NAPLÓK: A HÁRMAK Legutóbbi olvasó: 2024-04-19 12:16 Összes olvasás: 14551154. | [tulajdonos]: MONDOK VELE VALAMIT | 2023-11-07 14:13 | Ma ezt a twitter-poémát dobta ki a face-emlék. (Első opusz.)
Azt hiszem mondok vele valamit.
Hozzá ott a művészi meztelenség – mert ez kell a mondanivaló kifejezéséhez. Ugyanúgy, ahogy a Stanford-skandallumról készült második opusznál. (Most mindegy, hogy az egyetem később visszavonta a tiltó javaslatot a közfelháborodás hatására. Benne az én felháborodásommal is.)
Mindezt megértette – és elfogadta – az ebben szőrösszívű Facebook éppúgy, mint a twitter. Csak álunk keltett nemi visszatetszést (a második opusz) vagyis épp egy költészeti oldalon.
Több belátást kérek!
Amit én akartam és akarok kifejezni mindezzel, azt így kell – mert így a legütősebb. Tehát legesztétikusabb. Egy olyan korban, amikor az ilyen-olyan eltévelyedések megpróbálják elmismásolni a legfontosabb alapvetésünket. Miszerint a nemzés szent. És nem vallási, hanem "profán" értelemben. Bármit jelentsen is ez. (Lehet találgatni...)
Ennél expresszívebben – ezt – a tartalmat kifejezni a testisek láványa nélkül nem lehet. (Ez a lényeg itt nem a pénisz; olyanja a kasztráltaknak is van.) Majd egyszer meg fogja érteni az unokám is, hogy költő nagyapja milyen komoly ügyben használta fel (és nem ki) az ő szentkép-meztelenségét. (Lásd a templomi freskókat.)
----------------
14. He who, unlike the nuns pictured in the picture eventually loses interest in childbearing, even though she is not a nun (they are here interested) – goes to hell. Of course there is no hell. Nothing is in place – but that's what I was talking:
about NOTHING.
14. Aki, a képen látható apácákkal ellentétben, végül elveszíti érdeklődését a gyermeknemzés iránt, noha nem apáca (őket itt érdekli) – pokolra kerül. Természetesen nincsen pokol. Semmi sincs a helyén – de hát épp erről beszéltem:
a SEMMIRŐL.
---------------
15. It's a scandal that Stanford banned the word GRANDFATHER in the "Elimination of Harmful Language Initiative" the year my grandson was born. If the "grandfather clause" banned black people from voting, then be the "clause" banned! English is not America's language but the World's.
15. Botrány, hogy az unokám születésének évében a Stanford betiltotta a NAGYAPA szót a "Káros nyelvhasználati kezdeményezésben". Ha a "nagypapa záradék" megtiltotta a feketéknek a szavazást, akkor legyen a "záradék" szó betiltva! Az angol nem Amerika nyelve, hanem a világé.
| |
153. | [tulajdonos]: KORR | 2023-11-06 17:37 | Alsó kép "dzsentrije". | |
152. | [tulajdonos]: NEM KÖLTŐI KÉRDÉS | 2023-11-06 12:28 | Rosszul szàmoltam. Apàm', az alsó kép "dzsenttije" Bagdadban nem 8 hanem kb. 14 év alatt emelkedett gyárvillamosító munkavezetővé, bukottbgimnszistából, a 15 évesen megkezdett mennyezetvédő bérrabszolga stàtusz után.
