A VERS LEGYEN VELETEK: AZ ÁRTATLANSÁG ELVESZÍTÉSE

Folytatódnak a Dokk estek, az eseményt a dokk.hu facebook lapján is hirdetjük.

 
2843 szerző 38724 verse
dokk.hu irodalmi kikötő :: alapítva 2000-ben
Bejelentkezés
KIEMELT AJÁNLATUNK

Németh Bálint
  Extrasystole
Új maradandokkok

Egry Artúr: AZ ABLAKPUCOLÁS HÁTTERÉRŐL
Valyon László: Kor-ruptura
Valyon László: Perseidák
Kiss-Teleki Rita: a reggel
Kiss-Teleki Rita: ahogy itthon
Kiss-Teleki Rita: Hogy is volt
Kiss-Teleki Rita: Folytonosság
Kiss-Teleki Rita: engedd
Pálóczi Antal: Fodor András 6... éves (végleges)
Gyurcsi - Zalán György: ezentúl nem eszem kutyát
FRISS FÓRUMOK

Egry Artúr 12 órája
Farkas György 12 órája
Gyors & Gyilkos 1 napja
Bátai Tibor 1 napja
Vasi Ferenc Zoltán 2 napja
Kiss-Teleki Rita 2 napja
Vezsenyi Ildikó 2 napja
Pálóczi Antal 3 napja
Filip Tamás 4 napja
Gyurcsi - Zalán György 4 napja
DOKK_FAQ 6 napja
Tóth Gabriella 6 napja
Karaffa Gyula 6 napja
Mórotz Krisztina 7 napja
Szakállas Zsolt 9 napja
Boris Anita 10 napja
Cservinka Dávid 10 napja
Ötvös Németh Edit 11 napja
Zsolt Szakállas 11 napja
Csombor Blanka 15 napja
FRISS NAPLÓK

 Minimal Planet 1 órája
Hetedíziglen 2 órája
az univerzum szélén 4 órája
A vádlottak padján 22 órája
Bátai Tibor 1 napja
Ötvös Németh Edit naplója 1 napja
négysorosok 2 napja
Zúzmara 2 napja
Bara 3 napja
nélküled 3 napja
PÁLÓCZI - SZABADVERSTAN 3 napja
Gyurcsi 3 napja
Vezsenyi Ildikó Naplója 3 napja
Janus naplója 3 napja
A SZERKESZTŐSÉGI FŐEMLŐS 4 napja
BECENÉV LEFOGLALÁSA
VERSKERESő

Részlet a versből:
SZERZőKERESő

Szerző névrészletre:
FÓRUMKERESő

Szövegrészlet:
FOTÓK


NAPLÓK: A VERS LEGYEN VELETEK
Legutóbbi olvasó: 2024-04-19 21:29 Összes olvasás: 32147

Korábbi hozzászólások:  
111. [tulajdonos]: AZ ÁRTATLANSÁG ELVESZÍTÉSE2018-08-14 08:14
Nem először olvasom érvényesnek szánt bírálói javaslatként nagyjából a következőket: „Próbálja meg elhagyni a központozó karaktereket, a nagybetűket: egységesebb lesz a szövegkép. Nem kell annyira mereven ragaszkodni a szigorú nyelvtani szabályokhoz.” Megszívlelendő tanácsok. Annyira ronda, amikor a szép tiszta szövegsorból petyhüdt vesszők lógnak le, vagy égbe törő nagybetűk ágaskodnak! Ahol lehet, érdemes egyszerűsíteni, hát nem? Hidat építesz? Ne szegecseket dugjál a furatokba, hanem műanyag tipliket. És nyugodtan figyelmen kívül hagyhatod a hőtágulási szabványt meg a szélterhelést.
Idézet vége.
Válaszom: "Nagyjából" ezt nem olvashattad sehol Weinberger. Mindig csak szó szerint idézve olvashattad és mindig egy adott vers adott szövegkörnyezetére vonatkoztatva.
Miért nem az adott esetet idézted?
S miért nem szó szerint?
Aki a Dokk-ra téved, az nem maradhat ennyire "szűz" a modern vers megértésének terén.
Mert miről van itt szó?
A megértés - és az ezzel kapcsolatos - belátás elsajátításáról.
Mit kell itt ALAPVETŐEN megérteni a modern, az előző korok költészetéhez képest mint felfedezett korszak-újdonságot?
Azt, hogy a jó modern vers sosem A SZÖVEG, önmagában. Hanem a hozzá társított képzettel együtt alkotja meg az EGÉSZET.
A leírt szöveg amúgy is "kotta" csupán, még nem "a vers". Ahogy a dal kottája sem "maga a dal". Azonban a modern vers egyik törekvése, hogy "hiányos legyen". Miért?
Mert az az újdonsága - szemben az előző korok versalkotóinak törekvésével -, hogy az olvasót társalkotóvá tegye.
De nem úgy, hogy "nem írja meg a verset", HÁTHA AZ OLVASÓ MAJD CSINÁL VELE VALAMIT. Ahogy a rossz drámaíró esetében a jó színész.
Hanem?
Hanem a modern költő szinte két verset ír - egyszerre. Egyszer "teljesen" - az olvasó megértésének, társalkotásának teljes értelmezése szerint, majd elkezdi visszabontani.
Hogy eljusson a végső formáig - ami csak sejlik majd.
Elkezd szövegrészeket törölni.
És ez az a szint a versírásban, ahol már zavarnak a központozások is. Mert lefogják a sejthetőséget.
Lehetne központozni valójában - de akkor teljes verset kéne.
Csakhogy az nincs ott a papíron.
Tehát mégsem lehet.
-------------
Vagyis a hídépítési hasonlat a modern versre teljesen téves. Rossz mechanikai példa, mechanikusan gondolkodó, a modernizmus fentebbi lényegét megérteni képtelen - vagy nem akaró (nem akarásnak nyögés a vége) dokker tollából.
Vegyük inkább példának a japán grafikát.
Vannak "hiányos" rajzok.
Néhány vonás - és ott a haj, a szemöldök, az arc jellege - s közte semmi. És mégis AZ EGÉSZET látjuk.
Mert úgy van megrajzolva (a hiány), hogy NE LEHESSEN ELTÉVESZTENI.
A rosszul megírt modern verset "el lehet téveszteni".
A jót: NEM.
--------------
Most vegyünk egy olyan példát, ami látszólag a weinbergeri dohogást támasztja alá: íme kell a központozás.
Igaz, hogy ez Pilinszky egyik "legmodernebb verse" s ilyenformán "kihagyásos modernizmusa" az általam elmondottakat támasztja alá (a vers "második fele" csak az olvasóban jelenik meg: nincs ott a papíron. Viszont úgy van "megrajzolva a hiány", hogy ne lehessen eltéveszteni.)
Mégis (Hungarian)
Látják a bejárati fényben
a szőlőlugast? A meszelt padot?
A levelek nyomasztó, viaszos zöld
távollétét? És mégis itt állt.

