok. A kohéziós erő szinte teljesen hiányzik, találomra egymásra dobált nagyotmondások legtöbbször. Magyartalannak ható mondatrészek (pl. "valakinek a nyomában épp gyilkosok gázolnak" - nem mondunk ilyet, illetve nem így mondjuk), és túlzó, zavaros képek. Mindenképpen az egyszerűsítés, egyszerűség a tanács. iránymutatásképpen, pl.:
"ügyetlen gerinc, fésűfogak vacognak a hajszálak között. ébredsz.
aztán tágulni kezd a pupilla, megreggelizik a ló és a mészáros, kisiparosok késnek el, nők emelik maguk elé a tájat és nézik, órákon át."
ez így jóval letisztultabb, követhetőbb, egységesebb. a kevesebb több, eme szöveg esetében ez mindenféleképpen igaz. üdv! | 15.
2012.08.28 13:28 | b.sz. -- zérushely
|
Válasz erre | hálás lennék, ha egy kedves jóravaló szerki rápillantana erre a szövegre (esetleg a többire is..) köszönöm előre is :) | 14. 0 25 |
|