Hogyan csinálta és mit érdemel az "ilyen bűnös"? Tényleg több lett volna "böcsületes" kétkezi embernek maradnia, ahogy fals okoskodásod sugallja? - kérdeztem Dokk "álparasztunktól", aki bőrdíszműves kispolgár valójában. Nem a szàntóföld tartja el. S nem költői, hanem írói kérdést tettem föl neki, vagyis várom rá a választ. Erről mondj valamit, Karaffa, ne provokációkról vakeràljál, magad is provokátorként! | |
151. | [tulajdonos]: KORR | 2023-11-06 11:37 | Megválaszolandó. | |
150. | [tulajdonos]: EMELKEDNI | 2023-11-06 11:31 | Pontosan ezt vártam, a vádlottak pártján jav. padján álparaszti és műproli felhördülés történt egy bőrdíszműves költő, tehát vidéki polgár részéről. (Aki se nincstelen proli, se földből élő paraszt nem lehet. Hiszen a műhelye profitjàból èl. Mint a világ összes független egzisztenciájaként működő kispolgára. Aki csak politizélési osztályharc romatikàból fordul ellenünk, polgári kultúrát kultiváló pályatársai ellen. Ami ebben az "irodalmi kikötőben" tűrhetetlen ezért küzdeni kell ellene. Mint minden hamisítás ellen. Álokoskodása önleleplező és a "saját farkába harap". Hülyének nézve vitapartnerét. Hülyének tetetve maga-magát is. Nyilván sokkal intelligensebb, hogy ne tudná, jó munkavezetők (főnökök) nélkül nèlkül nincs - nem lehet - országos újjáèpítés ès semmilyen kőműves munka sem. Már irodai tervezők nèlkül se. Egy rossz statikai számítás és az èpület, dicső proletárjait maga alá temetve, összeomlik. Vagy - apám szakmáját tekintve - agyonvág az áram. Káros oszàlyharc romantikájàban Karaffa uGyula már a munkavezető főnökökben is dzsentriket lát. AKIK NEM DOLGOZNAK CSAK JÁRKÁLNAK AZ ÉPÜLETEK KÖZÖTT ÉS IDŐNKÉNT A "SZÀJUKAT MOZGATJÁK". DE A PISZKOS MUNKÁT A HŐS PROLETÁROK VÉGZIK. A MUNKAVEZETŐK, A FÖNÖKÖK, SZERINTE NEM CSINÁLNAK SRMMIT. BEZZEG A VACSORA ASZTALNÁL ELŐRE ÜLNEK. (Lásd "vonatkázó" naplójegyzetét
Ez a legvisszataszítóbb sztàlini mentalitás valójában.
Csattanós válaszként én is mutatok egy prolit.
Íme, az alábbi kép öltönyös "dzsentrije", ahogyan àlparasztunk társadalmi tudatlanságtól elvakultan kategorizàlná. Hiszen a proli az mindig munkaeszköz nélküli munkavállaló. Származásától függetlenül. Tizenöt éves apám így került Pestre a háború utàni újjáépítéshez. Bukott gimnazistaként. Amikor otthon már nem volt mit enni. Don kanyarból gyalog hazatérő apja belehalt abba hogy s feleségét a szovjet (talàn kirgiz) katonàk megerőszakoktàk (fekete volt a hajuk). Félárva apám nagyobb lànytestvére nővérkèpzőben, majd az orvosi egyetemen. Nagyanyja, anyja állás nélkül. Beállítottàk beton mennyezetet vésni a villamos huzalok szàmára. Szétverte a kézfejét, mert a szemébe pattogó szilànktól hunyorogva tudott csak dolgozni. És amikor ezt kibírta, csak akkor kapott a munkavezetőtől függőleges fali vésést. Hogy már ne kelljen a létráról felfelé nézni. És az első hónapban Pesten képes volt tepertőn meg zöld szilván élni, hogy elegáns ruhát vehessen magának és kis ajàndékot mindenkinek amikor haza megy. Hogy elhitesse az érte sggódókkal, hogy "most már minden jó lesz". És 8 évvel késöbb az alábbi fotón VALÓBAN főnökként látjuk Bagdadban, gyárak villamosítási munkálatsknál.
Hogy csinàlta?
És mit érdemel az "ilyen bűnös", aki képes volt felemelkedni, milyen lepra-beszólást, milyen lekicsinylést a Dokk politizélési "álparsztjától" vagy vacsorspárt elvbaràtjától, akiben a Dokk "nosztalgó proliját" kritizàlom? Tényleg több lenne ennél "böcsületes" kétkezi embernek maradni?
Ez nem költői, hanem írói kérdés. Vagyis megváloszalandó.
| |
149. | [tulajdonos]: POLGÁRI KIFINOMULTSÁG | 2023-11-06 06:23 | A politizélésből űzött álnépi Dokk-parasztizmussal és közönséges Dokk-prolizmussal szemben csakis a polgári kultúrát állíthatod szembe. Milyen különös: a polgári- kispolgári ízlés (lásd a francia festészet fafejű akademizmusát a formabontó impresszionistákkal és expresszionistákkal szemben) mindig is a művészet konzervatív kerékkötőjének számított. A kommunizmus, vagyis egy egalista utópia társadalmi, de főleg gazdasági rémtettei után 34 évvel nálunk még mindig nem alakult ki - pontosabban nem állt vissza - a polgári társadalom.
