Baranyi Gergely
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
58.
2011.09.06 15:26 | Czékmány Sándor - szerki -- meo | ruhatáros
|
Válasz erre | Gergely, vizionált, kiterjedés nélküli tér. Az első olvasat után ez ötlött fel bennem, nem tudom, miért. Ahogy Ön se tudja ebben a verstérben, hogy milyen irányba mozdítsa el a hősét, végig úgy éreztetve az olvasójában, hogy az „én” és a „te” ugyanaz a személy, a kényszeres cselekvések mentén próbálja összetartani őket, pontosan úgy, ahogy az idővel is haladási irányt próbál megjelölni. Szétesés, széteséshullámok ebben a minimumra redukált térben. Apró, belterjes mozdulatok jelzik a létezés zártságát, a „van” egyre merevebb reménytelenségét, a kitörés, a kitörhetetlenség riadtságát. A ”majd lehúzod” jövőre vonatkoztatott cselekvése, és a „beszámozott, becsomagolt… mindenütt” ellentétet még erősíteni kellene, hogy az idősíkok ne gabalyodjanak ennyire össze. Profi munkának tűnik. | 57.
2011.01.17 16:31 | Barge -- re: meo | inget, fogakat
|
Válasz erre Előzmény | Kedves KM!
Köszönöm a hozzászólást, ezen utólag én is elgondolkodtam, mert ez nálam úgy fest, típushiba a magyarázatlanság, és a vázlatosság. Mert lássuk be, az. Először, amikor leülök alkotni, csak vázlatokban írom meg, és van úgy, hogy ez nekem tetszik, igen, lehet ez lesz az. Csak nem veszem számításba, hogy vajon az olvasó ezt megfogja-e érteni. Kevés földön járó gondolatom van, valahogy le kell húzni, ami még mindig nem nagyon megy. Amit írtál tippként, valóban megfontolandó.
Köszönöm! | 56.
2011.01.17 12:02 | Korányi Mátyás - szerki -- meo | inget, fogakat
|
Válasz erre | Kedves Gergely! Esetlen a beszédtechnikád. A nyelv, amiből építkezni próbálsz, szándékosan hétköznapiságra hajaz, de közben próbálod felemelni a szó szoros értelmében szép irodalom szféráiba, és ez a két törekvés kioltja, illetve gáncsolja egymást. Kócos, fésületlen mondatok, de a gondolatiság is hasonló problémákkal küzd: ismeretlen ingujj - jól hangzik ez, de mi az értelme ebben a szövegkörnyezetben? "Elszámolsz tízig, nehogy elszakadjon." - ez is nagyon hangzatos, de szintén semmi értelmét nem lelem. "Forgatod a szádban a jelentéktelen véletleneket" - ez is blöffszagú. És a vége számomra teljesen érthetetlen, tényleg olyan érzésem van, mintha én lennék hülye, de azt is tudom, hogy amiatt, mert nem akarsz olvasóként palira venni, őszintén és átgondoltan írod, amit írsz, mégis hülyeséget beszáélsz, már megbocsáss és ne haragudj: mi az, hogy ”De mégis a fogakkal törődsz?” Tényleg ezen kéne törnöm a fejemet olvasóként, hogy mi a fészkes fenére gondolhat itt a tisztelt Szerző úr? Olvasóként ilyenkor szoktam az adott verset elhajtani magamban a bús pé-be, szórakozzanak mással, köszi. Persze mindenbe bele lehet magyarázni valamit, kérdés, hogy érdemes-e? Jelen esetben szerintem nem, és nem a vers miatt, hanem miattad: ügyesebb, tehetségesebb vagy te ennél, mintsem, hogy ilyen szinten magyarázatra szoruló dolgokat írj, alkoss. De ha eltekintek ezektől az értelmezési nehézségektől, akkor is át kéne fésülni ezt a szöveget. Mutatok egy tipikus példát: "Azt mondtad, hogy / ne féljek, mert ez csak egy kópia." 1. Azt mondtad, hogy / ne féljek, ez csak egy kópia. 2. Azt mondtad, / ne féljek, mert ez csak egy kópia. 3. Azt mondtad, / ne féljek, ez csak egy kópia. – sztem mind a három változat jobban hangzik, mint az eredeti. Ritmusosabb, szebb, egyszerűbb, és eltűnik az a hülye érzése az embernek, ami eszébe jut erről a részről, volt régen egy reklámszöveg: "Mert ez műanyag!" ( http://www.youtube.com/watch?v=5ud2VYx_VxY ). „Mert ez kópia!” – nagyon áthallásos ez a rész a jelenlegi formájában a szájbarágóssága miatt. De amúgy is tele van a vers töltelékszavakkal. Megmutatom, mire gondolok átfésülés alatt, talán így érzékletesebb:
A szökőkút előtti padon öltözködsz. Kigombolod az ingujjad. Idegen ruhadarab. Amikor húzni kezded, ráfeszül a szeplős hátadra. Megfeszülsz, nehogy elszakadjon. Elsimítod a hasadon a ráncokat.
