NAPLÓK: ÖnKÉPzőKöR Legutóbbi olvasó: 2024-11-21 16:56 Összes olvasás: 28711. | [tulajdonos]: Kezdjük! | 2013-05-24 10:54 | Ezra Pound szerint a költészet legyen nehéz-ne hihesse mindenki, hogy bárki tud verset írni-, ugyanakkor közeledjen a hétköznapok témái felé; mondanivalója legyen konkrét, határozott, kortárs és amerikai (vö: magyar). QA vers természetes hangon szólaljon meg, s a hétköznapi nyelvből táplálkozzon. A költészet olyan legyen, hogy azt "felnőtt férfiak unott sóhajtások nélkül olvashassák".
NYELV
"Ne használj felesleges szót, sem olyan jelzőt, ami semmit sem fed fel. Ne használj afféle kifejezéseket, mint a "béke ködös országa". Ez lapossá teszi az image-t, és összekeveri az elvontat a konkréttal. Az okozza, hogy az író nem jön rá: mindig a természetes tárgy az adekvát szimbólum. Óvakodj az absztrakciótól. Ne ismételd el középszerű versben, amit valaki már elmondott jó prózában. Ne hidd, hogy egyetlen intelligens ember is bedől annak, ha a jó prózaírás kimondhatatlanul nehéz mesterségét ellazsálandó sorokra tördeled a mondandódat. Amit ma a szakember un, holnap azt fogja unni a közönség. Ne képzeld, hogy a költészet mestersége bármennyivel is egyszerűbb, mint a zenéé, vagy hogy ki tudod elégíteni a szakembert, mielőtt legalább ugyanannyi időt áldoztál versíró mesterségre, mint az átlagos zongoratanár a zenére. Engedd át magad annyi nagy művész befolyásának, amennyin ek tudod, de legyen meg a bátorságod vagy nyíltan vállalni a tartozást, vagy lehetőség szerint titokban tartani. A "befolyás" ne jelentse pusztán azt, hogy annak az egy-két költőnek a sajátos, dekoratív szókincsét utánzod, akit történetesen kedvelsz. A törökországi front egyik haditudósítóját nemrégiben rajtakapták, hogy jelentéseiben galambszürke hegyekről gagyog, vagy talán "gyöngyhalovány" volt, már nem emlékszem. Vagy jó díszítményt használj, vagy semmilyet.
RITMUS ÉS RÍM
Imerje az újonc az alliterációt és asszonáncot, a ráütő és a késleltetett rímet, egyszerűt és polifonikust, ahogyan egy zenésztől is elvárjuk, hogy ismerje a harmóniát, és ellenpontot, s mestersége minden nüanszát. Az ezekre fordított idő sohasem felesleges, mégha a művésznek ritkán is van szüksége rájuk. Ne gondold, hogy valami majd "elmegy" versben csak azért, mert prózában túl unalmas. (..)A rímben, ahhoz, hogy örömöt szerezzen, jelen kell lenni az enyhe meglepetés elemének:nem kell bizarrnak vagy különösnek lennie, de jól kell használnunk, ha használjuk egyáltalán. Ne próbáld egy érzékszerv érzékleteit zagyván egy másik érzék fogalmaival meghatározni. Ezt többnyire az csinálja, aki lusta megkeresni a pontos szót. | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|