Ugyanis VOLT.
Apám kivételes jólöltözöttségét, illetve erre való igényét, nem a fővárosból hozta. Ahová 15 éves korában felment falat vésni, villanyszerelő tanulóként, hanem még szülővárosából, Hajdúnánásról. Ahol édesanyjának nevelőapja (egy Pálóczi) valaha a város jólszituált építőmestere volt. Az összesen három akkori hajdúnánási személygépkocsiból kettő az övé volt. Sofőrrel. Mert maga sosem tanult meg vezetni.
Nézzétek meg Schild Tamás (egy kifinomult polgárember) cigány fotóit. Lapozzatok fel Ripl-Rónai kaposvári polgár-szobákat ábrázoló festményeit! Erről beszélek.
És ez van benne ezekben a twitter-poémáimban is.
--------------
19. ENGLISH POEM When I was six, my father electrified factories in in Baghdad. And when the U.S. later bombed these, and people lost their livelihoods and began the migration, it hurt me in particular. How strange: I open a family photo album - and I enter the World History.
19. ANGOL VERS
Amikor hat éves voltam, apám gyárakat villamosított Bagdadban. És amikor az Egyesült Államok később lebombázta ezeket, és az emberek elvesztették megélhetésüket, és elkezdték a migrációt, ez nekem különösen fájt.
Milyen furcsa: kinyitok egy családi fotóalbumot – és belépek a világtörténelembe.
73.
What about me? Why did the destructions of pre-1956 communism begin to hurt? Because it ruined my mother's family by nationalizing their shoe stores? Her foster father beat an communist agent, had to flee to Canada. My inherited table cries this when it creaks.
73.
Mi van velem? Miért kezdtek fájni az 1956 előtti kommunizmus pusztításai? Mert anyám családját tette tönkre azzal, hogy államosította a cipőboltjaikat? Nevelőapja megvert egy kommunista ügynököt, Kanadába kellett menekülnie. Az örökölt asztalom ezt panaszolja, ha csikorog.
| |
148. | [tulajdonos]: KORR | 2023-11-05 05:45 | Az idei 56-os megemlékezés | |
147. | [tulajdonos]: NEMZETI GYÁSZNAP | 2023-11-04 22:02 | Az idei '56-os megemlékezések a vidék városok hőseinek állított emléket. S a vidéki városok egyik legfontosabbja Nyíregyháza volt. A mai, november 4-ei nemzeti gyásznap szempontjából mindenképpen. Ebben a városban szereztek először tudomást a felkelők, hogy az országot kelet felé elhagyó szovjet harckocsik visszafordultak. És megindultak Budapest felé. A "nyíregyházi srácok" tájékoztatták az erről az akkor még mit sem sejtő "pesti srácokat". -------- Tíz évvel ezelőtti cikkemben, amelyet az Országos Roma Önkormányzat Európai út című havilapjának riportereként írtam, Dandos Gyula nyíregyházi roma diákvezérnek állítottam emléket. Most azért másolom ide, hogy a cáfoljam a Dokk-on is megjelenő téves eszmét, miszerint a mai politika elfelejtkezik az akkori áldozatokról. Éppen ellenkezőleg! ---------
AZ ÁRVA CIGÁNYFORRADALMÁR
Az ’56-os roma hősökről készített egyik tavalyi riportom írása közben kaptam meg Dandos Gyula nyíregyházi cigány diákvezér és mártír fényképét egy fővárosi történésztől, a budapesti Terror Háza Múzeumban. Azóta foglalkoztatott, vajon honnan kapott ösztönzést és motivációt ez az érettségi előtt álló gimnazista, hogy a helyi kommunista hatalom szemében az egyik legveszélyesebb forradalmárrá váljon.
Nagyon tehetséges fiú volt – mondta róla még tavaly Horváth Miklós történész, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára. A nyíregyházi forradalmárok között kitűnt szervező képességével, s jól össze tudta fogni a tanulóifjúságot. A Szabolcs-Szatmár Megyei Forradalmi Munkástanácsnak és a Nyíregyházi Városi Forradalmi Bizottságnak is elnökségi tagjaként az ifjúsági és diákszekciót irányította, m. Majd a Nyíregyházi Forradalmi Diáktanácsot is vezette. Ő egy igazi roma példakép lehetne! Nevét ma a Vásárosnaményi Unitárius Cigányegylet viseli.