Ezt kellett felvenned, mert rád álmodtam. Rágyújtasz. Lila felsőt vettél fel, működik a tudatalatti. Azt mondtad, ne féljek, ez csak egy kópia.
Megfordulsz. A szökőkútban inget mosnak és fogakat. Tovább simogatod a felsőd. Már tél van, inkább dörzsölgeted. Talán leittad borral, és azt kívánod, inkább ott szakadna el. (De mégis a fogakkal törődsz.) (- ide valami más kéne, vagy akár a befejezésen is el lehet gondolkodni, mondván, hogy itt „szakadt” el a vers)
Jó munkát Gergely! Eredeti a gondolkodásmódod, de ne az ilyen túlkapásokkal próbálj stílusjegyeket kialakítani a magad számára, mert csak levegőbe rúgsz. Elég az is, ami vagy, ami benned van, hagyd el a (szöveg)pózokat. | | A fenti posztra érkezett válaszok: Barge | 55.
2010.11.15 20:04 | Tesch Gábor Ferenc - szerki -- meo | inget, fogakat
|
Válasz erre | Össze kellene ezt rakni Barge. Mint korábban is jeleztem, jó anyagnak tartom, de úgy érzem dolgozni kellene még vele. Amivel most gondom van: "Kigombolsz egy ismeretlen ingujjat, mert idegen tőled ez a darab,..."-ismeretlen ingujj-idegen darab. ez itt, akármilyen furcsán hangzik, szájbarágósnak tűnik, a "mert" fölöslegesnek hat ráadásul, de megfordítom: "azért" gombolsz ki egy ismeretlen ingujjat, mert idegen tőled ez a darab. Amolyan "zárt nyelvi szelvény"m sokkal többet bízol az olvasóra, mint amit el kell bírnia. Aztán: "Ezt kellett felvenned, mert rád álmodtam"-itt is sok ez a "mert", szerinted hogyan szólna így: "ezt kellett felvenned: rád álmodtam" "de" most már tél van "de" mégis. Sokkal igényesebb nyelvi megformáltság szükséges. Jó kis (vers)vázlat ez. | 54.
2010.08.18 22:45 | zápor -- re: meo | a doboz
|
Válasz erre Előzmény | frappáns történet, de asszem, már sosem tudjuk meg, miért is jó ez a vers. pedig meggyőzhetnétek. | 53.
2010.08.18 22:40 | zbz -- doboz
|
Válasz erre | Gyuri, nem kell, hogy az egekbe emeld a barátaimat, azt meg végképp nem kértem, tologasd őket előre. azt viszont, hogy vélemény és kritikaírás helyett kötözködsz, az rosszul esik. másmilyen embernek ismertelek. amúgy sokat ne gondolkozz szerintem. mivel a vers, az egymást követő időbeli lefolyására nem utal, így akár arrébb is úszhatott azóta. mondjuk ül a parton, vagy egy mólon, és belelóg a lába a vízbe. a versben nem kell mindenről beszélni. miért a turisták sugdolóznak? őszintén nem mindegy. azt hiszed, hogy a te, vagy bárki verseiben nem lehetne ilyen fogásokat találni? amúgy a szöveg véleményem szerint közepes. a dokkon simán elmegy, gyenge múland, vagy erős maradand. megsúgom ér ez annyit, mint Klema legútobbi zöngeménye, amit nem átallott a hetedik címen elkövetni. és ez maradósítva lett. és ezt rajtam kívül senki nem hozza itt szóba. olyan lapon, aminek egyik vállalt programja, a versek társadalmi megbecsüléséért folytatott munka. Botrány!!!
| 52.
