NAPLÓK: Felvil.levelek (feladó:random) Legutóbbi olvasó: 2024-04-25 20:02 Összes olvasás: 24993127. | [tulajdonos]: hendi ilma | 2018-08-24 14:30 | Örök mozgás, változás, tehát „csupa élet”, így súg nyelvünk zsenije arról, ami bennünk és velünk történik. Van-e azonban fül e belső változások meghallására, szem a látásra? Hány millió „szerencsétlen”, mert önmagát szerencsétlennek tudó fülét, szemét tömik tele hazugságokkal az úgynevezett tömegkommunikációs eszközök, azaz gépek? Szántszándékkal arctalan tömeg-masszává gyúrva lelket-szellemet, hogy még manipulálhatóbb, tehát még gyávább, még gyengébb, még inkább függő s így uralható legyen, A halál, a pokol előszelét minduntalan fölkavarva, az otthonokon belül is szakadatlan nyughatatlanságot, feszültséget s így görcsöket, allergiás stresszt szítva, idegeket korbácsolva – kisgyermekeinket sem kímélve a horrortól. Erőviszonyokról van tehát szó, arról az örök dinamikáról, ellenpólusok egyensúlyharcáról, mely mégis egyesítő békét, harmonikus virágzást és aratást tud teremteni titkos szálak nyomán, túlmutatva minden erőtlenségen és reményvesztettségen. Szellemszomjunk és szünhetetlen keresésünk mozgatja világunkat. Kutat és faggat a kérdezni merő ember – ez pedig az ifjú ember, az ifjúság veleszületett joga, a tudatosság századában, korunkban végre tudva is, hogy elhivatott. Hogy ki hívta életre, mi az az indulat, az a hívó szó vagy ige: eredetét, valódi arcát, isteni arcát szeretné felfedezni az ember. Ismerni helyét és önmagát a világegyetemben. Mindennek ez a kulcsa és magyarázata! A szellem fényét keressük hány millió év óta, de még mindig hamis képek között tántorogva. Madách Imre, akinek jövőbe látó drámáját: Az ember tragédiáját mind a mai napig valódi hozzáértés nélkül, azaz a földi élet ismétlődéseinek tudása nélkül „elemzik”, s játsszák, a tizedik színben ezt kérdezi Keplerrel, a modern fizika egyik legragyogóbb szellemével: „Ó, hol vagyok, hol vannak álmaim?” S ha a 20. század embere végig tudná gondolni ezt a magasba emelkedő kérdést, melyet lévén az evolúció egy egészen más tudatszintjén, pár száz évvel korábban még fel sem tehetett az ember, úgy bizton válaszolhatná: életünk túltesz álmainkon is. Tudatosság és individuális megismerni akarás: ez a kor két legfőbb vonása. Dehogyis érthetetlen hát, hogy az ember hátat fordított az uralkodókká, majd később hivatallá lett egyháziaknak, ahonnan a szellemet, Krisztus isteni erőkinyilvánítását: jézusi inkarnációjának, azaz megtestesülésének misztériumát s feltámadásának évezredeket átvilágító fényét üresen kongó – némely templomban ma kazettáról darálva „hallható” – ceremóniák tradíciójához kötötték. Cserkészet, berkek barangolása, a gitárral visszapengetni vágyott múlt folklórhulláma, mind egy-egy kereső, tegnapi hang, illetve próbálkozás. Mindez azonban legfeljebb megreformálás, azaz újjáélesztési kísérlet maradhat csupán, mert a jelent tisztázni, s különösen a jövő megváltásába bekapcsolódni nem lehet csak a felszínt súrló mentési kísérletekkel. Ez a nyugtalan, mindent megkérdőjelező „modern” tudat iparosításával proletárrá fokozta le a kézművest és a parasztot, megfosztva földjétől, szerszámaitól s természettől kapott jogos méltóságától, tudományaival pedig a külső matériát s annak részleteit tette emblémájává. Ezzel együtt lendült neki az első világháború táján működő oktatási reformok programja, ahogy ők maguk mondani szerették: „az ember hozzáidomítása a munkához”, írja Christopher Lasch Amerikáról szóló könyvében, Az önimádat társadalmában.* „A modern ipar az intellektust semmibe vevő állásokba kényszeríti az embereket, a munka lefokozódásával pedig egyre csökken a hozzáértés... Amikor a munka alig több értelmetlen tevés-vevéseknél... akkor a hajdan rituális méltósággal felruházott társadalmi rutin szerepjátszássá satnyul, s a dolgozó – akár a futószalagon, akár egy nagy bürokratikus apparátusban – szerepjátszással próbálja megemelni a hétköznapiságot. Viccelődésben, cinizmusban keres menedéket. Azzal, hogy mindennapi feladatait nem veszi komolyan, tagadja, hogy ez árthat neki.” Érdemes elolvasni, miként dokumentálja Lasch – többek között az egyik nagy hírű washingtoni iskolát idézve – „az ifjúság elárulását” a tanrend folytonosan „új” változtatásaival kapcsolatban. De ki tanulhat ma egyáltalán egy, a környezetét, sőt az egészet és önmagát egyaránt lényegében érintő újat, akár Zürichben, Párizsban, Budapesten vagy Kijevben, vagy akár New Yorkban? | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|