----------
Csakhogy ez a vers központozás nélkül is TÖKÉLETES.

mégis
látják a bejárati fényben
a szőlőlugast a meszelt padot
a levelek nyomasztó viaszos zöld
távollétét

és mégis itt állt

--------

De hiszen így "érthetetlen" - vághatnád rá rögtön. Csakhogy ez nem igaz. Persze: nem érzékeljük a kérdőmondatokat. Rossz a vers. Nincs benne semmi.

És épp ez a modernizmus benne. ELSŐ LÁTÁSRA érthetetlennek lenni. A lustáknak, a fantáziátlanoknak nem mondani - direkt nem mondani - semmit! Miért? Mert a korszak fő élménye a mindent szánkba rágás.

Ezért!

És akkor? Akkor biztosnak kell lennünk abban - ha valódi költészettel állunk szemben, hogy KELL a műnek "nyitjának" lennie!

És a jó, kreatív olvasó nem nyugszik bele az "érthetetlenbe". El kezd keresni, mint valami régész - csak ő most modernász..., keres, keres, keres. Többször olvassa... Semmi. Talán félre is teszi (miközben már félig-meddig kívülről megtanulta az "érthetetlen" szöveget. És egyszer, talán napokkal később, álmából felkelve beugrik neki - DE HISZEN KÉRDEZNI KELL!

És igen. Ott van a mű nyitja. És amit akkor érzel, az a megvilágosodáshoz hasonlító érzület: nos ez a KORTÁRS VERSÉLVEZET csúcsa. Az egyik. A már meghódított magaslata. És a többi?

Azokat még nem fedezték fel, de minden bizonnyal lesznek még új lehetőségek. Egy elfelejtett "ősesztétikai" mozzanat: az egyik afrikai - csak szóban létező, orális, a francia kutatók által napjainkban először lejegyzett verset, egy altatót, úgy kell elmondni, hogy a vége egyre halkabb legyen, a végén már csak suttogás, majd az sem.

Miért?

Mert a kisbaba - közben - elaludt.

Ezt sem lehetne "központozással" kifejezni.


Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak.
Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!




Kedvenc versek

Egyelőre a lista üres. Bővíteni a listát az egyes versek olvasásakor lehet.
Mások kedvenc versei

2024-04-18 08:29 l
2024-01-06 21:31 Sokadik
2023-07-15 16:45 Kosztolányi M. szerint
2023-07-10 12:57 Genovéva ajánlása
2022-10-13 10:07 lilis
2022-05-13 09:03 lili
2021-11-05 08:42 lista
2020-11-27 16:47 Kedvenc verseim
2020-09-25 22:55 furim
2019-11-21 14:36 nélküled
ÚJDONSÁGOK a dokkon

2024-04-19 20:15   Napló: Minimal Planet
2024-04-19 19:37       ÚJ bírálandokk-VERS: Filip Tamás Kimondani
2024-04-19 17:28   Napló: az univerzum szélén
2024-04-19 16:11       ÚJ bírálandokk-VERS: Vasi Ferenc Zoltán Árny-örökség VI.
2024-04-19 16:07       ÚJ bírálandokk-VERS: Szilasi Katalin "Miért hagytál el?"
2024-04-19 11:44       ÚJ bírálandokk-VERS: Mórotz Krisztina hajnal és a fény
2024-04-19 08:58   Új fórumbejegyzés: Egry Artúr
2024-04-19 08:55   Új fórumbejegyzés: Farkas György
2024-04-18 22:46   Napló: A vádlottak padján
2024-04-18 20:28   új fórumbejegyzés: Új Gyors és Gyilkos