2010.08.18 22:33 | Korányi Mátyás -- re: re mindenkinek
|
Válasz erre Előzmény | Kösz Gergely, de muszáj egy mondta erejéig reagálnom erre: nem csak ez a két felsorolt variáció van. Ettől csodás a költészet. Mi egy szóval se mondtuk, hogy ezeket írd. Ezeket te írtad, most, az előbb, a reakciódban. Harmadik megoldás kell. Vagy negyedik. Vagy századik. Vagy hagyni az egészet arccal a vízben, megfulladni. | 51.
2010.08.18 22:29 | barge -- re mindenkinek
|
Válasz erre | rendben van. túl van tárgyalva szerintem az ügy. köszönöm Matyinak és Zápor Györgynek a véleményét.
írhattam volna úgyis, hogy "oldalt fekve lóg az arcom a Balaton vizébe" igen, mert akkor senkinek sem lenne hiánya képzelet terén.
írhattam volna, hogy "mellettem egy cipős doboz, amiben a használt tárgyaim, képeim, filmjeim, félelmeim" vannak valóban. de úgy éreztem, hogy ennek itt nincs helye, mivel, hogy hangzana a fülnek. másrészt meg távol áll tőlem ez a stílus... | | A fenti posztra érkezett válaszok: Korányi Mátyás | 50.
2010.08.18 22:26 | Nagypál István -- re: meo | a doboz
|
Válasz erre | a képeket magyarázni kell? menjünk minden során végig egy kemény versen? miért lehetne rossz? vagy egy varró verset? vagy akár egy zápor verset? válaszolni sem kellett volna. bölcsek lettetek volna, ha csöndben maradtok (igen magas labda - nem vagyok bölcs).jah, és a profil többi jelentését nem kéne megnézni? nem csak a képzőművészetben van profil. az h előlről látszik az arc. hadd ne magyarázzam. ez nem magyar óra már. | 49.
2010.08.18 22:19 | zápor -- re: meo | a doboz
|
Válasz erre Előzmény | Nem írtam, hogy vicc, hanem azt, hogy annak rossz. Azért mert barátod, nem fogom az egekbe emelni. Ha olyannak ismertél meg, aki az általad tehetségesnek tartott embereket tolja előre, akkor nagyon messze ültünk egymástól. Miért nem jó vers? Ha, nagyon földhözragadt vagyok és próbálom elképzelni azt a testhelyzete, amiben az arc félig a vízben van, aztán felüléskor meg csupán a láb van a vízben, hát már akkor elakadhatok, de ezen lendüljünk is túl, tán csak én vagyok képzeletszegény. Kérdezhetném még, hogy miért pont a turisták sugdolóznak, tán a helybeliek már ismerik ezt a trükköt, mik azok a használt tárgyak, de erről is lemondanék. Az van, hogy olvasom, és csak annyit látok, hogy egy fáradt dolog az egész, és az sem emel rajta, hogy az utolsó sorban azt mondja ez egy profil, van/lehet még több is. Ezzel nem húzza ki abból a vízből, amiben ül. /És a még valami. Asszem, bár lehet nem figyeltem, és akkor elnézést, de egy szóval sem mondtad ez miért jó vers./
| 48.
2010.08.18 22:12 | Korányi Mátyás -- re: meo | a doboz
|
Válasz erre Előzmény | István! Megkérnélek, hogy írj egy kritikát erről a versről, ide, az üzenőfalra. Nagyon kíváncsiak vagyunk a véleményedre. Tényleg. | 47. 46.
2010.08.18 22:08 | Nagypál István -- re: meo | a doboz
|
Válasz erre Előzmény | Ez sem kritika. "na írjunk valamit, hogy le legyen tudva". "Ja, hogy téged se érdekel mi van benne?!" - miért kell érdekelnie. "talán személyes holmik". azért ez nem üres sor. mi a személyes? annak tartod-e? mi lehet az? amikor belerakta, még személyes volt, most miért nem az? hogy ez téged nem érdekel? téged ez nem mozgat meg? nem a semmiről beszél. te nem akarod megérteni, mert nem is érdekel. beszélgessünk még erről a versről. akár soronként. mert úgy érdemes.
nem mellesleg egy amatőr - gothart - oldalon hasonlóan írt vissza egy bejegyzésemre egy pasas. na az se volt kritika, az se volt válasz, csak effajta kekeckedés. | | A fenti posztra érkezett válaszok: Korányi Mátyás | 45. 44. 43. 42.
