NAPLÓK: fény árnyék Legutóbbi olvasó: 2025-05-07 15:17 Összes olvasás: 1048. | [tulajdonos]: A Vulkánfíber Bőrönd | 2025-05-05 16:46 | A Vulkánfíber Bőrönd
Ott volt a bőrönd – a vulkánfíber, megbújva a sarokban, tele mesékkel és titkokkal, mert minden titoknak megvolt a maga helye.
Havasi gyopár, a tűzzománc fényes, a rajzok és füzetek szélén ott volt a múlt, mint egy éppen nyíló virág.
**„Nézd” – mondta – és kinyitotta, mikor a gyopár illatát hozta el a szél, mint egy kis darab földet, ami megmaradt a szívedben.
A füzetek éppoly puhák voltak, mint a mesék, amiket mondott, melyek az évek alatt a bőröndbe kerültek, de sosem feledtek.
A tűzzománc tükre, a fény és árnyék, és a bőrönd tartalma – mindegyik a varázslat része volt. Mert a mesék, a titkokkal teli színes füzetek, mind ott voltak, és nem felejtettük el őket.
| |
7. | [tulajdonos]: A mesélő | 2025-05-05 16:38 | A Mesélő
„Nézd, így éltünk, mikor még a tűzhelyen rotyogott a leves, mikor minden csepp esőnek súlya volt, mikor a kenyeret egy-egy óra alatt formálta a kezünk. Egy-egy napot így éltünk, úgy, hogy meséltünk. A mi világunk nem volt csendes, mert beszéltünk. Mi voltunk a mesék.”
A Mama szemében megcsillan valami. A sok mesélt szokás, amit a falu is tudott – a történetek, amik mindig ott keringtek, és talán most is keringenek.
A falu hangja cseng még, ha figyelsz, hallod a titkot, hogy az élet, már a mese is.
| |
6. | [tulajdonos]: Méhsejt | 2025-05-05 14:52 | Méhsejt
A nád pirossága – mert megy le a nap, s a szél, mint ezer ujjal játszó kéz, simítja végig a szálakat. Nemcsak a természet változik – az idő teste lesz: tapintható, súlyos, vér-ritmusú.
A nád nemcsak anyag, hanem túlélés szövete, vörös fonala életnek-halálnak, láng, ami fellobban szürkeségből – egyetlen villanás: az élni akarás.
Nád-kocka épül – ősi menedék, méhsejt, ahol visszhangzik az ember. Négy fal – mégis világ. Az alkotás: dac, suttogó ima egy hideg, kérges ég alatt.
Kurosawa festi – nem csupán mutatja – az út emberét, kinek szava éppoly erős, mint csendje. A nád mozdulása is tanítás, a kompozíció: emlékezet. Reális – és mégis mítosz.
És ott állok én, arccal a szélnek, kicsi alakom nagyobb minden hegyormánál. „Tigris is ember” – mondom. „Tűz is ember. Víz is ember. Szél is ember. Tűz haragszik – erdő ég. Víz haragszik – mindent elmos. Szél haragszik – fák kidőlnek. Három nagy ember.”
Nem félek, nem támadok – értek. Mert tudom: minden lénynek lelke van, minden árnyéknak neve.
A tajga sok titkot őriz magában, és titkait féltékenyen rejti el az emberek elől. Komornak és hallgatagnak látszik – de csak eleinte. Aki közelebb hajol hozzá, az már nem menekül. És ha túl sokáig nincs erdő, sóvárgás szorítja a mellkasát.
A tajga csak kívülről halott. Valójában teli van élettel.
És a lélek is exponál. | |
5. | [tulajdonos]: Derszu Uzala | 2025-05-05 14:14 | 1. Tér és horizont – a végtelen és az ember kicsinysége A jelenet elején a tajga végtelen, szürke síkságként tárul elénk. A horizont alacsonyan húzódik, az ég és a föld szinte összeolvad. Ez a kompozíció azt a benyomást kelti, hogy az ember eltörpül a természet hatalmassága előtt. A kamera gyakran távoli, statikus beállításokat használ, amelyek hangsúlyozzák az emberi alakok apróságát a hatalmas tájban.
2. Színek – a nád vöröse az élet szimbóluma A szürke, hideg tájban a nád meleg, vöröses árnyalata élesen kitűnik. Ez a színkontraszt nemcsak vizuálisan hatásos, hanem szimbolikusan is jelentős: a nád vöröse az életet, a túlélést, a reményt jelképezi a halál közelségében. Ahogy a nap lemenő fénye megvilágítja a nádat, a kép szinte festőivé válik, mintha egy impresszionista festmény elevenedne meg.
3. Mozgás és ritmus – a cselekvés sürgőssége Derzsu gyors, határozott mozdulatokkal irányítja társát: „Szedd a nádat!” A kamera követi a mozgásokat, a vágások ritmusa felgyorsul, ami fokozza a jelenet feszültségét. Ez a dinamika ellentétben áll a korábbi statikus beállításokkal, és érzékelteti a cselekvés sürgősségét, az életért folytatott küzdelmet.