Még akkor elhatároztam, hogy a következő ’56-os riportomhoz felkeresem e roma forradalmár nyíregyházi környezetét, amely minden bizonnyal hatott a személyiségére. Erre végül a napokban került sor. A vonatúton újraolvastam a háttéranyagokat Dandosról, aki az erdélyi Torockó községben született 1938. július 2-án. Unitáriusnak keresztelték. Édesanyját, Lakatos Ilonát négy éves korában elvesztette. Apja, Dandos Gyula kőműves, katonaként 1946-ban katonaként halt meg nyugati fogságban. A fia ekkor nyolc éves volt. Ezután eleinte apai nagybátyja, Dandos Sándor nevelte Budapesten, ahol kijárta az elemi iskola I–II. osztályát, ezt követően állami gondozottá vált. 1947-49. között árvaként Svájcban élt a Nemzetközi Vöröskereszt segítségével, majd az 1949-50-es években-ben a Debreceni Gyermekváros, 1950-–51 folyamán a Karcagi Gyermekváros lakója volt. Az 1951-–52-es években a Balkányi Gyermekotthonban elvégezte az általános iskola VII–VIII. osztályát. Ettől kezdve a nyíregyházi Petőfi Sándor Kollégium lakója volt, s a Kossuth Lajos gimnázium tanulójaként vált ’56-os diákvezérré. November 6-án tartóztatták le; a szovjet titkosszolgálat Ungvárra vitte. Később betegsége miatt a nyugati határ mellé, a Szentgotthárd Iskola-szanatóriumba került, ahonnan kétszer megszökött. A határőrök a második határátlépési kísérlete során, Szentgotthárdnál 1957. február 10-én lelőtték.
a href="https://ibb.co/khHQwLc"> upload
Takács Zsolt Gusztávot, a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium történelem tanárát az email-ben egyeztetettek szerint a munkahelyén, abban az iskolában kerestem fel, ahol annak idején Dandos is tanult. AMajd a fotózás után az evangélikus óvodává és általános iskolává átépített volt Petőfi Kkollégium épületéhez, Dandos emléktáblájához mentünk. Ezt követően a volt kollégium A volt Béla úti bejárata előtti járdaszegély „helyét” is lefényképeztem, m le. Mert a forradalom leverésekor, ’56. december közepén, az első vallatások után, itt ült Dandos magába roskadva, a. Amikor is közte és éppen arra járó osztályfőnöke, Dr. Drégelyi Lászlóné között az alábbi beszélgetés zajlott le. „– Kezeit csókolom, Tanárnő! Ne tessék haragudni, hogy nem állva üdvözlöm, de nehezemre esne, nem tudok jól mozogni: összetörtek. – Hol történt ez? – kérdezte a tanárnő. – Nem szabad elmondani!” Azóta a történelmi forrásokból kiderült: a posztjaikat ismét elfoglaló ávósok verték össze. A helyi kommunisták szemében akkor már ’56 egyik leggyűlöltebb figurája volt. A forradalom itteni első napján, október 26-án, ő olvasta fel a Nyíregyházi 21 pontot, a városi ifjúság forradalmi követeléseit Malinovszkij marsall ledöntött lovas szobrának talapzatán. Majd Később a megye 5-6 legfontosabb forradalmi vezetőinek egyikévé nőtte ki magát. – Még holtában sem hagyták nyugodni – így a tanár –, az iskola 1956/57. évi anyakönyvébe 1957. július 14-i keltezéssel bekerült, hogy „A mai napon szülei kívánságára kimaradt. Más gimnáziumba felvehető”. Miközben Dandos ekkor már 5 hónapja, az apja 11 éve, az anyja 15 éve halott” volt. Mindezt, mint kiderült, Takács tanár úr is Dr. Fazekas Árpád nyíregyházi orvos-történész munkáiból tudja, aki a korszak egyik a legszakavatottabb ismerője. Őt sajnos telefonon aznap nem tudtuk elérni, városnéző sétánkra így nem jöhetett velünk. A városházán Parillák Gabriella sajtófőnök előzetes telefonos kérésemre megszervezte, hogy felengedjenek minket a városháza erkélyére, a forradalom egyik helyszínére, ahol