2010.08.18 21:58 | Korányi Mátyás - szerki -- meo | a doboz
|
Válasz erre | Gergely! Az a baj a szöveggel, hogy színtelen, szagtalan. Leginkább ez a rész öli agyon a saját szöveged: "talán személyes holmik". Ja, hogy téged se érdekel mi van benne?!... Akkor engem, mint olvasót miért érdekeljen? Mivel kéne együttéreznem? Keresztrejtvényként lebegtet egy álproblémát, mint megfejtést, miközben önmaga is közönyös a rejtvény tárgya iránt. azért álprobléma, mert a szöveg szerkezete hitelteleníti a titkot. Magyarul nem reális ez a kép. Számomra nem te vagy. Így ismeretlenül se. Ez csak egy vonal magadról, nem profil. Mit kéne megértenem ebből a versből? Vagy hova kéne eljutnom? Min kéne elgondolkoznom? A valami ellentéte, öt betű, az első betű s. | | A fenti posztra érkezett válaszok: Nagypál István | 41.
2010.08.18 21:47 | Nagypál István -- re: meo | a doboz
|
Válasz erre Előzmény | Dehogy tartod tiszteletben, akkor ezt le sem írnád (pszichológiai alapmegfigyelés). Szóval, mit szerettél volna mondani? Tudom, benned van, írd már le. Ha nem, az se baj. Hol van az a Mátyás, akivel beszélgettem az est után? Azok a megjegyzések, azok a kritikák itt is elférnek ám. | | A fenti posztra érkezett válaszok: Korányi Mátyás | 40.
2010.08.18 21:44 | Nagypál István -- re: a doboz
|
Válasz erre Előzmény | A vonal is esztétikus. Mert egyenes. Pontok összesége. Lapozd fel kedves barátom akár Arisztotelész munkáit, megkapod rá a választ, hogy mi azaz egyenes, és mi benne az esztétikus. Mondom, magas labda. Mellesleg ez hol volt válasz? Ez csak a dühödet leplezi le. | 39. 38. 37.
2010.08.18 21:36 | zbz -- re: meo | a doboz
|
Válasz erre Előzmény | Elnézést emberek!
nem mondanám, hogy ez a szöveg 100%-ban megoldott, de hogy vicc legyen, az azért erős. Baranyi Gergőt, egy tehetséges, és lendületesen fejlődő fiatal költőnek tartom, aki mellesleg igen jó barátom. Zápor Gyuriból pedig sokkal több alázatot, és figyelmet várnék el. Másmilyen embernek ismertem meg a dokk-esteken.
üdvözlettel
zbz | | A fenti posztra érkezett válaszok: zápor | 36.
2010.08.18 21:34 | Nagypál István -- re: a doboz
|
Válasz erre Előzmény | Matyi, ezt most te írtad? Hehe. Te így egyszer sem kritizáltál, sem engem, sem mást. Kinek szeretnél megfelelni? Hogy jön ide Picasso? Legalább legyen idevágó hasonlatod, ez így gyenge érv. És csak vagdalkozol. A versről nem írtál semmit, Gergő személyéről beszélsz, szenvedélyesen, személyeskedve. A versről írj! No, miért is rossz ez szerinted, miért csak egy vonal? Picasso sem a nevétől lett jó, híres... legalább ne adj magaslabdát a vitára. | | A fenti posztra érkezett válaszok: Korányi Mátyás | 35.
2010.08.18 21:29 | Korányi Mátyás -- a doboz
|
Válasz erre | Kedves Gergely!
Ez a vers még csuklómozdulatnak is gyenge. Olyan, mintha egy egyenes vonalat húztak volna egy papírra és azt mondanák, hogy azt Picasso rajzolta. Még ha igaz is, akkor is mi van? Attól még csak egy egyenes vonal. De ha mondjuk sikerül olyan nevet mögé tenni (mármint a magad nevét), mint Picassoé, akkor tárgyalhatunk a műről. Addig viszont nincs se esztétikai, se művészi, se egyéb más értéke. Számomra. Persze ezen lehet vitatkozni. Majd ha egy békegalambot skiccelsz fel csuklómozdulatból, egy vonallal a papírra, elkezdünk gondolkozni: vajon ki lehet ez az ember? Addig marad a vonalzóérzés. üdv | | A fenti posztra érkezett válaszok: Nagypál István | 34.
2010.08.18 21:18 | Nagypál István -- re: a doboz
|
Válasz erre Előzmény | minden szóra vissza akarsz kérdezni? nagy munka lesz kovácske. könnyű kérdezni. de ez a módszer igen röhejes. ez nem dokk. ez oligarchák piaca. nem szívesen lennék itt vevő. | 0 25 50 |
|