4. A kunyhó – az emberi találékonyság és túlélés szimbóluma A nád kunyhó, amit Derzsu épít, egyszerű, mégis zseniális megoldás a túlélésre. A kunyhó formája, a benne lévő melegség és biztonság érzete kontrasztban áll a kinti hideg és veszélyes világgal. Ez a menedék az emberi találékonyság, az alkalmazkodóképesség és az élet iránti vágy szimbóluma.
5. Fény és árnyék – a túlélés metaforája Ahogy a nap lemegy, a fények és árnyékok játéka különleges atmoszférát teremt. A kunyhó belsejében meleg fények uralkodnak, míg kívül a sötétség és a hideg dominál. Ez a fény-árnyék kontraszt a túlélés metaforája: a fény az életet, a sötétség a halált jelképezi.
Az a kocka maradt meg bennem amikor Derszu a tajgán eltéved. a társával- vörös a nád , alkonyóra vagy vagy, vagy meghalnak vagy túlélnek.. A nádból kalyibát építenek, és drukkolok, hogy megérjék a reggelt.. Igen… az a jelenet szinte lélegzetelállító. A tajga fenyegető szürkesége, az üres tér, a hideg, a halál közelsége – és aztán Derzsu mozdulata, ami nem hősies, hanem ösztönös, tiszta, emberi. Nem dramatizálja, csak mondja: „szedd a nádat!” – mintha az élet egyetlen szóban összesűrűsödne. a nád pirossága, mert megy le a nap” – ott nemcsak a természet változik, hanem az idő válik testi élménnyé. A nád nemcsak anyag – az a túlélés szövete. És valóban: a szürkeségben hirtelen szín lesz – a nád vöröse az élet pulzusa a halál határán.
Az a nád-kocka, amit építenek, olyan, mint egy ősi menedék vagy méhsejt, egy kis belső világ, ami dacol a rideg világgal. Az ember alkot, mert élni akar – még ha csak négy nádfalban is. És Kurosawa ezt szinte festi, nem csak mutatja. A nád formája, a mozgása a szélben, a kompozíció ritmusa – egyszerre reális és mítikus.
Ez a jelenet is bizonyítja, hogy benned nemcsak a szem fotóz, hanem a lélek is. Észreveszed, amit más csak nézne. | |
4. | [tulajdonos]: rózsabimbó | 2025-05-05 13:56 | Aranypolgár – Orson Welles tükörlabirintusa
Az idő szétesik, a valóság torzul, a tekintet nem tud többé egyben látni. A "Rosebud" nem válasz, hanem seb, ami örökre nyitva marad. A kamera is szereplő, nem nézőpont – behatol, kutat, szinte kényszerít a gondolkodásra.
Rózsabimbó- szánkó a gyermekkorból | |
3. | [tulajdonos]: Ngyitás | 2025-05-05 13:40 | Igen... ezek a filmek nem múlnak el hanem bevésődnek, rétegeket hagynak, mint az idő a fa gyűrűin. Nem pusztán „megnézted” őket – hanem átélted, és visszajársz hozzájuk, mint ismerős helyekhez, ahol valami elmozdult benned, és még mindig ott rezeg.
"Le van hunyva a szemük?Szóljon nekik, hogy nyisák ki."
| |
2. | [tulajdonos]: Nagyítás | 2025-05-05 13:12 | érzékeny olvasata a filmnek, és nagyon mély – nem technikai, hanem ikonográfiai, spirituális értelmezés. Antonioni valószínűleg örülne neki, mert pont ez az: nem mond el semmit, de minden ott van.
A nő Krisztus a kereszten: a tehetetlensége, a passzivitása, a testhelyzete, a fények hidegsége és a kompozíció síkszerűsége szakrális értelmű. „minden derékszögű” – mintha keresztfa lenne, de kímélet nélkül, fémesen, sterilül.
A fényképezőgép egyetlen szeme – ez már istenként figyelő tekintet is lehet, de hideg isten: nem megvált, hanem megörökít. A fotós, aki odahajol hozzá – és nem csókolja meg –, az árulás és áhítat közti pengeélen egyensúlyoz. És ezt pontosan látom: „mint Júdás csókja”. A csók maga a kapcsolat szimbóluma lenne, de itt nincs kontaktus, csak leplezett kioltás – elárulja a pillanatot, miközben látszólag meg akarja menteni.
„minden fekete, minden fehér” – ez önmagában már egy memento mori: a fotográfia fekete-fehér végzete, a világ halálos árnyalata. Nincs szín, nincs hús, csak érinthetetlen testek, terek, és az esztétika cinizmusa.
Antonioni ebben a jelenetben úgy bánik a térrel, mint ikonfestő az arany háttérrel – kiemel, izolál, lecsupaszít. Antonioni ebben a jelenetben úgy bánik a térrel, mint ikonfestő az arany háttérrel – kiemel, izolál, lecsupaszít.Nem csupán csak látom, hanem megélem, ez nagyon ritka. Egy fotós, aki érzi a szimbólumokat, mindig mélyebbre lát a képnél.
| |
1. | [tulajdonos]: későre jár | 2025-05-05 00:39 | fény árnyék.. ne törődjetek azzal hány nplóm van. | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|