DOKK

Folytatódnak a Dokk estek, az eseményt a dokk.hu facebook lapján is hirdetjük.

 
2843 szerző 38732 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Németh Bálint
  Extrasystole
Új maradandokkok

P. Ábri Judit: Hála a szerelemért
Tóth János Janus: Hervadó kokárda
Tóth János Janus: Nyárvég
Tóth Gabriella: Puff neki
Tóth Gabriella: Ritka fillér
Tóth Gabriella: vacak
Tóth Gabriella: közöny
Filip Tamás: Leltárhiány
Filip Tamás: Pálma
Filip Tamás: Állásinterjú
FRISS FÓRUMOK

Vezsenyi Ildikó 6 perce
Csurgay Kristóf 7 órája
Cservinka Dávid 7 órája
Ötvös Németh Edit 10 órája
P. Ábri Judit 12 órája
Kiss-Teleki Rita 1 napja
Szakállas Zsolt 1 napja
Busznyák Imre 1 napja
Bátai Tibor 1 napja
Tóth János Janus 1 napja
Farkas György 1 napja
Gyurcsi - Zalán György 2 napja
Tóth Gabriella 2 napja
Karaffa Gyula 4 napja
Vasi Ferenc Zoltán 4 napja
Egry Artúr 6 napja
Gyors & Gyilkos 7 napja
Pálóczi Antal 9 napja
Filip Tamás 10 napja
DOKK_FAQ 12 napja
FRISS NAPLÓK

 Minimal Planet 3 perce
Gyurcsi 2 órája
PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE 7 órája
az univerzum szélén 11 órája
A vádlottak padján 12 órája
Hetedíziglen 13 órája
Bátai Tibor 1 napja
Janus naplója 2 napja
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 3 napja
mix 4 napja
Ötvös Németh Edit naplója 7 napja
négysorosok 8 napja
Zúzmara 8 napja
Bara 9 napja
nélküled 9 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: ÖnKÉPzőKöR
Legutóbbi olvasó: 2024-04-25 07:04 Összes olvasás: 2715

Korábbi hozzászólások:  
2. [tulajdonos]: modernizmusba való átmenet2013-05-24 11:28
Elmondható, hogy a századforduló után a költészet csak lassan kezd ébredni Csipkerózsika-álmából, ekkor lépnek színre a xix. századból a xx. századba történő átmenetet előidéző költők--Edwin Arlington Robinson, Edgar Lee Masters, Vachel Lindsay, Carl Sandburg, és Stephen Crane-, akik már több tekintetben modernnek tekinthetők, bár a modernista megújhodásnak nem voltak részesei.

Edwin Arlington Robinson (1869-1935) a századelő egyik legnépszerűbb költője, akikomor hangvételű, formailag kötött versekben örökíti meg a hétköznapok sivárságát és nyomorúságát. Egyes kritikusok az 1890 és 1912 közötti két évtized legfontosabb amerikai költőjének tartják, aki csak a modernistáktól való elszigeteltsége és túlságosan elzárkózó személyisége miatt nem lett a fiatalabb nemzedék példaképe. Gyermekkorát egy maine-i kisvárosban, Gardinerben tölti, amelyről "Tilburí Townt", számos költeményének helyszínét mintázza. Rövid ideig a Harvardon tanul, de apja betegsége miatt hazatér, s otthon családi tragédiák sorozata várja. Keserűségét csak fokozza, hogy egy fertőzés következtében bal fülére megsüketül, és egész életében retteg, hogy az infekció továbbterjedése agyi károsodást okozhat. Első verseskötetét saját pénzén adja ki 1896-ban, a későbbieket pedig barátai támogatásával. Alkalmi munkákból tartja fönn magát, mígnem versei megtetszenek Theodor Roosevelt elnöknek, aki nagyvonalú évjáradékot juttat a költőnek (1905-1910), sőt, munkáját támogatandó kritikát is ír a The Children of the night (az éjszaka gyermekei 1897) című kötetről.
Robinson Captain Craig (1902), The Town Down the River (A város a folyóparton, 1910), Merlin, Tristam címen sorra jelenteti meg köteteit. Robinson 1920 előtt írja legjobb verseit, melyekben a képzelt új-angliai kisváros, Tilburí Town lakóinak életét mutatja be a kor realista prózájától tanult eszközökkel. "Életszeleteket" kíván megrajzolni, melyek reménye szerint egésszé állnak össze. De mestere, Whitman világához képest a Robinson ábrázolta élet sivár, reménytelen, kudarcokkal teli; s ami a legfőbb baj: az emberek képtelenek egymással kommunikálni. A költő kívülállóként, távolságtartással ábrázolja alakjait, halottakat és élő halottakat vonultat föl, akik valójában soha nem is éltek. Álmélkodva, de visszafogott iróniával mutatja be a társadalmi ellentéteket, a gazdagot, és a szegényt egyaránt sújtó lelki nyomort. Robinson költészetére jellemző, hogy inkább kevesebbet mond, mint mondhatna, de sohasem moralizáló, vagy fecsegő. Jó példa erre a Richard Cory:

Mikor Richard Cory a városba ment,
Mi, plebs, csak a járdáról néztük őt:
Tetőtől talpig igazi gentleman.
Szép, elegáns, fenséges, karcsú gőg.

Mintha dobozból húzták volna ki.
Fényt szikráztatva csillogott, ha járt.
Ha megszólalt, ő mindig emberi.
De reszketett, ha jó reggelt kívánt.

Gazdag volt-a királynál gazdagabb.
Iskolázott-minden báj mintaképe.
Végül azt hittük, mindent megad,
Ha azt kívánnánk, mi lennénk helyébe.