több fontos beszéd is elhangzott. Majd Ez után kísérőmmel a Luther téren álló, a II. világháborús szovjet győzelemnek emléket állító Malinovszkij- szoborhoz mentünk. A forradalmi tömeg ezt a lovas szobrot ugyanúgy teherautó és drótkötél segítségével döntötte le, mint az egyetemi ifjúság vezette fővárosi sokadalom Sztálin szobrát. – De vajon minek az üres talapzata ez? Felületes szemlélő azt hihetné, erről döntötték le a Malinovszkij emlékművet. Az archív képek vizsgálatakor azonban kitűnik, hogy a ledöntött, majd a hatalom által ismét felállított, s valamiért ma is ott (képünk hátterében) látható szobor az eredeti talapzatára került vissza. – A teljes győzelmi kompozíció több részből állt – hangzott a válasz. A képen látható első talapzaton egy, az elesett szovjet hősök nevét felsoroló oszlop állt. Ezt azóta a hősök temetőjébe vitték. Azt azonban máig sem sikerült elérni, hogy a szovjet marsall szobra is oda kerüljön, a város nem szavazta meg. Kísérőm ezt követően arról beszélt, hogy Nyíregyházán azonban ’56-ban felsőoktatási intézmények akkor még nem voltak – a tanítóképző csak ’58-ban kapott főiskolai rangot –, így a forradalmi ifjúságot egyetemisták helyett a középiskolások alkották. Fontos hangsúlyozni – így a történelem tanár –, hogy az 1806-ban alapított evangélikus iskolának Kossuth Lajos 1890-ben, torinói száműzetéséből saját kezűleg írt levelet, amelyben hozzájárult, hogy az iskolai alapítvány az ő nevét viselje. A gimnázium 1921-ben, a trianoni évek után a hazafiasság érzületét erősítendő, vette fel hivatalosan is Kossuth nevét. Ezt a szellemiséget a tanárok ’45 után, az államosítás éveiben is igyekeztek megőrizni. Valószínű, hogy az itt ápolt ’48-as hagyományok hatására vált forradalmárrá az erre fogékony Dandos Gyula.
| |
146. | [tulajdonos]: LEHETSÉGES BARÁTSÁG | 2023-11-03 13:12 | SCHILD TAMÁS fotográfust tíz évvel ezelőtt ismertem meg, amikor még – utoljára – újságíró voltam. S az Európai út (utolsó lapom, amely megszűnt, s az archívuma sem lelhető fel többé) riportereként róla is írtam cikket.
Azóta "felé se néztem" és ezért most furdal a lelkiismeret. Mert egy lehetséges művészbarátságot hanyagoltam el. S csak most, a vele készült (alább linkelt) tavalyi interjút nézve, hallgatva döbbenek rá, hogy mennyit veszítettem.
Hányan vagyunk, akik kései újrakezdőként – valóban – szeretnénk INRI jav. ÍRNI? Látom, nem sokan. Nekik (magunknak mondom) ellenszenves tanári stílusomban az alábbiakat (akinek nem teszik, tehet egy szívességet. Nem azt! Hanem azt, hogy most figyel!) Az ősz fejjel művészkedni kezdő Schild Tamás előbb volt EMBER. Ahogyan mi is. De ugyanakkor kultúrember is. Anélkül hiába találkozott volna az ÉLETANYAGGAL. Nem tudta volna formába önteni.
Itt van megint ez e kedves képe. A tekintetek huncut játékával. Ettől olyan élő a kép. A lány hátra nyúl az öcscse füléhez, és elállóvá görbíti azt, a fotózás pillanatában. Az öccse belemegy a csintalanságba, de cinkosságának titka megjelenik a tekintetében.
A türkizkék falú nyomor és a "turkálós" külföldi pulóver sárga színének harmóniája is többet mond magánál. Ez a kép sem vádaskodni akar, hanem méltat.
upload
Ez pedig a fentebb beharangozott, tartalmas beszélgetés fotográfusunkkal
https://www.schildtamas.com/ | |
145. | [tulajdonos]: KORR | 2023-11-01 07:25 | Véletlenül kétszer ment át az egyik kép. Most már maradjin. | |
Hozzászólást csakis azonosított felhasználók írhatnak. Kérjük, hogy jelentkezzen be az azonosításhoz!
|
|