NAPLÓK: A VERS LEGYEN VELETEK Legutóbbi olvasó: 2024-04-19 21:29 Összes olvasás: 32147111. | [tulajdonos]: AZ ÁRTATLANSÁG ELVESZÍTÉSE | 2018-08-14 08:14 | Nem először olvasom érvényesnek szánt bírálói javaslatként nagyjából a következőket: „Próbálja meg elhagyni a központozó karaktereket, a nagybetűket: egységesebb lesz a szövegkép. Nem kell annyira mereven ragaszkodni a szigorú nyelvtani szabályokhoz.” Megszívlelendő tanácsok. Annyira ronda, amikor a szép tiszta szövegsorból petyhüdt vesszők lógnak le, vagy égbe törő nagybetűk ágaskodnak! Ahol lehet, érdemes egyszerűsíteni, hát nem? Hidat építesz? Ne szegecseket dugjál a furatokba, hanem műanyag tipliket. És nyugodtan figyelmen kívül hagyhatod a hőtágulási szabványt meg a szélterhelést. Idézet vége. Válaszom: "Nagyjából" ezt nem olvashattad sehol Weinberger. Mindig csak szó szerint idézve olvashattad és mindig egy adott vers adott szövegkörnyezetére vonatkoztatva. Miért nem az adott esetet idézted? S miért nem szó szerint? Aki a Dokk-ra téved, az nem maradhat ennyire "szűz" a modern vers megértésének terén. Mert miről van itt szó? A megértés - és az ezzel kapcsolatos - belátás elsajátításáról. Mit kell itt ALAPVETŐEN megérteni a modern, az előző korok költészetéhez képest mint felfedezett korszak-újdonságot? Azt, hogy a jó modern vers sosem A SZÖVEG, önmagában. Hanem a hozzá társított képzettel együtt alkotja meg az EGÉSZET. A leírt szöveg amúgy is "kotta" csupán, még nem "a vers". Ahogy a dal kottája sem "maga a dal". Azonban a modern vers egyik törekvése, hogy "hiányos legyen". Miért? Mert az az újdonsága - szemben az előző korok versalkotóinak törekvésével -, hogy az olvasót társalkotóvá tegye. De nem úgy, hogy "nem írja meg a verset", HÁTHA AZ OLVASÓ MAJD CSINÁL VELE VALAMIT. Ahogy a rossz drámaíró esetében a jó színész. Hanem? Hanem a modern költő szinte két verset ír - egyszerre. Egyszer "teljesen" - az olvasó megértésének, társalkotásának teljes értelmezése szerint, majd elkezdi visszabontani. Hogy eljusson a végső formáig - ami csak sejlik majd. Elkezd szövegrészeket törölni. És ez az a szint a versírásban, ahol már zavarnak a központozások is. Mert lefogják a sejthetőséget. Lehetne központozni valójában - de akkor teljes verset kéne. Csakhogy az nincs ott a papíron. Tehát mégsem lehet. ------------- Vagyis a hídépítési hasonlat a modern versre teljesen téves. Rossz mechanikai példa, mechanikusan gondolkodó, a modernizmus fentebbi lényegét megérteni képtelen - vagy nem akaró (nem akarásnak nyögés a vége) dokker tollából. Vegyük inkább példának a japán grafikát. Vannak "hiányos" rajzok. Néhány vonás - és ott a haj, a szemöldök, az arc jellege - s közte semmi. És mégis AZ EGÉSZET látjuk. Mert úgy van megrajzolva (a hiány), hogy NE LEHESSEN ELTÉVESZTENI. A rosszul megírt modern verset "el lehet téveszteni". A jót: NEM. -------------- Most vegyünk egy olyan példát, ami látszólag a weinbergeri dohogást támasztja alá: íme kell a központozás. Igaz, hogy ez Pilinszky egyik "legmodernebb verse" s ilyenformán "kihagyásos modernizmusa" az általam elmondottakat támasztja alá (a vers "második fele" csak az olvasóban jelenik meg: nincs ott a papíron. Viszont úgy van "megrajzolva a hiány", hogy ne lehessen eltéveszteni.) Mégis (Hungarian) Látják a bejárati fényben a szőlőlugast? A meszelt padot? A levelek nyomasztó, viaszos zöld távollétét? És mégis itt állt.
---------- Csakhogy ez a vers központozás nélkül is TÖKÉLETES.
mégis látják a bejárati fényben a szőlőlugast a meszelt padot a levelek nyomasztó viaszos zöld távollétét
és mégis itt állt
--------
De hiszen így "érthetetlen" - vághatnád rá rögtön. Csakhogy ez nem igaz. Persze: nem érzékeljük a kérdőmondatokat. Rossz a vers. Nincs benne semmi.
És épp ez a modernizmus benne. ELSŐ LÁTÁSRA érthetetlennek lenni. A lustáknak, a fantáziátlanoknak nem mondani - direkt nem mondani - semmit! Miért? Mert a korszak fő élménye a mindent szánkba rágás.
Ezért!
És akkor? Akkor biztosnak kell lennünk abban - ha valódi költészettel állunk szemben, hogy KELL a műnek "nyitjának" lennie!
És a jó, kreatív olvasó nem nyugszik bele az "érthetetlenbe". El kezd keresni, mint valami régész - csak ő most modernász..., keres, keres, keres. Többször olvassa... Semmi. Talán félre is teszi (miközben már félig-meddig kívülről megtanulta az "érthetetlen" szöveget. És egyszer, talán napokkal később, álmából felkelve beugrik neki - DE HISZEN KÉRDEZNI KELL!
És igen. Ott van a mű nyitja. És amit akkor érzel, az a megvilágosodáshoz hasonlító érzület: nos ez a KORTÁRS VERSÉLVEZET csúcsa. Az egyik. A már meghódított magaslata. És a többi?
Azokat még nem fedezték fel, de minden bizonnyal lesznek még új lehetőségek. Egy elfelejtett "ősesztétikai" mozzanat: az egyik afrikai - csak szóban létező, orális, a francia kutatók által napjainkban először lejegyzett verset, egy altatót, úgy kell elmondni, hogy a vége egyre halkabb legyen, a végén már csak suttogás, majd az sem.
Miért?
Mert a kisbaba - közben - elaludt.
Ezt sem lehetne "központozással" kifejezni. | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|