Mi gürcöltünk, vágytunk a fény után,
Koplaltunk, ócsáltuk a kenyeret,
Ő hazament, s egy halk nyáréjszakán
Fejébe szépen golyót röpített.

A divatos genteel-hagyomány légkörében megdöbbenést keltett Robinson konok őszintesége, egyszersmind pesszimizmusa. Vissazutasítja a vallás vigaszát éppúgy, mint az illúziók és látszat-élet hazug reményét. A formai konzervativizmus mögött Robinson látásmódja és iróniája modern érzékenységet sejtet. A rövidpróza eszközeit alkalmazó narratív darabjaiban Henry Jameshez hasonlóan az elszalasztott lehetőség, a "lehetett volna" kibogozhatatlan problematikáját feszegeti. A Firelight (Tűzfény) című versben a házastársak egymás iránti vakságát az ismeretlentől való félelem, valamint a konvenciók és általában a magától értetődően feltételezett értékek megkérdőjelezésének elmulasztása okozza.

Tízévi együttlét, felhőtlen,
S míg keresik egymás tekintetét,
Hálát adnak házi tűzfényükért,
S hogy szerelmük tömegtől idegen,.
Örök derűben, mint csak kevesen,
Élvezik üdvük fészekmelegét,
Mit nem dúl kard s kígyó emléke szét;
S áldásukat csak hordják csendesen.

Bölccsé némulva nem lennének oly
Vígak, ha olvasni tudna a nő
Egy távoli arc fakó ráncai közt;
S a férjnek tudni alig esne jól,
Hogy társa mily másképp szerethető
Lett volna, ha ismerte volna őt.

1. [tulajdonos]: Kezdjük!2013-05-24 10:54
Ezra Pound szerint a költészet legyen nehéz-ne hihesse mindenki, hogy bárki tud verset írni-, ugyanakkor közeledjen a hétköznapok témái felé; mondanivalója legyen konkrét, határozott, kortárs és amerikai (vö: magyar). QA vers természetes hangon szólaljon meg, s a hétköznapi nyelvből táplálkozzon. A költészet olyan legyen, hogy azt "felnőtt férfiak unott sóhajtások nélkül olvashassák".

NYELV

"Ne használj felesleges szót, sem olyan jelzőt, ami semmit sem fed fel. Ne használj afféle kifejezéseket, mint a "béke ködös országa". Ez lapossá teszi az image-t, és összekeveri az elvontat a konkréttal. Az okozza, hogy az író nem jön rá: mindig a természetes tárgy az adekvát szimbólum.
Óvakodj az absztrakciótól. Ne ismételd el középszerű versben, amit valaki már elmondott jó prózában. Ne hidd, hogy egyetlen intelligens ember is bedől annak, ha a jó prózaírás kimondhatatlanul nehéz mesterségét ellazsálandó sorokra tördeled a mondandódat.
Amit ma a szakember un, holnap azt fogja unni a közönség.
Ne képzeld, hogy a költészet mestersége bármennyivel is egyszerűbb, mint a zenéé, vagy hogy ki tudod elégíteni a szakembert, mielőtt legalább ugyanannyi időt áldoztál versíró mesterségre, mint az átlagos zongoratanár a zenére.
Engedd át magad annyi nagy művész befolyásának, amennyin ek tudod, de legyen meg a bátorságod vagy nyíltan vállalni a tartozást, vagy lehetőség szerint titokban tartani.
A "befolyás" ne jelentse pusztán azt, hogy annak az egy-két költőnek a sajátos, dekoratív szókincsét utánzod, akit történetesen kedvelsz. A törökországi front egyik haditudósítóját nemrégiben rajtakapták, hogy jelentéseiben galambszürke hegyekről gagyog, vagy talán "gyöngyhalovány" volt, már nem emlékszem.
Vagy jó díszítményt használj, vagy semmilyet.

RITMUS ÉS RÍM

Imerje az újonc az alliterációt és asszonáncot, a ráütő és a késleltetett rímet, egyszerűt és polifonikust, ahogyan egy zenésztől is elvárjuk, hogy ismerje a harmóniát, és ellenpontot, s mestersége minden nüanszát. Az ezekre fordított idő sohasem felesleges, mégha a művésznek ritkán is van szüksége rájuk.
Ne gondold, hogy valami majd "elmegy" versben csak azért, mert prózában túl unalmas. (..)A rímben, ahhoz, hogy örömöt szerezzen, jelen kell lenni az enyhe meglepetés elemének:nem kell bizarrnak vagy különösnek lennie, de jól kell használnunk, ha használjuk egyáltalán.
Ne próbáld egy érzékszerv érzékleteit zagyván egy másik érzék fogalmaival meghatározni. Ezt többnyire az csinálja, aki lusta megkeresni a pontos szót.


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2024-04-18 08:29 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
2019-11-21 14:36 nélküled
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2024-04-25 21:47   Napló: Minimal Planet
2024-04-25 19:45   Napló: Gyurcsi
2024-04-25 14:45   Új fórumbejegyzés: Csurgay Kristóf
2024-04-25 14:27   új fórumbejegyzés: Cservinka Dávid
2024-04-25 14:23   új fórumbejegyzés: Cservinka Dávid
2024-04-25 14:16   Napló: PÁLÓCZI: BRÜSSZELI CSIPKE
2024-04-25 13:32   új fórumbejegyzés: Cservinka Dávid
2024-04-25 12:28   új fórumbejegyzés: Cservinka Dávid
2024-04-25 11:11   új fórumbejegyzés: Ötvös Németh Edit
2024-04-25 10:42   Napló: az univerzum szélén